دانستنی‌های سلامتی

بوسیدن نوزاد و خطرات آن؛ هرگز اجازه ندهید کسی نوزاد شما را ببوسد!

خطرات بوسیدن نوزاد
۹+

ترسناک است ولی هیچ وقت اجازه ندهید کسی نوزاد شما را ببوسد چرا که با خواندن این مطلب در نت نوشت خطرات بوسیدن نوزاد را خواهید فهمید. همه تازه بچه‌ دار شده ها، خوب میدانند بیشتر کسانی که به دیدنشان می‌آیند دوست دارند نوزاد تازه به دنیا آمده را بغل کنند یا ببوسند. ولی به دلیل کامل نشدن سیستم ایمنی بدن نوزاد این بوسیدن نوزاد و بغل کردن او می‌تواند باعث تخریب سیستم عصبی بدن نوزاد و متاسفانه مرگ او شود. اگر والدین کودکی هستید همواره مطمئن شوید که به خوبی مراقب بهداشت فرزندتان هستند. همواره با یک دستمال مرطوب ضد عفونی کننده صورت و دستهای او را پاک کنید تا باکتری‌های بیماری زا نتوانند او را بیمار کنند. در ادامه در نت نوشت از مضرات بوسیدن نوزاد بخوانید.

بوسیدن نوزاد چه خطری دارد؟

در واقع حس غریزی حمایت از فرزند این جا به کار می‌آید: ماریانای ۸ روزه از ایالت آیوا بعد از ابتلا به مننژیت درگذشت. پزشک او اعلام کرد ماریانا بعد از بغل شدن، عفونت گرفته و در گذشته است. ماریانا سالم به دنیا آمد ولی وقتی فقط شش روزه بود که نه غذا می‌خورد و نه به واکنش‌های طبیعی جواب می‌داد.

پزشکان نوعی مننژیت را در او تشخیص دادند که عامل آن ویروس تبخال بود. همان ویروسی که عامل گلودرد ناشی از سرماخوردگی است. آزمایش ابتلای والدین او به این ویروس منفی بود. پس معلوم شد کسی حتی بدون علائم بالینی باعث ابتلا ماریانا به این ویروس شده بود.

تا ۴۰ سالگی ۹۰ درصد افراد در معرض انواع ویروس سرماخوردگی قرار می‌گیرند که در خیلی از موارد حتی علائم بالینی از خود نشان نمی دهند. چون سیستم ایمنی بزرگسالان به طور کامل شکل گرفته است. ولی در نوزادان به دلیل عدم کامل شدن این سیستم، ویروس به سرعت در بدن منتشر شده و تاثیرات خطرناکی دارد. کافی است شخص ناقل ویروس دست کودک را لمس کند، و وقتی نوزاد با دست خود بینی، دهن و چشمانش را لمس کند، ویروس به راحتی وارد بدن کودک شود و چون سیستم ایمنی او هنوز کامل نشده در معرض مننژیت یعنی تورم مغز و نخاع قرار می‌گیرد.

نکته مهمی که درباره بوسیدن نوزاد باید بدانید این است که مشکل دیگری وجود دارد و آن این است که اگر پای نوعی باکتری خاص در میان باشد هیچ گونه تمیز کردنی به کمک کودک نمی آید. این باکتری می‌تواند بسیار برای کودک شما خطرناک باشد.

باید گفت متاسفانه در فرهنگ ایرانی که نه گفتن کاری بسیار سخت است و نه شنیدن بسیار سخت تر! اگر والدین کودکی از فردی بخواهند که او را نبوسد موجبات دلخوری پیش می‌آید. اما همه باید بدانند که بوسیدن نوزاد و مخصوصا بوسیدن لب کودک می‌تواند تبعات جانی برای او در پیش داشته باشد!

زمانی که فرزند کلر هندرسون، بروک متولد شد بسیاری برای دیدن نوزاد به بیمارستان آمدند. یکی از عیادت کنندگان بدون اینکه خودش بداند حامل ویروس هرپس سیمپلکس (HSV-1) بود. این ویروس بسیار شایع است و حدود ۶۷ درصد مردم بدون علم به وجود این ویروس در بدن شان زندگی می‌کنند. این ویروس همان عامل تبخال است! بدن یک فرد بزرگسال به خوبی می‌تواند با این ویروس مبارزه کند و در بدترین حالت تبدیل به یک تبخال می‌شود.

اما برای یک کودک اینطور نیست و بوسیدن نوزاد می‌تواند مانند فرزند کلر کشنده باشد! زمانی که کلر در حال شیر دادن به فرزندش بود متوجه زخم هایی در اطراف دهان نوزاد شد. او به پزشکان بیمارستان اطلاع داد و پزشکان به او گفتند که ویروس HSV-1 در سه ماه اول زندگی نوزاد می‌تواند موجب آسیب‌های جدی مغزی و کبدی شود.

خوشبختانه شرایط بروک قابل درمان بود ولی همه والدین به اندازه کلر خوش شانس نیستند! متاسفانه دو کودک ۱۱ و ۲ ماهه در سال‌های ۲۰۰۸ و ۲۰۱۱ فقط به خاطر یک بوسه کوچک دچار این ویروس شده و جان خود را از دست دادند. بدن کودکان هنوز آنتی بادی‌های لازم برای مبارزه با بسیاری از ویروس‌ها از جمله (Herpes simplex virus) را ندارد.

بیشتر بخوانید: نحوه شستن اسباب بازی ؛ روش‌های ضدعفونی کردن اسباب بازی‌ها و جلوگیری از بیماری کودکان

چگونه کودک خود را از ویروس HSV 1 محافظت کنیم؟

حال که از اینکه بوسیدن نوزاد علی الخصوص بوسیدن لب کودک چقدر می‌تواند برای او خطرناک باشد مطلع شده اید بهترین راه برای محافظت از او نبوسیدن کودک است. حتی اگر مطمئن هستید که حامل ویروس نیستید باز هم از بوسیدن صورت و لب‌های کودک خودداری کنید.

همواره کودک تان را از لحاظ این علائم بررسی کنید و اگر مشکلی وجود داشت هر چه سریعتر به پزشک مراجعه کنید چرا که درمان زود هنگام می‌تواند نجات دهنده جان کودک باشد:

  • تب
  • سوزش و خارش ناحیه لب و صورت
  • بروز تبخال در صورت
  • کج خلقی

بیشتر بخوانید: درمان تبخال : با این چند درمان طبیعی می‌توانید تبخال را به سرعت درمان کنید

دکتر میائو می‌گوید: “کودک باید در معرض بعضی از میکروب‌ها قرار گیرد تا سیستم دفاعی بدنش کامل شود. ولی در مورد بوسیدن نوزاد به دلیل ضعف این سیستم در ماه‌های اول بهتر است هر شخصی حتی مشکوک به بیماری به کودک نزدیک نشود و اگر نزدیکان می‌خواهند نوزاد را بغل کنند یا ببوسند حتما دست‌های خود را بشویند. خوب است همیشه دستمال‌های ضدعفونی همراهتان باشد تا قبل از بغل کردن نوزاد به شخص بگویید دست‌های خود را ضدعفونی کند.”

پروفسور دانشگاه پزشکی مینه سوتا دکتر چارلز کراچفیلد می‌گوید: ” ضعیف بودن سیستم ایمنی نوزادان و کودکان این نکته را به ما تاکید می‌کند که خیلی باید مراقب آن‌ها باشیم.”

هر چند سیستم ایمنی نوزاد روز به روز قوی تر می‌شود تا کودک بتواند از خودش مراقبت نماید ولی در دوران نوزادی به دلیل ضعیف بودن این سیستم باید به دقت از او مراقبت کنید و اجازه ندهید کسی او را ببوسد یا بغل کند.

لطفا این مطلب را با کسانی که دوستشان دارید در میان بگذارید تا همه از خطرات بوسیدن نوزاد مطلع شوند. این بهترین راه برای حفظ جان کودکان دلبند شماست.

بیشتر بخوانید: مضرات دستمال مرطوب نوزاد و جایگزین طبیعی آن چیست؟

۲ دیدگاه

2 دیدگاه

  1. Avatar

    مارال

    ۱۳ فروردین ۱۴۰۰ at ۱۲:۵۲

    انصافا خیلی مفید بود من کلی گشتم در این مورد تا اینکه این خبرورو هم دیدم

    ۰
  2. Avatar

    ملیکا

    ۵ فروردین ۱۴۰۱ at ۱۴:۱۵

    من نمیزارم کسی کوچولوم رو ببوسه
    خصوصا عمه اش

    ۲+

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا