دانستنی‌های سلامتی

خواص بادرنجبویه: چند دلیل خوب برای اینکه از این داروی گیاهی بیشتر استفاده کنید

خواص بادرنجبویه

روغن بادرنجبویه از خواص بسیاری برای درمان انواع مشکلات سلامتی برخوردار است. به عنوان مثال این روغن برای درمان اضطراب، تبخال و زوال عقل مفید می‌باشد. افزون بر این، این روغن از رایحه‌ی لیمو برخوردار است و می‌توان آن را به صورت موضعی یا داخلی مورد استفاده قرار داد و حتی در خانه پخش کرد.

۱+

خواص بادرنجبویه برای سلامتی بدن زیاد است. به عنوان مثال روغن آن برای درمان اضطراب، تبخال و زوال عقل مفید می‌باشد. افزون بر این، این روغن از رایحه‌ی لیمو برخوردار است و می‌توان آن را به صورت موضعی یا داخلی مورد استفاده قرار داد و حتی در خانه پخش کرد. در ادامه در این مطلب در نت‌نوشت به معرفی ۱۰ مورد از خواص روغن بادرنجبویه می‌پردازیم.

خواص بادرنجبویه

۱- بهبود علائم آلزایمر:

مطالعات زیادی در باب خواص بادرنجبویه بر آلزایمر صورت گرفته است. در طی یک آزمایش ۷۲ نفر مورد آزمایش قرار گرفتند. در این آزمایش دریافته شد که  ۶۰ درصد از  کسانی که بادرنجبویه Dracocephalum مصرف کرده بودند تا ۳۰ درصد کاهش تحریک‌ها را تجربه کردند و ۱۴ درصد از کسانی که برای آن‌ها از پلاسبو [=دارونما] استفاده شده بود تا ۳۰ درصد کاهش را تجربه نمودند. افزون بر این، در ۳۵ درصد از کسانی که روغن بادرنجبویه مصرف کرده بودند بهبودی کلی حاصل شده بود و این رقم برای کسانی که از پلاسیبو استفاده کرده بودند، ۱۱ درصد بود.

در عین حال، مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۱ بر روی خواص بادرنجبویه نشان از آن داشت که این روغن در قیاس با پلاسیبو تأثیر بیشتری ندارد. البته با وجودی که نتایج تحقیقات در تعارض با یکدیگر هستند، اینگونه به نظر می‌رسد که روغن گیاهی بادرنجبویه این قابلیت را دارد که برای علائم آلزایمر همچون یک دارو عمل کند.

۲- اثرات ضد التهابی:

در صورتی که از درد و التهاب در عذاب هستید، می‌توانید از خواص بادرنجبویه و روغن آن استفاده کنید. در یک آزمایش که بر روی موش‌ها صورت گرفت، نتیجه شد که این روغن تأثیراتی مثبت بر روی درد و التهاب دارد.

۳- پیشگیری و درمان عفونت:

محققان این روغن را برای جلوگیری از عفونت باکتریایی مورد ارزیابی قرار داده‌اند. یک مطالعه مربوط به سال ۲۰۰۸ نشان می‌دهد که خواص روغن بادرنجبویه به نسبت اسطوخودوس از آنتی باکتریال بیشتری برخوردار است. افزون بر این، برخی مطالعات دیگر نیز بر تأثیرات مثبت این روغن بر آکنه و دیگر ضایعات پوستی صحه گذاشته‌اند.

بیشتر بخوانید: خواص بادرنجبویه برای سلامتی بدن را اینجا بخوانید!

۴- اثرات ضد دیابتی:

بادرنجبویه می‌تواند در کنترل میزان گلوکز مؤثر باشد. به عنوان مثال در سال ۲۰۱۰، به مدت شش هفته به گروهی از موش‌ها این روغن خورانده شد. نتیجه آن شد که قند خون موش‌ها در طول آن مدت به طرز قابل توجهی کاهش پیدا کرد.

۵- درمان تبخال:

در ادامه بررسی خواص بادرنجبویه باید گفت این روغن پر خاصیت مانع از گسترش عفونت‌های ویروسی می‌شود. این امر خصوصاً برای آنان که در برابر سایر روش‌های ضد ویروسی مقاوم هستند مفید می‌باشد. یک مطالعه در سال ۲۰۰۸ نشان داد که غلظت بالایی از روغن بادرنجبویه می‌تواند تبخال نوع ۱ و ۲ را از میان ببرد. در واقع این روغن از خواص ضد ویروس برخوردار است و این امر آن را به یک گزینه برای درمان تبخال تبدیل کرده است.

۶- اثرات ضد تومور:

روغن بادرنجبویه از اثرات ضد تومور برخوردار است. به عنوان مثال در سال ۲۰۰۴ در حین یک آزمایش، محققان قادر به مشاهده‌ی اثرات ضد تومور در روغن بادرنجبویه شدند. در مطالعه‌ای دیگر دریافته شد که این روغن گیاهی می‌تواند درمانی قابل قبول برای تومورهای GBM باشد.

۷- کمک به مبارزه با افسردگی:

بسیاری از روغن‌های گیاهی قادر به کمک به مبارزه با افسردگی هستند. یکی دیگر از خواص روغن بادرنجبویه همین مورد است و این روغن نیز یکی از آن‌هاست و افزون بر این از خواص آرامش‌بخش نیز برخوردار است.

۸- کمک به کاهش فشار خون بالا:

روغن بادرنجبویه علاوه بر خواص بالا قادر به کاهش فشار خون بالا نیز هست. یک مطالعه نشان از آن داشت که روغن بادرنجبویه ضربان قلب موش‌های مجروح را کاهش می‌دهد. همچنین قادر به افزایش مقاومت قلب در برابر آسیب‌های احتمالی است.

۹- کاهش سطح کلسترول:

در ادامه مرور خواص بادرنجبویه باید گفت مطالعات نشان از آن دارند که این روغن، قادر به مبارزه با کلسترول بالا می‌باشد. یک مطالعه در سال ۲۰۱۲ نشان داد که روغن بادرنجبویه می‌تواند حاوی اثرات متابولیکی مفید باشد. این روغن زمانی که برای موش‌ها استفاده شد قادر به کاهش سرعت ساخت اسیدهای چرب شد. این امر خود می‌تواند کاهش تری گلیسیرید را به همراه داشته باشد.

۱۰- تسکین دردهای قاعدگی از خواص بادرنجبویه :

مطالعات نشان از تاثیر مثبت و خواص بادرنجبویه برای درد قاعدگی دارند. برای باور این سخن، بهتر است در صورت تجربه‌ی درد قاعدگی از این روغن استفاده کنید تا به اثرات آن پی ببرید.

بیشتر بخوانید: خواص روغن خردل و عوارض جانبی استفاده از این داروی گیاهی

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا