دانستنی‌های سلامتی

سندورم عجیب قرن ۲۱ را بشناسید، شاید شما هم به خستگی آدرنال مبتلا باشید!

خستگی آدرنال

خستگی آدرنال یا همان سندروم قرن ۲۱ بلای جان بسیاری از آدم ها شده است. زود عصبانی می‌شوید؟ همیشه احساس خستگی می‌کنید؟ زندگی مشترک‌تان دچار مشکل شده است؟ زیاد سرما می‌خورید؟ مرتب از بیماری های گوارشی رنج ‌می‌کشید؟ احساس می‌کنید سرحال نیستید؟
شاید به نظرتان خنده دار برسد. ولی اگر این علائم را دارید به سندرم قرن ۲۱ مبتلا هستید. بیماری که پزشکان معتقدند در نتیجه بروز استرس ناشی از زندگی امروزه بوجود می‌آید و خیلی از افراد به آن مبتلا هستند. این بیماری را بعضی از پزشکان خستگی آدرنال نیز می‌نامند تا بتوانند آن را در گروه بیماری های خاص دسته بندی کنند.
در نت‌نوشت امروز در باره بیماری خستگی آدرنال یا سندروم قرن ۲۱ بخوانید که به یکی از دل نگرانی های سازمان بهداشت جهانی نیز تبدیل شده است.

۲+

خستگی آدرنال یا همان سندروم قرن ۲۱ بلای جان بسیاری از آدم ها شده است. زود عصبانی می‌شوید؟ همیشه احساس خستگی می‌کنید؟ زندگی مشترک‌تان دچار مشکل شده است؟ زیاد سرما می‌خورید؟ مرتب از بیماری های گوارشی رنج ‌می‌کشید؟ احساس می‌کنید سرحال نیستید؟

شاید به نظرتان خنده دار برسد. ولی اگر این علائم را دارید به سندرم قرن ۲۱ مبتلا هستید. بیماری که پزشکان معتقدند در نتیجه بروز استرس ناشی از زندگی امروزه بوجود می‌آید و خیلی از افراد به آن مبتلا هستند. این بیماری را بعضی از پزشکان خستگی آدرنال نیز می‌نامند تا بتوانند آن را در گروه بیماری های خاص دسته بندی کنند.

در نت‌نوشت امروز در باره بیماری خستگی آدرنال یا سندروم قرن ۲۱ بخوانید که به یکی از دل نگرانی های سازمان بهداشت جهانی نیز تبدیل شده است.

نگاهی دقیق‌تر به بیماری خستگی آدرنال

خستگی آدرنال یا سندروم قرن ۲۱ که در نتیجه نحوه زندگی قرن اخیر با کار و استرس زیاد و خستگی همیشگی همراه است، به یکی از مشکلات مهم انسان های دنیای امروز تبدیل شده است. استرس تعادل هورمون ها و آرامش را چنان به هم می‌زند که تقریبا فرد هر روز بیمار است. آدرنالین و کورتیزول دو هورمون مهم بدن هستند که هنگام بروز مشکلات و زمانی که عرصه به ما تنگ می‌شود، ترشح می‌شوند تا ما آگاه تر باشیم و بتوانیم با خطرات بهتر مقابله کنیم. بدن به طور طبیعی این هورمون ها را باید ترشح کند تا ما را سرحال نگه دارد. شاید برای انسانی که در قرن های پیش زندگی می‌کرد این هورمون ها، هورمون های سلامتی بود. ولی برای انسان امروز ترشح بیش از حد این دو هورمون علت اصلی بسیاری از بیماری ها و عملکرد نادرست بدن است. در بدن ما تقریبا ۵۰ هورمون باید ترشح شود تا ما سالم باشیم و بتوانیم فعالیت های روزمره را انجام دهیم. ولی عملکرد اشتباه دو هورمون کورتیزول و آدرنالین کافی است تا عملکرد بقیه هورمون ها را مختل کند.

کودکان هم مثل بزرگسالان استرس و احساسات را تجربه می‌کنند. ولی طول مدت آن برای آن‌ها کوتاه است. بچه ها وقتی با موقعیت خطرناک و استرس زایی روبرو می‌شوند به سرعت سطح هورمون های کورتیزول و آدرنالین آن‌ها بالا می‌رود تا بتوانند از خودشان در برابر خطر محافظت کنند. ولی در دنیای امروز استرس‌های مکرر و روش تغذیه ای ناسالم ( فست فودها و غذاهای فرآوری شده و انواع قند) سرشت طبیعی کودکان را هم دچار اختلال کرده است.

کسانی که به این سندروم مبتلا هستند ممکن است از نظر کلینیکی بیمار محسوب نشوند، ولی آن‌ها مدام  احساس خستگی و کسالت دارند و بی‌انرژی هستند. معمولا باید کافئین زیادی بخورند تا احساس خستگی نکنند و بتوانند از پس کارهای روزمره بر‌آیند.

عوامل استرس زا

بسیاری از پزشکان اذعان دارند که  از هر ۳ نفر یک نفر از این سندروم رنج می‌برد. پزشکان اعتقاد دارند عوامل استرس زایی همچون طلاق، مشکلات مالی، رابطه های بی‌ثبات و بی‌سرانجام از جمله عوامل بروز این بیماری است.

استرس عامل اصلی عدم کارکرد صحیح غده‌های آدرنال ( یا غده های درون ریز) محسوب می‌شود که به نوبه‌ی خود باعث بروز ضربان نامنظم قلب، مشکلات گوارشی، خستگی و کاهش میل جنسی می‌گردد.

یکی از مشکلات مشترکی که پزشکان در افراد مبتلا به سندروم قرن ۲۱ مشاهده کرده اند مشکل بی‌خوابی یا کم‌خوابی است. استرس یکی از عوامل اصلی مشکلات خواب در انسان های امروزی است.

تشخیص و پیشگیری

خستگی آدرنال

تشخیص این بیماری بسیار ساده است. یک آزمایش خون کامل بدهید و از پزشک بخواهید تمام هورمون های تان را به دقت بررسی کند. در صورت مشاهده هر نوع عدم تعادل و زیاد بودن سطح هورمون کورتیزول پزشک شما را از آن مطلع می‌کند.

بهترین راه جلوگیری و رفع بیماری دوری از استرس، کنترل و مدیریت استرس است. تغذیه خوب هم باعث کارکرد و عملکرد بهتر غدد بدن و در نتیجه ترشح منظم هورمون ها است. پس حتما یک برنامه غذایی خوب برای خودتان تدارک ببینید که میوه و سبزی بیشتری در آن گنجانده شده باشد.

برای استراحت و خواب برنامه منظمی بگذارید و بهداشت خواب را حتما رعایت کنید.

تا می‌توانید خود را از عوامل استرس زا دور نگه دارید، تا می‌توانید بخندید، مهربان باشید و در جست و جوی شادی سعی کنید از هر چیز کوچکی در زندگی لذت ببرید. گاهی زندگی سخت است کسی نمی‌تواند این را انکار کند، ولی با تغییر بینش و نگرش به زندگی و کمی تغییر سبک زندگی بهتر می‌توانید مسائل روزمره را مدیریت کنید و از پس مشکلات برآیید.

 

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا