دانستنی‌های سلامتی

خواص انار : هر شب انار را به خاطر این فواید شگفت انگیزش بخورید!

خواص انار

از مهم‌ترین خواص انار منابع غنی آنتی اکسیدانی این میوه بهشتی است. انار سرشار از آنتی اکسیدان‌هایی نظیر پونیکالاجین و پونیکالین است که نصف خاصیت آنتی اکسیدانی انار را به خود اختصاص داده اند. همچنین انار منبع غنی ویتامین C است.

۶+

گفتن از خواص انار شاید تکرار بدیهیات باشد. انار هزاران سال است که نماد شادی و صلح و امید است. در مقبره های مصری، در مراسم های عروسی ایرانی و در میان سربازان بابلی قبل از جنگ همواره از انار استفاده می شده است. انار یکی از محبوب‌ترین میوه‌ها است و از آن به عنوان جواهر زمستان نیز در بسیاری از کشورها یاد می شود. انار یکی از مفیدترین میوه‌ها و یکی از غنی‌ترین منابع آنتی اکسیدان در میان همه میوه‌هاست. با ما در نت‌نوشت همراه باشید تا از خواص انار برایتان بگوییم.

بیشتر بخوانید: خواص آب انار برای قلب و پیشگیری از گرفتگی عروق قلب

خواص انار

انار یک منبع بی نظیر آنتی اکسیدان

از مهم‌ترین خواص انار منابع غنی آنتی اکسیدانی این میوه بهشتی است. انار سرشار از آنتی اکسیدان‌هایی نظیر پونیکالاجین و پونیکالین است که نصف خاصیت آنتی اکسیدانی انار را به خود اختصاص داده اند. همچنین انار منبع غنی ویتامین C است. با خوردن یک عدد در روز نصف نیاز روزانه شما به این ویتامین تامین خواهد شد.

در حقیقت در یک تحقیق که در سال ۲۰۰۸ انجام شد آب انار به عنوان سالم ترین آب میوه در میان ۱۰ آبمیوه دیگر معرفی شد. آب انار حداقل ۲۰ درصد بیشتر از رقبای قوی خود یعنی آب انگور و زغال اخته دارای آنتی اکسیدان است و از قوی‌ترین منابع ضد سرطان به علت داشتن انواع مختلف آنتی اکسیدان به شمار می رود.

آنتی اکسیدان ها یک راه طبیعی برای مصون ماندن سلول‌ها از حمله گونه‌های فعال اکسیژن (ROS) است. تا زمانی که بدن شما دارای این عناصر باشد بدن شما یک مدافع عالی در برابر آسیب هاس سلولی ناشی از پیری و قرار گرفتن در معرض آلاینده ها خواهد داشت. تا زمانی که بدن شما دارای یک منبع آنتی اکسیدانی نباشد در معرض آسیب های سلولی قرار دارد چرا که در از بین بردن رادیکال های آزاد و در نتیجه استرس اکسیداتیو سلولی موفق نخواهد بود و تمام این ها منجر به آسیب به ارگان های بدن‌تان خواهد شد. همچنین آنتی اکسیدان در درمان التهابات مزمن نیز مفید است.

دکتر Richard A. Passwater در کتاب خود می گوید که علت اینکه انسان در قلمرو حیوانات همه چیز خوار یکی از طولانی‌ترین عمرها را داراست این است که او از منابع آنتی اکسیدانی مانند انار در رژیم غذایی‌اش بهره می برد.

بیشتر بخوانید: رسوب زدایی رگهای قلب با درمان‌های خانگی و خداحافظی با بیماری قلبی!

انار ضد سرطان است

یکی از خواص انار داشتن آنتی اکسیدان است. فعالیت های آنتی اکسیدانی انار غیر قابل انکار است و در تحقیقات صورت گرفته این آنتی اکسیدان‌ها منجر به کاهش رشد سلول‌های سرطانی و در برخی موارد مرگ آن‌ها می انجامد. در دانشگاه مریلند شواهدی مبنی بر توقف رشد سلولهای سرطانی پستان مشاهده گردید.

در یک لوله آزمایش حاوی آب انار و روغن و پوست انار مشاهده گردید که رشد سلولهای سرطانی متوقف و در برخی حالت‌ها منجر به مرگ آن‌ها شد. بیشتر آزمایش ها روی سلول های سرطانی پستان و پروستات متمرکز بوده اما آزمایشات روی یک موش نشان از مرگ سلول های سرطان ریه شد. همچنین این عصاره در لوله آزمایش منجر به گرسنه ماندن و کوچک شدن تومورها نیز شد. با این حال تمام آزمایشات روی حیوانات و در آزمایشگاه بوده است. وای آنچه که محرز است این است که مردان مبتلا به سرطان پروستات که تحت رژیم آنتی اکسیدانی به ویژه انار بوده اند طول عمر بیشتر و همچنین رشد سلولی سرطانی کمتری داشته‌اند.

بیشتر بخوانید: میوه های حاوی آنتی اکسیدان بالا و آنتی اکسیدانهای بسیار قوی که باید هر روز استفاده کنید

انار ضد آرتروز است

تحقیقات بسیاری در مورد خواص انار نشان داده که انار در افراد مبتلا به آرتروز منجر به کاهش التهاب مفاصل و درد در این نواحی شده است. آنتی اکسیدان ها موجود در انار موجب کاهش التهاب در بیماران مبتلا به آرتروز که به تخریب غضروف های مفاصل کمک می کند و علت اصلی ایجاد درد و احساس سفتی در این بیماران است کمک می کند. مطالعات نشان داده است که علت این امر مهار تولید آنزیمی است که منجر به تخریب غضروف ها می شود، است.

بیشتر بخوانید:۱۰ دقیقه ورزش برای قلب و سپس داشتن قلبی کاملا سالم!

خواص انار برای سلامتی قلب

آنتی اکسیدان های موجود در انار موجب کاهش امراض قلبی از راه های مختلفی از جمله جلوگیری از سفتی و ضخیم شدن عروق و همچنین کاهش فشار خون و کلسترول می شود. ترکیباتی که در انار وجود دارد، atherogenesis (سخت شدن شریان ها) را به تعویق می اندازد.

از دیگر خواص انار می توان به مهار تجمع غیر طبیعی پلاکت ها که سبب سکته های قلبی و مغزی و آمبولی می شود، مهار افسردگی و پوکی استخوان اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: سالاد سم زدا و دتوکس رنگارنگ فوق العاده مقوی برای بدن

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا