دانستنی‌های سلامتی

روغن سیاه دانه برای لاغری معجزه می کند؛ حتما این معجزه طبیعت را امتحان کنید

خواص روغن سیاه دانه برای لاغری

روغن سیاه دانه در طب سنتی ایران یکی از داروهای درمان گر چند کاره محسوب می شود. مسکن دردهای عضلانی، زیبایی پوست، پرپشت شدن موها از جمله خواص درمانی روغن سیاه دانه است.
امروز با خاصیت دیگر روغن سیاه دانه آشنا شوید: روشی برای لاغری و کاهش وزن

۱۳+

خواص روغن سیاه دانه در طب سنتی غیرقابل انکار است. این دانه سیاه و سفید که هزاران سال است کشف شده است در درمان بسیاری از بیماری ها نقش یک داروی بسیار مهم را ایفا می کند. یک بوته کوچک گلدار با گلهای بنفش و یا سفید رنگ که در شرق اروپا و آسیای غربی رشد می کند و بسیار هم مشاهده می شود، سیاه دانه است که خواص بیشماری دارد. این بوته گل دانه های کوچک سیاه رنگی در خود دارد که داروی بسیاری از امراض شناخته شده است. سیاه دانه کاربردهای بسیاری در فن آشپزی دارد، اما این دانه به دلیل طعم تلخی که دارد معمولا با دیگر ادویه‌جات و چاشنی ها مصرف می شود. بحث امروز در مورد خواص روغن سیاه دانه برای لاغری است که با افزایش سوخت و ساز سلولی و کاهش اشتها نقش مهمی در رژیم های لاغری می‌تواند به عهده گیرد.

بیشتر بخوانید: خواص روغن نارگیل

روغن سیاه دانه چیست؟

خواص روغن سیاه دانه بر لاغری

خواص روغن سیاه دانه

روغن سیاه دانه از دانه‌هایی به همین نام گرفته می شود. این روغن که با روش له کردن یا کمپرس سرد تهیه می شود حاوی اسیدهایی همچون لینولئیک  linoleic، اولئیک oleic، پالمیتیک Palmitic و میریستیک myristic اسید است که جزء قدرتمندترین آنتی اکسیدان‌ها محسوب می شوند. این روغن اگر به اندازه مصرف شود نقش مهمی در کاهش وزن دارد.

در بعضی از کشورها از روغن سیاه دانه در آشپزی با اضافه کردن چند قطره به انواع کاری ها، گوشت پرندگان، آب گوشت‌ها، سوپ‌ها، سالاد و حتی نان‌های چند غله ای استفاده می‌شود. در ایران بیشتر از دانه آن برای مصارف خوراکی استفاده می شود که روش بهتری است. با اضافه کردن نصف قاشق چای‌خوری سیاه دانه به پنیر، سالاد و آخرین تفت سبزیجات متوجه تغییر مزه و خوش طعم تر آن‌ها خواهید شد.

مزه کمی تند و تیز و البته رایحه دل انگیز سیاه دانه باعث می‌شود تا همیشه میزان کمی از آن را مصرف کنیم. مسلما وقتی از روغن آن استفاده می شود  به دلیل آن که یک عصاره تغلیظ شده محسوب می شود طبیعی است که باید بیشتر مواظب میزان استفاده از آن باشید.

خواص روغن سیاه دانه در لاغری و کاهش وزن

تحقیقات سال ۲۰۰۰ میلادی باعث شد متخصصان تغذیه از خواص روغن سیاه دانه بر لاغری پی ببرند. دلیل آن ها وجود گروه ویتامین B در این روغن است که با افزایش سوخت و ساز سلولی حتی چربی های به جا مانده سفت و سخت از رژیم های قبلی را وادار به سوختن می کند. پس یک چربی سوز قوی برای کاهش وزن و خلاص شدن از چربی های اضافه بدن استفاده از روغن سیاه دانه است.

یکی دیگر از خواص روغن سیاه دانه جلوگیری از اشتهای کاذب است. وقتی کمی قبل از غذا خوردن مقدار بسیار کمی از این روغن میل شود، بی برو برگرد کمتر غذا می‌خورید، کالری کمتری از غذاها دریافت می کنید و به تدریج وزن از دست می دهید. از دیگر مزایای این روغن ویتامین E موجود در آن است که یک آنتی اکسیدان قوی است که علاوه بر تقویت سیستم ایمنی بدن، پوست و مو را هم سالم و زیبا نگه می دارد. دو نکته ای که معمولا کسانی که رژیم غذایی کاهش وزن می گیرند همیشه نگران آن‌ها هستند.

روش استفاده :

بهترین روش استفاده از خواص روغن سیاه دانه برای لاغری به شکل های زیر است:

  •  یک قاشق چایخوری روغن همراه با یک کاسه معمولی ماست یا یک ظرف سالاد
  •  اضافه کردن ۵ تا ۱۰ قطره روغن به شیر یا آب میوه های ارگانیک

بیشتر بخوانید: رژیم لاغری نظامی ۳ روزه برای کاهش وزن سریع

میزان مصرف :

برنامه غذایی تان را طوری تنظیم کنید تا با توجه به وزنی که می خواهید کم کنید بین ۱ تا حداکثر ۳ قاشق غذاخوری از روغن سیاه دانه در طول روز مصرف کنید. بهترین روش شروع از یک قاشق چای‌خوری در روز و افزایش دادن آن تا ۳ قاشق غذاخوری نیم ساعت قبل از غذا خوردن است تا به وزن دلخواه برسید. بعد از آن هر از گاهی از این روغن در رژیم غذایی خود استفاده کنید. یادتان باشد این روغن به تنهایی روش کاهش وزن نیست.

عوارض جانبی و منع مصرف

گرچه خواص روغن سیاه دانه بسیار زیاد است اما مثل هر ماده غذایی دیگری در مصرف روغن سیاه دانه حد اعتدال را رعایت کنید. چون ممکن است دچار آلرژی و حساسیت شوید که شما را دچار استفراغ، معده درد، تهوع، قرمزی و خارش پوست می کند. خوب است کمی از آن را روی پوستتان امتحان کنید تا در صورت بروز حساسیت از آن استفاده نکنید.

زنان در دوران بارداری و شیردهی بهتر است از این روغن استفاده نکنند.

در صورتی که سابقه فشار خون دارید یا از داروهای کنترل فشار خون استفاده می کنید، بهتر است دور این روش را برای لاغری و کاهش وزن خط بکشید.

اگر از یک سری داروها همزمان با این روغن مصرف می کنید حتما با پزشک خود مشورت داشته باشید. روغن سیاه دانه خاصیت متابولیزه کردن دارد که می تواند بر روی داروهای رایج مانند متوپرولول (Lopressor) و یا وارفارین (Coumadin) تاثیر گذار باشد. در صورتی که از این داروها مصرف می کنید سعی کنید قبل از مصرف آن حتما با پزشک خود مشورت کنید.

در صورتی که قصد دارید روغن سیاه دانه را تهیه کنید حتما از شرکت های تولید کننده معتبر که بر روی جعبه آن نوشته شده برای مصرف خوراکی خریداری کنید.

دیگر خواص روغن سیاه دانه :

سیاه دانه هم به صورت دانه های طبیعی در دسترس است و هم به صورت روغن نیز مورد استفاده قرار می گیرد. از جمله خواص روغن سیاه دانه خاصیت آنتی اکسیدانی است که سبب کاهش التهابات بدن به خصوص التهابات پوست می شود. فشار خون بالا و آسم نیز توسط این روغن قابل درمان می باشد. در صورتی که کلسترول خون شما بالاست خواص اسید های چرب روغن سیاه دانه سطح کلسترول شما را متعادل می سازد. اسیدهای چرب سیاه دانه شامل اسید لینولئیک و اسید اولئیک است که در درمان چربی خون بسیار موثر می باشد.

این روغن و روغن زیتون می تواند سبب کاهش علائم آرتریت و روماتوئید التهابی شود. التهاباتی همانند برونشیت و مشکلات تنفسی نیز توسط این روغن قابل درمان می باشند.

روغن سیاه دانه یکی از بهترین درمان ها جهت مشکلات و ناراحتی های معده می باشد. این روغن در کاهش نفخ معده، درمان زخمهای معده بسیار تاثیر گذار است. بخشی از عناصر سیاه دانه تیموویونون نام دارد که این عنصر می تواند در کاهش رشد تومورها تاثیرات مثبتی داشته باشد. در حقیقت شما می توانید به کمک خواص روغن سیاه دانه به کشتن سلولهای سرطانی خود کمک کنید.

درمان مشکلات پوستی

در صورتی که بتوانید این روغن را به صورت کاملا خالص و طبیعی تهیه کنید به راحتی می توانید مشکلات پوستی را درمان کنید.

تغذیه موی سر از روغن سیاه دانه نیز می تواند سبب لطافت و سلامت موی سر شود. نرم کردن پوست از دیگر خواص روغن سیاه دانه می باشد که شما می توانید مرطوب کننده هایی که شامل این روغن پر خاصیت هستند را تهیه و مصرف کنید. سیاه دانه علاوه بر لطافت پوست سبب هیداتیت شدن آن شده و رطوبت کافی به پوست می رساند.

علاوه بر مسائل زیبایی، این روغن یک التیام بخش قوی برای زخمهای پوستی می باشد. سیاه دانه سبب ساخت کلاژن مفید برای پوست می شود و همین امر کمک می کند پوست جدید هر چه سریعتر جایگزین زخم شود.

بیشتر بخوانید: خواص روغن کرچک برای مو و پوست۸

منبع: organicfacts.net

۱ دیدگاه

یک دیدگاه

  1. Avatar

    ❤Korea❤

    ۱۵ اسفند ۱۳۹۸ at ۳:۳۲

    سلام وقتتون بخیر خانم ریاضی پور.
    شما گفتید گرایش به تدریس دارید!
    شاید گستاخی باشه ولی گفتم حرف دلمو بزنم،من عاشق زبانم ودوست دادم در اینده کارم با زبان همراه باشه حالا هرچی میخواد باشه.میخواستم ببینم شما وقتشو دارید که به من زبان اموزش بدید؟!??
    اگر هم امکانش نیست مشکلی نداره☺
    میتونید به جاش منبع خوبی برای آموزش به من معرفی کنید؟!

    ۰

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا