دانستنی‌های سلامتی

روغن هسته انگور و خواص بی نظیر این اکسیر زیبایی و سلامتی را فراموش نکنید !

خواص روغن هسته انگور

استفاده از روغن هسته انگور طی سال های اخیر در رژیم غذایی بعضی از خانواده ها راه پیدا کرده است. معمولا نظرات متفاوتی در مورد مزایا و مضرات استفاده از این روغن سرشار از امگا ۶ وجود دارد. این روغن برای زیبایی پوست ومو مفید است و در آشپزی کاربرد دارد.

این روغن را هم به دلایل مختلف باید در برنامه غذایی تان جای دهید.

۲+

استفاده از روغن هسته انگور طی سال های اخیر در رژیم غذایی بعضی از خانواده ها راه پیدا کرده است. معمولا نظرات متفاوتی در مورد خواص و مضرات استفاده از این روغن سرشار از امگا ۶ وجود دارد. این روغن هم برای زیبایی پوست و مو و هم برای آشپزی کاربرد دارد. توضیحات امروز نت نوشت شما را با خواص روغن هسته انگور آشنا می کند تا به بهترین روش برای زیبایی و سلامتی از آن استفاده کنید.

روغن دانه هسته انگور چیست؟

این روغن با دو روش پرس سرد و یا تحت فرآیند فرآوری گرمای شدید با گاز هگزان تولید می شود. خیلی ها بر این باورند هگزان که یکی از عوامل آلودگی هوا است نوعی سم است و بهتر است از روغن هسته انگور Grape seed oil استفاده نشود. پس بهترین کار این است که از روغنی استفاده کنید که از طریق پرس سرد تهیه شده است.

بیشتر بخوانید: خواص انگور سیاه : با این معجزه طبیعت آشنا شوید

خواص روغن هسته انگور :

۱- ویتامین E

روغن هسته انگور نسبت به روغن زیتون از ویتامین E بیشتری برخوردار است. این ویتامین آنتی اکسیدانی قابل حل در چربی است که رادیکال های آزاد را از بین می برد و مانع از رشد سلول های سرطانی می شود. ویتامین E همچنین باعث تقویت سیستم ایمنی می شود. تحقیقات نشان داده است این ویتامین روند زوال عقل را کند می کند. روغن هسته انگور تحمل گرمای زیاد را دارد به همین دلیل برای سرخ کردن روغن مناسبی است.

۲- خواص روغن هسته انگور بر زیبایی

خیلی از شرکت های زیبایی از روغن هسته انگور در محصولات خود استفاده می کنند. هر چند تحقیقات دقیقی در این مورد وجود ندارد ولی خیلی ها اعتقاد دارند که خواص زیبایی زیادی برای پوست و مو دارد.

۳- روغن هسته انگور برای سلامت پوست

خیلی ها تاثیر این روغن بر پوست را به علت وجود ویتامین E و امگا ۶ موجود در آن می دانند. رادیکال های آزاد موجود در محیط زندگی باعث پیری زودرس حتی در پوست و مو و مشکلات متعدد پوستی و ریزش مو می شود که با بالا رفتن سن شدت هم می گیرد.

طی تحقیقات Linus Pauling Institute امگا ۳ و امگا ۶ به دلیل از بین بردن رادیکال های آزاد باعث سلامت بیشتر پوست و مو می شود. امگا ۶ موجود در روغن هسته انگور لینولنیک اسید linolenic acid نام دارد. این چربی مفید التهابات ایجاد شده در پوست میانی و لایه های بیرونی یعنی اپی درم را از بین می برد.

از دیگر خواص روغن هسته انگور رطوبت رسانی، درمان آکنه، روشن کردن پوست، سفت کردن پوست، کاهش اسکار و پاک کردن عمیق پوست از آرایش است.

روغن هسته انگور به سرعت جذب پوست می شود و چربی روی آن نمی گذارد. برای پاک کردن آرایش کافی است چند قطره روغن را قبل از خواب روی پوست تمیز ماساژ دهید و با پنبه پاک کنید. به دلیل جذب فوری آن و خاصیت رطوبت رسانی از روغن هسته انگور برای انواع پوست حتی پوست های چرب می توان استفاده کرد. چون این روغن سوراخ های پوست را نمی بندد که باعث خفگی پوست و بروز آکنه شود.

بیشتر بخوانید: خواص آب انگور : آب این میوه پاییزی شما را از بیماری‌ها نجات می‌دهد!

۴- خواص روغن هسته انگور برای مو

اگر پوست سر شوره دارد با استفاده از روغن هسته انگور یا لوسیون های حاوی این روغن به راحتی می توان پوسته ها را از بین برد و مو را رطوبت رسانی کرد. روغن های دیگری مثل زیتون و نارگیل هم برای مو مفید است ولی به دلیل اثر چربی که روی مو می گذارد خیلی ها دوست ندارند از آنها استفاده کنند. ولی روغن هسته انگور به دلیل سبک بودن باعث چرب شدن موی سر هم نمی شود. علاوه بر این خواص روغن هسته انگور و خاصیت آبرسانی ، روغن هسته انگور موها را قوی و براق می کند و رشد موها را سرعت می بخشد.

با چند قطره روغن هسته انگور با توجه به پری و بلندی موهای تان پوست سر و موها را یکی دو ساعت قبل از حمام ماساژ دهید. به تدریج متوجه  می شوید که موهای تان دارد پرپشت تر می شود و سریع تر رشد می کند. این روغن یکی از درمان کننده های طاسی سر است.

۵- روغن هسته انگور در رایحه درمانی

استرس ها پس از مدتی تاثیراتی بر بدن می گذارد که شامل پوست و مو هم می شود: پیری زودرس، راش های پوستی (قرمزی و خارش پوست)، خشکی پوست، آکنه و کم پشت شدن موی سر در نتیجه استرس به وجود می آید.

هر چند روغن هسته انگور به عنوان یکی از روغن های اصلی رایحه درمانی استفاده نمی شود ولی روغنی است که به عنوان روغن پایه برای رایحه درمانی مورد استفاده قرار می گیرد. به این ترتیب که با اضافه کردن کمی رایحه های اسطوخودوس یا بابونه یا وانیل به روغن هسته انگور برای ماساژ خواص رفع اضطراب و کاهش استرس رایحه ها را قدرت بیشتری می بخشند.

تنها به یک نکته باید توجه کنید اگر به انگور حساسیت دارید، از روغن هسته انگور استفاده نکنید. در صورتی که سابقه حساسیت به انگور ندارید و با استفاده از این روغن دچار خارش و قرمزی پوست شدید حتما قبل از بدتر شدن آن به پزشک مراجعه نمایید.

۶- امگا ۶

این روغن سرشار از چربی غیر اشباع بیشتر از نوع امگا ۶ است. محققان آمریکایی معتقدند امگا ۶ تاثیر بسیار خوبی بر سلامت قلب دارد. اسیدهای چرب غیر اشباع باعث کاهش کلسترول و در نتیجه کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی است. اگر امگا ۶ در یک ترکیب مناسب با امگا ۳ معمولا به صورت نسبت ۵۰ به ۵۰ استفاده شود، تاثیر آن بیشتر است. خیلی از افراد در رژِیم غذایی روزانه شان امگا ۶ بیشتری مصرف می کنند که باعث بروز التهاب، بیماری های دوره ای و حتی سرطان می شود. پس اگر از روغن هسته انگور استفاده می کنید از مکمل های غذایی حاوی امگا ۶ استفاده نکنید.

بیشتر بخوانید: میوه های حاوی آنتی اکسیدان بالا و آنتی اکسیدانهای بسیار قوی که باید هر روز استفاده کنید

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا