دانستنی‌های سلامتی

نیکوتین فقط ضرر ندارد! این‌بار از خواص فوق‌العاده نیکوتین بخوانید

نیکوتین

نیکوتین از معروف‌ترین مواد مضر بر روی کره زمین است که در اثر مصرف مداوم می‌تواند یک عامل اعتیاد آور محسوب شود. این ماده شیمیایی که پایه اصلی مواد تشکیل دهنده سیگار است، علاوه بر مضرات فراوانی که به همراه دارد، مزایای بسیاری نیز دارد. امروز در نت‌نوشت با خواص شگفت انگیز این ماده شیمیایی آشنا می‌شویم.

۵+

نیکوتین از معروف‌ترین مواد مضر بر روی کره زمین است که در اثر مصرف مداوم می‌تواند یک عامل اعتیاد آور محسوب شود. این ماده شیمیایی که پایه اصلی مواد تشکیل دهنده سیگار است، علاوه بر مضرات فراوانی که به همراه دارد، مزایای بسیاری نیز دارد. امروز در نت‌نوشت با خواص شگفت انگیز این ماده شیمیایی آشنا می‌شویم.

نیکوتین چیست ؟

نیکوتین یک آلکالوئید است که در گیاهان رده تاجریزی، دسته‌بندی می‌شود. این گیاه که تاثیر قوی و خارق‌العاده ای بر روی سیستم عصبی پاراسمپاتیک دارد به علت دارا بودن از یک محرک بسیار قوی می‌تواند بسیار خطرناک باشد. نیکوتین فقط برای مدتی بسیار کوتاه بدن را تحت تاثیرات خود قرار می‌دهد. اما مصرف دراز مدت آن می تواند جنبه اعتیاد گونه ای به وجود آورد.

آن چه که بسیاری از مردم نمی‌دانند این است که این ماده یک ترکیب شیمیایی است که در برخی از مواد غذایی از جمله باقالا، گوجه فرنگی و سیب زمینی هم به میزان بسیاری کمی یافت می‌شود. برخی از موارد می توان آن را برای اهداف پزشکی یا جهت درمان اعتیاد نیز مورد مصرف قرار می گیرد. این ماده به خودی خود ذاتا خطرناک نیست اما با توجه به این که منبع اولیه این محرک همانند یک سیگنال عمل می کند مردم آن را یک ترکیب ناخوشایند می شناسند.

از مزایای نیکوتین چه می‌دانید ؟

همیشه از مضرات نیکوتین بیشتر از مزایای آن گفته می شود. در حالی که این ماده شیمیایی می تواند مزایای نه چندان کمی هم برای بدن انسان داشته باشد.

جلوگیری از بیماری پارکینسون، کاهش ابتلا به آلزایمر، بهبودی حافظه، تقویت انرژی، کاهش التهابات، درمان افسردگی  و . . . از مزایای این ماده می‌باشد.

پارکینسون

اگر چه هنوز سیگار یکی از عوامل بیماری های مختلفی  محسوب می‌شود و کشیدن آن هرگز توصیه نمی‌شود ولی افراد سیگاری سه برابر کمتر از دیگران به بیماری پارکینسون مبتلا می‌شوند. طبق مطالعات جدید به علت تاثیر مواد به کار رفته در سیگار به خصوص نیکوتین بر روی مغز، ابتلا به پارکینسون می تواند به حداقل خود برسد.

بیماری آلزایمر

Alzheimer

بیماری آلزایمر یک محرک شناختی است که به کمک نیکوتین می تواند درصد بروز آن به صفر برسد.

نیکوتین کمک می کند تا مغز فعال باشد و مدام مشغول شود و همین امر سبب می شود که خطر ابتلا به بیماری های نروژنیک مانند آلزایمر به شدت کاهش می یابد.

حافظه را تقویت کنید

در ادامه خواص نیکوتین باید بگویم که نیکوتین یک رابطه مستقیم با عملکرد شناختی مغز هر فرد دارد. این کار به بهبود حافظه و حفظ اطلاعات کمک شایانی می کند.

سندرم Tourette

برخی از تحقیقات نشان می دهند که مکمل های منظم آلکالوئید می تواند شدت سندرم Tourette را کاهش دهد. بنابراین می توان گفت که این ماده در ابتلا به سندرم Tourette نقش مثبت داشته و خطر ابتلا به آن را کاهش می دهد.

آرتروز را دور کنید

برخی از خواص ضد التهابی در نیکوتین مشاهده شده است که می تواند یک درمان ایده آل برای آرتریت و دیگر مشکلات التهابی مزمن از جمله سردرد و سندرم روده تحریک پذیر باشد.

افسردگی نگیرید

ماهیت نیکوتین برای افرادی که انرژی بسیار کم و افسردگی و اختلالات خلقی دارند بسیار مناسب است. کاهش این ماده در بدن می‌تواند موجب افسردگی و نوسانات خلقی شود.

با این که مزایای بسیاری از نیکوتین می تواند عوامل موثری در سلامت جسم و روان باشد ولی عوارض آن از جمله اعتیاد به این ماده می تواند بسیار خطرناک و نابودگر باشد. مطالعات نشان می‌دهد که بین سنین ۲۵ الی ۲۸ سالگی رشد قشر پیشانی به سمت جلو چشم گیر می‌شود. بنابراین مصرف نیکوتین در این دوران می‌تواند سبب افزایش رشد تومورهای این ناحیه و به طور کلی تومورهای مغزی شود.

۲ دیدگاه

2 دیدگاه

  1. Avatar

    ناشناس

    ۷ تیر ۱۳۹۸ at ۱۷:۵۴

    بنده فقط تجربه شخصی خودم رو مینویسم.من دچار چندین اختلال روانی (ذکر نمیکنم) هستم و متاسفانه با این که بهره هوشی من بالا هست باعث شده که افکار زیادم از تمرکز و کنترل احساساتم جلوگیری کند.بنده دارو های مختلفی رو امتحان کردم.از ساده به پیچیده(ذکر نمیکنم).نیکوتین یکی از قوی ترین پایدار کننده های خلق هست.و وقتی من با قهوه ترکیب میکنم احساس میکنم که بار بزرگی از روی دوش من برداشته شده و به راحتی تصمیم میگیرم.اگر مشکل روانی(مانند اسکیزوفرنی ، ADHD ، OCD ، BPD و …) و یا ترما دارید و مایل به استفاده هستید حتما برای کم کردن خطر سرطان زایی ترکیبات تنباکو مواد غذایی مقوی به علاوه سیر و فلفل و …. بخورید و حتما مسواک زیاد بزنید.اینگونه علاوه بر سود روانی نیکوتین ، از خطرات جسمی خودتون رو دور میکنید.البته تضمینی نیست که مبتلا به سرطان و .. نشوید.البته اگر درد زیادی را دارید میکشید ، مطمئنا به سرطان اهمیتی نمیدهید.

    ۸+
  2. Avatar

    لیدا

    ۹ دی ۱۴۰۱ at ۰:۳۲

    من تجربه شخصی خودمو از سیگار مینویسم. من تحصیلات بالایی دارم و مدرس دانشگاه. به هیچ وجه به هیچ ماده ای اعتیاد ندارم و حتی استفاده نمیکنم اما متوجه شدم وقتی دچار سینوزیت-برونشیت خیلی قوی و مزمن میشم یا دود سیگار کامل شفا پیدا میکنم. هر وقت سینوزیت-برونشیت میگیرم به مدت چهار تا پنج روز فقط روزی دو نخ سیگار میکشم و به سرعت تمام چرکهای درون سینوسهای صورت و گوش حلق بینی من خشک میشه. درصورتیکه قوی ترین آنتی بیوتیکها نمیتونن منو درمان کنن. برای همین من از نیکوتین استفاده دارویی میبرم. فکر کنم هر چیزی که خدا افریده اگر کم و درست مصرف بشه حتما فایده ای داشته ولی بشر هنوز نمیدونه. مزدم متاسفانه نیکوتین رو تفریحی میزنن و معتادش میشن و کلی ضرر و زیان میبینن در صورتیکه بعضی جاها واقعا جواب میده.

    ۱+

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا