مبانی بورس

تعریف تحلیل روانشناختی ؛ تحلیل های کاربردی بازار سهام

تعریف تحلیل روانشناختی ؛ تحلیل های کاربردی بازار سهام

در مطالب قبل سعی شد اشاره ای اجمالی به مفاهیم اولیه و کاربردی مورد نیاز برای شروع فعالیت در بازار سهام، داشته باشم. در مطلب قبلی مختصری از مفاهیم تحلیل بنیادی و تکنیکال ارائه شد. در مطلب حاضر قصد دارم معرفی کلی در خصوص یکی از مهم ترین ارکان موفقیت در بورس سهام با نام تحلیل روانشناختی ارائه نمایم.

۱+

در مطالب قبل سعی شد اشاره ای اجمالی به مفاهیم اولیه و کاربردی مورد نیاز برای شروع فعالیت در بازار سهام، داشته باشم. در مطلب قبلی مختصری از مفاهیم تحلیل بنیادی و تکنیکال ارائه شد. در مطلب حاضر قصد داریم معرفی کلی در خصوص یکی از مهمترین ارکان موفقیت در بورس سهام با نام تحلیل روانشناختی ارائه نمایم. پس از بررسی های گسترده ای که توسط شرکت های سرمایه گذاری و موسسات پژوهشی در دنیا انجام گرفته است همگی به این نتیجه رسیده اند که برای موفقیت در بورس به تحلیلی فراتر از تحلیل بنیادی و تکنیکال مورد نیاز است و آن تحلیل سوم تحلیل روانشناختی نام دارد که وزن بیشتری در موفقیت نسبت به عوامل در بردارد. در ادامه با تعریف تحلیل روانشناختی با نت نوشت همراه باشید.

بیشتر بخوانید: تفاوت سرمایه گذار و معامله گر 

تعریف تحلیل روانشناختی

نکته جالب این است که در بسیاری از این پژوهش ها، یک سبد سهام (پرتفوی) صد در صد شانسی و بدون هیچ گونه تحلیل انتخاب شده است ولی عوامل تحلیل روانشناختی دقیقا در حین معاملات صورت پذیرفته است و جالب آنکه تمامی این سبد ها با سود به پایان رسیده است که اثبات این امر در قسمت مدیریت ریسک معاملات و مدیریت پول توضیح داده خواهد شد.

بیشتر بخوانید: تعریف سرمایه گذار و معامله گر

ارکان تشکیل دهنده تحلیل تحلیل روانشناختی

تحلیل روانشناختی از ۴ رکن زیر تشکیل شده است

۱- مدیریت ریسک معاملات
۲- مدیریت پول
۳- روانشناسی معاملات
۴- نظم و انضباط در معاملات

بیشتر بخوانید: انواع تحلیل های کاربردی بازار سهام ؛ تعریف تحلیل بنیادی و تحلیل تکنیکال

شاید این سوال پیش بیاید که مدیریت ریسک و پول چه ارتباطی به تحلیل روانشناختی دارد؟

در جواب باید گفت که اعمال این عوامل دقیقا به مسائل روانی، رفتاری شخص بستگی دارد به این معنا که اگر سرمایه گذار یا معامله گر نتواند احساسات و هیجانات خود را در هنگام معامله کنترل نماید هرگز نمی تواند قوانین مدیریت ریسک معاملات و مدیریت پول را به درستی انجام دهد و این امر قطعا منجر به زیان خواهد شد. عدم رعایت ۴ عامل فوق اصلی ترین عامل زیان در بورس خواهد بود.

در سلسله مطالب ارسالی به تعاریف انواع سرمایه گذار و تحلیل های کاربردی بازار سهام اشاره کردم. لازم به ذکر است مطالب بیان شده در خصوص هر یک از مفاهیم صرفا جهت آشنایی و معرفی بوده و هر یک از مفاهیم مطرح شده نیازمند توضیحات بیشتری خواهد بود که به مرور و پس از اتمام مفاهیم اولیه بورس ارائه خواهد شد.

بیشتر بخوانید: راه های کسب سود و درآمد از بازار بورس سهام

بیشتر بخوانید: آشنایی با اصطلاحات رایج در معاملات سهام

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا