گردشگری

راهنمای سفر به تخت سلیمان ؛ زندان سلیمان یا دندان دیو، مکان‌هایی با اسراری مگو

راهنمای سفر به تخت سلیمان

قصد دارم این بار با هم سفری کوتاه داشته باشیم به مکان های دیدن و هیجان انگیزی که شاید تا حالا نامش را نشنیده اید برویم. منطقه ای در آذربایجان غربی، به نام زندان سلیمان یا تخت سلیمان ، مکانی عجیب با طبیعتی زیبا.

۳+

گردشگری در ایران؛ با خودم فکر کردم آیا این عنوان یعنی فقط دیدن تخت جمشید و سی و سه پل و ارگ بم و این مکانهایی که نام آنها را همه جا می‌بینیم و می‌شنویم؟ گرچه این نامها شناسنامه ایران هستند. ولی خیلی بی انصافی‌ست که از بسیار مکانهایی که در کشور وجود دارد غافل شویم، که البته هر کدام از آنها بار سنگینی از تاریخ ایران و جهان را بر دوش می‌کشند. قصد دارم این بار با هم سفری کوتاه داشته باشیم به مکان های دیدنی و هیجان انگیزی که شاید تا بحال نامش را نشنیده باشید. در راهنمای سفر به تخت سلیمان منطقه ای در آذربایجان غربی، به نام زندان سلیمان یا تخت سلیمان ، مکانی عجیب با طبیعتی زیبا را به شما معرفی می کنیم، با راهنمای سفر به تخت سلیمان همراه نت نوشت باشید.

بیشتر بخوانید: امکان دیدنی اطراف تهران ، از پایتخت بیرون بزنید!

راهنمای سفر به تخت سلیمان

برای سفر هوایی به منطقه زندان سلیمان دو فرودگاه شهر زنجان و فرودگاه ارومیه نزدیکترین فرودگاهها به این ناحیه هستند. از مهرآباد نیز (حدودا ۳۵ دقیقه زنجان و ۵۰ دقیقه ارومیه) در آسمان خواهید بود. همچنین نزدیکترین ایستگاه قطار به منطقه تخت سلیمان، ایستگاه راه آهن بین المللی زنجان است که فاصله آن با منطقه تخت سلیمان و زندان سلیمان حدود ۱۴۰ کیلومتر است.

برای سفر با خودرو شخصی از مسیر اتوبان تهران قزوین به سمت غرب استان تهران حرکت می‌کنیم، پس از گذشتن از مناطقی همچون کردان- کارخانه سیمان آبیک- دارالسرور-شهرک صنعتی کاسپین-  در نهایت به استان قزوین می‌رسیم. تا اینجا مسافتی حدودا ۱۵۰ کیلومتری را طی کرده ایم.(از تهران)

بیشتر بخوانید: راهنمای سفر به ژئوپارک قشم ؛ ناکجایی حیرت انگیز در ایران

تخت سلیمان

تخت سلیمان

سپس وارد بزرگراه قزوین-زنجان می‌شویم و پس از گذشت از باغهای انگور تاکستان – از مکانهایی چون شهر ابهر گذر خواهیم کرد و پس از طی تقریبا ۱۷۰ کیلومتر به زنجان می‌رسیم. در ادامه راهنمای سفر به تخت سلیمان اگر قصد استراحت دارید شهرداری زنجان، استراحتگاهی در ورودی شرقی شهر برای این منظور قرار داده است. در این محل می‌توانید در کنار پارک جنگلی ملت، چادر و کمپ خود را برقرار کنید. امکانات ابتدایی از جمله سرویس بهداشتی و فروشگاه نیز در اینجا در دسترس است. همچنین چندین فروشگاه، برای تهیه‌ی صنایع دستی زنجان از جمله چاقو، ظروف مسی و… نیز وجود دارند.

بیشتر بخوانید: اماکن دیدنی اطراف کرج ، مروری بر جاذبه های دیدنی استان البرز

در ادامه راهنمای سفر به تخت سلیمان نباید از قلم بیفتد که برای اقامت در مرکز زنجان (میدان بسیج) نیز هتل ۴ ستاره بزرگ زنجان قرار گرفته با امکاناتی از قبیل (اینترنت. خودپرداز. ماهواره. رستوران. کافی نت. کافی شاپ. پارکینگ. تاکسی سرویس. لاندری و…) که قیمت اتاقهای آن با توجه به لوکس بودن آن از ۳۸۰هزار تومان تا ۴۹۰هزار تومان می‌باشد. برای ادامه مسیر وارد آزادراه زنجان-بیجار و پس از طی مسافتی وارد جاده زنجان – دندی میشویم و پس از گذشت از بوغداکندی- بیجارو دندی با مسافت حدودا ۱۴۰کیلومتری و وارد جاده دندی – تخت سلیمان شده که البته این جاده کوهستانی و دارای پیچ و خم بسیار است و باید سوخت به اندازه کافی همراه داشته باشید.. حالا وارد محوطه تخت سلیمان خواهیم شد.

تخت سلیمان منطقه ای عجیب با پوششی تقریبا سبز که  بعنوان چهارمین اثر جهانی ایران ثبت شده است. که البته نداشتن امکانات توریستی و تفریحی مناسب و عدم معرفی مناسب و مطلوب مسئله ای است که شاید اساس  بی توجهی به این اماکن محسوب می شود. منطقه تخت سلیمان بسیار منحصر بفرد است. به محض ورود به داخل منطقه تخت سلیمان یک دریاچه و سکویی عظیم با ارتفاع ۱۵ متر نمایان می‌شود همچنین در این منطقه چاهای آهک وجود دارند.

بیشتر بخوانید: راهنمای سفر به ارواح سنگی در نزدیکی تهران

اوج رونق تخت سلیمان در زمان ساسانیان بوده است که اولین آتشکده​های ایران بنا نهاده شدند. دور سکو را برای حفاظت، برج کشیده​اند و دارای چند دروازه است.

تخت سلیمان

تخت سلیمان

یکی از جاذبه های بسیار مهم این منطقه در فاصله چهار کیلومتری قرار دارد با نام زندان سلیمان یا زندان دیو.

در ادامه راهنمای سفر به تخت سلیمان باید گفت منطقه ای مرموز با داستانهای عجیب و طبیعت بسیار زیبا، بر روی کوهی قرار گرفته که در قله آن دهانه بزرگی مثل یک آتشفشان غیر فعال وجود دارد. ارتفاع این زندان که دیواره صخره‌ای آن کاملاً عمودی است از یکصد متر بیشتر است و بوی تندی از درون این چاه به مشام می‌رسد و همچنین در این منطقه چشمه های آب گرم  دارای خواص درمانی وجود دارد.

بیشتر بخوانید: راهنمای سفر به جنگل های دوهزار ؛ چشم اندازی بدیع به سواحل مازندران از ارتفاعات البرز

زندان سلیمان یا زندان دیو

زندان سلیمان یا زندان دیو

طبق گفته اهالی محلی حضرت سلیمان دیوهایی را که از فرمانش سرپیچی می‌کردند در کوه زندان سلیمان یا زندان دیو زندانی می‌کرد.

این کوه، بر اثر رسوب آب دریاچه آن به وجود آمده‌ است، ارتفاع این کوه از زمین بیش از ۱۰۰ متر است و بر فراز آن گودال عمیقی در حدود ۸۰ متر دیده می‌شود که قطر دهانه آن تقریبا ۶۵ متر است.

زندان سلیمان یا زندان دیو

زندان سلیمان یا زندان دیو

در راهنمای سفر به تخت سلیمان حتما باید ذکر شود که منطقه زندان سلیمان یا زندان دیو پس از تشریفات قانونی لازم، در سال ۱۳۹۵ در فهرست میراث طبیعی ملی کشور به ثبت رسید. سوئیت های رفاهی در۱ کیلومتری میراث جهانی تخت سلیمان واقع گردیده که میتوان با مبلغ حدود ۱۰۰هزار تومان روزانه اجاره کرد که دارای امکانات رفاهی شامل: اتاق خواب،حمام،، اجاق گاز،مبل ،تختخواب،یخچال،  تراس مشرف به طبیعت (کوه و باغ) و… میباشد.

بیشتر بخوانید: راهنمای سفر به آبشار یخی آبنیک ؛ جایی برای تنفس

و در نزدیکی زندان سلیمان یا زندان دیو سوئیتها غذاخوری وجود دارد که غذاهای ایرانی عرضه می‌کند. همچنین کوفته محلی هم در این منطقه پخته می‌شود که با قیمت حدود ۱۵۰۰۰تومان بفروش میرسد.

غیر از این مورد نزدیکترین هتل به این مناطق هتل ۲ستاره رنجی است که ۴۰ کیلومتر فاصله دارد و در مرکز شهر تکاب قرار دارد. که اقامت در این هتل با توجه به اتاق انتخابی (اتاق دو تخته: ۱۳۴,۰۰۰ تومان، اتاق سه تخته: ۱۷۴,۰۰۰ تومان، اتاق چهار تخته: ۲۱۴,۰۰۰ تومان) هزینه دارد. و دارای امکاناتی از قبیل اینترنت رایگان-پارکینگ- رستوران ایرانی-چایخانه سنتی-کافی شاپ-کافی نت تاکسی سرویس و امکانات اتاقها شامل صبحانه، خدمات روزانه خانه‌داری، حمام اختصاصی، سرویس بهداشتی فرنگی و ایرانی، تلویزیون، یخچال، تلفن میباشد.این هتل دارای سوئیت نیز میباشد. که هزینه یک شب اقامت از۲۰۰هزار تا۳۵۰هزار تومان است. فاصله این هتل تا مجموعه تخت سلیمان تقریبا ۴۰کیلومتر است.

علاوه بر مجموعه میراث جهانی تخت سلیمان، اثر طبیعی شگفت انگیز «چمن متحرک »تکاب جاذبه ای بی نظیر در دنیاست که تاکنون مورد غفلت واقع شده است .امید است با تلاش همکاران در حوزه گردشگری و رسانه ها تمام نقاط دیدنی که مورد بی مهری قرار گرفته اند معرفی شده و باعث گسترش فعالیت در این مناطق شود.

۲ دیدگاه

2 دیدگاه

  1. سینا

    سینا

    ۱۶ دی ۱۳۹۶ at ۱۱:۲۴

    با سلام اگر بخواید به اون منطقه برید حدود خرداد ماه بهترین حالت ممکنه چون اون منطقه سردسیر هست و در ضمن اگه برنامه تخت سلیمان دارید میتونید با طی مسافت تقریباً یک ساعته برید و غار کرفتو رو هم ببینید البته پیشنهاد میکنم هر کدوم رو تو یک روز ببینید که فرصت کافی داشته باشید از کردستان گردی غافل نشید تو اردیبهشت و خرداد
    از نت نوشت هم تشکر میکنم که همیشه خوبه

    ۳+
    • علی پوربافرانی

      علی پوربافرانی

      ۱۶ دی ۱۳۹۶ at ۱۸:۳۱

      سلام سینا جان،
      برای گردش در کردستان حتما نیاز به همراهیت داریم، ماه های اردیبهشت و خرداد شیراز گردی و کردستان گردی در دستور کاره …

      ۱+

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا