اخبار تکنولوژی

جاسوسی دولت چین از موبایل شهروندان مسلمان ساکن در منطقه سین‌کیانگ

جاسوسی چین

اینکه دولتها به بهانه خدمت مایل به جاسوسی در مورد شهروندان خود هستند موضوع جدیدی نیست اما کشور چین با وارد شدن به گوشی شهروندان خود سطح جدیدی از امور جاسوسی را رقم زده است.

۰

اینکه دولتها به بهانه خدمت مایل به جاسوسی در مورد شهروندان خود هستند موضوع جدیدی نیست اما کشور چین با وارد شدن به گوشی شهروندان خود سطح جدیدی از امور جاسوسی را رقم زده است!

وبسایت mashable بر اساس مقاله‌ای از رادیوی آسیای آزاد که هفته پیش منتشر شده بود اعلام کرد که مقامات منطقه خودمختار سین کیانگ یا همان ترکستان شرقی در کشور چین – محل زندگی اکثریت مسلمانان شامل میلیونها اویغور که ریشه در ترکیه دارند – به شهروندان این منطقه اخطار داد تا یک برنامه نظارتی را بر روی گوشیهای خود نصب کنند در غیر این صورت ظرف مدت ۱۰ روز بازداشت خواهند شد.

جاسوسی چین از موبایل شهروندان مسلمان

نام این برنامه jinwang است و گفته شده جهت نظارت بر فایلهای گوشی و «تشخیص خودکار تروریستها و ویدیوها، تصاویر، ایبوکها و اسناد الکترونیکی مذهبی غیرقانونی» مورد استفاده قرار خواهد گرفت. در صورت پیدا شدن چنین محتوایی (از طریق تطبیق امضای MD5 فایل با نمونه‌ای موجود در دیتابیس)، به کاربر اطلاع داده میشود تا آن فایل را از روی گوشی خود حذف کند. این برنامه همچنین سوابق اطلاعاتی موجود در وی‌چت و ویبو، اطلاعات سیم‌کارت و اطلاعات لاگین وای‌فای را به سرورهای دولتی منتقل میکند.

این اپلیکیشن تهاجمی، نه تنها اطلاعات شما را به سرورهای دولتی منتقل میکند بلکه خرج دیتایی که صرف این کار میشود را هم به حساب شما منظور خواهد کرد. این برنامه آنقدر قدرتمند است که حتی نصب نکردن آن میتواند شما را در معرض مشکل قرار دهد 🙂

اگرچه به صورت واضح روشن نیست چرا سین‌کیانگ هدف تهاجم این برنامه قرار گرفته است، اما گمان میرود، اشتراک وسیع مرزی این ناحیه چند قومی با هشت کشور دیگر و داشتن سهمی از اقدامات جدایی طلبانه و حملات تروریسی که عمدتا به دلیل تنش بین جمعیت بومی اویغور و جریان جدید هان – باقی مانده امپراتوری هان – که در این میدان نفت و گازی به دام افتاده از دلایل این امر باشد.

صرفنظر از موضع شما در مورد چگونگی برخورد دولت چین با مسئله محدود کردن احساسات جدایی طلبانه در منطقه سین‌کیانگ، آنچه ما اینجا میبینیم مثالی کلاسیک از قربانی کردن حریم خصوصی شهروندان در راستای تامین امنیت یک دولت است. به نظر میرسد آینده سیستمهای نظارتی در سین‌کیانگ چین قرار داشته باشد!

منبع

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا