تکنولوژی

چرا از تراشه های گران قیمت سالهای قبل در موبایلهای میان رده جدید استفاده نمی شود؟

همه عاشق گوشی هایی هستند که با وجود قیمت مناسبشان، از لحاظ امکانات و کارایی تقریبا یک گوشی رده بالا محسوب می شوند. Motorola، ZTE و خیلی از کمپانی های سازنده تلفن همراه تاکنون گوشی های فوق العاده ای با قیمت های مناسب به بازار عرضه کرده اند. پرداخت قیمتی در حدود ۴ میلیون تومان برای خرید بهترین گوشی از گوگل یا سامسونگ، عاقلانه به نظر نمی رسد زیرا با خرید این گوشی های خوش قیمت، همه می توانند اکثر کارهای مورد نظرشان را با صرفه جویی قابل توجهی در هزینه انجام دهند.

۱+

ساخت یک تلفن همراه فقط درباره بالا بردن سرعت پردازنده نیست!

همه عاشق گوشی هایی هستند که با وجود قیمت مناسبشان، از لحاظ امکانات و کارایی تقریبا یک گوشی رده بالا محسوب می شوند. Motorola، ZTE و خیلی از کمپانی های سازنده تلفن همراه تاکنون گوشی های فوق العاده ای با قیمت های مناسب به بازار عرضه کرده اند. پرداخت قیمتی در حدود ۴ میلیون تومان برای خرید بهترین گوشی از گوگل یا سامسونگ، عاقلانه به نظر نمی رسد زیرا با خرید  این گوشی های خوش قیمت، همه می توانند اکثر کارهای مورد نظرشان را با صرفه جویی قابل توجهی در هزینه انجام دهند.

ولی یک پرسش برای خیلی از افراد در مورد مشخصات سخت افزاری این گوشی ها پیش می آید: چرا به جای استفاده از یک تراشه پرچمدار نسل قبل از تراشه های ضعیفتر استفاده می شود؟

ما برای نمونه در این پست از گوشی Moto X4 استفاده می کنیم. این گوشی با پردازنده Snapdragon 630 و قیمت حدود یک میلیون و هفتصد هزار تومان عرضه می شود. مشخصا هم قیمت و هم پردازنده این گوشی در رده میانی بازار قرار می گیرد. پس چرا موتورولا با ثابت نگه داشتن قیمت، به جای استفاده از یک Snapdragon 630 نو از یک Snapdragon 820 یا ۸۲۱ استفاده نکرده است؟

دلیلش این است که Snapdragon 630 در خیلی از زمینه های کاربردی از Snapdragon 821 بهتر است و این زمینه ها بسیار مهم هستند.

MOTO X4 Black

گوشی MOTO X4 Black

البته برداشت ما از کارایی ممکن با آنچه شما در ذهن دارید متفاوت باشد. Snapdragon 821 با هسته های Kyro و پردازنده گرافیکی Adreno 530 خیلی راحت می تواند هسته های Cortex-A53 و پردازشگر گرافیکی Snapdragon 630 را پشت سر بگذارد و حتی از پس کارهای سنگینی مثل واقعیت مجازی هم بر بیاید. ولی ساختن یک تراشه عالی برای یک تلفن همراه عالی، پیچیده تر از این است .

 فناوریهای ارتباطی در سال ۲۰۱۷

Getting connected in 2017

فناوریهای ارتباطی جدید، مهمترین دلیل استفاده نکردن کمپانیهایی مانند Motorola یا Lonovo از یک تراشه Snapdragon ساخت ۲۰۱۵ در تلفن همراهی است که در پایان ۲۰۱۷ فروخته می شود.

در تراشه Snapdragon 630 از مودم Qualcomm X12 که مشابه بسته LTE تراشه گران قیمت ۸۲۱  است، استفاده شده است. به این ترتیب سرعت LTE در این تراشه به ۶۰۰ Mbps می رسد. سرعت کنونی شبکه های موبایل ۲۰۰ تا  ۲۵۰ مگابیت در ثانیه است و با قوی تر شدن زیر ساختها، این سرعت بیشتر هم خواهد شد. بنابراین این سرعت بالای مودم کوالکام در آینده مفید خواهد بود.

علاوه بر این تکنولوژی بی سیم ۲x2 MU-MIMO 802.11ac  هم جدیدا توسط پلاتفرم ۶۰۰ پشتیبانی می شود. این به آن معناست که دیگر دیوارهای ضخیم بتونی و لوله های مسی مثل قبل باعث تضعیف سیگنال بی سیم شما نخواهند شد و شما می توانید سرعت بیشتری را در فواصل دورتر، در اختیار داشته باشید. این یعنی ظرفیت انتقال دیتای شما تا دو برابر نسبت به سری های قدیمی‌تر بیشتر است.

به علاوه ، Snapdragon 630 از تکنولوژیهای وایرلس دیگری هم پشتیبانی می کند. تکنولوژی‌هایی مانند Bluetooth 5 که پشتیبانی کاملتری برای محصولات پیشرفته امروز و همچنین تکنولوژی‌های آینده مثل نسل بعدی اینترنت اشیاء (Internet of Things) ارایه می کند. یا پشتیبانی پیشرفته از RF با استفاده از آنتن جدید Qualcomm موسوم به Truesignal Antenna که با ترکیب پهنای باندهای فرکانسهای مختلف، قدرت آنتن دهی بیشتری را در مناطقی که با برج مخابراتی فاصله زیادی دارند تضمین می کند.

بنابراین Snapdragon 630 دستگاه بی سیم قابل حمل بهتری نسبت به Snapdragon 821 ارایه می دهد.

درگاه های ورودی و خروجی در پردازنده ها

Snapdragon 630 از نظر پشتیبانی از درگاه های ورودی و خروجی نیز یک گوشی مدرن محسوب می شود. پشتیبانی کامل Snapdragon 630  از quick Charge 4.0، همچنین Universal Socket و USB Type-c فوق العاده است. ۶۳۰ همینطور از آخرین تکنولوژیهای شارژ سریع نیز پشتیبانی می کند.

بسته All-Ways Aware Sensor کوالکام باعث می شود که هنگام دریافت دیتا از تجهیزاتی مثل ژیروسکوپ به دلیل کارکرد مجزای آنها از هسته های پردازشی، توان الکتریکی خیلی کمتری مصرف شود. همچنین استفاده از تکنولوژی حفاظتی بر پایه سخت افزار باعث می شود که هنگام استفاده از تکنولوژی های تشخیص هویت بایومتریک، ورودی اطلاعات (اعمالی مثل اسکن اثر انگشت، چهره یا مردمک چشم ) سریعتر و با دقت بیشتری انجام شود.

آخرین و نه کم اهمیت ترین مورد، مربوط به توانایی های دوربین می شود. یک دوربین خوب برای خیلی از مصرف کننده ها، یکی از مهمترین امکانات یک تلفن همراه محسوب می شود و ۶۳۰ از نسل دوم Image Signal Processor پشتیبانی می کند که به معنی پشتیبانی از قابلیتهای عکاسی محاسباتی، مانند آنچه در گوشی Pixel گوگل شاهد آن بودیم،  و همچنین امکان فوکوس لحظه ای و برخورداری از سخت افزاری که هیچوقت باعث کندی سرعت شاتر نمی شود، است.

۶۳۰ همچنین دارای امکانات استانداردی مانند قابلیت بهینه سازی کارایی از طریق بالاتر بردن سرعت ساعت پردازشگر و رندر سریعتر پردازشگر گرافیکی است و از این نظر بر نسل قبلی سری ۶۰۰ برتری دارد. ۶۳۰ نه تنها بر تراشه های ۶۲۵ سالهای قبل برتری دارد بلکه از تراشه سال گذشته  ۸۲۱ هم بهتر عمل می کند.

یادتان باشد که ما از گوشی MOTO X4 و پردازنده Snapdragon 630 آن تنها برای نمونه استفاده کردیم. این نوع برتری ها در همه تراشه های جدید نسبت به مدلهای قدیمی تر آن ها قابل مشاهده است. به همین دلایل است که کمپانی ها، برای ساختن گوشی ها همواره از بهترین و جدیدترین ها استفاده می کنند و ما باید از موضوع خوشحال باشیم.

درباره اپدیت ها

کوالکام تا مدت زمان معینی اقدام به ارایه اپدیت برای تراشه هایش می کند و این یعنی اینکه احتمال اینکه یک تراشه میان رده ۲۰۱۷ اپدیتهای بیشتری نسبت به یک تراشه رده بالای سال ۲۰۱۶ دریافت کند، زیاد است.

البته این بر عهده سازنده گوشی است که این اپدیتها را عرضه کند ولی Qualcomm و سایر سازندگان تراشه مانند Broadcom همیشه در این مورد قابل اعتماد بوده اند زیرا همیشه در حال کمک کردن و تسهیل فرایند به روز کردن درایورها و دیگر بهینه سازی ها برای بروزرسانی های جدید سیستم عامل اندروید هستند.

مهمترین موضوع قیمت است

البته یکی از دلایلی که باعث می شود گوشی های میان رده خوش قیمت از تراشه های میان رده یه جای پرچمدارهای نسل قبل استفاده کنند،  قیمت تمام شده آنهاست. کوالکام به همراه پردازنده های اسنپ دراگونش مجور استفاده از مجموعه ای از تکنولوژیها به کمپانی های سازنده تلفن همراه می دهد که در میان آنها سری ۸۰۰ تا خرخره از امکانات، سنسورها و بهینه سازی ها پر است. چیپ های ارزانتر مثل سری ۶۰۰ یا ۴۰۰ همیشه دارای این امکانات رده بالا نیستند. به همین دلیل کمپانی ها تمایل بیشتری به استفاده از این تراشه های قدیمتر دارند زیرا تراشه های جدید قیمت تمام شده را بالاتر می برند.

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا