دانستنی‌های سلامتی

خواص روغن تی تری برای پوست و مو : روغن درخت چای همه فن حریف برای زیبایی

خواص روغن تی تری

ترکیبات قوی روغن تی تری آن را به یک درمان گر طبیعی خانگی و بدون ضرر تبدیل کرده است. با خواص روغن تی تری و روش کاربردی این روغن پرفایده در نت‌نوشت امروز آشنا می‌شوید.

۸+

با خواص روغن تی تری و روش کاربرد روغن درخت چای ، این روغن پرفایده در نت نوشت امروز آشنا می‌شوید. روغن درخت چای یا تی تری با نام علمی Melalecuca از برگ‌ها و شاخه‌های درخت چای با روش تقطیر بخار به دست می‌آید. این روش استفاده از روغن درخت چای ریشه در طب سنتی بومیان استرالیا دارد که امروزه تقریبا در تمام دنیا و صنعت تولید محصولات زیبایی و سلامت پوست و مو بسیار شناخته شده است. ترکیبات قوی این روغن آن را به یک درمان گر طبیعی خانگی و بدون ضرر تبدیل کرده است.

بیشتر بخوانید: خواص روغن کرچک برای مو و پوست

خواص روغن تی تری

درمان آکنه

یکی از روش های کاربردی و خواص روغن تی تری سلامت و زیبایی پوست است. خاصیت ضد باکتریایی و ضد قارچی روغن تی تری به سرعت باکتری‌های بروز آکنه را از بین می‌برد، تورم جوش را کاهش می‌دهد و در مدت یکی دو روز کاملا آن را خشک می‌کند.

برای از بین بردن جوش ها ۵ قطره از روغن خالص را با ۲ قاشق چای‌خوری عسل ترکیب کرده یک دقیقه روی صورت بگذارید. خیلی آرام و با فشار کمی روی صورت پخش کنید. بعد از یک دقیقه با آب بشویید و خشک کنید. حوله را به هیچ وجه روی پوست نکشید. بلکه با قراردادن روی پوست ، کمی صبر کنید تا حوله آب را جذب کند. در صورتی که احساس کردید جوشی در حال تشکیل است با گوش پاک کن کمی از روغن را روی محل بمالید از بروز جوش جلوگیری می‌کند.

در صورتی که سابقه طولانی در بروز آکنه دارید حتما با یک متخصص پوست و مو صحبت کنید تا از نظر هورمونی و مشکلات داخلی بررسی شوید. چون علاوه بر ظاهر نامناسب، جوش ها محل مناسبی برای ورود میکروب ها به بدن است. در عین حال پس از مدتی شما دیگر پوست صاف و یک دستی نخواهید داشت.

بیشتر بخوانید: درمان جوش های سفید زیر پوستی یا میلیا (Milia) با انواع ماسک های طبیعی

درمان خشکی پوست سر و شوره

از خواص روغن تی تری این است که این روغن برای درمان خشکی پوست و شوره سر خیلی موثر عمل می‌کند. اگر چند قطر از روغن تی تری را با ژل آلوئه‌ورا، شیر نارگیل و روغن اسطوخودوس ترکیب کنید یک شامپوی خانگی درست کرده اید که شوره را رفع می‌کند و موهای درخشان و سالم خواهید داشت.

بیشتر بخوانید: ویتامین های مخصوص پوست صورت را بشناسید!

تمیزکاری و ضد عفونی خانه

یکی از کاربردهای کمتر شناخته شده و خواص روغن تی تری تمیز کردن خانه است. چند قطره از این روغن را با روغن لیمو و سرکه و آب ترکیب کنید و با آبپاش به راحتی خانه را تمیز و ضدعفونی کنید. این ترکیب را حتی می‌توانید بر روی پوست و موی خود اسپری کنید و نتیجه آن را ببینید.

بیشتر بخوانید: ۷  دلیل که بدانید که خواص روغن آفتابگردان برای پوست شما بی نظیر است

درمان پسوریازیس و اگزما

خواص روغن تی تری

خواص روغن تی تری

روغن درخت چای یک درمان طبیعی بی‌ضرر برای پسوریازیس و اگزما محسوب می‌شود. این را هم باید مدیون خاصیت ضد باکتریایی روغن تی تری بود. یک ترکیب دارویی درست کنید.

روغن نارگیل : یک قاشق چای‌خوری

روغن تی تری : ۵ قطره

روغن اسطوخودوس : ۵ قطره

قبل از مصرف این لوسیون را خوب به هم بزنید و روی پوست مبتلا به اگزما و پسوریازیس بگذارید.

بیشتر بخوانید: درمان اگزما با آلوئه ورا و سایر راهکارهای خانگی

درمان قارچ ناخن پا

از دیگر خواص روغن تی تری خاصیت ضد قارچی است. روغن درخت چای عفونت های قارچی را از بین می‌برد. خیلی از جمله ورزشکاران به قارچ ناخن پا مبتلا هستند. این روغن را با روغن آویشن به مقدار مساوی ترکیب کنید و  روزی دوبار با قطره چکان روی محل قارچ بریزید.

بیشتر بخوانید: روغن گیاهی وتیور پوست را جوان، اضطراب را درمان و سیستم ایمنی را تقویت میکند!

کپک

در بسیاری خانه‌ها بخصوص در آب و هوای مرطوب هر از گاهی بخشی از دیوار یا سقف اتاق کپک می‌زند. این کپک‌ها بسیار ریز بوده و با پخش کردن هاگ‌ها که قابل رویت نیست مشکلات تنفسی و پوستی برای ساکنان بوجود می‌آورند. خیلی‌ها فکر می‌کنند این یک پدیده طبیعی است ولی وجود این کپک ها در محل زندگی به مرور حتی باعث سرطان ریه می‌شود. ترکیبی که برای تمیزکاری خانه درست کرده اید، هر از گاهی دورادور خانه و محل‌هایی که کپک می‌زند اسپری کنید. این کار باعث می‌شود تا محل زندگی شما دوباره کپک نزند. البته قبل از این کار با زدن ماسک کپک ها را بتراشید و سپس محل را اسپری کنید.

از این ترکیب برای پرده های حمام، دوش حمام و سایر مناطق خانه هم می‌توانید استفاده کنید تا خانه ای عاری از انواع باکتری‌های مضر داشته باشید.

بیشتر بخوانید: ویتامین های مخصوص پوست صورت را بشناسید!

خوش‌بو کننده

علاوه بر خواص روغن تی تری و خاصیت ضد میکروبی این گیاه، می‌توانید محیط خانه را با روغن درخت چای خوش‌بو کنید. برای این کار روغن نارگیل، روغن تی تری و جوش شیرین را با آب ترکیب کنید و هوا را اسپری کنید. اگر دوست داشتید می‌توانید به جای روغن زیتون پودر وانیل اضافه کنید. چون روغن نارگیل در هوای سرد منجمد می‌شود. البته منجمد شدن این روغن به معنای خطرناک بودن آن برای سلامتی نیست. روغن نارگیل خواص بی‌شماری دارد که در یکی از مقالات نت نوشت آن را بررسی کرده‌ایم.

می‌توانید یک قطره روغن درخت چای را به تنهایی یا همراه با روغن لیمو  در هر یک از کفش‌های تان بریزید. دیگر از بوی بد پا و کفش خبری نخواهد بود.

بیشتر بخوانید: جلوگیری از پیر شدن دست ،گردن و آرنج‌ با چند روش عالی و ساده!

درمان عفونت‌ها و خراش‌ها

خاصیت ضد باکتریایی، ضد قارچی و ضد میکروبی از خواص روغن تی تری است و کمک می‌کند تا از آن مثل یک ضدعفونی کننده برای خراش ها و محل بریدن پوست استفاده کنید. محل برش را تمیز کنید بعد روغن را روی قسمت بریده شده بریزید و سپس با باند ببندید. این کار باعث می‌شود تا زخم عفونت نکند و زودتر خوب شود.

بیشتر بخوانید: کرم دور چشم طبیعی برای محافظت از پوست و جلوگیری از چین و چروک دور چشم

دهان‌شویه و خمیردندان

وجود جرم و باکتری در دهان باعث می‌شود دندان ها به سرعت خراب شوند. در عین حال جرم و باکتری باعث بوی بد دهان می‌شود. به خصوص اگر دندان‌هایتان را تازه جرم گیری کرده اید، بعد از یکی دو هفته، روغن تی تری و روغن نارگیل و کمی جوش شیرین به نسبت ۵ قطره از روغن‌ها و یک قاشق چای‌خوری جوش شیرین ترکیب کنید و هفته ای یک یا دو بار از آن به عنوان خمیر دندان استفاده کنید. وقت بعدی جرم گیری تان خیلی به تعویق می‌افتد.

بعد از مسواک با خمیردندان های معمولی از ترکیب روغن تی تری و روغن نارگیل به عنوان دهان شویه استفاده کنید. ۲ قطره از هر روغن را با کمی آب مخلوط و در دهان حدود ۵ دقیقه بچرخانید، گاهی با شدت آب را از لابه لای دندان هایتان حرکت دهید. بعد از ریختن این دهان‌شویه، نیازی به شست و شوی دهان نیست. یک دهان خوشبو و دندان های بدون جرم خواهید داشت.

بیشتر بخوانید: درمان گیاهی کک و مک پوست و لکه های پوستی

بیشتر بخوانید: خواص زغال چوب برای پوست شگفت‌زده‌تان خواهد کرد!

بیشتر بخوانید: مرطوب کننده طبیعی پوست فوق‌العاده و ارزان به نام گلیسیرین

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا