مبانی بورس

تحلیل تکنیکال در بازار سهام (بخش دوم) انواع نمودارهای قیمت

نمودار قیمت

در بخش اول تحلیل تکنیکال مقدمه ای از تحلیل تکنیکال مطرح گردید. در این بخش قصد داریم انواع نمودارهای قیمت که شامل نمودار خطی، نمودار میله ای و نمودار شمعی است، را معرفی نماییم. مهمترین نمودار قیمتی در تمامی بازارهای مالی دنیا از جمله بورس ایران، نمودار شمعی است. لذا تمرکز اصلی ما بر این نوع نمودار خواهد بود.

۱+

در بخش اول تحلیل تکنیکال مقدمه ای از تحلیل تکنیکال مطرح گردید. در این بخش قصد داریم به معرفی اجزای تشکیل دهنده نمودارهای قیمت بپردازیم.

انواع نمودار قیمت:

۱- نمودار خطی ( Line Chart)

۲- نمودار میله ای (Bar Chart)

۳- نمودار شمعی (Candle Stick Chart)

۱- نمودار خطی:

این نوع نمودار ساده ترین نوع نمایش قیمت می باشد. به صورتی که قیمت در هر روز با یک خط به هم وصل می کنند. این نوع نمودار اطلاعات زیادی به معامله گر نمی دهد و تنها از طریق این نمودار می توان روند حرکتی قیمت را نشان داد.

نمودار میله ای

نمودار میله ای

۲- نمودار میله ای:

رسم نمودار میله ای احتیاج به قیمت باز شدن (ابتدایی)، بسته شدن(پایانی)، بیشترین (بالایی) و کمترین(پایینی) دارد. خط عمودی در نمودار میله ای، بیشترین و کمترین قیمت آن دوره را نمایش می دهد. خط افقی در سمت چپ خط عمودی، قیمت باز شدن را نشان می دهد. خط افقی در سمت راست خط عمودی، قیمت بسته شدن را نمایش می دهد.(شکل شماره ۱)

در بخش اول تحلیل تکنیکال مقدمه ای از تحلیل تکنیکال مطرح گردید. در این بخش قصد داریم به معرفی اجزای تشکیل دهنده نمودارهای قیمت بپردازیم.

نمودار شمعی

۳- نمودار شمعی:

بهترین نمودار رسم قیمت می باشد و تحلیل تکنیکال روی این نوع نمودار انجام می شود. این نوع نمودار اولین بار توسط ژاپنی ها روی برنج استفاده شده است. با وجود آن که برای رسم نمودارهای میله ای و نمودارهای شمعی از اطلاعات مشابهی استفاده می شود، ولی به سادگی می توان دید که به صورت متفاوتی ترسیم می شوند. به قسمت ضخیم و کلفت شمع ها، بدنه اصلی گفته می شود. بدنه اصلی دامنه بین قیمت باز شدن(ابتدایی) و قیمت بسته شدن (پایانی) را در بر می گیرد. زماین که بدنه اصلی سیاه (یا توپر) باشد به این معناست که قیمت نهایی (پایانی) دوره کمتر از قیمت ابتدایی آن است. (قیمت در آن دوره کاهش یافته است). اگر بدنه اصلی سفید (توخالی) باشد، به معنای این است که قیمت پایانی بیشتر از قیمت باز شدن در آن دوره است. (قیمت در آن دوره افزایش داشته است). خطوط باریک بالا و پایین بدنه اصلی، سایه خوانده می شود. سایه ها حد بین بالاترین و پایین ترین قیمت را نشان می دهند. سایه بالای بدنه اصلی، سایه بالایی و سایه پایین بدنه اصلی، سایه پایینی نامیده می شود. بر همین اساس، بالاترین نقطه سایه بالایی، بیشترین قیمت دوره و پایین ترین نقطه سایه پایینی، کمترین قیمت دوره را نمایش می دهند. به دلیل شباهت این خطوط به شمع و فیتیله آن، این نمودارها را نمودارهای شمعی می نامند.(شکل شماره ۲)

مهمترین قسمت یک شمع، بدنه اصلی آن است. سایه ها به عنوان یک عامل فرعی در نوسانات قیمت مطرح هستند. در جلسه آینده به انواع نمودارهای شمعی یا کندل استیک ها خواهیم پرداخت.

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا