دانستنی‌های سلامتی

ترک سیگار: سیگار را به راحتی و با روش های علمی ترک کنید

ترک سیگار
۱۴+

ترک سیگار کار سختی نیست ولی از لحاظ روانی نیاز به اراده بسیار قوی و نیرویی دارد که شاید همه افراد از عهده آن بر نیایند. شخص معمولا روش‌های متفاوتی را امتحان می‌کند بی آن که نتیجه بگیرد. معمولا بعد از مدتی دوباره سراغ سیگار می‌رود.

بعضی‌ها افسرده می‌شوند، بعضی‌ها عصبی، بعضی انگار چیزی را گم کرده اند. از طرف دیگر به دلیل در دسترس بودن و ارزان بودن گرایش به خرید و سیگاری شدن زیاد است.

به همین دلیل ترک کردن سیگار کار ساده‌ای نیست. مشاهده شد گاهی فرد ۳۰ بار روش‌های مختلف را امتحان می‌کند ولی همچنان سیگاری می‌ماند.

بر کسی پوشیده نیست کشیدن سیگار عامل بسیاری از سرطان‌ها از جمله سرطان حنجره، مری، ریه و روده بزرگ است.

از طرفی ویتامین‌های C و B موجود در بدن را از بین می‌برد. ریزش مو و خراب شدن دندان‌ها هم از مضرات دیگر سیگار است و خیلی موارد دیگر که در نت نوشت هم آن‌ها را بارها گفته ایم. ولی این بار دانشمندان روش‌های علمی را به شما پیشنهاد می‌کنند که بسیار موثر هستند.

ترک سیگار با داروهای گیاهی

داروی گیاهی استویا

اگر می‌خواهید سیگار را ترک کنید و یک زندگی سالم را تجربه کنید استویا (stevia) را امتحان کنید. شکر برگ (Stevia) یک گیاه چند ساله­ علفی است و پیدایش طبیعی آن بین ۲۲ تا ۲۴ درجه جنوبی و ۵۳ تا ۵۶ درجه غربی در پاراگوئه و برزیل است.

برگ­‌های این گیاه یک نوع رزین آروماتیک تولید می­ کنند که مقوی دستگاه گوارشی انسان است. ترکیبات شیرین استویا از میان فرایند­های گوارشی بدون تجزیه شیمیایی عبور می­ کند و به همین دلیل برای کسانی که نیاز به کنترل قند خون دارند مفید است.

آزمایش­های کلینیکی نشان دادند که استویا می‌­تواند به تعادل قند خون کمک کند. به همین دلیل مصرف این گیاه و عصاره آن در بسیاری از کشورها به عنوان یک داروی واقعی برای بیمارانی که از دیابت و هایپوگلیسمیا رنج می­ برند پیشنهاد می­ شود.

استویا یک رژیم ایده­ آل برای افرادی است که می­ خواهند وزن خود را کاهش دهند و یا ثابت نگه دارند زیرا قندهای موجود در این گیاه کالری­ زا نیستند و می­ توانند بدون افزودن وزن، میل به شیرینی را در افراد (به خصوص به عنوان جایگزینی برای سیگار) ارضا کنند.

همچنین استفاده از استویا می­ تواند میل به خوردن غذاهای چرب را کاهش دهد.

کنترل اشتها از دیگر عوامل تأثیر برانگیز استویا است. برخی افراد معتقدند که میزان گرسنگی آن­ها با خوردن استویا، ۱۵ تا ۲۰ دقیقه قبل از وعده غذایی کاهش می­ یابد.

مطالعات انجام شده توسط محققان آلمانی تایید کرده اند که شاخ و برگ این گیاه در درمان اعتیاد به سیگار کشیدن با تنظیم قند خون کمک می‌کند.

ساده ترین راه برای ترک سیگار این است که عصاره این گیاه را در یک بطری نگهداری کنید و هر زمان که میل به کشیدن سیگار داشتید با قطره چکان یک قطره از این عصاره را بر روی زبان تان بریزید و بگذارید تا ولع شما کم شود.

بیشتر بخوانید: خواص استویا

خواص دیگر استویا (شکر برگ)

هر زمان که میل به کشیدن سیگار داشتید با قطره چکان یک قطره از عصاره استویا را بر روی زبان تان بریزید

هر زمان که میل به کشیدن سیگار داشتید با قطره چکان یک قطره از عصاره استویا را بر روی زبان تان بریزید

  • شکر برگ از رشد برخی باکتری­ها و میکرو ارگانیزم ­های آلوده­ گر جلوگیری می­ کند. حتی برخی افراد معتقدند که مصرف استویا موجب جلوگیری از سرماخوردگی و آنفلوآنزا می­ شود.
  • استویا را می­ توان برای جلوگیری از پوسیدگی­ دندان و بیماری­های لثه استفاده کرد.
  • برگ­‌های استویا یا فراورده­‌های آن برای کاهش چین و چروک و خطوط پوست و تقویت صدا استفاده می­ شوند.
  • همچنین از این گیاه برای درمان بیماری­ها و جراحات پوستی، اگزمای پوستی، آماس پوست و بریدگی­‌های کوچک استفاده می­ کنند.
  • چای کیسه­‌ای استویا را می­ توان برای گرفتن خستگی چشم روی چشم قرار داد و همچنین استفاده از آن برای درمان خستگی و گرفتگی پوست و صدا پیشنهاد می­ شود.
  • محصولات محافظ پوست استویا به صورت شنی، ماسک و کرم­‌های مایع در دسترس است.
  • عصاره مایع را می­ توان مستقیماً برای پوست استفاده کرد. برگ‌های این گیاه سرشار از مواد مغذی مختلف از جمله بتاکاروتن، ریبوفلاوین ، کلسیم و منیزیم است.
  • ویتامین C کمک می‌کند تا نیکوتین و سایر سموم که در بدن شما هستند پاک شوند.
  • ویتامین B می‌تواند کمک کند تا استراحت خوب شبانه و اعصابی آرام داشته باشید، و کلسیم و منیزیم موجود در آن برای کاهش استرس بسیار مفید است.

در طبیعت گیاهان بسیاری وجود دارند که به کمک آنها می‌توان سیگار را ترک کرد. در ادامه با دیگر داروهای گیاهی مفید برای ترک سیگار آشنا خواهید شد.

ترک سیگار با مخمر آبجو

استفاده از مخمر‌های آبجو نگرش ذهنی مثبتی در ترک سیگار ایجاد می‌کند. نوسانات خلقی، اضطراب، تحریک پذیری و بسیاری از مشکلات دیگر را در مراحل ترک سیگار از بین خواهد برد.

مخمر آبجو یکی از جایگزین‌های مناسب سیگار در مراحل اولیه ترک خواهد بود.

ترک سیگار با داروی گیاهی آلاله بومی

آلاله بومی را حتما امتحان کنید. این گیاه تحریک پذیری، بی قراری و حالات عصبی را آرام می‌کند و این حالات را درمان خواهد کرد.

اگر در مراحل ترک سیگار به سر می‌برید استفاده از آلاله بومی تا حد زیادی حالات شما را کنترل می‌کند.

ترک سیگار با داروی گیاهی لئونوس

لئونوس کاردیکا با نام علمی eonurus cardiac از گیاهان رده نعناییان به شمار می‌رود. این گیاه آرام بخش است و در آرام کردن ذهن و کاهش اضطراب بسیار مفید است.

این گیاه را به عنوان یک گیاه آرام بخش چه در زمان ترک چه زمان‌های دیگر به راحتی می‌توان مصرف کرد. در طول مدت ترک سیگار هر وقت میل به سیگار داشتید کمی دمنوش این گیاه حال شما را بهتر خواهد کرد.

ترک سیگار با نعناع

نعناع از سبزیجات بسیار مفید است که مصرف بسیاری در آشپزی و خانه داری دارد. این سبزی پر خاصیت می‌تواند تهوع را بسیار سریع کاهش دهد.

افرادی که سیگار را ترک می‌کنند گه گاهی دچار حالت تهوع‌های بدی می‌شوند که نعناع به آنها کمک خواهد کرد. همچنین سردرد‌های ناشی از ترک کردن سیگار را هم می‌توانید با دمنوش یا برگ تازه این گیاه درمان کنید.

ترک سیگار با جینسینگ

ریشه‌ای به نام جینسینگ که انرژی را در بدن تحریک می‌کند در مقابله با استرس بسیار مفید است.

این ریشه گیاهی که به نوعی انرژی زا محسوب می‌شود خستگی و اضطراب را از بین می‌برد. جینسینگ در سیستم بدن عدم وجود نیکوتین را تنظیم می‌کند و در ترک سیگار بسیار موثر خواهد بود.

ترک سیگار با ریشه والرین

این گیاه آرام بخش معمولا جهت رفع استرس و اضطراب بسیار مفید است. این گیاه که ریشه‌اش مورد مصرف است بیشتر مشکلات خواب را راهم می‌تواند درمان کند.

افراد سیگاری در زمان ترک سیگار مشکلات خواب خواهند داشت با استفاده از ریشه والرین بهتر می‌خوابند.

ریشه والرین می‌تواند تا حد زیادی عضلات را شل کرده و بی خوابی را درمان کند.

ترک سیگار با گیاه نارون قرمز

گیاهی به نام نارون قرمز که با نام علمی Ulmus rubraشناخته می‌شود. نارون قرمز از گونه سبزیجات دسته نارونی است که به تسکین دستگاه گوارش می‌پردازد. در زمان ترک سیگار حالات عصبی و مشکلات سیستم بدن بر روی دستگاه گوارش تاثیرات منفی خواهد داشت.

با مصرف نارون قرمز دستگاه گوارش بهتر و راحت تر عمل خواهد کرد. در ضمن این گیاه سموم ناخالص که وارد ریه‌ها شده است را تا حدی تصفیه می‌کند. در حقیقت شما به کمک این گیاه می‌توانید سموم را از ریه‌های خود دفع کنید.

ترک سیگار با داروی گیاهی زوفا

زوفا گیاهی خوشبو با ریشه‌های ضخیم و برگهای نوک تیز است که بسیار معطر وخوشبو است. این گیاه که از رده نعناییان به شمار می‌رود در زمان ترک سیگار می‌تواند به شما کمک کند.

زوفا احتقان را به راحتی از بین می‌برد بنابراین در زمان سرما خوردگی نیز موثر است. هیستری و نا آرامی‌های ترک سیگار را به راحتی می‌توانید با زوفا کاهش دهید.

مصرف گیاه زوفا را هنگام ترک سیگار هرگز فراموش نکنید.

ترک سیگار با برگ توتون هندی

برگ توتون هندی نیز یکی از گیاهان موثر در ترک سیگار است. این برگ می‌تواند هوس نیکوتین را تا حد زیادی کاهش دهد. آرامش ذهن و بدن به وسیله این برگ به دست می‌آید.

برگ توتون هندی کمی ترک سیگار را راحت تر خواهد کرد.

روش‌های علمی ترک سیگار

یکی از روش که خیلی از سیگاری‌ها آن را موفق می‌دانند ترک ناگهانی است

یکی از روش که خیلی از سیگاری‌ها آن را موفق می‌دانند ترک ناگهانی است

نیکوتین را کم تر کنید

یک از روش‌های علمی ترک سیگار ، استفاده از سیگارهایی با نیکوتین کمتر است. طی تحقیقات انجمن داروسازان آمریکا با کاهش میزان نیکوتین در سیگار پس از مدتی فرد راحت تر سیگار را ترک می‌کرد.

پس اگر مثلا سیگاری با نیکوتین ۵/۰ میلی گرم می‌کشید آن را به ۴/۰ میلی گرم برسانید و پس از مدتی آن را کم و کم تر کنید.

قبل از ترک سیگار خود را آماده کنید

اول از همه برای خودتان مشخص کنید چرا باید سیگار را ترک کنید؟ برای سلامتی خودتان؟ برای خانواده؟ بخصوص که افراد خانواده بدون آن که سیگاری باشند در معرض دود سمی آن قرار می‌گیرند.

بعد به دوستان و خانواده بگویید که می‌خواهید سیگار را ترک کنید. این روش باعث می‌شود که آن‌ها هم به شما کمک کنند در موقعیتی قرار نگیرید که دوباره هوس سیگار کنید.

از جایگزین سیگار استفاده کنید

در این روش با استفاده از پچ‌ها یا آدامس‌های ترک سیگار میزان کمی نیکوتین وارد بدن شما می‌کند در نتیجه بدن شما که به نیکوتین عادت کرده به تدریج عادت کاهش یافته هوس سیگار نمی‌کند.

با افرادی که ترک کرده اند صحبت کنید

ارتباط با گروهی که سیگار را ترک کرده اند حداقل برای شش ماه باعث می‌شود تا از تجربیات آن‌ها برای ترک و عدم گرایش مجدد به سیگار کشیدن بهره بگیرید.

امروزه هم که شبکه‌های اجتماعی در دسترس است و به راحتی می‌توانید با این افراد در مورد سیگار و ترک آن صحبت کنید و از حمایت و راهنمایی آن‌ها بهره گیرید.

شاید کمپین ترک سیگار هم وجود دارد. اگر ندارد چرا شما شروع کننده نباشید.

مراقبه انجام دهید

یکی از روش‌های علمی ترک سیگار انجام مراقبه است.

کافی است ۱۵ تا ۴۰ دقیقه هر روز آگاهی کامل نسبت به ذهن و بدن تان با در جایی آرام نشسته و با چشم‌های بسته و و در سکوت کامل یا گوش دادن به موزیکی آرام بخش مراقبه کنید. سعی کنید به هیچ چیز فکر کنید. اگر هم فکر می‌کنید فقط در مورد سلامتی تان باشد.

به کلاس یوگا بروید

یوگا در فرایند ترک به شما آرامش خواهد داد

یوگا در فرایند ترک به شما آرامش خواهد داد

آرامشی روحی و جسمی که نرمش‌های یوگا در بدن ایجاد می‌کند هم باعث ترک سیگار می‌شود هم فواید دیگری برای جسم و روح شما دارد.

ورزش کنید

با ورزش بخصوص ورزش هایی مثل شنا، دو، دوچرخه سواری و آیروبیک یا هوازی با ترشح هورمون اندروفین گرایش شما به سیگار از بین می‌برد.

فایده دیگر آن تناسب اندام و جلوگیری از اضافه وزن بعدا از سیگار است که خیلی‌ها از سیگاری‌ها نگران آن هستند.

پول را امتحان کنید

اگر کسی باشد به شما پول بدهد تا سیگار را ترک کنید، عالی است. ولی اگر چنین هدیه‌ای ندارید می‌توانید هر بار که می‌خواهید سیگار بخرید پول آن را کنار بگذارید. آخر ماه پول خوبی ذخیره کرده اید.

کلا و ناگهانی ترک کنید

یکی از روش که خیلی از سیگاری‌ها آن را موفق می‌دانند ترک ناگهانی سیگار است. یک تاریخ برای خود مشخص کنید و سر همان تاریخ سیگار را کنار بگذارید.

سیگار الکترونیکی را امتحان کنید

برای مدت کوتاهی مثل یک پل از سیگار الکترونیکی استفاده کنید. البته یادتان باشد این نوع سیگار هم اگر به مدت طولانی مصرف شود چندان بی خطر نیست. پس بد نیست فقط یک برنامه یک ماهه برای آن بگذارید.

از دارو استفاده کنید

اگر همه روش را امتحان کرده اید و ناموفق بوده است حتما با پزشک یا متخصص صحبت کنید. با تجویز یک دارو کاری می‌کنند که برای همیشه از کشیدن سیگار بیزار شوید.

بیشتر بخوانید: ریه سیگاری ها قبل و پس از ترک سیگار چه وضعی خواهد داشت؟

ترک سیگار با جایگزین سیگار

شاید جالب باشد اگر بدانید که یک نوع برگ طبیعی می‌تواند داروی ترک سیگار و جایگزین سیگار به شمار رود. این گیاه که کراتوم نام دارد از ارزش درمانی برخوردار بوده و می‌تواند برای افرادی که در حال ترک سیگار هستند همانند دارویی گیاهی عمل کند.

کراتوم چیست؟

برگ کراتوم یک گیاه طبیعی با نام علمی Mitragyna speciosa است که در طب پزشکی سنتی با اهداف تفریحی و جایگزین سیگار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این گیاه قدمتی بیشتر از ۲۰۰ سال داشته و در حال حاضر کمتر از آن استفاده می‌شود. برگ‌های کراتوم زمانی که در معرض آتش قرار می‌گیرند و می‌سوزند و یا زمانی که جویده می‌شوند، خاصیت محرک دارند.

برگ کراتوم یک گیاه رایج و شناخته شده نیست ولی در تحقیقات دارای ارزش علمی می‌باشد.

خواص برگ کراتوم

کارشناسان معتقدند که بین ۲۰ الی ۲۵ گرم برگ کراتوم می‌تواند جایگزین یک نخ سیگار شود

کارشناسان معتقدند که بین ۲۰ الی ۲۵ گرم برگ کراتوم می‌تواند جایگزین یک نخ سیگار شود

در بسیاری از فرهنگ‌ها برگ‌های کراتوم بسیار محبوب و جایگزین سیگار هستند و خاصیت محرک گونه آن‌ها سبب شده که این برگ همانند سیگار مصرف شود.

با این حال بحث‌های بسیاری در مورد استفاده این برگ وجود دارد که از تولید انبوه آن و جایگزینی‌اش به جای سیگار جلوگیری می‌کند.

کارشناسان معتقدند که بین ۲۰ الی ۲۵ گرم برگ کراتوم می‌تواند جایگزین سیگار شود. توافق محققین بر روی جویدن این برگ بیشتر از دود حاصل از آن است البته مصرف به صورت خوراکی این برگ نیز تاثیرات تحریک کننده‌ای در بر دارد.

ترک اعتیاد

شواهد نشان می‌دهد که برگ‌های کراتوم می‌توانند یک روش موثر برای مقابله با انواع اعتیاد باشند چرا که میزان بسیار کمی از کراتوم می‌تواند به کاهش علائم اعتیاد منجر شود و در اعتیاد به سیگار یا دیگر مواد مخدر حالت بی میلی ایجاد کند.

سلامت ریه

سیگار یکی از مخدرها می‌باشد که در سلامت ریه نقش منفی به جا می‌گذارد. به صورتی که بعد از مدتی مصرف سیگار سبب آسیب‌های جدی و بیماری‌های ریوی خواهند شد. اما کراتوم مصرف سیگار را کاهش داده و در سلامت ریه تداخلی ایجاد نخواهد کرد و جایگزین سیگار است.

کاهش خطر سرطان

مصرف سیگار سبب می‌شود با آسیب دیدگی ریه‌ها خطر ابتلا به سرطان بیشتر شود. به نحوی که افراد سیگاری در معرض انواع سرطان‌ها به خصوص سرطان ریه قرار دارند.

اما کراتوم از بدن در برابر این خطر بزرگ نگهداری می‌کند.

وجود آلکالوئیدها

بسیاری از آلکالوئید‌های فعال در برگ‌های کراتوم وجود دارند. از جمله هیدروکسی، متراژینین، میتروگینین و میتراگرافین که چند نوع از آلکالوئیدها می‌باشند در کراتوم یافت شده اند.

زمانی که کراتوم را مانند سیگار دود می‌کنید، مضرات آلکالوئیدها به قوت خود باقی می‌مانند و اثر آن دقیقا مانند زمانی است که شما سیگار کشیده اید ولی زمانی که برگ کراتوم را دم می‌کنید و مانند چای می‌نوشید اثرات منفی آلکالوئید‌ها خنثی شده و هیچ اثر سوئی به جا نمی‌ماند.

در صورتی که بخواهید برگ کراتوم را همانند سیگار مصرف کنید نیازمند حجم زیادی از آن هستید ولی اگر برگ کراتوم را مانند یک برگ طبیعی جهت دمنوش استفاده کنید می‌توانید با میزان کمی از آن یک دم کرده عالی تهیه کنید که برای ترک سیگار Smoking cessation نیز بسیار موثر خواهد بود.

دم کرده کراتوم همراه با عصاره رزماری می‌تواند یک نوشیدنی بسیار موثر با آلکالوئیدهای مفید برای افرادی باشد که قصد دارند سیگار را به روش طبیعی ترک کنند.

بیشتر بخوانید: عوارض سیگار: با سیگار اینگونه بدن و سلامتی تان را به خطر می‌اندازید!

منبع +

۲ دیدگاه

2 دیدگاه

  1. Avatar

    مهران

    ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ at ۲۲:۳۰

    ادامس نیکوتین خیلی کمک میکنه و ادم اروم میشه

    ۰
  2. Avatar

    محسن دولتی

    ۲۸ اسفند ۱۴۰۱ at ۲۳:۱۴

    سلام آیا در ایران برگ کراتوم موجود است. بخاطر خدا هم شده کمکم کنید

    ۰

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا