رپرتاژ آگهی

جذاب ترین آثار از نویسندگان ایرانی که عاشق آنها خواهید شد

۰

کتاب‌های بزرگ این قدرت جادویی را دارند که شما را به دنیایی دیگر ببرند. تنها کاری که لازم است انجام دهید این است که در یک مکان راحت بنشینید، کتاب، موبایل یا تبلت خود را بردارید و خود را در دنیایی رها کنید که بر اساس کلمات و تخیل ساخته شده است.

کتاب‌ها به شما این امکان را می‌دهند که فرهنگ، شادی، غم یا حتی بدبختی یک شخصیت را تصور کنید. در این میان، ایران دارای ادبیاتی بسیار غنی است و اشعار حافظ، مولوی، خیام و فردوسی تا ادبیات معاصر مثل آثار صادق هدایت و محمود دولت‌آبادی را شامل می‌شود. در ادامه با آثاری از نویسندگان ایرانی آشنا خواهید شد که پیشنهاد می‌کنیم خواندن آن‌ها را دست ندهید.

  1. چشم‌هایش

چشم‌هایش داستان عاشقانه‌ای در مورد یک نقاش است که عاشق چشم‌های یک زن می‌شود. بااین‌حال، داستان این کتاب پیچیده‌تر از یک داستان عاشقانه است. بیانه‌های سیاسی نیز در این کتاب مطرح شده‌اند اما این امر عمیقا باعث می‌شود که داستان عاشقانه‌ای که درون کتاب گنجانده شده است را بخوانید. بزرگ علوی، نویسنده کتاب چشم‌هایش در زمان حاکمیت رضاشاه پهلوی، فعالیت‌های سیاسی متعددی داشت و این رمان، تصویری از ایران را در قرن بیستم به‌خوبی نشان می‌دهد. بسیاری از منتقدان، رمان چشم‌هایش را شاهکاری در ادبیات ایران و بهترین اثر بزرگ علوی می‌دانند.

  1. هشت کتاب

هر ایرانی‌ای، شاعر مدرن موردعلاقه خود را دارد. برخی به احمد شاملو، برخی به فروغ فرخزاد و برخی به سهراب سپهری علاقه‌مندند. تفاوت آثار سهراب سپهری با آثار شاعران مدرن دیگر در این است که اشعار این شاعر بیش از بقیه در دسته اشعار شاعران عرفانی برجسته ایران مانند حافظ، سعدی، مولوی و خیام قرار دارد.

در ارتباط با بیوگرافی سهراب سپهری، او اگرچه در زمان حیاتش به دلیل نقاشی‌هایی که می‌کرد مشهور بود اما همانطور که نقاشی‌هایش ارتباط نزدیکی با طبیعت داشت، در اشعارش نیز این ارتباط با طبیعت مشاهده می‌شد. هشت کتاب گزیده‌ای از اشعار زیبای سهراب سپهری است که خواندن آن می‌تواند برای شما بسیار لذت‌بخش باشد.

  1. بوف کور

موضوع کتاب بوف کور اثر صادق هدایت

داستان این کتاب در مورد مرد جوانی است که راوی داستان است و از طریق نقاشی بر روی قلمدان زندگی‌اش را می‌گذراند. او همیشه یک نقاشی می‌کشد و این نقاشی شامل یک زن جوان سیاه‌پوش است که یک گل نیلوفر را در دست دارد و آن را به پیرمردی که در زیر یک درخت نشسته است هدیه می‌کند. یک روز مرد جوان همین تصویر را از طریق سوراخی در دیوار مشاهده می‌کند و این زمانی است که داستان شروع می‌شود. او در رویاهای خود غوطه‌ور ‌می‌شود. این رویاها اگرچه جدید نیستند اما جالب‌اند. پس از این، او شروع به گفتن داستان گذشته به سایه خودش که شبیه جغد است می‌کند.

رمان بوف کور یکی از بزرگترین آثار ادبیات مدرن ایرانی محسوب می‌شود و صادق هدایت آن را نوشته است. او مدرنیسم را به ادبیات فارسی معرفی کرد و همچنین، او را یکی از بزرگترین نویسندگان قرن بیستم می‌دانند. در این کتاب، همانطور که هدایت به‌تدریج در هذیان فرو می‌رود، خواننده گرفتار طوفان شن چشم‌انداز تیره نویسنده از شرایط انسانی می‌شود. بوف کور به بسیاری از زبان‌ها ازجمله انگلیسی، فرانسوی و آلمانی ترجمه شده است. این کتاب سرشار از استعاره است که این استعاره‌ها نشان‌دهنده وضعیت ایران در سال ۱۳۱۵، در زمان حاکمیت رضاشاه پهلوی هستند.

  1. کلیدر

این رمان طولانی توسط محمود دولت‌آبادی نوشته شده است و شامل ۱۰ جلد است. کلیدر در طی ۱۵ سال نوشته شده است و یکی از بهترین آثار ایرانی در تمام دوران به شمار می‌رود. توصیف‌هایی که در کلیدر مطرح شده است فوق‌العاده‌اند. اگرچه خواندن همه این کتاب ممکن است یک سال طول بکشد اما وقتی آن را می‌خوانید متوجه می‌شوید که کلیدر چرا یکی از بزرگترین آثار ادبی است. داستان کلیدر درباره یک خانواده عشایری کردنشین است که در روستای کلیدر خراسان زندگی می‌کنند. همه اتفاقات در این روستا رخ می‌دهند و در آن، این خانواده با رفتار خصمانه روستاهای هم‌جوار روبرو هستند.

  1. گزیده اشعار فریدون مشیری

اشعار فریدون مشیری

پایه و اساس اشعار فریدون مشیری، احساسات انسانی نسبت به مرگ و زندگی، عشق و زیبایی، فضای اجتماعی و جهان، صلح و دوستی، عشق و خدمت به بشریت است. او در توصیف طبیعت، تبحر بسیار زیادی داشت و به خاطر زبان فصیح و ساده‌اش مشهور بود. بسیاری از اشعار و آثار فریدون مشیری توسط هنرمندان بزرگی مانند استاد سیاوش شجریان در موسیقی گنجانده شده‌اند. در ارتباط با خلاصه زندگینامه این شاعر لازم است بگوییم او چندین سال از بیماری سرطان خون و نارسایی کلیه رنج می‌برد. فریدون مشیری از کودکی عشق خاصی به شعر داشت.

  1. چراغ‌ها را من خاموش می‌کنم

این کتاب فوق‌العاده توسط زویا پیرزاد، نویسنده ایرانی ارمنی متولد آبادان نوشته شده است. چراغ‌ها را من خاموش می‌کنم اولین کتاب این نویسنده است و احتمالا بیشتر از همه کتاب‌های او مورد تحسین قرار گرفته است. داستان این کتاب در مورد احساسات متناقض یک زن است که موجب تعلیق در زندگی روزمره او می‌شود. کلاریس آیوازیان، یک زن ارمنی است که به همراه همسر و فرزندانش در آبادان زندگی می‌کند. او از اینکه همسر و مادری خوب است که وظایف روزمره خود را انجام می‌دهد، احساس خوشبختی می‌کند تا اینکه یک روز خانواده‌ای ارمنی از خیابان عبور می‌کنند. در همان زمان است که او احساسات تازه و فراموش‌شده‌ای را در زندگی خود تجربه می‌کند.

درنهایت، ادبیات ایرانی مملو از آثاری بسیار فوق‌العاده است که خواندن آن‌ها می‌تواند به تجربه‌ای بی‌نظیر برای شما تبدیل شود. اگرچه کتاب‌های جذاب در ادبیات ایرانی بسیار بیشتر از کتاب‌هایی است که در این مقاله مطرح شده‌اند و در اینجا قابل خواندن هستند، اما در این مقاله با برخی از بهترین آثار نویسندگان ایرانی آشنا شدید. بعد از خواندن این آثار متوجه خواهید شد که ادبیات ایران شامل چه آثار فوق‌العاده‌ای است.

 

 

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا