حیوانات خانگی

بیماری های گربه و گربه بیمار را چگونه تشخیص دهیم؟

بیماری های گربه

یکی از دلایل نگهداری از گربه­ ها، طبیعت و خلق و خوی آرام آن­هاست. گربه­ ها آرام هستند و شیوه زندگی آن­ها به گونه ­ایست که فقط می ­توانیم آن را آرزو کنیم، مثل: بازی کردن، خوردن و خوابیدن. متاسفانه این عادت­ ها هنگامی که گربه­ ها بیمار می­ شوند می­ تواند نشان دهنده وضعیت نامساعدی باشد. به طور غیر طبیعی، ممکن است قایم شوند یا عادت­های معمولی (مثل خوابیدن) بیش از حد شود. نت‌نوشت به شما کمک می­ کند تا بیماری های گربه را بشناسید و متوجه شوید چه زمانی گربه تان مریض است.

۲۴+

یکی از دلایل نگهداری از گربه­ ها، طبیعت و خلق و خوی آرام آن­هاست. گربه­ ها آرام هستند و شیوه زندگی آن­ها به گونه ­ایست که فقط می ­توانیم آن را آرزو کنیم، مثل: بازی کردن، خوردن و خوابیدن. متاسفانه این عادت­ ها هنگامی که گربه­ ها بیمار می­ شوند می­ تواند نشان دهنده وضعیت نامساعدی باشد. بیماری های گربه باعث بروز عادات عجیب می شود، ممکن است آنها به طور غیر طبیعی قایم شوند یا عادت­های معمولی (مثل خوابیدن)  بیش از حد را تجربه کنند. نت‌نوشت به شما کمک می­ کند تا بیماری های گربه را بشناسید و متوجه شوید گربه بیمار چه ویژگی هایی دارد.

شناسایی بیماری های گربه

 برای شناسایی گریه بیمار به تغییرات ظاهری و رفتاری توجه کنید!

برای درگ گربه بیمار به میزان خواب گربه تان توجه کنید. گربه­ های بیمار بیش­تر می­ خوابند. اگر گربه شما علائم دیگر بیماری­ ها مثل استفراغ، اسهال، کم شدن اشتها را ندارد، حتما علائم و بیماری های گربه را زیر نظر بگیرید که اگر علائم ایجاد شد او را نزد دامپزشک ببرید.

بیشتر بخوانید: درمان استفراغ در گربه ها و بررسی دلایل این مشکل

اگر گربه تان علائم دیگر را نشان نداد، برای ۲۴ ساعت او را زیر نظر بگیرید (اگر او را زودتر نزد دامپزشک ببرید مشکلی نیست و نگرانی تان بر طرف می شود) اما اگر در روز دوم خستگی او بیش از حد شد حتماً به دامپزشک مراجعه کنید.

برای تشخیص بیماری های گربه حتما دمای بدنش را چک کنید: از دماسنج مقعدی برای چک کردن دمای بدن گربه تان استفاده کنید. اگر مضطرب می­ شود بهتر است این کار را دامپزشک انجام دهد. دمای نرمال بدن ۹۹٫۵_۱۰۲٫۵ درجه فارنهایت است اما بالای ۱۰۲٫۵_۱۰۳ درجه تب محسوب می شود و او را باید نزد دامپزشک ببرید.

گربه بیمار و تب دار معمولا، خواب عمیقی دارد و غذا نمی خورد و در بعضی از زاویه­ های بدنشان رطوبت دیده می­ شود. در صورتی که خودتان دمای بدنتان نرمال است، اگر با نوک انگشتتان بینیشان را لمس کنید احساس می کنید که گرم و خشک است.

بیشتر بخوانید: مراقبت از بچه گربه ها چگونه است ؟

لمس کردن گوش­ها، کار اشتباهی است چون ممکن است که گوششان خنک باشد و آن وقت متوجه تب و بیماری های گربه نشوید.

ظرف دستشویی گربه خود را بررسی کنید. دقت کنید که چند بار از آن استفاده می ­کند، اگر سختی در دفع و یا خون، موکوس در ادرار یا مدفوع قطعه قطعه و اسهال یا یبوست (مدفوع خشک و سفت) مشاهده کردید حتما برای تشخیص بیماری های گربه او را نزد دامپزشک ببرید. در صورت مشاهده انسداد مجدد و عدم عبور یا حضور خون در ادرار باید سریعا او را نزد دامپزشک ببرید.

گربه ­های نر  مستعد ابتلا به مشکلات ادراری هستند که آب به سختی عبور می­ کند. علائم و نشانه این نوع از بیماری های گربه ها این است که گربه برای چند دقیقه بیرون ظرف می­ نشیند و ممکن است به محل جدیدی برود و این حرکت را تکرار کند، پس به ظرف ادرار او توجه کنید.

بیشتر بخوانید: گربه ها دنیا را چگونه می بینند ؟

به اشتها گربه تان توجه کنید

اگر متوجه شدید که گربه تان کم­تر از حد معمول غذا می­ خورد یا بیشتر غذا می­ خورد، نشان دهنده این است که مشکلی وجود دارد. اگر گربه تان در طول روز علاقه ای نسبت به غذا نشان نداد. احتمال دارد غذای دیگری را خورده باشد یا یک مشکل سلامتی وجود داشته باشد.

اگر گربه تان بیش از ۲۴ ساعت غذا نخورد قبل از این که عوارضی نشان دهد، او را نزد دامپزشک ببرید.

چک کنید که گربه تان دچار کمبود آب شده است یا خیر. به میزان مصرف آب گربه تان توجه کنید. میزان نوشیدن آب به نوع غذایی که مصرف می کنند بستگی دارد به عنوان مثال اگر غذا مرطوب باشد( به نسبت عادی آب می نوشد) یا خشک باشد( بیش تر آب می نوشد).

بیشتر بخوانید: نگهداری از گربه و هر آنچه که باید برای نگهداری از گربه ها بدانید!

عوامل زیادی باعث افزایش تشنگی می­ شوند مثل عفونت، نارسایی کلیه، پرکاری تیروئید و دیابت. اگر گربه تان خیلی تشنه می­ شود او را نزد دامپزشک ببرید.

به صورت فیزیکی می ­توانید آن را چک کنید. به آرامی می­ توانید پوست بین دو استخوان کتف را به سمت بالا بکشید و بعد رها کنید. اگر پوست گربه سریع به محل اولیه خود برنگردد یعنی دهیدراته (کم آب) شده و سریعاً او را نزد دامپزشک ببرید.

به وزن گربه تان توجه کنید ، تغییرات وزن نشان از بیماری های گربه ها دارد!

هرگونه تغییر در وزن اهمیت دارد و باید به دامپزشک مراجعه کنید. گاهی کاهش تدریجی وزن می ­تواند نشان دهنده بیماری های گربه باشد. اگر شک و تردید دارید، هفته­ ای یک بار گربه تان را وزن کنید و اگر در حال کم کردن وزن بود او را نزد دامپزشک ببرید.

بیشتر بخوانید: مراقبت از گربه کور ؛ چگونه از یک گربه کور مراقبت کنیم؟

در مراحل اولیه بیماری های گربه مربوط به دیابت و پرکاری تیروئید، ممکن است که گربه تان سالم به نظر برسد اما دچار کاهش وزن شود. اگر گربه تان وزن خود را حفظ کرده است با دامپزشک مشورت کنید.

در بعضی از بیماری های گربه مثل: سرطان در ناحیه شکم یا بیماری­های قلبی به نظر می­ رسد که گربه وزن خود را حفظ کرده است اما وضعیت بدنش دچار تغییر شده است. ممکن است که دنده ­ها و پشت بدن به خاطر از دست رفتن چربی به راحتی قابل لمس باشد اما ممکن است که شکمش گرد بماند. برای رفع نگرانی تان به دامپزشک مراجعه کنید.

پوشش بدن گربه تان را چک کنید

گربه بیمار معمولاً انرژی لازم برای تیمار کردن خود را ندارد. در حالت عادی، پوشش بدن گربه نرم و شفاف است اما ممکن است به صورت مات و گره خورده دربیاید.  استرس ممکن است رفتار تیمار کردن گربه را دچار اختلال کند که احتمالاً به دلیل بیماری می­ باشد و بهتر است او را نزد دامپزشک ببرید.

تغییر ایجاد شده در عادت تیمار کردن د بیماری های گربه می ­تواند از علائم و نتایج ورم مفصل باشد. اگر گربه تان زخمی داشته باشد تیمار کردن برایش دردناک می­ شود و باید نزد دامپزشک بروید.

بیشتر بخوانید: میو میو کردن گربه چه معنی دارد؟

به دنبال علائم باشید، گربه بیمار حتما مشخصات قابل بررسی دارد!

بیماری های گربه و گربه بیمار را چگونه تشخیص دهیم؟

بیماری های گربه و گربه بیمار را چگونه تشخیص دهیم؟

به استفراغ گربه تان توجه کنید. اگر گربه تان چند بار در روز استفراغ کند و تحت شرایط آب و هوایی قرار بگیرد، این امر قابل توجه و مهم است. اگر گربه تان بعد نوشیدن آب استفراغ کرد حتما برای تشخیص بیماری های گربه نزد دامپزشک ببرید.

بسیاری از گربه­ ها چند بار (یک یا دو بار در هفته) بالا می­ آورند که به معنی پاک کردن سیستم گوارشی شان است و جای نگرانی نیست، این عمل واکنش و رفتاری است طبیعی که نشان دهنده تغذیه خوب است.

به اسهال گربه تان دقت کنید. شکل مدفوع گربه باید سوسیسی باشد. اسهال مایع است و هیچ شکل و فرمی ندارد و غیر عادی است. اگر وضعیت و حالات دیگر گربه عادی باشد، می­ توانید ۴۸ ساعت صبر کنید تا متوجه شوید که چه چیزی خورده که معده­ اش دچار مشکل شده است. اگر استفراغ، لرزش، خون و موکوس (مثل ژله) در مدفوع دیدید حتماً به دامپزشک مراجعه کنید.

به میزان فعالیت گربه تان توجه کنید. لرزش یا کاهش انرژی می تواند نشان دهنده تب، مشکلات تنفسی یا درد در گربه ­ها باشد. این مشکل با خوابیدن متفاوت است، چون گربه بیدار است اما انرژی کافی برای جذب و شرکت در فعالیت­های روزانه ندارد. اگر گربه لرزش دارد و تند نفس می کشد اورا نزد دامپزشک ببرید.

بیشتر بخوانید: درمان اسهال گربه و برنامه ریزی غذایی گربه ها

به علائمی که گربه تان از خودش نشان می­ دهد توجه کنید. اگر گربه تان به طور غیر عادی خسته می شود و فعالیت­های روزانه ­اش را انجام نمی ­دهد، می­ تواند نشان دهنده این باشد که گربه تان بیمار شده یا دچار سوء تغذیه شده است.

به مشکلات تنفسی در گربه بیمار توجه کنید

اگر گربه تان سریع نفس می کشد یا دهانش باز است، به او استرس ندهید، او را نزد دامپزشک ببرید. شما باید همیشه به تعداد تنفس و سختی در تنفس گربه تان توجه کنید. اگر عضلات ناحیه شکمش به سختی حرکت می­ کنند، حتما به دامپزشک مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید: دلیل علمی درخشش چشم گربه در شب ! از چشم درخشان گربه ها در شب نترسید !

گاهی اوقات خرخر کردن می­ تواند میزان تنفس را مختل کند( میزان تنفس سریع­تر می­ شود) پس زمانی که او خرخر نمی­ کند یا خواب نیست سعی کنید تعداد تنفس او را بشمارید. تعداد تنفس معمولی در یک دقیقه بین ۲۰_۳۰عدد است و در حالت آرامش ممکن است که کم­تر بشود.

به حرکات چرخش سر، سرگیجه و عدم تمرکز گربه تان توجه کنید. تمام این­ها می­ تواند علائم اختلال عصبی یا عفونت گوش باشد. اگر این علائم دیده شوند باید سریعاً گربه خود را نزد دامپزشک ببرید. گربه موجود چابکی است. اگر دچار گیجی شده یا سر خود را به یک طرف گرفته، نشان دهنده این است که مشکلی بوجود آمده است. این تغییرات می تواند از علائم سکته مغزی، فشار خون بالا و تومور مغزی باشد که حتماً به دامپزشک مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید: چگونه ناخن سگ را کوتاه کنیم ؟

گربه خود را تیمار کنید و گاهی بدنش را برای این که توده ­ای ایجاد شده است یا خیر چک کنید. بیش­تر توده ها یا آبسه­ ها خوش خیم هستند، اما ممکن است که حساسیت هم دیده شود که باید چک شود. همیشه به بوی بد ناشی از عفونت که از خراش و زخم حس می­ شود دقت کنید. اگر بدون درمان رها شود، عفونت می تواند باعث مسمومیت خون شود.

به چشم­های گربه تان توجه کنید

بیماری های گربه و گربه بیمار را چگونه تشخیص دهیم؟

بیماری های گربه و گربه بیمار را چگونه تشخیص دهیم؟

اگر چشم ترشح بیش از حدی (مثل بینی) دارد،حتما آن­ها را معاینه کنید. اگر ظاهر چشم­های گربه تان گریان است، او ممکن است که به چیزی حساسیت داشته باشد یا سینوس­هایش عفونت کرده باشد. اگر ترشح با نوشیدن بیش از حد آب، ادرار زیاد، لرزش و کدر و مات شدن پوشش بدن همراه باشد ممکن است که علت، نارسایی کلیوی باشد و باید نزد دامپزشک بروید.

همیشه مردمک چشم را چک کنید. در بعضی از بیماری­ها مردمک چشم به همان صورت باقی می­ ماند. اگر مردمک چشم بیش از حد بزرگ شد، سریعاً به دامپزشک مراجعه کنید.

دهان گربه تان را چک کنید. مخصوصاً به تغییر رنگ لثه­ ها دقت کنید. اگر رنگ لثه گربه تان مشکی یا بی­رنگ و زرد است نشان­ دهنده این است که گربه تان بیمار است. شما باید همیشه تنفس گربه تان را بو کنید. اگر بوی عجیب و غریب احساس می­ کنید که به خاطر تغذیه­ ای که شما در اختیارش می­ گذارید نیست، ممکن است مشکلی وجود داشته باشد.

بیشتر بخوانید: چگونه بوی بد سگ را در خانه از بین ببریم؟

بررسی بیماری های خاص

کک های گربه تان را چک کنید. اگر بیش از حد خودش را خاراند، ممکن است نشان دهنده این باشد که کک دارد. اگر دیدید که گربه تان گاهی خودش را می­ خاراند، محل خارش را چک کنید. یک شانه دندانی بگیرید و مو­های گربه تان را کنار بزنید. به دنبال نقاط قهوه­ ای کوچک و در حال حرکت (کک)، به ویژه در اطراف گردن و دم گربه خود بگردید.

شما همیشه می توانید کک­ها را هنگام تیمار کردن گربه تان چک کنید و آن را روی یک برگه سفید قرار دهید. شما ممکن است که کک را روی برگه سفید یا خاک کثیف ببینید. کک سیاه رنگ، کثیف و مثل ویرگول است. اگر در عمق پوشش برود ممکن است در خونش حل شود.

به صدای سرفه­ های خشک و استفراغ گربه تان گوش دهید، ممکن است به خاطر گلوله مو باشد. گلوله مو ممکن است به خاطر تنفس یا تغذیه بد ایجاد شود. بیماری های گربه و مشکلات گلوله مو، ممکن است در بعضی از موارد جدی باشد (توده مو حاصل از تیمار کردن و یا غذای غیر قابل هضم) و نیازمند جراحی باشد. تیمار کردن به طور معمول باعث ایجاد گلوله مو می­ شود.

سایر داروهای موثر شامل اضافه کردن مکمل­ ها به رژیم غذایی می ­باشد. شما باید با یک دامپزشک متخصص مشورت کنید تا اطمینان حاصل کنید که مشکل جدی نیست.

بیشتر بخوانید: تربیت سگ ، چگونه از واغ واغ کردن بی موقع سگ جلوگیری کنیم؟

به پرکاری تیروئید گربه تان توجه کنید. علائم شامل:  افزایش اشتها یا تشنگی، از دست دادن وزن، عصبانیت و تحریک­ پذیری، استفراغ، لرزش و بی حالی، اسهال یا به­ هم­ ریختن موها و پوشش می­ باشد. اگر یک یا دو عدد از این علائم ظاهر شد باید نزد دامپزشک بروید. پرکاری تیروئید معمولاً در گربه­ های میان سال و پیر اتفاق می ­افتد و به ندرت در گربه­ های جوان دیده می­ شود.

افزایش اشتها گربه تان از علائم خطرناکی است که حتما باید به دامپزشک مراجعه کنید. هورمون تیروئید باعث افزایش متابولیسم بدن شده و عملکرد اندام­های بدن را تحت فشار قرار می دهد. به علائم دیابت در گربه تان توجه کنید. علائم دیابت شامل: استفراغ، کم آبی، بی­حالی و کاهش اشتها، افزایش تشنگی و ادرار، کاهش وزن، تنفس غیر عادی و پوشش نامنظم و ژولیده ­می­ شود. دیابت گربه در هر سنی ممکن است اما معمولاً در گربه­ های پیر دیده می ­شود، اگر گربه شما یک یا چند تا از این علائم را داشت به مراکزی مراجعه کنید که خون و ادرار او را تحت آزمایش قرار دهند.

به علائم بیماری feline lower urinary tract disease) FLUTD) . توجه کنید. علائم آن شامل: سخت ادراری یا ادرار مکرر، کاهش اشتها، خون در ادرار، لیس زدن مکرر آلت تناسلی هستند. این بیماری باعث التهاب دردناک در مجرای ادراری می­ شود و ممکن است سریعاً باعث مرگ شود.

بیشتر بخوانید: نگهداری از ماهی گلی یا گلدفیش برای رسیدن به هفت سین سال آینده!

تعدادی از علل FLUTD به دلیل کاهش آب و احتباس ویروس یا باکتری در ادرار می­ باشد. همچنین مصرف غذای خشک در رژیم غذایی باعث ایجاد شدن کریستال در ادرار و تخریب شدن مثانه می­ شود. اگر درمان نشود، می­ تواند باعث تشکیل سنگ مثانه شود که بسیار جدی است و باعث انسداد می­ شود.

 

۴ دیدگاه

4 دیدگاه

  1. Avatar

    آوینا

    ۲ آذر ۱۳۹۹ at ۲۳:۲۱

    گربه ی من اب دماقش داره همش میریزه و همش خواب هست و مدام داره اتسه می کنه اگه بگید این مریضه یا نه ممنون میشم

    ۱+
    • Avatar

      فرشته

      ۵ مهر ۱۴۰۰ at ۱۵:۱۲

      بله مریضه

      ۰
  2. Avatar

    Rastin

    ۲ خرداد ۱۴۰۰ at ۱۶:۱۶

    من چند هفته میشه که احساس میکنم گربم وزنش کم شده قبلا سنگین تر بود اما الان عجیب سبک شده یعنی ممکنه گربه من مریض شده باشه؟

    ۰
  3. Avatar

    فاطمه

    ۱ تیر ۱۴۰۰ at ۱۸:۱۴

    سلام
    تو پارکینگ ما یه گربه کوچولویی هست که هر چی بهش آب یا شیر بدون لاکتوز یا ماست میدیم نمیخورم فقط دوست داره از رو پامون رد شه یا بین پامون بمونه و روی ناخن هاش هم کمی سیاهه
    ممکن هست بیماری داشته باشه
    میشه کمکم کنید

    ۰

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا