روانشناسی و موفقیت

اعتیاد به فضای مجازی: چگونه اعتیاد به موبایل و شبکه های اجتماعی را ترک کنیم؟

اعتیاد به فضای مجازی
۱+

اعتیاد به فضای مجازی مسئله ایست که در قرن حاضر در بین کاربران این نرم افزارها شیوع پیدا کرده است. همان طور که شبکه‌های  اجتماعی خدمت بزرگی به ارتباطات بشر داشته است، برای افراد بسیاری نیز دردسر ساز شده است. این افراد به گوشی موبایل شان هم معتاد می‌شوند.

طبق برآوردی که شده است نیمی از کاربران رسانه‌های اجتماعی به این برنامه‌ها شدیدا اعتیاد پیدا می‌کنند. اگر از روی برطرف کردن خستگی یا کنجکاوی در طی روز به این رسانه‌ها سر می‌زنید که هیچ، در غیر این صورت می‌توان گفت اعتیاد به این مسئله شما را نیز دچار کرده است.

افرادی که مدام منتظر کامنت‌های دیگران، آخرین پست‌ها و کنترل صفحات اجتماعی به طور هستند به نوعی به این نرم افزارها معتاد شده اند.

این بار در نت نوشت نشانه‌های اعتیاد به فضای مجازی و روش‌های ترک این اعتیاد فراگیر پرداخته ایم.

اعتیاد به فضای مجازی

اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی فراگیر و روزافزون است.

اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی فراگیر و روزافزون است.

رسانه‌های اجتماعی بخش اعظمی از زندگی بشر را اشغال کرده‌اند. این برنامه‌ها که معمولا بر روی تلفن‌های هوشمند افراد وجود دارد. هر روز و هر ساعت و هر لحظه در اختیار فرد می‌باشد و استفاده مداوم از آن‌ها به مرور زمان به اعتیاد به فضای مجازی منجر می‌شود. کمتر شخصی پیدا می‌شود که کنار گذاشتن این برنامه‌ها برایش کاری راحت و آسان باشد.

اگر از برنامه‌هایی مانند Twitter، Instagram، Snapchat، Facebook، Pinterest، LinkedIn و به خصوص telegram استفاده می‌کنید دیر یا زود شما یک معتاد به فضای مجازی به حساب می‌آیید.

شخصی به نام Inés که معتاد به رسانه‌های اجتماعی بود داستان ترک اعتیادش را این گونه بیان می‌کند:

سلام من Inés یک معتاد به رسانه‌های اجتماعی هستم. یک روز تصمیم گرفتم از طریق خاموش کردن تمامی رسانه هایی که در تلفن همراه و تبلتم بود حواس پرتی‌های روزمره ام را کم کنم.

روز اول برایم کمی دشوار بود که انگشتم را روی نشانک توییتر یا فیس بوک نگذارم.حتی وقتی وارد این صفحات می‌شدم با خود تکرار می‌کردم : ” نه، چیزی برای دیدن اینجا نیست “

صبح روز بعد خیلی سخت بود که از خواب بیدار شوم و هیچ شبکه‌ای را بررسی و نگاه نکنم. از نگاه کردن به آیکون‌های شبکه‌های اجتماعی بر روی گوشی ام حس خوبی پیدا نمی‌کردم.

در حقیقت می‌‌شود گفت وقتی نگاهم به این آیکون‌ها برمی‌خورد آرامشم را از دست می‌دادم. اما به سراغ کارهای روزانه‌ام رفتم.

هیچ وقت صبحانه را با این آرامش نخورده بودم تازه داشتم می‌فهمیدم که چقدر زمان صبحانه خوردنم را هدر داده بودم.به راحتی اخبار روزنامه‌ها را خواندم. حتی خیلی خوب توانستم کمی تلویزیون هم تماشا کنم.

روزهای بعد کمی آرام تر شدم. از آن جایی که من معمولا میان شامم نگاهی به اعلان‌های گوشیم می‌انداختم و درست وسط شام آن‌ها را بررسی می‌کردم، بعد از کنار گذاشتن آن‌ها شام را هم با لذت بیشتری خوردم.

در روزهای بعد هم متوجه شدم که هر چه کمتر عکس به اشتراک بگذارم زمان کمتری برای رسیدگی و پاسخگویی به اعلان‌ها لازم است.

چهار روز که از کنار گذاشتن شبکه‌های اجتماعی گذشت.احساس یک انسان کاملا طبیعی و نرمال را داشتم. از اینکه Instagram Stories یا رویداد‌های فیس بوک را به روز حس نمی‌کردم احساس سرزندگی بیشتری داشتم.

روز تعطیل فرا رسید و من حواس پرتی کمتری داشتم. این روز را به تعطیلات مغزی اختصاص دادم. زمانی را برای خواندن و مطالعه و تماشای فیلم و کمی پیاده روی داشتم. با همه این‌ها زمان برای فعالیت‌های دیگر هم در اختیارم بود.

یک هفته از کنار گذاشتن عادت ناپسندم گذشته بود و وقت آن رسیده بود که کمی برای رسیدگی شبکه‌های اجتماعی به آن باز گردم. این بار یک حس تازه داشتم. به عنوان یک وظیفه به آن نگاه می‌کردم و اصلا حس نیاز به بررسی اعلان‌ها را نداشتم.

وقتی یک هفته تمام آن را کنار می‌گذارید بازگشت مجدد بیشتر احساس وظیفه به شما می‌دهد نه حس نیازمند بودن به شبکه‌های اجتماعی.

نیاز ما به شبکه‌های اجتماعی چگونه است؟

الگوریتم رسانه‌های اجتماعی به منافع ما متکی می‌باشند. این شبکه‌ها معمولا محتوایی دارند که ما را جلب می‌کنند.البته این مسئله که هر شخص از فیس بوک یا اینستاگرام یا هر شبکه دیگری استفاده کند یک امر کاملا طبیعی و صحیح است.

اما هیچ کس مطمئن نیست که این برنامه‌ها چه میزان در زندگی روزمره‌اش تاثیر می‌گذارد و هیچ کس هم از تخریب زندگی به دست این شبکه‌ها آگاهی کافی ندارد.

بسیاری از برنامه‌ها هستند که برای یک فرد نقطه ضعف به شمار می‌روند.

این نشان می‌دهد که آن برنامه برای شخص بسیار مورد علاقه بوده و شخص به دنبال افزایش زمان استفاده از آن می‌باشد.در صورتی که برنامه مورد علاقه تان را چند روزی کنار بگذارید متوجه می‌شوید که علاقمندی شما نسبت به آن برنامه کاملا بی ثبات است و شما طی این چند روز هیچ مسئله مهم و حائز اهمیتی را از دست نداده اید.

این مسئله‌ای بود که Inés توانست آن را تجربه کند. Inés علاقه شدیدی به فیس بوک داشت. او خواسته‌های رفتاری زیادی داشت که نیاز به الگوی‌های رفتاری داشتند.این امر سبب شده بود که جهت دنبال کردن این خواسته‌ها در فیس بوک مشغول باشد.

او در حالی که از فیس بوک دور شد و تنها روزانه یک ایمیل دنیای مجازی‌اش را پر می‌کرد، به خواسته‌های رفتاری‌اش رسید چرا که فرصت کافی برای الگوهای رفتاری‌اش پیدا کرد و توانست این الگوها را به مرحله عمل برساند.

مسئله مهم دیگر که معمولا افراد مشترک به شبکه‌های اجتماعی را درگیر می‌کند، نیاز به بروز رسانی رسانه‌های اجتماعی می‌باشد.

رئیس بازار یابی فیس بوک در اوائل سال میلادی جاری اظهار داشت که بزرگسالان به طور میانگین روزانه ۳۰ مرتبه فیس بوک‌شان را بررسی می‌کنند.

این زمان را می‌توان به کارهای مهم تری که انرژی بیشتری در بر دارند اختصاص داد.مدت زمانی که فرد آنلاین است می‌تواند منجر به تغییرات رفتاری و نحو ارتباط با اطرافیان شود.

این رفتار منجر به عدم انعکاس رفتار شخصی در جامعه و حتی در درون خود می‌شود.

بیشتر بخوانید: تاثیر فضای مجازی: شبکه‌های اجتماعی چگونه همه را تحت تاثیر خود قرار داده است؟

نشانه‌های اعتیاد به فضای مجازی

اگر مدام گوشی موبایل تان را چک می‌کنید دچار اعتیاد شده اید

اگر مدام گوشی موبایل تان را چک می‌کنید دچار اعتیاد شده اید

اولین بررسی‌های صبحگاهی

افرادی که صبح‌ها در تخت خواب به سراغ گوشی موبایل می‌روند درگیر اعتیاد به فضای مجازی هستند. اگر شما اولین چیزی که بعد از بیدار شدنتان انجام می‌دهید کنترل گوشی است باید بدانید که حرکت کاملا خطرناکی انجام می‌دهید.

بعضی از افراد قبل از بیرون آمدن از تخت خواب مستقیم به سراغ گوشی خود می‌روند. کنترل شبکه‌های اجتماعی در اولین ساعات بیداری نشانه اعتیاد به این نرم افزار است.

بررسی‌های مجدد

حتما شما هم می‌دانید که معلمان همیشه به دوباره کنترل کردن برگه امتحانی تاکید دارند. اما این کنترل برای ارائه یک برگه امتحانی بسیار ضروری تر از ارسال یک پست در یک شبکه اجتماعی است.

برگشت چندین مرتبه‌ای و بررسی‌های مجدد شبکه‌های اجتماعی نوعی اعتیاد به فضای مجازی محسوب می‌شود.

بی شک نوشته هایی که در این شبکه‌ها رد و بدل می‌شوند ارزشی بسیار پایین تر از برگه امتحانی دارند. بی جهت وقتتان را برای کنترل و بررسی مجدد شبکه‌های اجتماعی نگذارید.

کنترل موبایل در حمام یا سرویس بهداشتی از علائم اعتیاد به فضای مجازی است

بعضی از افراد در ساعات استحمام و حتی استراحت خود عادت به کنترل شبکه‌های اجتماعی دارند. این عمل یکی از بارزترین نشانه‌های اعتیاد به فضای مجازی می‌باشد.

اگر شما در ساعات اختصاصی خصوصی خود از این شبکه‌ها فاصله بگیرید هیچ اتفاقی نخواهد افتاد. چند ساعتی که  پیامهایتان را کنترل نکنید مشکلی پیش نمی‌آید این کار به چند بار در روز کفایت خواهد کرد.

عدم کنترل زمان

در شبکه‌های اجتماعی همان طور که از نامش پیداست شما با یک سری افراد روابط اجتماعی برقرار می‌کنید. همراه بودن با تعدادی از افراد ممکن است نیازمند یک سری تبعات باشد که یکی از مهمترین آنها هماهنگی در زمان است.

در این شبکه‌ها برای آن که با جمع همگام باشید می‌بایست در زمان‌های مشخص شده به بحث و تبادل نظر بپردازید از این رو ممکن است ساعات زیادی را بی خودی در این شبکه‌ها پرسه بزنید تا زمان مقرر شده فرا برسد.

در طول این مدت که شما خود را برای هماهنگی با گروه مشغول کرده اید زمان را کشته اید. این یکی از بدترین عادات است که زمان شما را نابود می‌کند.

برنامه ریزی زندگی طبق پست ها

در صورتی که یک بلاگر باشید زمان‌های خاصی به منظور به حداکثر رساندن پست‌ها از نرم افزارتان استفاده می‌کنید.

بنابراین شما این ساعات روز یا شب را به کلی از دست می‌دهید تا پست‌های بیشتری داشته باشید.

جوابگویی به پست‌ها نیز از نشانه‌های اعتیاد به فضای مجازی است که بیشتر افراد استفاده کننده از شبکه‌های اجتماعی به آن مبتلا می‌شوند.

شما طبق کامنت‌ها و پست‌های ارسالی تصمیم می‌گیرید و تا حدود زیادی تحت تاثیر پست‌ها خواهید بود. این نیز به نوبه خود یکی از بدترین نوع اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی محسوب می‌شود.

اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی از جمله مجازی با عادات سطحی و کوچکی شروع می‌شود. اهمیت زیاد به این شبکه‌ها و افراد حاضر در آن شما را از روند زندگی ساده خود باز می‌دارد.

کنار گذاشتن اعتیاد به فضای مجازی و گوشی موبایل

شما هم می‌توانید به معنای واقعی زندگی کنید. این کار را از روزهای کوتاه شروع کنید و شبکه‌های مورد علاقه خود را کنار بگذارید.

زمان که می‌گذرد متوجه می‌شوید به آن شبکه‌ها نیاز ندارید. شاید روزهای نخست با کمی اضطراب و نگرانی همراه باشد. اما پایان کار نتایج بسیار خوبی می‌گیرید.

زمانی که شما در این شبکه‌ها وقت را هدر می‌دهید، بر روی دیگر جنبه‌های زندگی خود تمرکز کافی نخواهید داشت. با کنار گذاشتن آن‌ها گویی سم زدایی قویی برای تفکر خود انجام داده‌اید.

رسانه‌های اجتماعی راهی برای فرار از زندگی واقعی هستند. شخصی مانند Inés تنها با یک هفته توانست به جنبه‌های مختلف زندگی بهتر رسیدگی کند و لذت بیشتری از زندگی کردن ببرد.

شبکه‌های اجتماعی نیز همانند هرچیز دیگر اگر دچار زیاده روی شود زندگی شما را به خطر می‌اندازد.

بیشتر بخوانید: کنترل والدین بر فرزندان در فضای مجازی؛ چرا و چگونه؟

برای ترک اعتیاد به فضای مجازی و موبایل نگرش تان را عوض کنید

وقتی مدام از تلفن همراه برای انجام کارهای تجاری، بازی یا صحبت کردن با خانواده و دوستان چک کردن شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنید چه احساسی دارید. آیا فکر می‌کنید وقت تان را تلف کرده اید یا حس می‌کنید کار مفیدی انجام داده اید.

اگر فکر می‌کنید زیاد از تلفن همراه استفاده می‌کنید و اعتیاد به گوشی دارید به طوری که بعد از مکالمات احساس خوبی ندارید و عصبانی هستید و رنجیده خاطر به احتمال زیاد به تلفن همراه تان معتاد هستید.

پس طوری برنامه ریزی کنید که فقط برای کارهای ضروری از تلفن همراه در ساعات مشخصی استفاده کنید.

در طی روز چند ساعتی را از تلفن همراه استفاده نکنید. به دوستان، خانواده و همکاران تان هم بگویید که در این مدت حتی اگر یک ساعت باشد شما در دسترس نیستید.

چه چیزی برایتان مهم است؟

زندگی ما همان چیزی است که بیشتر به آن توجه می‌کنیم. به این فکر کنید که دوست دارید بیشتر زمان زندگی تان را صرف چه کاری کنید. خیلی‌ها از تلفن همراه برای کسب درآمد استفاده می‌کنند.

خیلی از اپلیکیشن‌های مجانی هم به همین دلیل امکان نصب روی تلفن همراه دارد. پیام‌های تبلیغاتی و انواع و اقسام اپلیکیشن‌های جدید هم روز به روز بیشتر می‌شود. آیا می‌خواهید اسیر آن‌ها شوید یا آن‌ها در خدمت شما باشند.

پس با یک بررسی دقیق ببینید کدام یک از اپلیکیشن‌ها برای شما کاربرد بیشتر و بهتری دارد. همان را انتخاب کنید و خود را درگیر اعتیاد به فضای مجازی نکنید.

برای موفقیت برنامه ریزی کنید

برای خودتان و موفقیت زندگی هدف تعیین کنید. سپس با بررسی اپلیکیشن هایی که شما را در رسیدن به هدف تان کمک می‌کند بهترین و مناسب ترین را با توجه به هدف و شرایط زندگی تان انتخاب کنید.

لزومی ندارد خود را درگیر انواع و اقسام شبکه‌های اجتماعی کنید تا مجبور باشید هر لحظه آن‌ها را آنلاین چک کنید و کلافه شوید.

همین الان دست به کار شوید و برای شروع ترک اعتیاد به فضای مجازی و گوشی موبایل بعضی از آن‌ها را از روی تلفن همراه حذف کنید.

برای چک کردن تلفن همراه برنامه ریزی کنید

خیلی از ما وقت و بی وقت مثل زامبی‌ها به سراغ تلفن همراه می‌رویم تا پیام ها، ایمیل ها، یادآوری‌ها یا تبلیغات و خبرها را چک کنیم در حقیقت اعتیاد به گوشی تلفن مان داریم.

در صورتی که شرایط کاری تان ایجاب می‌کند تا تلفن همراه تان ابزار کاری و راه درآمد زایی شما باشد اشکالی ندارد. فقط ساعت‌های مشخصی را به این کار اختصاص دهید.
به راحتی می‌توانید از زنگ تلفن همراه یا reminder آن برای چک کردن استفاده کنید.

به زبان بدن تان توجه کنید

وقتی دارید با تلفن همراه کار می‌کنید یا یک مکالمه تلفنی دارید دقت کنید وضعیت بدنی تان و روحی تان چگونه است. قوز کرده اید؟ درست نفس نمی‌کشید؟ احساس خوبی ندارید؟

در صورتی که هر کدام از این موارد احساس بدی به شما می‌دهد زنگ هشداری است که می‌گوید اعتیاد به فضای مجازی و گوشی موبایل دارید و باید هر چه زودتر برای استفاده از تلفن همراه یک برنامه ریزی درست و حسابی اجرا کنید.

گاهی موبایلتان را از خود جدا کنید

اگر برای دیدن دوستی می‌روید یا پیاده روی یا فعالیت ورزشی و دورهمی بد نیست تلفن همراه تان را با خودتان نبرید. فقط به یکی از دوستان یا اعضای خانواده بگویید کجا می‌روید.

از فناوری برای کنترل فناوری استفاده کنید

همه تلفن‌های همراه ابزارهایی برای برنامه ریزی دارند. فقط یکی از آن‌ها را انتخاب و استفاده کنید که معمولا خود شرکت سازنده توصیه کرده است.

با استفاده از آن یادداشت برداری کنید، زنگ اخطار را فعال کنید، قرارهای تان را برنامه ریزی کنید. با این روش بدون نگرانی، یک منشی اختصاصی دارید که همه چیز را به شما یادآوری می‌کند و نگرانی بابت فراموشی کارها چه شخصی چه اجتماعی چه کاری نخواهید داشت.

برای ترک اعتیاد به فضای مجازی از دیگران تقلید نکنید

از آن جا که بیشتر ما به تلفن همراه معتاد شده ایم، به احتمال زیاد به محض دیدن شخصی حتی در آسانسور که دارد تلفن همراهش را چک می‌کند ما هم بی اختیار گوشی مان را چک می‌کنیم.

از این به بعد به محض دیدن کسی که گوشی تلفن همراهش را چک می‌کند به خودتان بگویید من کار متفاوتی انجام می‌دهم. یک نفس عمیق می‌کشم و به خودم می‌گویم چه قدر بدون تلفن همراه انسان موفقی هستم.

به زمان مرگ تان فکر کنید

اگر زمان مرگ تان فرا رسیده باشد دوست داشتید بیشتر زندگی تان صرف انجام چه کاری می‌شد؟

به خودتان می‌گویید کاش تلفن همراهم را بیشتر چک می‌کردم؟ یا کاش در فلان یا بهمان شبکه اجتماعی فعال بودم؟ یا این که فکر می‌کنید چه کار بهتری می‌توانستید برای زندگی تان انجام دهید.

کاش وقت بیشتری را با خانواده ام می‌گذراندم؟ کاش بیشتر کتاب می‌خواندم؟ کاش بیشتر به خودم توجه می‌کردم؟ کاش … کاش… کاش…

بیشتر بخوانید: اعتیاد به گوشی را با راهکارهایی ساده ولی فوق العاده ترک کنید

منبع +

۳ دیدگاه

3 دیدگاه

  1. Avatar

    فرزانه

    ۳۰ تیر ۱۳۹۸ at ۲۳:۴۳

    فروختند ما را به بازار برده داران
    شدیم خادم محفل می گساران
    به سر شوق پروازمان بود و عشق پریدن
    شدیم در قفس، بندی صعله داران…..!

    ۰
  2. Avatar

    یاسمین

    ۳۰ تیر ۱۳۹۸ at ۲۳:۴۵

    خشم و افسردگی از بدترین عوارض این نوع اعتیاده

    ۱+
  3. Avatar

    احمد

    ۳۰ تیر ۱۳۹۸ at ۲۳:۴۶

    خوب بود

    ۰

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا