دانستنی‌های سلامتی

علت تغییر رنگ مدفوع و روش های درمان طبیعی

تغییر رنگ مدفوع

تغییر رنگ مدفوع و میزان دفعات مدفوع یا دفع کردن در روز می تواند آگاهی دهنده بعضی از بیماری ها یا پیش آگهی آن ها باشد تا با درمان به موقع از شدیدتر شدن بیماری جلوگیری کنیم.

۹+

علت تغییر رنگ مدفوع و میزان دفعات مدفوع یا دفع کردن در روز می تواند آگاهی دهنده بعضی از بیماری ها یا پیش آگهی آن ها باشد تا با درمان به موقع از شدیدتر شدن بیماری جلوگیری کنیم. دفع کردن مواد زائد از بدن از طریق روده بزرگ یکی از عملکردهای طبیعی روزانه بدن و همیشه نشان دهنده وضعیت دستگاه گوارش است که معمولا بیشتر ما خجالت می کشیم از آن صحبت کنیم. امروز مقاله نت نوشت را درباره علت های تغییر رنگ مدفوع بخوانید و از این به بعد مانند سایر عملکردهای طبیعی بدن بدون خجالت صحبت کنید.

بیشتر بخوانید: درمان اسهال

علت تغییر رنگ مدفوع

اگر حرکات دودی شکل روده ها مشکلی نداشته باشد، کلیه مواد زائد بدن از طریق یک مدفوع قهوه ای رنگ روزی یک یا دو بار دفع می شود. ولی گاهی تغییر رنگ مدفوع بر اثر خوردن بعضی از غذاها و بیماری ها است :

بیشتر بخوانید: پاکسازی روده با روش های طبیعی 

مدفوع قرمز

اگر غذایی که حاوی رنگ دانه های قرمز رنگ مثل لبو نخورده اید، و مدفوع قرمز رنگ است علت تغییر رنگ مدفوع می تواند بر اثر هموروئید و پاره شدن بافت های نرم انتهای روده بزرگ باشد. معمولا چند قطره خون روشن هم پس از اتمام مدفوع و احساس سوزش وجود دارد. اگر رنگ خون قرمز تیره باشد احتمال خونریزی داخلی است.

مدفوع سیاه

بیشتر بر اثر مصرف زیاد آهن در مواد غذایی یا مکمل های دارای آهن مثل اسفناج یا قرص آهن مدفوع سیاه رنگ می شود. ولی خونریزی در مری، شکم یا روده می تواند باعث سیاه شدن رنگ مدفوع شود و علت تغییر رنگ مدفوع باشد.

بیشتر بخوانید: واقعیت هایی درباره مدفوع و عمل دفع در انسان

مدفوع کرمی

علت تغییر رنگ مدفوع به مدفوع روشن یا گاهی بژ این است که یعنی اشکالی در وضعیت مجاری ادرار، پانراس و کبد وجود دارد.

مدفوع سبز

این نوع مدفوع بیشتر در نتیجه اسهال یا رژیم های حاوی سبزیجات زیاد یا رنگ های مصنوعی استفاده شده در بعضی از غذاها بوجود می آید.

بیشتر بخوانید: درمان طبیعی هموروئید و راه های پیشگیری از بواسیر

مدفوع نارنجی

آن چه مسلم است نوع غذایی که می خوریم در رنگ مدفوع تاثیر دارد. به همین دلیل اگر از مواد غذایی مثل هویج، سیب زمینی، انبه، زردالو، کدو حلوایی، ماهی خال مخالی یا اسکولار scolar یا هر ماده غذایی که حاوی رنگ دانه های نارنجی و بتاکاروتین استفاده کرده باشد رنگ مدفوع نارنجی می شود. انواع نوشابه و میان وعده هایی مثل پفک که حاوی رنگ دانه های شیمیایی و مصنوعی هستند در رنگ نارنجی مدفوع موثر است.

عوامل دخیل در مشکلات دفع و تغییر رنگ مدفوع

مشکلات گوارشی مثل رفلاکس نیز باعث تغییر رنگ مدفوع می شود. این بیماری که در مرحله پیشرفته التهاب دریچه بین مری و معده را به دنبال دارد باعث برگشت مداوم غذا از معده به مری می شود. بیماری رفلاکس باعث سوزش سردل، درد در ناحیه سینه، آروغ زدن، استفراغ و تهوع، سرفه، خروپف، ناراحتی گلو، خشن شدن و تغییر صدا می شود. از دیگر علائم این بیماری مشکل بلع و احساس مزه ترش روی زبان است. به همین دلیل یکی از دلایل تغییر رنگ مدفوع به مدفوع نارنجی ابتلا به بیماری های دستگاه گوارش از جمله رفلاکس است.

بیشتر بخوانید: درمان طبیعی رفلاکس معده در خانه

رژیم و درمان تغییر رنگ مدفوع

تغییر رنگ مدفوع

تغییر رنگ مدفوع

اگر تغییری در مدفوع مشاهده شود اول رژیم غذایی تان را بررسی کنید. مسلما یکی دو روز که بگذرد و شما دیگر از غذای حاوی آن رنگ دانه ها استفاده نکنید رنگ مدفوع به حالت طبیعی یعنی قهوه ای بر می گردد. به خصوص از اسنک ها که از رنگدانه های مصنوعی در آن ها استفاده شده به هیچ وجه استفاده نکنید.

در صورت داشتن رفلاکس باید دقت بیشتری کنید تا هم به هضم غذا کمک کنید هم اسید معده را کاهش دهید. درمان و رژیم غذایی تغییر رنگ مدفوع به میزان شدت رفلاکس بستگی دارد.

علاوه بر داروهایی که برای کنترل رفلاکس استفاده می کنید موارد زیر را رعایت کنید:

  • حتی برای بستن بند کفش تان دولا نشوید. بخصوص بعد از غذا حتما این موضوع را رعایت کنید. به طور کلی بعد از غذا فعالیت های سنگین نداشته باشید. می توانید ۱۰ تا ۱۵ دقیقه قدم بزنید تا به هضم غذای تان هم کمک کند.
  • در حجم کم و به دفعات غذا بخورید.
  • غذاهای سرخ کردنی نخورید.
  • الکل، سیگار، شکلات و قهوه را قطع یا بسیار محدود کنید.
  • از غذاهای چرب، پرنمک و پرادویه دوری کنید. مدتی فقط از زردچوبه استفاده کنید.
  • اگر اضافه وزن دارید حتما وزن خود را کاهش دهید.
  • داروهای تان را با نظر پزشک هر چند وقت یک بار تغییر دهید.
  • موقع خواب سرتان را به اندازه ۱۰ تا ۲۰ سانتیمتر بالاتر بگذارید.
  • دو ساعت قبل از خواب غذا نخورید.
  • استفاده از عرق هل، دم کرده بابونه، و دم نوش بومادران همراه با یک قاشق عسل در تسکین ناراحتی ها و درمان خیلی موثر است.
  • اگر نمی توانید میوه خام بخورید آن ها را بدون افزودن شکر بپزید و میل کنید یا به منظور جلوگیری از ضعیف شدن بدن تان حداقل روزی آب یک لیمو شیرین را استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: مدفوع زرد رنگ نشانه چیست؟ علت ها و درمان

چه موقع به پزشک مراجعه کنید؟

در صورتی که تغییر رنگ مدفوع شما یک تا دو هفته متوالی علی رغم تغییر رژیم غذایی باقی ماند احتمالا پای بیماری خاصی درمیان است که حتما باید به پزشک مراجع کنید. یک آزمایش خون کامل و کشت مدفوع نشانه های زیادی به پزشک می دهد تا بیماری شما را درمان کند.

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا