دانستنی‌های سلامتی

با خواص شگفت انگیز گلاب برای سلامتی آشنا شوید

گلاب

گلاب یا همان عصاره گل سرخ یک ماده قدیمی است که اهمیت دارویی، فرهنگی، مذهبی و تغذیه ای بسیار مهمی در سراسر دنیا دارد. اگر بخواهیم تعریف دقیقی از گلاب داشته باشیم می توان گفت که گلاب یک محلول به دست آمده از تقطیر گلبرگ های گل رز است که به وسیله آبی که از مواد فعال در این گل وجود دارد حاصل شده است. گلاب طی یک فرآیند تقطیر از معطر ترین و زیبا ترین گل دنیا حاصل می شود که در طول تاریخ از این مایع بسیار بسیار زیاد استفاده شده است.

۰

گلاب یا همان عصاره گل سرخ یک ماده قدیمی است که اهمیت دارویی، فرهنگی، مذهبی و تغذیه ای بسیار مهمی در سراسر دنیا دارد. اگر بخواهیم تعریف دقیقی از گلاب داشته باشیم می توان گفت که گلاب یک محلول به دست آمده از تقطیر گلبرگ های گل رز است که به وسیله آبی که از مواد فعال در این گل وجود دارد حاصل شده است. گلاب طی یک فرآیند تقطیر از معطر ترین و زیباترین گل دنیا حاصل می شود که در طول تاریخ از این مایع بسیار بسیار زیاد استفاده شده است.

همان طور که می دانید گل های رز میزان بالایی آنتی اکسیدان دارند که سرشار از اسیدهای ارگانیک می باشند. این خواص در درمان بسیاری از بیماری ها موثر است. گرچه گلاب علاوه بر خواص درمانی، در سایر محصولات آرایشی بهداشتی نیز به کار می رود. شیوه های مختلفی جهت تهیه گلاب در سراسر جهان اعمال می شود که در همگی خواص گل سرخ حفظ شده و یک سری مواد مانند سیترونولول، گرانیول، لینالول، نئول و سایر ترکیبات معطر به آن افزوده می گردد. عطر این مایع به دست آمده یک عطر کاملا طبیعی بوده و بسیار دلنشین است.

روش تهیه گلاب از گل سرخ

هزاران سال است که گلاب را به همان شیوه ابتدایی تهیه می کنند. به این صورت که بعد از تهیه خمیری از گل های رز آن را برای مدتی طولانی در آب خیس کرده و به کمک روش تقطیر، این محلول را به دست می آورند. فرآیند تقطیر روشی است که به کمک بخار، گلاب تهیه می شود. یک روش سریع تر و آسان تر نیز وجود دارد که می توان آن را در خانه هم اجرا کرد. آن روش به این ترتیب است :
مرحله ۱: تعداد ۶ الی ۸ گل رز را انتخاب کرده و گلبرگ را از ساقه گل جدا کنید.
مرحله ۲: گلبرگ ها را در یک ظرف بزرگ قرار دهید.
مرحله ۳: به میزان کافی آب در ظرف بریزید در حدی که روی تمامی گلبرگ ها را بگیرد. مرحله ۴: به وسیله گرمای تدریجی آب درون ظرف گلبرگ ها را آهسته آهسته گرم کنید.
مرحله ۵: پس از این که آب گرم شد صبر کنید تا آب نیمه شود یعنی در حدود ۲۰ الی ۳۰ دقیقه آب آهسته بجوشد.
گام ۶: صبر کنید تا گلبرگ ها بیشتر رنگ خود را از دست بدهند و تقریبا سفید و بی رنگ شوند.
گام هفتم: گلبرگ ها را جدا کرده و از روی حرارت بردارید.
گام هشتم: آب حاصل از گل های سرخ را در یک بطری دور از نور خورشید نگهداری کنید.

خواص گلاب چیست ؟

roseessentialoil

این محلول دارای خواص ضد التهابی شگفت انگیز است که تاثیرات آن بر روی پوست به خوبی مشهود است.
گلاب تحریکات پوستی، قرمزی پوست را از بین می برد و مانع پیری زود رس پوست می شود. جهت درمان انواع سردرد و محافظت در برابر انواع عفونت ها را به خوبی انجام می دهد. پوست های تحریک شده و دارای التهابات مزمن به کمک گلاب به خوبی درمان می شوند. پسوریازیس و اگزما هم با کمک خواص ضد التهابی گلاب قابل درمان است.

درمان قرمزی پوست

سیستم ایمنی در تمامی قسمت های بدن فعالیت دارد. اما در بسیاری از موارد شما می توانید این فعالیت را مختل کرده و یا این که آن را کار آمد تر کنید. به عنوان مثال گلاب می تواند سبب از بین بردن تورم و قرمزی پوست شود. در صورتی که ناحیه صورت و گردن و سینه اتان دچار التهاب و قرمزی است شما می توانید به کمک گلاب این التهابات و قرمزی ها درمان کنید.

عفونت را درمان کنید

گل رز حاوی میزان بالایی عناصر ضد باکتری است که می تواند به کمک سیستم ایمنی بدن بیاید. این مایع می تواند از عفونت ها و یا پاتوژن ها جلوگیری کرده و پوست یا همان بزرگ ترین عضو بدن را سلامت نگه دارد.

با گلاب جوان بمانید

most_important_anti-aging_tips

برخی از مواد تشکیل دهنده فعال در گلاب به طور طبیعی یک آنتی اکسیدان قوی هستند. به این معنا که آن ها می توانند رادیکال های آزاد را پیدا کرده و به راحتی از بین ببرند. با توجه به این که با بالا رفتن سن اثرات پیری بر روی پوست به خصوص پوست صورت مشهود می شود، مصرف منظم گلاب می تواند جهت جلوگیری از چین و چروک ها و لکه های پوستی ناشی از کهولت سن موثر باشد.

آرامش

ترکیب گلاب ارتباط مستقیم با سطح هورمون های بدن از جمله انتقال دهنده های عصبی در مغز دارد. عطر این مایع حتی در محصولات آرایشی بهداشتی می تواند به بالا بردن کیفیت خلق و خوی و رفع علائم افسردگی کمک بسیاری کند. همچنین این مایع پر از خاصیت در درمان انواع سر درد های عصبی نیز موثر است.

درمان گلو درد

طبیعت ضد التهابی گلاب حتی می تواند مشکلات تنفسی و یا گلو درد را نیز تسکین دهد و به کاهش سرفه کمک کند. این خاصیت می تواند جهت بهبودی عملکرد دستگاه تنفسی بسیار موثر باشد.
گلاب در طول تاریخ به طرق مختلف مورد استفاده بوده و هست. شیوه های خلاقانه ای از این مایع پر خاصیت استفاده می کنند. ماسک مو، تونر صورت، پاک کننده آرایش، مرطوب کننده و پماد موضعی آنتی بیوتیک و . . . تمامی این گزینه ها راه های مصرف این مایع پر خاصیت است. علاوه بر این مصارف، گلاب در صنعت آشپزی و به خصوص شیرینی پزی بسیار طرفدار دارد که آن هم می تواند هم برای پوست و هم برای بدن مفید باشد.

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا