تیاتر ایران

تحلیل تئاتر اگه بمیری نوشته فلوریان زلر، کاری از سمانه زندی نژاد

نمایش اگه بمیری نوشته­ ی فلوریان زلر، ترجمه­ ی ساناز فلاح فرد، به کارگردانی سمانه زندی­ نژاد، تهیه‌کنندگی مهرداد بهاءالدینی و با بازی بازیگرانی چون الهام کردا، رضا بهبودی، کاظم سیاحی و ستاره پسیانی این شب ­ها در سالن استاد ناظرزادۀ کرمانی تماشاخانه­­ ی ایرانشهر به روی صحنه می ­رود. نمایش با محوریت عشق، مرگ و رازی که پس از مرگ باقی می­ ماند، داستان زنی (آن) است که شوهر نویسنده­ اش (پییر) را اخیراَ در یک تصادف از دست داده و در پس فقدان برای آرامش خاطر، شبی به خواندن یادداشت­ های موجود در دفتر کار همسرش روی می ­آورد، شاید امری عادی است که آدمی در طول شب ­های بی­ خوابی قاطع­ تر از ساعت­ های روشن روز فکر کند.

۲+

تئاتر اگه بمیری نوشته­ ی فلوریان زلر، ترجمه­ ی ساناز فلاح فرد، به کارگردانی سمانه زندی­ نژاد، تهیه‌کنندگی مهرداد بهاءالدینی و با بازی بازیگرانی چون الهام کردا، رضا بهبودی، کاظم سیاحی و ستاره پسیانی این شب ­ها در سالن استاد ناظرزادۀ کرمانی تماشاخانه­­ ی ایرانشهر به روی صحنه می ­رود. تئاتر اگه بمیری با محوریت عشق، مرگ و رازی که پس از مرگ باقی می­ ماند، داستان زنی (آن) است که شوهر نویسنده­ اش (پیر) را اخیراَ در یک تصادف از دست داده و در پس فقدان او برای آرامش خاطر خود، شبی به خواندن یادداشت­ های موجود در دفتر کار همسرش روی می ­آورد، شاید امری عادی است که آدمی در طول شب ­های بی­ خوابی قاطع­ تر از ساعت­ های روشن روز فکر کند. در این میان نمایشنامه ای با محوریت عشق مردی متأهل به دختری جوان توجه آن را جلب می­ کند. این اتفاق در کنار یافتن نوشته هایی درباره ی بازیگر جوانی (لورا) او را به سمت جستجویی جدی درباره­ ی زندگی عاطفی مخفیانه­ ی شوهرش سوق می ­دهد و … .

حالا برو ای مرگ، ای بیم ساده ی آشنا، تا تو دوباره بازآیی من هم دوباره عاشق خواهم شد.

تیاتر (( اگه بمیری )) – کاری از سمانه زندی نژاد – نوشته ی فلوریان زلر

تئاتر اگه بمیری کاری از سمانه زندی نژاد

تئاتر اگه بمیری از چالشی پیچیده بین واقعیت و خیال برخوردار است که تفکیک مرز میان این دو دشوار به نظر می­ رسد. به نحوی که بستر این اتفاقات هم می تواند در ذهن باشد هم در واقعیت. خیال با روندی ابهام آلود و پازل گونه واقعیت را در هم می‌پیچد. ماهیت مرگ به عنوان اصلی ­ترین درونمایه­ ی اثر، ترسناک است، بازآوری خاطرات میتواند عمق فاجعه­ ی فقدان پیر را برای همسرش تسهیل کند اما پیامد تلخ دیگری هم دارد، صدای فاصله­ هایی را که تا ابد غرق ابهام اند برای او به ارمغان می ­آورد. گذشته دردآور است اما فراموشی برای آن نعمتی است، برای زمانی که رنج از حد می­ گذرد.

درباره­ ی بازیگران تئاتر اگه بمیری می­ توان گفت الهام کردا در نقش «آن» با در آوردن ریزه­ کاری های نقش،­ مخاطب را با خود همسو می­ کند. در نقطه ­ی مقابل او ستاره پسیانی قرار دارد که بازی نسبتاَ ضعیفی را از خود ارائه می­ دهد و این موضوع را در ذهن قوت می­ بخشد که شاید اگر در خانواده ­ی هنری متولّد نمی ­شد، تا این حد پرکار نبود. شاید بازیگر دیگری از عهده ­­ی شخصیت چند لایه­ ی لورا بهتر برمی ­آمد. چهره­ ی پسیانی فاقد آن چیزی است که به قول شخصیت مرد نمایش (پییر) «آدم را می ­ترساند».

حضور رضا بهبودی روی صحنه در زمانی که به اجرای نقش و کلام نمی ­پردازد و حضوری بی کلام دارد به حالت رمزگونه ­ی داستان قوت می­ بخشد. صحنه ی این اجرا یک تخت‌خواب بزرگ است که وقتی قسمت رختخوابی آن بلند شود، به خانه «لورا دامِ» بازیگر تغییر ماهیت می‌دهد. خانه ­ی او همراه با وسایل­ اش بی­ شباهت به پرسوناژ او نیست و دقیقاَ در زیر تخت خواب واقع است که در طراحی صحنه و با توجه به مضمون نمایشنامه ایده­ ی جذابی است. نمایش با درآمیختن حقیقت و توهم مخاطب را در خود غرق می­ کند، به چالش می­ کشد، به نحوی که زمان را برش می ­زند و به گذشته و آینده سفر می­ کند. این­ که اشیاء تا چه حد پس از مرگ فرد اهمیت پیدا می ­کنند، می ­توانند پرده از رازهای پیچیده­ ای بردارند و به حضور او تداوم بخشند، در این نمایشنامه نکته ­ی ظریفی است.

آن: چه‌جوری بگم؟… باید رازش رو با خودش می‌برد. باید آدم همیشه رازش رو با خودش ببره. شاید اصلاً یه قدیس همین باشه: کسی که قبل از مردن حواسش هست که نیمه‌ی تاریکش رو پاک کنه و بعد بره… (بخشی از نمایشنامه)

باید گفت زلر نویسنده­ و نمایشنامه­ نویس فرانسوی تاکنون موفق به دریافت جوایز بسیاری شده ­که می ­توان به جایزه ویژه‌ی جوانان از آکادمی تئاتر فرانسه و جایزه‌ی معتبر مولیر برای بهترین نمایش‌نامه اشاره کرد. نمایشنامه تئاتر اگه بمیری را نشر نی با ترجمه­ ی گلناز برومندی در مجموعه­ ی دورتادور دنیا نمایشنامه در سال ۱۳۹۵ منتشر کرده­ است.

تیاتر (( اگه بمیری )) – کاری از سمانه زندی نژاد – نوشته ی فلوریان زلر

تئاتر اگه بمیری کاری از سمانه زندی نژاد - نوشته ی فلوریان زلر

تئاتر اگه بمیری کاری از سمانه زندی نژاد – نوشته ی فلوریان زلر

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا