تاریخی

تانک های مصنوعی! تاثیر جالب دروغ در جنگ های جهانی

اما بزرگترین استفاده از تانک های مصنوعی در جنگ دوم جهانی اتفاق افتاد. یک واحد مخفی در ارتش امریکا که از بازیگران، نقاشان، اپراتورهای رادیویی و متخصصان صدا (افرادی که وظیفه ی ایجاد صدای مصنوعی موتور یک تانک را برعهده داشتند!) تشکیل شده بود و ارتش ارواح (Ghost Army) نامیده می شد، وظیفه ی جالبی بر عهده داشت.

۲+

تانک ها از اولین باری که در جبهه ی غرب در خلال جنگ جهانی اول و از سال ۱۹۱۶ برای اولین بار استفاده شدند، همواره نقش تعیین کننده ای در سرنوشت جنگ ها داشته اند. ارزش استراتژیکی تانک ها تا جایی بالا است که طرف های درگیر نبرد همواره سعی داشته اند تا دشمن را در تخمین تعداد و تعیین موضع تانک های خودی گمراه کنند.

اولین مورد گمراهی در مورد تانک ها را انگلیسی ها در جنگ بین الملل اول انجام دادند، آن ها تانک هایی از چوب و پارچه درست می کردند و آن را با اسب به نقاطی از جبهه حمل می کردند تا آتش آلمانی ها به جای تانک های اصلی متوجه تانک های چوبی شود!

پس از جنگ اول، استفاده از تانک های تقلبی بیشتر و بیشتر شد، تا جایی که در زمان بین دو جنگ جهانی، سربازان آلمانی با استفاده از ورژن های قابل حمل با دست یا قابل حمل با ماشین های کشنده ی تانک های مصنوعی، تمریناتی برای فریب دادن سربازان دشمن در میدان نبرد انجام می دادند.


1926 _ تانک های مصنوعی آلمانی

اما بزرگترین استفاده از تانک های مصنوعی در جنگ دوم جهانی اتفاق افتاد. یک واحد مخفی در ارتش امریکا که از بازیگران، نقاشان، اپراتورهای رادیویی و متخصصان صدا (افرادی که وظیفه ی ایجاد صدای مصنوعی موتور یک تانک را برعهده داشتند!) تشکیل شده بود و ارتش ارواح (Ghost Army) نامیده می شد، وظیفه ی جالبی بر عهده داشت.

آن ها تانک های پلاستیکی می ساختند، حجم عظیمی از مکالمات رادیویی را بر روی کانال هایی که امکان شنود آن توسط آلمانی ها وجود داشت برپا می ساختند، با کلمات رمزی که می دانستند قبلا توسط متخصصان آلمانی کشف رمز شده اند، خبر از یک حمله ی خیالی می دادند (این عملیات ها به گونه ای زیرکانه انجام می شدند که سازمان جاسوسی دشمن علاوه بر اینکه هیچ تصوری از فریب خوردن نداشت، در عوض تصور می کرد که به کشف بزرگی در مقاصد طرف مقابلش دست یافته است!). همه ی این پروژه ی عظیم همراه با ایجاد سر و صدای حرکت تانک ها و ایجاد گرد و غبار شدید رنگ واقعیت به خود می گرفت، تا جایی که هواپیمای تجسس آلمانی زمانی که از روی این ارتش ارواح عبور می کرد، حمله ی قریب الوقوع دشمن را باور کرده و آن را به پایگاه خود مخابره می کرد. بزرگترین دستاورد ارتش ارواح در عملیات نرماندی (آزاد سازی اروپا از طریق ساحل نرماندی در فرانسه که به وسیله ی نیروهای متفق غربی در تاریخ ۶ ژوئن ۱۹۴۴ صورت گرفت) به دست آمد، جایی که آلمانی های شوکه شده و سراسیمه، در مورد مناطق حمله ی متفقین دچار سردرگمی شدیدی می شدند. بار دوم نیز ارتش ارواح در عبور از رود راین و تصرف سرزمین اصلی آلمان هنرنمایی کرده و به گمراهی دشمن نازی پرداخت.

اما اگر ارتش ارواح امریکا را یک شعبده باز حرفه ای بنامیم، باز هم در مقابل سیاست های گمراه کننده ای که متحدشان یعنی انگلیسی ها در جنگ دوم جهانی به کار می بستند مانند مقایسه ی یک شاگرد کوچک در برابر یک استادتمام می باشد!

نمونه ی بارز آن در سال ۱۹۴۲ در شمال افریقا بود که ارتش انگلستان به فرماندهی ژنرال مونتگومری به وسیله ی انواع حیله های جنگی ارتشی را شکست داد که آوازه ی نام فرمانده اش تا جایی پیچیده بود که حتی سربازان انگلیسی از قدرت ماورایی او سخن می گفتند! ارتش روباه صحرا، ژنرال اروین رومل، و این روباه صحرا که خود به نبردهای مکارانه مشهور بود فریب حقه ی تانک های مصنوعی انگلیسی ها را خورد، حقه ای که البته این بار با صدها فریب دیگر همراه شد تا دست در دست هم، پیشروی آلمانی ها را در شمال مصر را در نبرد العلمین متوقف کرده و شروعی بشود بر پایان رایش هزار ساله ای که پیشوای آلمان وعده ی آن را داده بود.

البته در طرف متحدین، ژاپنی ها هم از ایده ی تانک های مصنوعی استفاده کردند، تانک هایی که از چوب و هرچه دم دستشان بود می ساختند و حتی با ماسه های آتشفشانی “ایوجیما” آن ها را منقوش می کردند.

امروزه همچنان از تانک های مصنوعی در جنگ ها استفاده می شود. ارتش امریکا تانک پلاستیکی مانند بادکنک (!) می سازد که علاوه بر شباهت بسیار زیاد به تانک واقعی،  قبل از باد شدن آنقدر کوچک است که می تواند در یک چمدان جای بگیرد! تروریست های داعشی نیز هم اکنون در عراق و سوریه از وسایل نقلیه و تانک های مصنوعی استفاده می کنند تا جنگنده های دشمنانشان را در تعیین اهداف واقعی دچار اشتباه کنند.

این فقط نمونه ای بسیار کوچک از فریب های به کار رفته در جنگ ها بود که در ذکر نمونه هایی از استفاده ی تانک های تقلبی خلاصه شد. اما گمراه کردن دشمن همیشه در جنگ ها وجود داشته است، از جنگ احد تا به امروز! حفظ حقیقت و تحویل دروغ به دشمن تا جایی اهمیت دارد که استاد سیاست، وینستون چرچیل در این باره می گوید: “حقیقت آنقدر ارزشمند است که باید همیشه آن را در حصاری از دروغ حفظ کرد!”

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا