معرفی کتاب

جومپا لاهیری؛ از «درد ها» تا «زمین پست»

جومپا لاهیری؛ از «درد ها» تا «زمین پست»
۰

برنده جایزه پولیتزر سا ل ۲۰۰۰ و برنده جایزه پِن/همینگوی، جایزه نخستین کتاب نیویورکِر،جایره آکادمی آمریکایی ادبیات و هنر اَدیسون مِت کاف و جایزه استاد افتخاری گوگنهایم و جایزه ادبیات آسیای جنوبی و مدال ملی علوم انسانی آمریکا (۲۰۱۴ ) همه این افتخارات از آن کسی نیست جز خانم جومپا لاهیری نویسنده مشهور آمریکایی هندی تبار او برای رمان «زمین پست» که درباره شورش‌های «ناکزال» دهه ۱۹۶۰ است، موفق شد تا  جایزه پنجمین دوره برترین جایزه ادبی جنوب آسیا موسوم به DSC Prize 2015 را به نام خود کند. او از جمله نویسندگانی است که در ایران با استقبال خوب مخاطبان روبرو شده است.

 باراک اوباما رییس‌جمهور آمریکا طی مراسمی رسمی مدال ملی «انسان‌دوستی» ۲۰۱۴ را به گردن جومپا لاهیری داستان‌نویس مطرح هندی - آمریکایی آویخت.

باراک اوباما رییس‌جمهور آمریکا طی مراسمی رسمی مدال ملی «انسان‌دوستی» ۲۰۱۴ را به گردن جومپا لاهیری داستان‌نویس مطرح هندی – آمریکایی آویخت.

جومپا لاهیری در سال ۱۹۶۷ در انگلستان در شهر لندن متولد شده و در جزیره‌ای به نام «راد» بزرگ شده است. پدر و مادر لاهیری از مهاجران هندی (بنگالی) بودند. او فارغ التحصیل مقطع کارشناسی در رشته ادبیات انگلیسی از کالج «بارنارد»است. سپس تحصیلات خود را در «دانشگاه بستون» در مقطع کارشناسی ارشد در رشته‌های «نویسندگی خلاق» و «مطالعات تطبیقی در ادبیات و هنر» و همچنین دکترا در رشته «مطالعات رنسانس»ادامه می‌دهد.

او مشغول به تدریس نویسندگی خلاق در دانشگاه بستون و «هنرستان طراحی جزیره راد» است.

همه‌ی کتاب‌های لاهیری شامل داستان مترجم دردها(۱۹۹۹رمان همنام(۲۰۰۳) و خاک غریب(۲۰۰۸) و رمان گودی (۲۰۱۳)و رمان زمین پست (۲۰۱۴) نیز داستان کوتاه جهنم-‌بهشت (۲۰۰۴) در ایران به زبان فارسی ترجمه و منتشر شده‌‌اند.

 

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا