دانستنی‌های سلامتی

عوارض مصرف آنتی بیوتیک در کودکان و بحرانی که با آن مواجه هستیم!

عوارض مصرف آنتی بیوتیک در کودکان

برای درمان کودک تان، چه چیزی را لازم است بدانید؟ چه چیزی را باید از پزشک تان در رابطه با مزایا و همچنین عوارض مصرف آنتی بیوتیک در کودکان جویا شوید؟

۱+

عوارض مصرف آنتی بیوتیک در کودکان به این علت که مصرف آنتی بیوتیک در کودکان و بزرگسالان در حال افزایش است و در تناسب مستقیم با آن، بر گسترش مقاومت آنتی بیوتیکی تاثیر گذار است هم اکنون یک بحران به شمار می رود چرا که دو سوم از اطفال در سال اول تولدشان، آنتی بیوتیک دریافت می کنند. به این معنی که برخی از عفونت ها به سمت عدم کنترل و درمان پیش می روند.

بیشتر بخوانید: عوارض مصرف آنتی بیوتیک ها

عوارض مصرف آنتی بیوتیک در کودکان

برای درمان کودک تان، چه چیزی را لازم است بدانید؟ چه چیزی را باید از پزشک تان در رابطه با مزایا و همچنین عوارض مصرف آنتی بیوتیک در کودکان جویا شوید؟ بسیاری از پزشکان این گونه فکر می کنند که والدین جهت نوشتن نسخه و تجویز دارو به آن ها مراجعه می کنند.

اما در حقیقت آن ها بیشتر می خواهند جوانب مثبت و منفی و خطرات مصرف آنتی بیوتیک در کودکان برای آن ها توضیح داده شود تا برای تصمیم گیری درباره ی این که فرزندشان نیاز به آنتی بیوتیک دارد یا خیر، از آن ها بهره ببرند.

بیشتر بخوانید: تبعات مصرف نادرست آنتی بیوتیک

جوانب مثبت

عوارض مصرف آنتی بیوتیک در کودکان

عوارض مصرف آنتی بیوتیک در کودکان

آنتی بیوتیک ها می توانند حافظ حیات باشند. پیش از آن که آنتی بیوتیک ها گسترش یابند و برای نخستین بار در سال ۱۹۴۰ مورد استفاده قرار گیرند، میزان مرگ اطفال در جوامع توسعه یافته، یک در ده بوده و متداول ترین علت آن، عفونت بود که این آمار طی ۷۰ سال گذشته به حد چشمگیری کاهش یافته است. اما همه ی این ها به دلیل آنتی بیوتیک ها نیست. رعایت اصول بهداشتی و ایمنی سازی نیز حائز اهمیت است.

بیشتر بخوانید: بیماری هایی که نیاز به مصرف آنتی بیوتیک ندارند

توانایی کنترل و درمان عفونت ها، به طور موثری زندگی میلیون ها نفر را نجات داده است. برخی از عفونت ها نیاز به آنتی بیوتیک دارند. چرا که توسط باکتری به وجود می آیند و در صورت عدم کنترل، وخیم تر می شوند. نمونه هایی از عفونت هایی که زیر یک سال نیازمند آنتی بیوتیک می باشند، مننژیت، ذات الریه، عفونت جریان خون و عفونت ادراری می باشند. مشکل اینجاست که افتراق عفونت باکتریایی از عفونت ویروسی در کودکان تازه متولد شده به خصوص کودکان زیر سه ماه و تشخیص خطر وخامت عفونت باکتریایی در آن ها، اغلب دشوار است. در این شرایط آنتی بیوتیک ها اغلب به صورت تجربی و برای حفظ ایمنی شروع به مصرف می شوند و سپس در صورت عدم یافتن عفونت باکتریایی، قطع می شوند.
آنتی بیوتیک ها همچنین برای جلوگیری از شیوع برخی از عفونت های باکتریایی نظیر سیاه سرفه در کودکان استفاده می شوند. با این حال بیشتر عفونت های باکتریایی نظیر مننژیت، عفونت های ادراری و حتی ذات الریه از یک شخص مبتلا به شخصی دیگر که با وی تماس نزدیک دارد، منتتقل نمی شوند دیگر عفونت ها توسط ویروس ها ایجاد می شوند که آنتی بیوتیک ها برای درمان یا پیشگیری از شیوع آن ها، بی اثر هستند. عفونت های ویروسی متداول در سن زیر یک سال شامل بیشتر عفونت های تنفسی می شوند. از عفونت های ویروسی می توان به عفونت گوش، عفونت حلق و عفونت قفسه سینه اشاره کرد.

درمان و کنترل عفونت های ویروسی به کمک آنتی بیوتیک ها هیچ نتیجه ی مثبتی در بر نداشته است.

علاوه بر معایب کوچک نظیر هزینه و پر زحمت بودن، معایب بزرگی وجود دارند که به عوارض مصرف آنتی بیوتیک در کودکان بر می گردند. عوارض مصرف آنتی بیوتیک در کودکان می توانند به خطرات کوتاه مدت، خطرات با مدت متوسط و خطرات بلند مدت تقسیم شوند.

خطرات کوتاه مدت، عوارض جانبی سریع و آنی همانند اسهال، استفراغ، حساسیت پوستی و به طور جدی تر، آنافیلاکسی(حساسیت شدید) هستند. بیشتر این ها به صورت خود به خود و بدون کنترل و درمان برطرف می شوند. اما برخی از آن ها می توانند تهدیدکننده حیات باشند.

خطرات با مدت متوسط، گسترش یا ایجاد اندام ها و اجزای مقاوم هستند. مصرف بیش از حد آنتی بیوتیک با افزایش MRSA همراه است.

MRSA یک باکتری مقاوم است که به طور متداول سبب عفونت های پوستی می شود و به طور خاص عفونت های جدی تری نظیر عفونت های استخوان یا جریان خون را به وجود می آورد. نگرانی اخیر، مقاوم شدن باکتری های دستگاه گوارش است. زیرا این باکتری ها می توانند عفونت های سریع و شدیدی را سبب شوند که هیچ راه مطمئنی برای حذف آن ها وجود ندارد.

اکنون مراحل آخر تولید آنتی بیوتیک هایی که بتوانند این نوع از عفونت ها را کنترل و درمان کنند، در حال انجام است. بسیاری از شرکت های بزرگ دارویی تحقیق و توسعه ی خود را متمرکز بر داروهایی غیر از آنتی بیوتیک ها قرار داده اند که بسیار اندک می باشند. در راستای سعی برای کنترل باکتری های بسیار مقاوم، برخی از آنتی بیوتیک های قدیمی مجددا مورد استفاده قرار گرفته اند که بعضا عوارض جانبی قابل توجهی همچون آسیب به کلیه ها دارند. اندام ها و اجزای مقاوم همچنین خطری بلند مدت هستند. چرا که می توانند برای مدت زمان طولانی توسط کودکان حمل شوند و در خانواده شیوع پیدا کنند. مشکل به همین جا ختم نمی شود!

در طی چند سال گذشته در میان باکتری هایی که در روده زندگی می کنند، باکتری های بسیار سودمندی به نام میکروبیوم شناخته شده اند. آنتی بیوتیک ها بر روی میکروبیوم های دوران کودکی تاثیرگذارند. تغییرات مشابهی در میکروبیوم های کودکان یافت شده است که شامل آلرژی و چاقی می باشد. یعنی دو مسئله از بزرگترین مسائل دوران کودکی در دنیا. در حالی که این ارتباط هنوز در حال تحقیق و بررسی است، این دلیل یکی دیگر از دلایل برای محدود کردن مصرف آنتی بیوتیک و عوارض مصرف آنتی بیوتیک در کودکان می باشد.

بیشتر بخوانید: مصرف آنتی بیوتیک و سنگ کلیه با هم ارتباط مستقیم دارند

جلوگیری از عوارض مصرف آنتی بیوتیک در کودکان

راه های متعددی برای کاهش عوارض مصرف آنتی بیوتیک در کودکان زیر یک سال وجود دارد:

عدم استفاده از آنتی بیوتیک ها برای عفونت های ویروسی
تاخیر در شروع مصرف آنتی بیوتیک در برخی از عفونت ها نظیر عفونت های گوش تا ببینید به خودی خود بهبود می یابند یا خیر
استفاده ی کوتاه مدت از آنتی بیوتیک ها تا جایی که عدم وجود خطر مشخص شود به جای دوره های طولانی سنتی

اما شما چگونه باید تفاوت میان عفونت ویروسی و یاکتریایی را در کودک خود بدانید؟در حالی که برخی از علائم مانند آبریزش بینی به احتمال بسیار زیاد حاکی از ویروس هستند، اما والدین نباید احساس کنند که توانسته اند این تفاوت را دریابند. آن ها باید نظر پزشک خود را جویا شوند. اما مهمتر این است که درباره این که فرزندشان به آنتی بیوتیک نیاز دارد یا خیر، گفت و گو کنند.

آنتی بیوتیک ها منابع گرانبهایی هستند. برای اطمینان از این که ما آن ها را برای زمانی که واقعا لازمند، چه اکنون و چه برای نسل های آینده، حفظ می کنیم، همگی مسئولیم که بپرسیم: «آیا فرزند من واقعا به آنتی بیوتیک نیاز دارد؟»

بیشتر بخوانید: نسل جدید آنتی بیوتیک ها از خاک بیرون می آیند

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا