دانستنی‌های سلامتی

تحقیق شوک برانگیز: امواج وای فای خیلی بیشتر از آن چه فکر می کنید خطرناک است

امواج وای فای

خیلی وقت‌ها نمی‌توانیم خود را از امواج و ارتعاشات مضر محیط اطراف مان حفظ کنیم. ولی وقتی در خانه هستیم بخصوص موقع استراحت نباید اجازه بدهیم امواج و ارتعاشات دستگاه های الکترونیکی به سلامتی ما صدمه بزند.
آزمایش ساده چند دانش آموز سوئدی که مبنای تحقیقات دانشمندان قرار گرفت نشان داد امواج وای فای و تلفن همراه چه قدر برای سلامتی بدن خطرناک است.

۵+

این روزها کسی را پیدا نمی‌کنید که سروکارش با اینترنت و سرش روی موبایل خم نباشد. جوانان و نوجوانان بیشتر از همه در عصر دنیای اینترنت زندانی تلفن های همراه و دستگاه ها و امواج وای فای هستند. چند روز پیش دوستی گفت گیاه ۱۲ ساله خانه اش خشک شده است. این را بعد از مقاله “جملاتی که می‌گویید این گونه زندگی تان را زیر و رو می‌کند، پس انرژی مثبت بفرستید” متوجه شده بود که چندی پیش در نت‌نوشت ارائه شد. پس از خواندن مقاله متوجه شده بود دستگاه وای فای خانه یک سالی است درست زیر درخت قرار دارد. هر چند به محض متوجه شدن تلاش کرده بود درخت را نجات بدهد ولی گیاه مرده و خشک شده بود. بحث ارتعاشات باز هم ادامه داشت و همه کسانی که می‌شناختم به تکاپو افتادند تا حداقل شب‌ها دستگاه وای فای خانه و تلفن های همراه را خاموش کنند.

این پرسش مطرح شد: وقتی امواج وای فای چنین بلایی بر سر گیاه آورده اند چه بلایی بر سر سلامتی انسان ها می‌آورند. نمی دانم دوباره بحث ارتعاشات بود یا قانون جذب که به مطلبی در مورد چند نوجوان سوئدی برخوردم که خودشان در نتیجه آزمایشی ساده برخلاف سایر نوجوانان و جوانان تصمیم گرفته اند استفاده از تلفن های همراه و دستگاه های کامپیوتری و دیجیتالی را محدود کنند. وقتی موضوع را با سردبیر محترم درمیان گذاشتم در ادامه بحث های قبلی قرار شد این مطلب در اختیار خوانندگان قرار گیرد.

به دلیل اهمیت سلامتی، نت‌نوشت امروز تحقیق ساده ولی شگفت انگیز این دانش آموزان سوئدی در مورد مضرات ارتعاشات و امواج وای فای و اینترنت تلفن همراه را در اختیارتان قرار می‌دهد.

دانش آموزان کنجکاو

امواج وای فای

کم و بیش والدین و آموزگاران این دانش آموزان در مورد مضرات استفاده زیاد از اینترنت همراه و دستگاه وای فای به آن ها هشدار داده بودند. ولی به جای گوش کردن و عمل نکردن، این نوجوان ها تصمیم گرفتند برای تحقیق کلاس زیست شناسی شان خودشان آزمایشی را برای کشف حقیقت انجام دهند.

لیا نیلسن Lea Nielsen دانش آموز پایه ۹ دبیرستان این طور توضیح می‌دهد: “ما چند نفر تمرکز حواس درست و حسابی و خواب راحت نداشتیم. به دلیل مشکل مشترک و هشدارهای بزرگ ترها در مورد استفاده کمتر از تلفن همراه، کنجکاو شدیم خودمان ببینیم قضیه چیست.”

آزمایش ۱۲ روزه مضرات امواج وای فای

امواج وای فای

دخترهای دبیرستانی تصمیم گرفتند برای تاثیر امواج وای فای از دانه های شاهی استفاده کنند که رشد سریع تری دارد. یک آزمایش ساده که حقیقت انکارناپذیری را پپش روی همه گذاشت.

آن ها ۴۰۰ دانه گیاه شاهی را در ۱۲ سینی گذاشتند. دو اتاق را با یک درجه حرارت و نور یک سان برای این کار انتخاب کردند. ۶ سینی را در اتاقی گذاشتند که یک دستگاه وای فای با طول موج مشابه تلفن های همراه قرار داده شده بود. ۶ سینی دیگر را در اتاقی گذاشتند که دستگاه وای فای نبود و هیچ کس حق نداشت با تلفن همراه وارد شود. آب دهی هر ۱۲ سینی یکسان انجام شد. نتیجه آزمایش بعد از ۱۲ روز برای این نوجوانان شگفت انگیز بود: دانه های شاهی در اتاقی که دستگاه وای فای قرار داشت رشد نکرده بود، کپک زده و از بین رفته بود. ولی در اتاقی که وای فای و تلفن همراه نبود دانه ها رشد طبیعی خود را داشتند.”

نتیجه این تحقیق ساده باعث شد محققان انگیسی، هلندی و سوئدی این ۵ دانش آموز دختر را تشویق و جایزه ای به آن ها اهدا کنند. پروفسور موسسه کارولینسکای استکهلم آقای اوله یوهانسون Olle Johansson اعتقاد دارد انتخاب هوشمندانه دانه شاهی برای این آزمایش و درست بودن آن نشان می‌دهد نه تنها باید از داشتن چنین دانش آموزانی خوشحال باشیم بلکه باید راه آن ها را ادامه داده، تحقیقات بیشتری در این زمینه انجام شود.

تغییر سبک زندگی

لیا مسوول گروه در پایان آزمایش هنگام گرفتن جایزه شان گفت: ” هیچ کدام از ما قبل از آزمایش خواب خوب و تمرکز حواس نداشتیم. بعد از آزمایش وقتی دو ظرف از دو اتاق را با هم مقایسه کردیم فهمیدیم این امواج چه بلایی سرمان می‌آورد. از آن زمان به بعد موقع خواب تمام دستگاه های کامپیوتری و دیجیتالی خانه را حتی اگر در اتاق دیگری باشد، خاموش می‌کنیم.”

به دلیل تاثیر ساده این آزمایش بر یک گیاه زنده، حتما موقع استراحت تلویزیون، تلفن همراه و دستگاه وای فای خود را کاملا خاموش و شارژها را از برق خارج کنید تا ارتعاشات بی سروصدا سلامتی‌تان را به خطر نیندازد.

منبع:

Of The Box Shared

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا