دانستنی‌های سلامتی

عوارض تنفس نادرست و اهمیت تنفس صحیح را بدانیم!

عوارض تنفس نادرست و اهمیت تنفس صحیح

بیشتر افراد تنفس صحیح ندارند و عوارض تنفس نادرست بروز انواع بیماری هایی است که خود فرد باور نمی کند. اما با این حال باز هم تنفس یکی از اساسی‌ ترین ضروریات برای بدن به شمار می رود. عوارض تنفس نادرست تشدید آسم، آلرژی و بسیاری از بیماری‌های ریوی است

۲+

بیشتر افراد تنفس صحیح ندارند و عوارض تنفس نادرست بروز انواع بیماری هایی است که خود فرد باور نمی کند. اما با این حال باز هم تنفس یکی از اساسی ترین ضروریات برای بدن به شمار می رود. عوارض تنفس نادرست تشدید آسم، آلرژی و بسیاری از بیماری‌های ریوی است. تنفس دهانی رشد کودکان را مختل می‌کند و در مختل کردن سلامتی نقش به سزایی دارد. نفس کشیدن می تواند در مدیریت عملکرد استرس، آسم، عملکرد عضلات معده و سیستم ایمنی بدن نقش داشته باشد.

تمرینات تنفسی خاص و روش های نفس گیری به شما کمک می کنند در صورتی که روش تنفسی اشتباهی دارید، نفس کشیدنتان را اصلاح کنید. تکنیک های تنفسی که در کلاس های یوگا انجام می‌شود فقط مختص به این کلاس ها نیستند. بلکه می‌بایست به عنوان یک الگو برای فرد همیشگی و دایمی شوند. چرا که این تکنیک ها می تواند احتمال بروز بسیاری از اختلالات و بیماری‌ها را کاهش دهد و کیفیت اثر تغذیه را چندین برابر کند.

عوارض تنفس نادرست

تنفسی دهانی چه مشکلاتی ایجاد می کند ؟

اهمیت تنفس صحیح و عوارض تنفس نادرست

اهمیت تنفس صحیح و عوارض تنفس نادرست

افراد بسیاری هستند که به تنفس دهانی عادت دارند. این نوع تنفس کاملا اشتباه است و زمینه بروز بسیاری از مشکلات را فراهم می کند.

تاثیرات منفی تنفس نادرست بر روی دندان ها به ویژه در کودکان رخ می دهد. کودکانی که به این شیوه تنفس می کنند از آن جایی که در سن رشد هستند، تغییراتی در چهره‌شان رخ می دهد که منجر به غیر جذاب شدن آن ها می شود. در حقیقت با تنفس دهانی این افراد لبخندهای خموده و درهم، فک کوچک، صورت های کشیده و دیگر مشکلات خواهند شد.

علائم تنفس دهانی

شاید تشخیص این که کودکمان تنفس دهانی دارد یا خیر کمی مشکل باشد. ولی به کمک چند نشانه می توانیم پی ببریم که تنفس از راه دهان صورت می‌گیرد.

تنفس قابل رویت است و سروصدای زیادی دارد.

خرناس کشیدن

بیداری های مکرر شب هنگام

خشکی دهان

لب های خشک و ترک خورده

تعریق هنگام خواب

خستگی بیش از حد روزانه

بوی بد دهان

تشدید آسم و بیماری های آلرژیک

در صورتی که این نشانه‌ها را مشاهده کردید بیشتر از قبل به تنفس کودک توجه کنید، چرا که حتما او با دهان تنفس می‌کند و می‌بایست تحت درمان قرار گیرد.

اگر بینی‌تان مسدود شده است و یا این که به آلرژی‌های فصلی دچار شده‌اید، ممکن است ناخودآگاه با دهان تنفس کنید. این قضیه به طور دائم و همیشگی نیست و می‌توانید پس از مدتی به حالت عادی برگردید.

اما تنفس صحیح به خصوص در کودکان از تغذیه اهمیت بیشتری دارد که می‌بایست حتما تحت کنترل قرار گیرد.

تنفس صحیح و توابع سلامتی

شاید به نظر بی معنا باشد ولی توجه به تنفس صحیح می تواند سبب پیشگیری بسیاری از بیماری‌ها و جلوگیری از بروز عوارض تنفس نادرست شود. شرایط سلامتی و دوری از بیماری‌ها با تغذیه مناسب تنفس صحیح فراهم می شوند.

به عنوان مثال، غذاهای ضد التهابی که از اختلالات در سیستم اتونومیک جلوگیری می کنند به کمک بدن می آیند. تنفس صحیح نیز به همین میزان برای بدن مهم و ضروری به شمار می‌رود. تنفس می‌تواند بر روی ضربان قلب و هضم غذا موثر واقع شود.

نقش تنفس صحیح در استرس

یکی دیگر از عوارض تنفس نادرست به وجود آمدن استرس است. مکمل‌های تغذیه‌ای و همچنین کافئین و الکل  و تنفس نادرست در میزان استرس و اضطراب نقش دارند. با این حال تحقیقات نشان می دهد که تکنیک‌های تنفسی به ویژه مراقبه می تواند استرس و اضطراب را میزان قابل توجهی کاهش دهد.

حتی تنفس پس از اختلالات روحی روانی همانند یک حادثه یا افسردگی نقش دارد و می تواند روحیه انسان را به آرامش برساند.

درمان آسم با تنفس صحیح

پیروی از رژیم مدیترانه ای برای افرادی که مبتلا به آسم هستند بسیار توصیه می شود. مطالعات نشان می دهد که تکنیک ها تنفسی نیز به طور قابل توجهی عملکرد ریه و علائم آسم برونش را بهبودی می بخشد.

آیا خستگی از عوارض تنفس نادرست است ؟

اگر بخواهید عملکرد عضلانی خوبی داشته باشید، می بایست در مصرف مواد مغذی و کلسیم تعادل برقرار کنید. این دو عامل بر روی عضلات بدن تاثیر دارند. در طول ورزش های خود تکنیک های تنفسی را رعایت کنید تا اکسیژن به میزان کافی به عضلات برسد. تنفس نادرست سبب می شود میزان اکسیژن کافی به ماهیچه ها نرسد و در نتیجه اسید لاکتیک تولید شود. این عامل سبب می شود تا عضلات ضعیف و درد ناک شوند و مدام احساس خستگی داشته باشید. بنابراین یکی از عوارض تنفس نادرست احساس خستگی است.

سیستم گوارش سالم

همه می دانیم که پروبیوتیک ها و فیبر برای هضم بهتر غذا ضروری هستند. تکنیک های تنفسی نیز به همین میزان برای بهبود عملکرد سیستم گوارش لازم و ضروری می باشند. در واقع تکنیک‌های تنفسی جهت بهبود عملکرد ریه و هضم غذا در فیبروزکیستیک ژنتیکی بسیار مهم است.

خواص تکنیک های تنفسی

همانطور که یک تغذیه مناسب و مغذی می تواند سبب تقویت سیستم ایمنی بدن شود. تکنیک های تنفسی نیز به همین میزان در سلامتی و تقویت سیستم ایمنی بدن موثر و دخیل هستند.

در هنرهای رزمی اعتقادات بر این است که تنفس صحیح ” Ki ” انرژی بدن را فعال می کند و سلامتی را بهبود می بخشد.

تمرینات تنفسی نیاز به تمرکز و آرامش دارند. پس از مدتی که این تکنیک‌ها را مرور کردید در حالت عادی از آن‌ها بهره مند شوید تا به طور کلی تنفس های شما صحیح انجام شود.

تنفس عمیق : دراز بکشید و آرنج‌های خود را به آرامی به سمت بیرون بکشید. عمیق نفس بکشید و نفس خود را مدت ۵ ثانیه نگه دارید. سپس به آرامی بازدم کنید. این عمل را برای ۵ دقیقه انجام دهید.

تنفس شکمی : به پشت بخوابید و پاها را از زانو خم کنید. انگشتان دست را روی شکم خود بگذارید. عمیق ولی بی صدا نفس بکشید. در این موقع دستان شما باید توسط شکمتان حرکت کند. تا جایی که حس کنید هوا به داخل ریه های پایینی وارد شده است. در سه شماره دم و شش شماره بازدم داشته باشید.

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا