دانستنی‌های سلامتی

خواص آلوئه ورا: برای پوست و درمان مشکلات پوستی

خواص آلوئه ورا
۷+

از خواص آلوئه ورا قرن هاست که به عنوان یکی از اکسیرهای زیبایی به خصوص در صنعت بهداشت و زیبایی استفاده می‌شود. این گیاه علاوه بر آنکه برای پوست بسیار مفید است در واقع می‌تواند سلامت مو را نیز تضمین کند و پوست سر را از گزند مواد شیمیایی موجود در ژل‌ها در امان نگه دارد. آلوئه ورا گیاهی با برگ‌های بسیار ضخیم و پر شده از یک ماده ژله‌ای است که در سراسر جهان یافت می‌شود. حتی بسیاری از افراد این گیاه را در منزل پرورش می‌دهند و از مزایای آن بهره مند می‌شوند. این بار در نت نوشت از خواص آلوئه ورا برای پوست و مو مطلع می‌شویم.

خواص آلوئه ورا

آلوئه ورا یک گیاه مصری است که به نام “گیاه جاودانگی” نیز شناخته می‌شود. بسیاری از محصولات که در صنعت زیبایی کاربرد دارند از گیاه استفاده می‌کنند. ژل موجود در داخل برگ‌های ضخیم آلوئه ورا سرشار از مواد مغذی، ویتامین‌ها و مواد معدنی است. ژل آلوئه ورا خواص بی شماری برای پوست و موی سر دارد. ژل درون این گیاه خنک کننده و تسکین دهنده پوست است به همین دلیل از آن برای درمان زخم‌ها و سوختگی‌ها نیز استفاده می‌شود.

آلوئه ورا پوست را چرب نمی‌کند بنابراین برای پوست‌های چرب نیز مناسب است

آلوئه ورا پوست را چرب نمی‌کند بنابراین برای پوست‌های چرب نیز مناسب است

پیشگیری از علائم پیری زود رس

چین و چروک، خطوط خفیف پوست، تیرگی و… علایمی هستند که با بالا رفتن سن در صورت ظاهر می‌شوند. در برخی از افراد این علائم بیشتر و در برخی کمتر مشاهده می‌شود. آلوئه ورا حاوی آنتی اکسیدان بالایی است که می‌تواند علائم پیری زودرس را به تاخیر بیندازند.

ویتامین‌های A, B, C , E که خواص بسیاری برای پوست دارد در آلوئه ورا به میزان بالایی یافت می‌شود. همچنین محتوای ژله‌ای آلوئه ورا حاوی پلی ساکارید است که باعث بازسازی پوست می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهد که آلوئه ورای تازه حالت ارتجاعی و هیدراتاسیون پوست را افزایش می‌دهد.

این عامل یکی از بهترین و مهمترین راه‌های مبارزه با علائمی پیری زودرس پوست است. همان طور که می‌دانید اشعه ماورا بنفش (UV) نیز از دشمنان پوست صورت است که خواص ضد التهابی این گیاه تا حدی می‌تواند پوست را در برابر نور خورشید محافظت کند.

ماسک لایه بردار

برای حفظ جوانی و شادابی پوست خود از ماسک‌های لایه بردار طبیعی می‌توان استفاده کرد. یکی از بهترین این ماسک‌ها به این ترتیب تهیه می‌شود.

  • آلوئه ورا ۱ قاشق چای خوری
  • جو دو سر غلیظ ۱ قاشق چای‌خوری
  • روغن زیتون ۲/۱ قاشق چای‌خوری

این مواد را با هم مخلوط کرده و بر روی ناحیه صورت و گردن خود قرار دهید. بعد از ۳۰ دقیقه به آرامی خمیر را پاک کنید. این ماسک یک بار در هفته می‌تواند شادابی و طراوت خاصی به پوست شما بدهد.

توجه کنید که این ماسک را ابتدا بر روی یک تکه از دست امتحان کنید و اگر به آن حساسیت نداشتید بر روس صورت امتحان کنید.

حفظ رطوبت پوست از خواص آلوئه ورا

یکی از بهترین گیاهان که در حفظ رطوبت پوست بسیار تاثیر گذار است آلوئه ورا می‌باشد. به دلیل خاصیت ژله‌ای که این گیاه دارد آب رسانی زیادی انجام می‌دهد. به این ترتیب پوست‌های خشک به راحتی می‌توانند با این گیاه صاف و سالم و مرطوب بمانند.

خاصیت آب رسانی آلوئه ورا به این صورت است که پوست را چرب نمی‌کند بنابراین برای پوست‌های چرب نیز مناسب است. پوست و لایه بیرونی یک برگ آلوئه ورا را با یک چاقوی تیز ببرید و به آرامی ژل درون آن را خارج کنید. این ژل را به روی صورت گردن و یا سایر قسمت‌های پوست بدن ماساژ دهید و چند دقیقه‌ای استراحت کنید. این ژل از بهترین ماسک‌های آرام بخش برای پوست است.

کاهش آکنه از خواص آلوئه ورا

یکی دیگر از خواص آلوئه ورا برای پوست درمان آکنه و جوش است. آلوئه ورا یکی از عوامل ضد باکتری طبیعی است که به مبارزه با باکتری‌های به وجود آورنده آکنه کمک می‌کند. این گیاه می‌تواند از رشد و گسترش سلول‌های جدیدی که عامل آکنه می‌باشند جلوگیری به عمل آورد.

از آلوئه ورا یخ‌های مکعبی کوچک تهیه کنید و بر روی آکنه‌ها قرار دهید این کار التهابات ناشی از آکنه را آرام می‌کند. این کار جهت هیدراتاسیون کردن پوست بسیار مناسب است.

به میزان ۱ قاشق چای‌خوری از ژل آلوئه ورا را با نصف قاشق چای خوری عسل و نصف قاشق چای خوری لیمو مخلوط کنید. این مخلوط را روی جوش‌های صورت قرار دهید و ۱۵ دقیقه صبر کنید و سپس با آب بشویید.

این کار ۲ بار در روز می‌تواند درمان کننده آکنه باشد. در کنار درمان آکنه این گیاه می‌تواند جهت درمان مشکلات پوستی مانند پسوریازیس و اگزما مورد استفاده قرار گیرد.

درمان آفتاب سوختگی

از خواص آرام بخش و ضد التهاب آلوئه ورا می‌توان جهت آفتاب سوختگی پوست استفاده کرد. ژل این گیاه رطوبت کافی به پوست می‌رساند و در درمان التهاب پوست‌های آفتاب سوخته کمک می‌کند. ژل این گیاه را به صورت دورانی بر روی نقاط آفتاب سوخته حرکت دهید تا از اثرات آن بهره مند شوید.

بسیاری از کرم ها، تونرها و لوازم آرایشی بهداشتی که تهیه می‌کنید از این گیاه تهیه شده اند با این تفاوت که میزان بالایی مواد شیمیایی نیز در آن به کار رفته است. شما به کمک خواص آلوئه ورا می‌توانید پوست خود را همیشه شاداب و با طراوت نگه دارید.

خواص آلوئه ورا برای مو

بهترین فرم استفاده از آلوئه ورا برای موها ژل خام این گیاه می‌باشد. با خرید چند برگ آلوئه ورای تازه و طبیعی می‌توانید از ژل موجود در آن استفاده کنید. همچنین می‌توانید این گیاه را در گلدانی در خانه پرورش داده و به راحتی هر زمان که مورد نیازتان بود از آن استفاده کنید.

ماساژ آلوئه ورا بر روی پوست صورت و سر به فولیکول‌های موی سر نفوذ کرده و کمی مو را خشک می‌کند. بعد از مدت کمی آن را با یک شامپوی ملایم شستشو دهید.

خواص آلوئه ورا برای موی سر بسیار زیاد است. ژل این گیاه را جایگزین ژل‌های شیمیایی نمایید

خواص آلوئه ورا برای موی سر بسیار زیاد است. ژل این گیاه را جایگزین ژل‌های شیمیایی نمایید

درمان شوره سر از خواص آلوئه ورا

دراماتیت سبورژیک یا همان بیماری شوره سر که با پوسته پوسته شدن پوست سر همراه است به کمک ژل آلوئه ورا درمان می‌شود. این گیاه می‌تواند التهابات پوست سر را درمان کند چرا که اسید‌های چرب موجود در گیاه آلوئه خواص ضد التهابی دارد. آلوئه ورا فولیکول مو را پاکسازی می‌کند در حالی که هیچ آسیبی به ریشه مو وارد نمی‌شود.

آلوئه ورا یک محافظ کامل برای مو

آلوئه ورا یک راه عالی برای به دست آوردن موهایی بی عیب و سالم است. ژل موجود در این گیاه شفافیت و لطافت به موها می‌دهد و در تقویت و تعمیر رشته‌های مو تاثیر گذار است. این گیاه ویتامین‌هایی همچون ویتامین A و C و B12 و اسید فولیک دارد که از ریزش مو به خوبی جلوگیری خواهد کرد.

افرادی که زمان زیادی در معرض نور خورشید قرار می‌گیرند از ژل این گیاه بر روی پوست خود استفاده می‌کنند چرا که عنصر کلاژن موجود در آلوئه ورا از آسیب‌های پوست در برابر اشعه خورشید پیشگیری می‌کند.

حتی می‌توانید زمانی که قرار است مدتی در معرض آفتاب قرار بگیرید از ژل این گیاه به موهایتان بزنید تا از آن‌ها در برابر آفتاب محافظت کرده باشید.

آلوئه ورا دارای خاصیت باور نکردنی برای افزایش گردش خون در سر می‌باشد

آلوئه ورا دارای خاصیت باور نکردنی برای افزایش گردش خون در سر می‌باشد

تسریع رشد مو از خواص آلوئه ورا

آلوئه ورا Aloe vera دارای خاصیت باور نکردنی برای افزایش گردش خون در سر می‌باشد. خواص درمانی این گیاه در این زمینه فوق العاده و کم نظیر است. زمانی که آلوئه ورا را بر روی پوست سر خود استفاده می‌کنید جریان خون در این ناحیه افزایش پیدا می‌کند. این امر سبب می‌شود خون رسانی در این ناحیه بیشتر شده و موهای شکننده و آسیب دیده سریعتر درمان پیدا کنند.

عوارض احتمالی آلوئه ورا

استفاده از ژل این گیاه هیچ گونه ضرری برای پوست و مو ندارد مگر برای افرادی که به آن حساسیت دارند. این افراد قبل از استفاده گیاه کمی از ژل آلوئه ورا را بر روی مچ دست خود بزنند. در صورتی که پس از دو ساعت هیچ گونه واکنشی دیده نشد می‌توانید از خواص بی نظیر این گیاه بهره مند شوید.

مصرف همزمان کرم‌های هیدوکورتیزون بر روی پوست با آلوئه ورا ممکن است مناسب نباشد. چرا که این گیاه میزان کورتیزون را که پوست جذب می‌کند را افزایش خواهد داد.

شواهد بالینی بیشتری برای اثبات خواص آلوئه ورا برای مو وجود دارد. اما در هر حال تا به این نقطه از تحقیقات ثابت شده است ژل آلوئه ورا بهترین ژل برای موی سر محسوب می‌شود.

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا