خلاصه رمان

خلاصه رمان فارسی «شوهر آهو خانم» به قلم علی محمد افغانی – قسمت دوم

خلاصه رمان فارسی «شوهر آهو خانم» به قلم علی محمد افغانی - قسمت دوم
۶+

قبل از شروع خلاصه قسمت دوم لازم دانستم  یک تذکر و یک معرفی کتاب و درباره فیلم شوهر آهو خانم توضیح دهم .تذکر اینکه خلاصه کردن رمان در واقع به خودی خود کاری عبث مینماید و قصد من از انجام آن معرفی نویسندگان ومعرفی رمانهای تاثیر گذار بر ادبیات فارسی و یا حتی مردمان زمان خود میباشد. یکی از کسانی که در این زمینه فعالیت بسزایی داشتند جناب آقای محمد علی سپانلو و اثر بی همتا و خواندنی ایشان کتاب “نویسندگان پیشرو ایران” میباشد.

ma. sepanlo (4)

کتاب «نویسندگان پیشرو ایران» مروری بر قصه ‌نویسی، رمان نویسی، نمایشنامه نوسی و نقد ادبی می باشد. «محمدعلی سپانلو» در این کتاب به بررسی سرگذشت نثر معاصر (که آغاز آن را سال ۱۳۰۰ در نظر گرفته است)، دوره فترت از سال (۱۳۱۵-‌۱۳۰۰) که شامل مشخصات کلی دوران، تحقیقات ادبی و تاریخی، داستان نویسی، قضاوت یکی از معاصران این عصر یعنی «نیما یوشیج» پرداخته است و در پایان فصل نیز درباره مباحث یاد شده، نتیجه‌گیری خود را ارایه می‌دهد. وی در فصل سوم این کتاب به بررسی و نقش بازگشت محصلان ایرانی که عازم خارج از کشور شده‌اند، پرداخته و معتقد است که بازگشت این گروه از محصلان به کشور موجب ایجاد موج جدیدی در کشور به ویژه فرهنگ آن شده است.

ma. sepanlo (8)

«سپانلو» در فصل چهارم کتاب به بررسی وضعیت موضوعات فرهنگ و شیوه نثری محققان از جمله «عبدالحسین زرین کوب»، «عیسی آرین‌پور»، «فریدون آدمیت»، «علی شریعتی» و… در فاصله سال‌های ۱۳۵۰ -‌۱۳۴۰ می‌پردازد و در طول بررسی‌ها خود، خصلت‌های اساسی این دوره را معرفی و بررسی می‌کند. در فصل پنجم به بررسی چند نمونه ادبی از هدایت تا امروز، بررسی آثار «صادق هدایت»، «بزرگ علوی»، «صادق چوبک»، «جلال آل‌احمد»، «ابراهیم گلستان»، «بهرام صادقی»، «غلامحسین ساعدی»، «هوشنگ گلشیری»، «نادر ابراهیمی»، «جمال میر صادقی»، «محمود دولت‌آبادی» و… می‌پردازد. در فصل ششم کتاب نیز به بررسی رمان نویسی می‌پردازد و در بخشی از این فصل چندین رمان فارسی از جمله «تهران مخوف»، «جنایات بشر»، «تفریحات شب»، «همسایه‌ها»، «شوهر آهو خانم» و… را ارایه می‌دهد. نویسنده در فصل هفتم کتاب نیز به بررسی نمایش نامه‌نویسی ،سابقه و فراز و نشیب آن می‌پردازد . فصل هشتم کتاب «نویسندگان پیشرو ایران» نیز به نقد ادبی اختصاص داده شده است. «سپانلو» در پیشگفتار نیز به بررسی نشر روزنامه‌ای، نثر فلسفی، نشر جامعه شناختی، نشر سیاسی و تاریخی پرداخته است.

shohar aho khanom (1)

فیلم شوهر آهو خانم به کارگردانی داوود ملاپور در سال ۱۳۴۷ ساخته شد.

داوود ملا‌پور در سال ۱۳۴۷ شوهر آهو خانم را بر اساس رمانی به همین نام از علی محمد افغانی جلوی دوربین برد که نمایش آن اندکی جلب نظر کرد ولی نتوانست ارتباط لازم را با مخاطب خود بر قرار کند. فیلمی که در حد توان خود سعی کرد نوعی از واقع‌گرایی را بر پرده سینما بیاورد و روابط انسان‌ها را آن‌چنان که در جامعه وجود دارد باز تاب دهد.در این فیلم زنده یاد مهری ودادیان ،حسین اشراق ،فرخ لقا هوشمند گیتی فروهر عدلیه اشراق به ایفای نقش پرداختند.

shohar aho khanom (2)برای مطالعه قسمت اول خلاصه شوهر آهو خانم اینجا کلیک کنید

خلاصه رمان شوهر آهو خانم قسمت دوم

تا آنجا گفته شد که سید میران سرابی که رئیس صنف نانوایان است و خانواده خوبی دارد و مرد متدینی هم هست یک روز در نانوایی زنی زیبا میبیند و عاشق او میشود وداستان تا آنجا جلو میرود که مجبور میشود عقدش کند و به خانه بیاوردش آهو همسر سید، شروع دست وپا زدن میکند تا بتواند سید را آکاه سازد ولی سید که عشق هما کورش کرده آهو را جلوی چشم همسایه ها کتک میزند تا به همه بفهماند، زن خونه دیگر کیست .پس از مدتی هما متوجه نازایی خود میشود.
این یعنی اینکه از میران بچه نخواهد داشت و آهو با چهار بچه از او ریشه دارتر است در خانه میران.هما تصمیم میگیرد تا بیشترخوش بگذراند.از میران تقاضای خانه ای میکند که در حوض آن شنا کند و در حیاطش حمام آفتاب بگیرد و بزند و برقصد. با تجویز پزشک هما به شراب رو می آوردومیران را با خود همراه میکند.
ماجرای کشف حجاب رضا شاه پیش می آیدو میران علی رقم میل باطنی در انجمن شهردار با سران شهر به همراه هما که بی حجاب است شرکت میکند.هما پس از رفتن به میهمانی شهردار تصمیم میگیرد مستقل شود و برای منظور خیاطی یاد میگیرد و آزادانه با دوستان خیاطش و خانواده شان رفت وآمد می کند.
میران که پس از سه سال که آهو را نادیده گرفته است ،متوجه بی وفایی خویش به زن اولش میشود و پیش او می آید و از ریخت و پاشهای هما و فامیلش و اینکه زندگی او را میبرند و می خورند و قرض می گیرند و پس نمی دهند سخن می گوید. میران نتنها سرمایه مغازه از دست داده بلکه مقروض هم میباشد .میران به فکر طلاق دادن هما است ولی هر بار به بهانه ایی ماندن با او را ترجیح می دهد.یکبار هم که صبر میران به سر رسید هما را طلاق میدهد ولی میرزا نبی لواش پز واسطه می شود و هما به خانه بر می گردد. «آهوخانم» در تمام مدت با سکوت و حسرت شاهد اندوهناک ویرانی شوهر و آینده کودکان خویش است. او و هما دو روی سکه زن ایرانی هستند که در عین حال از نظر بی پناهی و بی آتیه بودن با هم وجه مشترک دارند، یعنی تا وقتی عزیزند که آب و رنگی دارند و در دل شوهر جا می‌گیرند.
میران روز به روز از کسب و کار دورتر میشود. میرزا نبی از فرصت استفاده میکندو ریاست صنف نانوایان را از چنگ میران در می آورد.میران از پرداخت مالیات و اجاره مغازه ناتوان میشود و به تدریج در آستانه ور شکستگی قرار میگیرد.
ارژنگی بازرس شهرداری به دلیل اینک میران دیگر حق و حسابش را نمی دهد وبه بهانه اینکه وزن نان میران کم است،یکماه نانوایی او را تعطیل میکند.
آهو و بچه های میران قهرکرده و به روستای سراب میروند.بدهی میران به دوهزار تومان میرسد و او تصمیم میگیرد خانه اش را به دوهزار وپانصد تومان بفروشد و قرضهایش را بدهد و به شهر تهران برود و کار جدیدی را شروع کند .میران خانه و اسبابش را میفروشد وآماده رفتن میشود .او برای هما دویست تومان میگذارد و نامه ای برایش مینویسد و اظهار پشیمانی میکند.
خورشید خانم ،همسایه آهو،خبر رفتن میران و هما را به آهو میرساند. آهوخانم از ماجرا آگاه می‌شود، یکباره از پوسته انفعالی‌اش بدر می‌آید، خود را به گاراژ می‌رساند و سید میران را با آبروریزی به خانه می‌برد. سید میران منتظر است که هما نیز به دنبال او به خانه بیاید، ولی به او خبر می‌دهند که هما باز نخواهد گشت، هما با راننده اتومبیل که یکی از عشاق سابق اوست شهر را ترک کرده و به دنبال سرنوشت دیگری رفته است. در این فرصت وضعی که بارها عقل سید میران به او تلقین می‌کرد، اما عشقش به هما مانع بود، خود به خود پدید آمده است. هما رفته است و سید میران باید بار یک زندگی در هم شکسته را با کمک آهوخانم که همچنان مهربان و وفادار است به دوش کشد.
هما پس از هفت سال سر انجام میران را رها میکند و میران با کمک آهو میتواند دوباره کانون گرم خانواده را تشکیل دهد و آهو در آخرموفق میشود زندگی خود رادر دست بگیرد و اداره کند.

 پایان

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا