گجت‌ها

تاریخچه سیستم های صوتی (خانگی)؛ از گذشته‌ای دور تا همین حالا!

Record Player - ۱۹۲۰s تاریخچه سیستم های صوتی

اگر اهل موسیقی باشید، شاید شما با گوش دادن به فایل های MP3 روی iPod و یا چرخاندن صفحه های گرامافون روی یک جعبه موسیقی، بزرگ شده اید، که قطعا راه های گوش دادن به موسیقی در زندگی شما طی این سال ها تغییر کرده است. در این بخش ما تاریخچه سیستم های صوتی خانگی را از ابتدا، یعنی زمانی که به موسیقی کنار رادیوهای قدیمی، در خانه گوش می دادند تا مسیر فعلی آن، آورده ایم. در یک سفر سرگرم کننده نگاهی به تغییر این دستگاه ها و سبک گوش دادن موسیقی می اندازیم که امیدواریم شما از آن لذت ببرید.

۴+

اگر اهل موسیقی باشید، شاید شما با گوش دادن به فایل های MP3 روی iPod و یا چرخاندن صفحه های گرامافون روی یک جعبه موسیقی، بزرگ شده اید، که قطعا راه های گوش دادن به موسیقی در زندگی شما طی این سال ها تغییر کرده است. در این بخش از نت نوشت ما تاریخچه سیستم های صوتی خانگی را از ابتدا، یعنی زمانی که به موسیقی کنار رادیوهای قدیمی، در خانه گوش می دادند تا مسیر فعلی آن، گرد آورده ایم. در یک سفر سرگرم کننده نگاهی به تغییر این دستگاه ها و سبک گوش دادن موسیقی می اندازیم که امیدواریم شما از آن لذت ببرید.

Console Radio - ۱۹۲۰s تاریخچه سیستم های صوتی

Console Radio – ۱۹۲۰s تاریخچه سیستم های صوتی

Console Radio – ۱۹۲۰s

قبل از تلویزیون و اینترنت، مردم در اطراف رادیو جمع می شدند تا اخبار و سرگرمی های خود را دریافت کنند. پس از پیشرفت های تکنولوژیکی در تقویت و انتقال صدا که در جریان جنگ جهانی اول اتفاق افتاد، اولین برنامه های تجاری در دهه ۱۹۲۰ آغاز شد و رادیو به سرعت تبدیل به اولین رسانه بزرگ رسانه ای در جهان شد و انقلابی برای به دست آوردن اطلاعات جدید برای انسان بود. رادیوهای بزرگ چوبی، محور اتاق نشیمن هر خانواده بودند. هنگامی که یک برنامه رادیویی (The War of the Worlds) از H.G. Wells برای اولین بار در اکتبر ۱۹۳۸ پخش شد، تعداد زیادی از شنوندگان فکر می کردند که آنها در حال شنیدن گزارش یک حمله بیگانه واقعی هستند.

 

Record Player - ۱۹۲۰s تاریخچه سیستم های صوتی

Record Player – ۱۹۲۰s تاریخچه سیستم های صوتی

Record Player – ۱۹۲۰s

اگر چه نسخه های اصلی گرامافون در اواخر سال های ۱۸۰۰ میلادی ساخته شدند، به نظر  نسخه های جدید در اواسط دهه ۱۹۲۰، تولید می شدند زمانی که صفحه های ۷۸ RPM در ایالات متحده استاندارد شد، که بزرگتر از صفحه های ۳۳ RPM و در نهایت جایگزین آنها شدند، اولین صدا های که روی آنها ضبط شد مربوط به گروهای موسیقی جاز، کلاسیک و پاپ آن روز، و شامل تنها یک یا دو آهنگ در هر طرف صفحه، بودند. معمولا در گرامافون های اولیه یک اهرم کوچک با دست روی صفحه گذاشته می شد، آهنگ از طریق یک بلندگوی بزرگ شبیه به شیپور پخش می شد. کسی چه می داند شاید این فرمت، یک قرن بعد دوباره محبوب شود و ما هم در نت نوشت آن را برایتان بررسی کنیم؟

 

One piece Hi-Fi System - ۱۹۵۰s-1960s تاریخچه سیستم های صوتی

One piece Hi-Fi System – ۱۹۵۰s-1960s تاریخچه سیستم های صوتی

One piece Hi-Fi System – ۱۹۵۰s-1960s

به دنبال جنگ جهانی دوم با رشد حومه نشینی، اتاق های نشیمن با یک سیستم  به روز شده از console radio و یک گرامافون شیپوری آراسته شده بودند. این کنسول های زرق و برق دار چوبی  متشکل از بلندگوهای استریو تقویت شده، یک صفحه گرامافون و یک رادیو که زیر سرپوش قرار می گرفت، بودند. در بعضی از آنها یک بار کوچک یا حتی تلویزیون هم مشاهده می شد.

 

Component stereo - ۱۹۷۰s تاریخچه سیستم های صوتی

Component stereo – ۱۹۷۰s تاریخچه سیستم های صوتی

Component stereo – ۱۹۷۰s

همچنان که تکنولوژی توسعه می یافت، فرمت های متفاوتی از سیستم های صوتی خانگی ساخته می شدند، شنوندگان جوان به سمت دستگاه های همه کاره روی آوردند (به جای خرید دستگاه های چند قطعه ایی که متشکل از یک آمپلی فایر، رادیو، اسپیکر، صفحه و نوار (بعدها سی دی) بودند). هرچند علاقه مندان به سیستم های صوتی اجزای با کیفیت را جداگانه می خریدند تا اینکه اولین سیستم صوتی خانگی با کیفیت بالا در دهه ۱۹۵۰ در دسترس قرار گرفت، سیستم های مولتی استریوی در دهه های بعدی یعنی ۷۰ و ۸۰  به خانه ها آمدند.

 

Reel to Reel Player ۱۹۵۰s-1980s تاریخچه سیستم های صوتی

Reel to Reel Player ۱۹۵۰s-1980s تاریخچه سیستم های صوتی

Reel to Reel Player ۱۹۵۰s-1980s

از دهه ۱۹۵۰ تا دهه ۱۹۸۰ اکثرا موسیقی بر روی نوار ضبط می شد، اولین دستگاه نوار خور که برای استفاده در خانه ساخته شد، پلیر حلقه به حلقه بود. که بسیار میان علاقه مندان به سیستم صوتی محبوب هم شد. این دستگاه وفادار و بی عیب و نقص بهتر از هر دستگاهی حتی صفحه های گرامافون آنالوگ های صوتی را پخش می کرد.

 

۸-Track Tape Player - ۱۹۶۰s-1980s تاریخچه سیستم های صوتی

۸-Track Tape Player – ۱۹۶۰s-1980s تاریخچه سیستم های صوتی

۸-Track Tape Player – ۱۹۶۰s-1980s

اولین پلیر (نواری) تجاری قابل حمل و نقل، این دستگاه شاید  بخاطر وصل شدن به خودروهای عضلانی کلاسیک فورد (مدلهای Mustang و Thunderbird) بیشتر مطرح شد. به علت قابلیت حمل ۸-track در اتومبیل و موفقیت آن در این راه، بسیاری از مردم نیز این دستگاه را خریدند و در خانه هایشان کار گذاشتند. به این ترتیب آنها می توانستند نوارهای مشابه را هم در خانه و در حرکت گوش دهند.

 

Compact Cassette Player - ۱۹۷۰s

Compact Cassette Player – ۱۹۷۰s

Compact Cassette Player – ۱۹۷۰s

کاست های فشرده در اصل به عنوان کاست های بزرگ ۸-track معرفی شدند، اما پیش از اینکه وسیله ایی وفادار برای گوش دادن به موسیقی شوند، چند پیشرفت تکنولوژی روی آنها صورت گرفت. به این ترتیب، به دلیل اندازه کوچکتر و بهبود صدا، این کاست های با کیفیت بالا، با تقاضای فراوان در دهه ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰  همراه شدند. در اوایل دهه ۱۹۸۰، تقریبا هر سیستم استریویی چند قطعه ایی شامل یک قطعه برای پخش نوار بود.این وسیله همچنین امکان ضبط موسیقی از منابع دیگر را فراهم کرد.

 

CD Player - ۱۹۸۰s

CD Player – ۱۹۸۰s

CD Player – ۱۹۸۰s

انقلاب صوتی دیجیتال با معرفی دیسک فشرده آغاز شد که اولین بار در سال ۱۹۸۲ به تولید تجاری رسید- هرچند برای اینکه سی دی خود را در خانه و ماشین ها جا کند چند سال طول کشید- در ابتدا به عنوان جانشین فرمی از صفحه های گرامافون  ظاهر شد، اما سی دی به اهداف بیشتری دست یافت و کارهای بیشتری هم با آن انجام گرفت. در نهایت نه تنها تبدیل به یک استاندارد برای سیستم صوتی خانگی و اتومبیل شد، بلکه برای ذخیره سازی داده های رایانه نیز به کار گرفته شد.

 

Digital Audio Tape (DAT) Player - ۱۹۸۰s-1990s

Digital Audio Tape (DAT) Player – ۱۹۸۰s-1990s

Digital Audio Tape (DAT) Player – ۱۹۸۰s-1990s

دیجیتال صوتی نوار (Digital Audio Tape) در اواسط دهه ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ ، به همان شیوه که سی دی جایگزین گرامافون شد، به عنوان رسانه ایی دیجیتال مبتنی بر نوار برای گوش دادن و ضبط موسیقی، جانشینی برای کاست شد. این فرمت موفقیت های متوسطی در برخی کشورها مانند ژاپن، به عنوان یک رسانه ذخیره سازی رایانه ای تجربه کرد اما هرگز محبوبیت زیادی به دست نیاورد (که عمدتا به علت موفقیت و حضور سی دی ها بود).

 

MiniDisc Player - ۱۹۹۰s-2000s

MiniDisc Player – ۱۹۹۰s-2000s

MiniDisc Player – ۱۹۹۰s-2000s

جایگزین دیگری برای کاست فشرده، مینی دیسک کمپانی سونی بود، که در اصل در اوایل دهه ۱۹۸۰ توسعه یافت، اما تا اوایل دهه ۱۹۹۰ تولید نشد. مینی دیسک به درخواست علاقه مندان به صدا، که خواستار فرمی کوچک و با قابلیت ضبط  بودند، طراحی شد. معرفی تکنولوژی سی دی های قابل رایت، موفقیت مینی دیسک ها را کاهش داد( به خصوص قیمت ارزان سی دی ها).

 

MiniDisc Player - ۱۹۹۰s-2000s

MiniDisc Player – ۱۹۹۰s-2000s

All-In-One Player (Boombox) – ۱۹۸۰s

کسانی که خواستار سیستم های کوچکتری برای گوشه های اتاق و یا گوش دادن به موسیقی هنگام سفر و گردش بودند، در دهه ۱۹۸۰ ، برای آنها سیستمی با نیروی باتری با دو بلندگو با نام بومبکس ها به بازار آمدند. دستگاه هایی مجهز به کاست و رادیو (و بعدها سی دی پلیر) همچنین با دوشاخه برقی برای استفاده در خانه، و  پورت AUX.

 

MP3 Player - ۱۹۹۰s

MP3 Player – ۱۹۹۰s

MP3 Player – ۱۹۹۰s

برنامه های صوتی MPEG III که از ابتدای ۱۹۹۰s استاندارد شده بودند، اجازه می دادند که کیفیت صوتی دیجیتال در سی دی فشرده شود تا ظرفیت ذخیره سازی بیشتر در دیسک های کوچک تر را فراهم کند. با افزایش کامپیوترهای خانگی و اینترنت، این روش ذخیره و باز کردن فایل های صوتی به طور فزاینده ای محبوب شد و باعث به وجود آمدن پلیرهای قابل حمل برای مصرف کنندگان شد. اگر چه پخش کننده های  مانند Archos Jukebox و  Rio Karma از زمان عرضه بازار جزو بهترین ها بودند، اما iPod اپل به سرعت به سخت افزاری استاندارد در این رده تبدیل شد، سیستمی همه کاره  با سبک اسلات iPod، و همچنین گیرنده های استریو با ورودی AUX 3.5 میلی متری برای پخش فایل های MP3.

 

Streaming Music Stereo - ۲۰۰۰s

Streaming Music Stereo – ۲۰۰۰s

Streaming Music Stereo – ۲۰۰۰s

همانطور که گوشی های هوشمند با سرویس های رایجی مانند Spotify و YouTube به نظرشروع به غلبه بر iTunes اپل و دیگر بازار های متمرکز بر MP3 که مصرف کنندگان به عنوان وسایل عمده برای پخش صدا استفاده می کنند، می کردند، شرکت هایی مانند Sonos شروع به ساخت بلندگوهای متصل به اینترنت کردند. که به استفاده کنندگان از آن اجازه می داد تا به محتوای مورد علاقه خود وصل شوند. DENON HEOs و دیگر شرکت ها نیز سیستم های مشابهی را ارائه کردند که از طریق کامپیوتر و برنامه های تلفن هوشمند کنترل می شدند.

 

Smart Speaker - زمان حال

Smart Speaker – زمان حال

Smart Speaker – زمان حال

با اختراع Amazon Alexa، Google Home و Apple’s Homepod، اسپیکرهای هوشمند تبدیل به استانداردی جدیدی برای شنوندگان موسیقی شده اند. این اسپیکرهای با کیفیت با استفاده از بلوتوث و یا jack  (۳٫۵میلیمتری)، امکان کنترل و پخش با گوشی های هوشمند و نیز صدا را دارند.

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا