اخبار تکنولوژی

تشخیص چهره مجرم ها با کمک گرفتن از هوش مصنوعی ممکن شد!

تشخیص چهره مجرم هوش مصنوعی

دانشمندان Xiaolin Wu و Xi Zhang از دانشگاه Jiao Tong کشور چین یک شبکه عصبی مبتنی بر هوش مصنوعی طراحی کرده اند که ظاهرا توانایی تشخیص جنایتکاران را با توجه به بررسی تصاویر چهره انها داراست!

۰

اواخر قرن ۱۹ بود که تکنولوژی و صنعت عکاسی گسترش بسیار زیادی یافت، در این بازه زمانی بسیاری از دانشمندان بر این باور بودند که خطوط صورت ثبت شده افراد در عکس ها خواهد توانست ویژگی های شخصیتی آنها و از همه مهمتر مجرم بودن آنها را قابل تشخیص کند. این فرضیه پس از مدنی و طی بررسی هایی که صورت گرفت به مرور بی اعتبار شد، اما جالب است بدانید اکنون و با کمک گرفتن از هوش مصنوعی این فرضیه باز هم بر روی میز است و تقریبا توانسته به نتایچ خوبی نائل شود!

دانشمندان Xiaolin Wu و Xi Zhang از دانشگاه Jiao Tong کشور چین یک شبکه عصبی مبتنی بر هوش مصنوعی طراحی کرده اند که ظاهرا توانایی تشخیص جنایتکاران را با توجه به بررسی تصاویر چهره انها داراست!

برای جامه عمل پوشاندن به این فرضیه دانشمندان به بررسی تصاویر چهره های مختلفی و متعددی از افراد غیر مجرم و مجرم پرداخته اند و در نهایت با توجه به خطوط چهره توانسته اند با کمک گرفتن از هوش مصنوعی این فرضیه را ممکن کنند.

screen-shot-2016-11-25-at-11-14-53

در این تحقیق دستگاه عصبی طراحی شده به بررسی چهره ۱۸۵۶ نفر مرد بین ۱۸ تا ۵۶ سال پرداخته است که همگی ریش های صورت داشته و نیمی از این افراد دارای سابقه کیفری بوده اند. نتیجه تشخیص مجرم بودن افراد با توجه به بررسی خطوط چهره بسیار شگفت انگیز بوده است و جالب است بدانید این سیستم با ۸۹٫۵ درصد تشخیص صحیح توانسته در این مورد شگفت انگیز ظاهر شود!

این نتایج بدون شک خواهد توانست استنتاج و روش های بازپرسی را در حین وقوع جنایات تا حد بسیار زیادی دچار تحول کند!

طبق بررسی های صورت گرفته توسط MIT Technology می توان ۳ تعریف برای ویژگی های عصبی چهره مجرم ها قائل شد، یک، انحنای لب بالا برای مجرم ها معمولا تا ۲۳ درصد بیشتر از افراد غیر مجرم خواهد بود. دو، فاصله بین دو گوشه داخلی چشم ها بین افراد مجرم ۶ درصد کمتر است و در نهایت سومین فرضیه، زاویه بین دو خط از نوک بینی تا گوشه های دهان تا ۲۰ درصد در افراد مجرم کمتر است!

نکته ای در این تحقیق شگفت انگیز به نظر می رسد اینکه، طراحی این شبکه عصبی بر اساس کارکرد، نحوه عملکرد و شبکه عصبی مغز انسان است و باید گفت که روانشناس ها خیلی پیش از این باید توانایی این نوع تشخیص ها را از آن خود می کردند!

هنوز پارامتر ها و نکات نا مفهوم بسیاری در این سیستم و نحوه عملکرد آن به چشم می خورد که جا برای پاسخ دهی و تحقیقات بیشتر را ممکن خواهد کرد.

بزودی شاهد این اتفاق خواهیم بود که هوش مصنوعی خواهد توانست از پس شناسایی چهره افراد مجرم از غیر مجرم بر بیاید، اما امکان گمراه شدن در این تکنیک ها هم کم نیست، پینشهاد می کنیم، در صورتی که ناخواسته جرمی صورت دادید، در حین عکس برداری چهره ای ملیح و خندان از خودتان به جا بگذارید، شاید با چهره غیر طبیعی توانستید از چنگ قانون فرار کنید!

اگر علاقه مند به کسب اطلاعات بیشتر راجع به این تحقیقات هستید به این صفحه مراجعه کنید.

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا