دانستنی‌های سلامتی

خواص تخمه شربتی (دانه چیا) برای سلامتی بدن بسیار شگفت انگیز است

خواص تخمه شربتی

خواص تخمه شربتی بسیار زیاد است چرا که سرشار از فیبر و اسید های چرب امگا ۳ ، پروتئین، ویتامین ها و مواد معدنی است.

۰

احتمالا از خواص تخمه شربتی زیاد شنیده اید! بگذارید از همین ابتدا یک مطلب مهم را به شما بگویم : موضوع پر خاصیت این مقاله بذر ریحان نیست! بلکه ما در مورد خواص تخمه شربتی یا همان دانه چیا صحبت می کنیم که سال هاست جایش با تخم شربتی معروف عوض شده!  به هر حال این بار که خواستید تخم شربتی تهیه کنید حتما به دنبال دانه چیا باشید نه بذر ریحان چرا که خواصی که در ادامه برایتان خواهیم گفت مربوط به این دانه پرخاصیت است و تنها وجه تشابه آن با بذر ریحان لعاب دار شدن آن است! باور کنید من هم مانند شما ناامید شدم اما ماهی را هر وقت از آب بگیریم تازه است! در ادامه با مروری بر خواص تخمه شربتی با نت نوشت همراه باشید.

بیشتر بخوانید: خواص زیره را دست کم نگیرید، با زیره به این بیماری ها نه بگویید!

خواص تخمه شربتی

تخم شربتی یا دانه چیا (chia seed) یک سوپر غذاست و می توان ساعت ها از خواص تخمه شربتی صحبت کرد. ارزش غذایی این دانه پرخاصیت از شمار خارج است. این دانه های پر خاصیت غذای دونده ها است چرا که انرژی بخشی فوق العاده ای دارد.

نه تنها انرژی بخش است بلکه برای داشتن پوستی سالم و دور شدن از نشانه های پیری، بهبود عملکرد قلب و دستگاه گوارش و داشتن استخوان ها و عضلات قوی و حتی درمان دیابت می توانید روی این دانه های کوچک حساب کنید. ابتدا با هم نگاهی به مشخصات غذایی این بمب کوچک پر انرژی بیندازیم و سپس به سراغ خواص تخم شربتی سلامتی بدن خواهیم رفت.

بیشتر بخوانید: خواص تخمه کدو برای سلامتی !

خواص تخمه شربتی

خواص تخمه شربتی

دانه چیا سرشار از فیبر و اسید های چرب امگا ۳ ، پروتئین، ویتامین ها و مواد معدنی است.

  • فیبر : ۱۱ گرم (یعنی ۴۲ درصد از فیبر توصیه شده برای مصرف روزانه)
  • پروتئین : ۴٫۴ گرم
  • اسید های چرب امگا ۳  : ۴۹۱۵ میلی گرم
  • اسیدهای چرب امگا ۶ : ۱۶۲۰ میلی گرم
  • کلسیم : ۷۷ میلی گرم
  • مس :۰٫۱ میلی گرم
  • فسفر : ۲۶۵ میلی گرم
  • پتاسیم : ۴۴٫۸ میلی گرم
  • روی : ۱٫۰ میلی گرم

خواص تخمه شربتی بسیار بیشتر از این حرف ها است. شامل اسیدهای چرب ضروری آلفا لینولئیک و اسید لینولئیک، موسین، استرانسیم، ویتامین A، B، E و D و مواد معدنی از جمله گوگرد، آهن، ید، منیزیم، منگنز، نیاسین، تیامین، و همچنین یک منبع غنی از آنتی اکسیدان ها است.

۱ – پوست و پیری

محققان می گویند که در تحقیقات شان راجع به خواص تخمه شربتی به این نتیجه رسیده اند که دانه های چیا حاوی آنتی اکسیدانی هستند که تا ۷۰ درصد باعث کاهش فعالیت رادیکال های آزاد در بدن می شود.

وجود آنتی اکسیدان ها که در این دانه ها بیشمار هستند باعث می شود که آسیب های پوستی به سرعت ترمیم شوند و از آسیب های بیشتر و همچنین پیری زودرس ناشی از فعالیت رادیکالهای آزاد جلوگیری شود.

بیشتر بخوانید: از خواص تخم گشنیز برای سلامتی غافل نشوید!

۲ – سلامت دستگاه گوارش

دانه های چیا سرشار از فیبر هستند و همانطور که در بالا به آن اشاره کردیم با یک بار مصرف روزانه آن نیمی از فیبر مورد نیاز بدن تامین می شود. فیبرها برای تعادل انسولین بدن ضروری هستند بنابراین مصرف غلاتی مانند کتان و چیا که غنی از فیبر و چربی های سالم اند می تواند برای تعادل قند خون بسیار عالی باشند. همچنین فیبر موجب بهبود کارکرد روده ها و عمل دفع می شوند. وقتی افراد مواد فیبر دار مانند چیا را به بدن شان تغذیه می کنند زودتر احساس سیری خواهند کرد. چرا که این دانه ها سبب جذب بیشتر آب در بدن شده و همچنین سریع در معده جذب می گردند و به همین دلیل می توان گفت که یکی از خواص تخمه شربتی این است که می توانید با این دانه های معجزه آسا کاهش وزن نیز داشته باشید. همچنین حالت ژلاتین مانند این دانه ها در روده موجب رشد پروبیوتیک ها خواهد شد.

۳ – سلامت استخوان ها از خواص تخمه شربتی

تنها با مصرف یک بار در روز از دانه های چیا ۱۸ درصد از کلسیم روزانه بدن تان تامین خواهد شد. کلسیم برای سلامتی استخوان ها بسیار حیاتی است. همچنین چیا حاوی ماده دیگری به نام بور (Boron) نیز می باشد. این ماده به متابولیزم کلسیم، فسفر، منیزیم و منگنز برای رشد سالم استخوان ها و عضلات کمک می کند.

۴ – کاهش ریسک سرطان پستان و دهانه رحم

متاسفانه دو سرطان ذکر شده در میان زنان بسیار شایع است. اما با توجه به خواص تخمه شربتی و دانه چیا که حاوی اسید چرب امگا ۳ به نام A LA است که موجب مرگ سلول های سرطانی بدون آسیب به سلول های سالم بدن می شود و از رشد سلول های سرطانی پستان و دهانه رحم جلوگیری می کند. اگر بخواهیم خواص تخم شربتی را بگوییم احتمالا این مطلب بسیار طولانی خواهد شد. همین قدر به شما بگویم که چیا می تواند در بهبود سلامت دندان ها، کاهش وزن، کنترل و درمان دیابت و افزایش سوخت و ساز و انرژی بدن تان بسیار موثر باشد.

بیشتر بخوانید : علائم اولیه سرطان دهانه رحم را بشناسید و زود اقدام کنید

از عوارض مصرف بیش از اندازه آن به احساس ناراحتی در معده می توان اشاره کرد که شاید برخی افراد آن را احساس کنند که البته این به معنی انکار خواص تخمه شربتی نمی باشد. مصرف تخم شربتی در بارداری عوارضی ندارد البته محض احتیاط به اندازه مصرف کنید چرا که در این دوران مصرف هر گونه داروی گیاهی باید به اندازه باشد!

۱ دیدگاه

یک دیدگاه

  1. Avatar

    فرهنگی

    ۲۸ مرداد ۱۳۹۷ at ۱۷:۱۳

    دانشکده های داروسازی وپزشکی درکنار طب مدرن ازخاصیتها وارزشهای شفابخشی داروهای گیاهی که عوارض کمتری برای بدن ودرجهت تقویت ودرمان انواع بیماریها دارند نیز بهتر است به صورت علمی واصولی وبرنامه ریزی شده استفاده کنند ودر داروخانهها داروهای گیاهی با خواص دارویی وزیر نظر متخصصین امر برای بیماران عرضه شود

    ۰

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا