دانستنی‌های سلامتی

روغن نارگیل روغنی پرخاصیت و بی نظیر که درست مصرف نمی شود !

خواص روغن نارگیل

خواص روغن نارگیل بسیار زیاد است اما شاید شما هم تا به حال از این روغن پرخاصیت استفاده نکرده باشید. نارگیل از میوه های نواحی گرمسیری است که تهیه روغن از آن بسیار دشوار و گران قیمت می باشد.

۳+

خواص روغن نارگیل بسیار زیاد است اما شاید شما هم تا به حال از این روغن پرخاصیت استفاده نکرده باشید. نارگیل از میوه های نواحی گرمسیری است که تهیه روغن از آن بسیار دشوار و گران قیمت می باشد. از این روغن بیشتر جهت مرطوب کننده های پوست و صنعت آرایشی استفاده می شود. این روغن پرخاصیت که میزان ۸۲ درصد چربی اشباع شده کاملا طبیعی دارد را می توان به جای روغن های مورد مصرف روزانه استفاده کرد. روغن های ترانس که برای غذاهای سرخ کردنی استفاده می شوند می توانند کلسترول خون را به میزان زیادی بالا ببرند. در صورتی که روغن نارگیل اگر به صورت کاملا بهداشتی و مطمئن تهیه شود علاوه بر خواص زیاد از بالا رفتن کلسترول نیز پیشگیری می کند. در ادامه در نت نوشت از خواص روغن نارگیل بخوانید.

خواص روغن نارگیل :

خواص روغن نارگیل

چربی های اشباع شده یکی از پر ضررترین مواد غذایی به شمار می رود. حتی میزان کمی از این دسته از چربی ها می تواند مخرب باشد و منجر به بیماری های قلبی عروقی گردد. مطالعات و تحقیقات و تلاش های بسیاری در زمینه بالا بردن سوخت و ساز و کاهش وزن صورت گرفته است. نتایج به دست آمده پزشکان و محققان در این زمینه تنها قطع کردن مصرف انواع چربی های اشباع شده می باشد. افزایش تری گلیسرید سبب کم شدن سوخت و ساز و افزایش وزن و همچنین بیماری های مختلفی خواهد شد. روغن نارگیل سالم سرشار از سطح بالایی از چربی های مفید است که سوخت و ساز را در بدن افزایش می دهد. دانشمندان پس از تحقیقات و آزمایشات بر روی صدها نفر متوجه شدند که لیپوپروتئین با چگالی پایین یا همان LDL علت اصلی آترواسکلروز یا سخت شدن و گرفتگی عروق می باشد. گرفتگی عروق کرونر و حملات قلبی و سکته نیز از همین نقطه شروع خواهد شد.

بیشتر بخوانید: خواص شکر نارگیل ، جایگزینی سالم و خوشمزه برای قند و شکر!

۱- وجود چربی های مفید در روغن نارگیل

روغن ها همیشه چربی های مضر نیستند. برخی از روغن های گیاهی و طبیعی می توانند خواص مفیدی برای بدن انسان داشته باشند. روغن های سویا، بادام زمینی، آفتابگردان و . . . از روغن های بی ضرر هستند. این روغن ها نه تنها چربی اشباع شده و مضری ندارند بلکه از بروز بیماری های قلبی عروقی پیشگیری های لازم را انجام می دهند. روغن نارگیل نیز از دسته روغن های مفید و درمان کننده به شمار می رود. با توجه به آمار مواد تشکیل دهنده روغن نارگیل می توان پی برد که این روغن بسیار مفید است.

طبق داده های محققین کره در برابر روغن نارگیل ۶۳ % چربی، گوشت گاو ۵۰ % چربی، گوشت خوک ۳۹ % بیشتر چربی های اشباع شده دارند. این در حالیست که مثلا گوشت گاو که خود شامل میزان زیادی چربی اشباع شده است را با روغن های مضر بسیاری مصرف می کنیم. روغن نارگیل  Coconut oil نه تنها کلسترول را افزایش نمی دهد بلکه از گرفتگی عروق کرونر نیز جلوگیری می کند. البته نوع مصرف روغن نارگیل نیز بسیار مهم و تاثیر گذار است. مصرف روغن نارگیلی که همراه با آرد سفید، تنقلات و یا خوراکی های سرخ شده استفاده شود دقیقا حکم همان روغنهای مضر را دارد. این روغن را می توان همراه با سبزیجات، آجیل، لوبیا و یا گندم استفاده کرد.

۲- برنج را با روغن نارگیل بپزید تا هرگز چاق نشوید!

در رژیم های غذایی همواره خوردن پلو منع می شود اما اگر برنج را با روغن نارگیل بپزید دیگر نیازی به این منع نیست. هر چه که رژیم خوبی داشته باشید و ورزش کنید کافیست یکی دو وعده برنج میل کنید تا تمام تلاشهایتان به هدر رود. برنج پای ثابت سفره های ایرانی است که معمولا حذف کردن آن کار دشواری است. پس بهتر است روش طبخ برنج را عوض کنید و برنج را با روغن نارگیل بپزید تا هم از مزایای برنج بهره مند شوید و هم چاق نشوید.

چرا باید برنج را با روغن نارگیل بپزیم؟

سدیم بیش از حد، چربی های اشباع نشده، کالری های زیاد و پرخوری از عوامل مهم چاقی شناخته شده اند. در ایران برنج یکی از غذاهای ثابت و همیشگی سفره ها محسوب می شود. در کشورهای اروپایی و ایالت متحده نیز هر چند کمتر برنج مصرف می شود اما باز هم بخش عمده ای از رژیم روزانه را تشکیل می دهد. هر یک فنجان برنج پخته شامل ۲۴۰ کالری است که میزان زیادی نشاسته هم دارد. خطر ابتلا به دیابت توسط برنج بالا می رود. نشاسته ای که از طریق برنج جذب  بدن می شود در اثر مرور زمان تبدیل به قند و چربی می گردد. برنج به دلیل اینکه بیشتر از نشاسته تشکیل شده است به راحتی هضم می گردد. نشاسته به سرعت به گلوکز یا همان قند تبدیل شده و در خون شناور می شود. این قند می تواند در کبد و عضلات به صورت گلیکوژن ذخیره شود. گلوکز اضافی به حالت چربی در بدن باقی می ماند. این خود یکی  از عوامل اصلی چاقی محسوب می شود. دانشمندان در تلاشند که میزان نشاسته موجود در برنج را کاهش داده تا مصرف آن سبب بروز چاقی نشود.

یکی از عوامل تاثیر گذار در خواص برنج، روش پخت آن است. با روش پخت مناسب می توان میزان کالری آن را کم یا زیاد کرد یکی از این روش ها این است که برنج را با روغن نارگیل بپزید. شما می توانید با اضافه کردن یک قاشق چایخوری روغن نارگیل برای نصف پیمانه برنج خشک میزان کالری آن را کاهش دهید. یک قاشق چایخوری روغن نارگیل در آب جوش برنج بریزید سپس برنج خشک را اضافه کنید و طبق روش سنتی برنج را بپزید. پس از پخت به مدت ۱۲ ساعت برنج را در یخچال نگهداری کرده سپس میل کنید. آزمایشات نشان داده است که با این عمل ۱۰ الی ۱۲ درصد میزان کالری برنج پخته شده کاهش پیدا می کند. با این کار نشاسته مقاوم برنج افزایش می یابد. نشاسته مقاوم از طریق روده کوچک هضم نشده و میزان گلوکز اضافی در خون رو به بالا نخواهد رفت. این روش سبب چربی سوزی می شود.

روغن نارگیل چه کار می کند؟

روغن نارگیل در طول فرآیند پخت و پز وارد دانه های نشاسته ای برنج می گردد. این عمل سبب شکسته شدن شکر موجود در نشاسته شده و هضم برنج راحت تر می کند. زمانی که شما برنج پخته را در یخچال قرار می دهید مولکول های نشاسته خواص خود را از دست می دهند. در هنگام خوردن برنج نشاسته های ناقص که توسط روغن نارگیل شکسته شده اند در بدن شما تاثیر نمی گذارند.

با روش پخت برنج را با روغن نارگیل نیازی به حذف برنج از رژیم غذایی نخواهید داشت. از دیگر خواص برنج بهره مند می شوید در صورتی که نشاسته برنج سبب مشکلاتی در بدن شما نخواهد شد.

بیشتر بخوانید: خواص آب نارگیل برای کاهش وزن ؛ رژیم آب نارگیل شما را شگفت زده می کند!

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا