دانستنی‌های سلامتی

خواص قهوه: نگذارید باورهای غلط در مورد قهوه شما را از مزایای آن محروم کند!

خواص قهوه
۳+

شاید شما هم از کسانی باشید که تاثیر جادویی کافئین و خواص قهوه را تایید می‌کنید ولی باورهای غلط در مورد قهوه هرگز مورد تایید شما و دانشمندان نیست! کافئین چه در چای چه در انواع قهوه انرژی زا است و رفع خستگی می‌کند. ولی گاهی خیلی به آن کم لطفی می‌شود و مدام از مضراتش می‌گویند. مثل هر چیز دیگری در زندگی قهوه کافئین دار هم باید در حد اعتدال مصرف شود تا به بهترین شکل بتوان از خواص آن بهره گرفت.

مطمئنا کسی که ناراحتی شدید معده دارد نباید از کافئین استفاده کند و باید صبر کند تا حالش کاملا خوب شود. ولی در سایر افراد باورهای غلط باعث می‌شود تا خیلی‌ها از خواص قهوه که بی شمار هستند استفاده نکنند. چند باور غلط در مورد کافئین و را در نت نوشت امروز بررسی می‌کنیم تا با آگاهی از آن‌ها از مزایای شگفت انگیز و خواص قهوه استفاده کنید.

خواص قهوه

سلامت کبد

یک بررسی درباره خواص قهوه که نتایج حاصل از ۹ مطالعه را در بر می‌گیرد، نشان می‌دهد که نوشیدن قهوه با کاهش خطر ابتلا به سیروز کبد مرتبط است.

در این بررسی، نوشیدن یک فنجان قهوه در روز کاهش ۲۲% خطر ابتلا به سیروز را نشان داد، یک بیماری کبدی که اغلب با مصرف زیاد الکل صورت می‌گیرد. دو فنجان روزانه با کاهش خطر ۴۳٪ ، سه فنجان با کاهش ۵۷٪ خطر و چهار فنجان با کاهش ۶۵٪ خطر همراه بود.

کاهش خطر افسردگی از خواص قهوه

یک مطالعه بزرگ از بیش از ۵۰،۰۰۰ زنان راجع به مزایای نوشیدن قهوه نشان داد که نوشیدن حداقل یک فنجان قهوه در هفته با کاهش ۱۵درصدی خطر ابتلا به افسردگی و مصرف دو تا سه فنجان در روز با کاهش ۲۰ درصدی خطر ابتلا همراه است.

مطالعه دیگری که از بیش از ۱۰۰،۰۰۰ نفر از مردان و زنان به عمل آمد، نشان داد که مصرف کنندگان قهوه ۴۵ درصد کمتر از طریق خودکشی و مصرف کنندگان شدید قهوه (۴ فنجان یا بیشتر در روز) ۵۳ درصد کمتر از طریق خودکشی جان خود را از دست می‌دهند.

کاهش بیماری قلبی از خواص قهوه

بررسی بیش از ۲۰۰ مطالعه نشان داد که افرادی که سه یا چهار فنجان قهوه در روز می‌نوشند، ۱۹٪ کمتر از بیماری قلبی عروقی می‌میرند.

کاهش خطر دیابت نوع ۲ از خواص قهوه

یک بررسی گسترده نشان داد که هر فنجان اضافی قهوه که در هر روز مصرف می‌شود با یک کاهش خطر ۷ درصدی در ابتلا به دیابت نوع ۲ ارتباط دارد.

کاهش ریسک ابتلا به سرطان از خواص قهوه

مصرف کنندگان قهوه ممکن است کمتر از افراد دیگر از سرطان‌های دهان، حنجره و سرطان پیشرفته پروستات رنج ببرند

مصرف کنندگان قهوه ممکن است کمتر از افراد دیگر از سرطان‌های دهان، حنجره و سرطان پیشرفته پروستات رنج ببرند

یک بررسی نشان داد که مصرف کنندگان قهوه (که حداقل سه فنجان در روز مصرف می‌کنند) یک کاهش خطر ۱۸ درصدی در ارتباط با سرطان را تجربه دارند. بررسی دیگری نشان داد که حداقل یک فنجان در روز با کاهش ۱۵ درصدی خطر ابتلا به سرطان کبد و کاهش ۸ درصدی خطر ابتلا به سرطان اندومتر مرتبط بود.

برخی از داده‌ها درباره خواص قهوه نشان می‌دهد که مصرف کنندگان قهوه ممکن است کمتر از افراد دیگر از سرطان‌های دهان، حنجره و سرطان پیشرفته پروستات رنج ببرند.

کاهش ریسک بیماری آلزایمر و جنون

یک متا آنالیز از مطالعات سلامت مغز، محاسبه کرد که مصرف کنندگان معمول قهوه تقریباً ۱۶٪ کمتر از آلزایمر، جنون یا انحطاط عقل رنج می‌برند. مطالعات محدودتر نشان می‌دهد که نوشیدن قهوه حتی می‌تواند موجب کاهش خطر ابتلا به آلزایمر شود.

کاهش احتمال مرگ و میر

یک مطالعه بزرگ از بیش از ۵۰۰،۰۰۰ نفر از مردم اروپا راجع به خواص قهوه نشان داد که در یک دوره ۱۶ ساله، مردانی که سه فنجان یا بیشتر در روز می‌نوشیدند، ۱۲ درصد و زنان ۷ درصد احتمال مرگ و میرشان کاهش می‌یابد.

به طور خاص، این افراد کمتر به وسیله بیماری‌های گردش خون و دستگاه گوارش جان خود را از دست می‌دهند. مصرف کنندگان شدید قهوه نیز دارای کبدی سالم بودند.

مطالعه دیگری از ۱۸۵،۸۵۵ آمریکایی این نتیجه را تأیید کرد که، افرادی که یک فنجان قهوه در روز می‌نوشیدند ۱۲ درصد احتمال مرگ و میرشان کاهش می‌یافت. دو تا سه فنجان نیز با یک کاهش ۱۸ درصدی خطر ابتلا به مرگ زودرس همراه بود.

حتما لازم نیست مثل ولتر که ۸۲ سال عمر کرد و می‌گویند روزی ۸۰ تا ۹۰ فنجان قهوه می‌خورد قهوه بخوریم ولی یکی دو فنجان آن بخصوص صبح و ظهر برای سلامتی ذهنی و جسمی تان مفید است.

بهبود سلامت مغز از خواص قهوه است

این ماده شگفت انگیز حاوی یک مولکول خاص به نام آدنوزین می‌باشد که در مغز انسان تاثیراتی در بر دارد. همین ماده سبب می‌شود زمانی که قهوه می‌نوشید سرحال تر باشید و دچار خواب آلودگی نشوید. آدنوزین می‌تواند تولید مولکول‌های التهابی را متوقف کند و این عامل طول عمر بیشتر انسان است.

توقف ژن پیری با خواص قهوه

پژوهشگران دانشگاه استانفورد دانشگاه بوردوژن بین ۱۱۴ نفر تحقیقاتی را انجام دادند. نتایج این تجزیه و تحلیلات نشان داد که تولید پروتئین یک سری ژن‌ها سبب بروز پیری در افراد می‌شود. افراد مسن معمولا در سرازیری مولکولهایی هستند که ایمنی نداشته و ملتهب می‌باشند.

در افراد مسن بین سن ۶۰ الی ۸۹ سال یک سری مولکول‌ها در یک مجموعه ملتهب از پروتئین تولید می‌شود. این حالت یک اسلحه بزرگ سیستم ایمنی بدن به نام اینترلوکین است. این دسته از مولکول‌ها جهت مبارزه با عفونت در بدن ایجاد می‌شوند.

مادامی که این تولید در مدت زمان طولانی انجام شود بیماری‌های مزمن همانند بیماری‌های قلبی، سرطان و آلزایمر به وجود می‌آیند. در میان افرادی که تحت آزمایشات قرار گرفته بودند کسانی این تعداد مولکول در بدن‌شان کمتر دیده شد. این دسته از افراد فشار خون پایین تر، شریان قابل انعطاف تر و التهابات کمتری داشتند. این افراد از میزان بسیار بیشتری کافئین در طی رژیم غذایی خود استفاده می‌کردند.

خواص ضد پیری قهوه

یکی از خواص قهوه ضد پیری بودن آن است. مصرف درست و به اندازه کافئین می‌تواند هم روند پیری را در بدن شما کند تر کند و هم بروز بسیاری از بیماریها را در بدن متوقف کند. استفاده از کافئین به صورت طبیعی مانند قهوه بسیار مفیدتر از استفاده از کافئین موجود در نوشابه‌های گازدار است.

چای و قهوه هر دو از نوشیدنی‌های سرشار از کافئین هستند. مصرف آنها در ابتدای صبح به میزان کم می‌تواند شما را در طی روز سرحال و پر انرژی نگه دارد.

تحمل رفتار بد دیگران از خواص قهوه

این را ما نمی‌گوییم. تحقیقات می‌گوید. نوشیدن یک فنجان قهوه هر صبحی را برای تان دلپذیر و تحمل رفتار بد دیگران را برایتان راحت تر می‌کند. در واقع خوش اخلاق می‌شوید و مدیریت رفتار بهتری پیدا می‌کنید.

تحقیقی که در آوریل سال جاری میلادی در مجله پزشکی روان داروشناسی Journal of Psychopharmacology منتشر شد نشان داد که نوشیدن یک فنجان قهوه قبل از یک بحث گروهی یا جلسه کاری باعث تمرکز بیشتر، اعتماد به نفس، تحمل نظر مخالف و حتی تسلط بیشتر در مکالمه می‌شود. این چیزی است که بیشتر کارکنان هم با آن موافقند.

طی آمار سال ۲۰۱۵؛ هفتاد و یک درصد شهرنشینان آمریکایی نوشیدن قهوه صبح را با موفقیت کاری‌شان در جلسات مرتبط می‌دانند. برای محققان جالب بود که بدانند سرو قهوه در جلسات به چه علتی است. به همین دلیل بهره وری کار افراد در جلسات را بررسی کردند. بیشتر تحقیقات در این باره بر روی تاثیر قهوه بر فرد بود. محققان تصمیم گرفتند ارتباط بین نوشیدن قهوه و تاثیر رفتاری فرد را در جلسات و تحمل رفتار بد دیگران بررسی کنند.

این تحقیق به وسیله دانشگاه کالیفرنیا انجام گرفت. ۱۳۴ دانشجو به گروه‌های مختلف دسته بندی شدند. افرادی که قهوه نمی‌نوشیدند، افرادی که چند ساعت قبل از جلسه قهوه نوشیده بودند و دسته سوم که درست قبل از شروع بحث قهوه نوشیده بودند. از آن‌ها خواسته شد تا ۱۵ دقیقه در مورد جریانات مربوط به وال استریت (مرکز اقتصاد جهان واقع در نیویورک) مذاکره کنند. افراد گروه سوم حضور فعال تر، کارامد تر و تسلط بیشتری بر موضوع جلسه داشتند.

از دیگر نکات جالب این تحقیق تفاوت بین کسانی بود که درست قبل از تشکیل جلسه قهوه نوشیده بودند. محققان با مقایسه آن‌ها با کسانی که چند ساعت قبل از جلسه قهوه نوشیده بودند، مشاهده کردند کارایی افرادی که درست قبل از جلسه قهوه نوشیده بودند بهتر بود.

محققان متوجه شدند افرادی که همیشه قهوه می‌نوشیدند، در بحث ذکاوت و تمرکز بیشتری داشتند، سریع تر تصمیم می‌گرفتند و مشارکت آن‌ها در جلسه بیشتر بود.

در واقع تحقیقات ثابت کردند افرادی که به طور مرتب قهوه میل می‌کنند تمرکز مغز بیشتری دارند، هوشیارترند، کمتر خسته می‌شوند، خوش اخلاق تر هستند، و تعامل آن‌ها با دیگر افراد گروه بهتر است. حتی مشاهده شد این افراد نظرات مخالف را بهتر تحمل می‌کنند و به راحتی در بحث پیروز می‌شوند.

شایعات نادرست درباره خواص قهوه

کافئین اعتیاد می‌آورد!

یکی از باورهای غلط در مورد قهوه این است که برخی معتقدند که کافئین موجود در قهوه اعتیاد آور است. اگر کافئین را به صورت چای یا قهوه زیاد مصرف می‌کنید احتمالا وقتی کمتر از این میزان به بدن تان برسد دچار سردرد می‌شود. ولی در مقایسه با اعتیاد به الکل و سیگار که کاملا مضر و مخرب هستند کافئین اگر در حد اعتدال مصرف شود نه تنها مضر نیست بلکه مفید هم هست و اعتیاد نمی‌آورد.

محققان با اطمینان می‌گویند کافئین اعتیاد آور نیست چرا که اگر شما چند روزی کافئین مصرف نکنید کسالت و بی حوصلگی به سراغ‌تان نمی‌آید. علائمی که پس از ترک الکل و سیگار شخص را کلافه می‌کند. اما از خواص قهوه این است که مصرف یک فنجان چای یا قهوه کافئین دار با صبحانه تمام روز شما را سرحال نگه می‌دارد.

کافئین بدن را دهیدراته می‌کند!

این از باورهای غلط در مورد قهوه است. کمبود آب یا دهیدراته شدن بدن تنها در صورتی اتفاق می‌افتد که شما بیش از اندازه کافئین مصرف کنید. مثل بیش از ۵ لیوان چای یا قهوه یا بیشتر در روز.

ولی وقتی ۲ لیوان آشامیدنی کافئین دار مصرف کنید و در طول روز سعی کنید ۶ تا ۸ لیوان آب بنوشید نه تنها بدن دهیدراته نمی‌شود بلکه کافئین عاملی می‌شود تا آب خالص بیشتری میل کنید.

قبل از یک خواب کوتاه کافئین مصرف نکنید!

از خواص قهوه می‌توان به بالا بردن سطح هوشیاری اشاره نمود. خوردن نوشابه‌های کافئین دار قبل از یک چرت کوتاه به دلیل آن که کمی ذهن را هوشیار می‌کند خیلی هم خوب است. بخصوص ساعت ۲ بعدازظهر که ساعت بیولوژیک بدن نیاز به یک جایزه دارد.

تا زمانی که بیدار هستید مغز ماده‌ای به نام آدنوسین (آدنوزین) Adenosine ترشح می‌کند تا بدن کم کم برای خواب آماده شود. در بعضی از داروهای خواب این ماده مصرف می‌شود. وقتی کافئین مصرف کنید باعث هوشیاری مغز و مانع از خستگی و چرت زدن آن می‌شوید و سطح هوشیاری مغز را بالا می‌برید.

از خواص قهوه از بین بردن اثر الکل است!

تحقیقی بر روی دانشجویان نشان داد افرادی که الکل و قهوه را با هم می‌نوشند هنگام رانندگی بیشتر تصادف می‌کنند. بنابراین بهتر است به هیچ وجه نوشابه‌های کافئین دار، نه با الکل نه بعد از آن مصرف نکنید. چون عواقب خطرناکی برای بدن دارد. یکی از عوارض آن بی خوابی شدید و کلافگی است.

کافئین برای سلامتی مضر است!

این باور اشتباه محض است. کافئین باعث هوشیاری، حافظه بهتر و رفع خستگی می‌شود که تا ۲۴ ساعت تاثیر آن طول می‌کشد.

نوشیدن دو فنجان قهوه در روز سرطان کبد را یک سوم کاهش می‌دهد. از بیماری پارکینسون جلوگیری می‌کند. از خواص قهوه این است که التهابات را کاهش می‌دهد و به ورزشکاران کمک می‌کند تا ماهیچه‌های قوی تر و قوای بدنی بیشتری داشته باشند.

کافئین بی خوابی می‌آورد

کافئین به سرعت جذب بدن می‌شود ولی به سرعت هم اثر خود را از دست می‌دهد. بین ۵ تا ۷ ساعت بعد از صرف قهوه ۵۰ درصد و بعد از ۱۰ ساعت ۷۵ درصد تاثیر کافئین از بین می‌رود. ولی اگر کلا بی خواب یا بدخواب هستید بهتر است ۶ ساعت قبل از خواب شب قهوه یا آشامیدنی‌های حاوی کافئین مصرف نکنید.

بهترین نوشیدنی کافئین دار قهوه است که نه تنها مضر نیست، بلکه به دلیل آنتی اکسیدان‌های موجود در آن برای یک کبد سالم، کاهش التهابات دوره ای، افزایش حافظه، کاهش بیماری‌های قلبی عروقی و جلوگیری از سکته مغزی یک داروی گیاهی خوب محسوب می‌شود.

بدن انسان در سنین بالا دچار انواع التهابات و عملکرد نامناسب سلول‌های ایمنی می‌شود. کافئین یکی از مواد مفیدی است که می‌تواند التهابات را آرام کند و مقاومت سلول‌های ایمنی را در برابر بیماری بالا ببرد. بیماریهایی همچون دیابت نوع ۲ و آلزایمر و حتی بیماریهای قلبی عروقی که معمولا در سنین پیری به سراغ انسان می‌آیند، توسط کافئین میزان زیادی بهبودی پیدا خواهند کرد.

از قهوه ترک گرفته تا کاپوچینو و اسپرسو و لاته بد نیست هر روز یکی را امتحان کنید و از خواص قهوه بهره مند شوید.

قهوه سالم چه نوع قهوه‌ای است؟

اگر شما هم از دسته افرادی هستید که صبح تان را با یک فنجان قهوه شروع می‌کنید پس می‌بایست برای خرید قهوه سالم و مناسب و با کیفیت فیلترهایی داشته باشید. قهوه می‌تواند در کنار شیر، شکر، شیر سویا و . . . مصرف شود و مزایای بسیاری برای سلامتی داشته باشد.

از آن جایی که این نوشیدنی بسیار پر طرفدار و پر مصرف است تولید کننده‌های بسیاری به تولید و عرضه آن پرداخته اند. قبل از خرید حتما از کیفیت سلامتی آن مطمئن شوید چرا که تجارت مستقیم این کالا با موانع و مشکلاتی همراه است که هر تولید کننده‌ای از عهده آن بر نمی‌آید.

قبل از این که قهوه بخرید می‌بایست آن را به خوبی بشناسید چرا که در دنیا انواع بسیار مختلفی قهوه وجود دارد که هر کدام یک نوع مزیت دارد. قهوه علاوه بر مزایای تغذیه‌ای که دارد به عناوین مختلف دیگر نیز مورد استفاده قرار خواهد گرفت به همین دلیل می‌توان گفت قهوه تنها جنبه یک نوشیدنی ندارد و می‌بایست برای شناخت انواع آن و انتخاب قهوه سالم اطلاعات کافی کسب کرد.

قهوه ارگانیک یا آلی

قهوه یکی از مواد غذایی است که مصرف بسیاری در زمینه آفت کشی نیز دارد. مطالعات بسیاری نشان داده است که آفت کشی به کمک قهوه طیف وسیعی از حشرات را در بر می‌گیرد.

قهوه هایی که در این زمینه مورد استفاده قرار می‌گیرند حالت آلی و ارگانیک دارند که به عنوان یک آفت کش محسوب می‌شوند. دانه‌های این نوع قهوه قابل خوردن برای انسان نیست و حالتی سمی دارد. این نوع قهوه از سم DDT نیز قوی تر و پر کاربردتر می‌باشد.

قهوه آلوده

قهوه نیز مانند تمام مواد غذایی احتمال آلودگی دارد که به کمک میوکوتوکسین آزاد به وجود می‌آید. میوکوتوکسین نوعی قارچ است که در هر شرایطی قادر به رشد است. به طور کلی دو نوع میوکوتوکسین در قهوه با نام‌های آفلاتوکسین و اوخاتوکسین وجود دارد.

این دو نوع قارچ سرطان زا می‌باشند. قهوه هایی که با روش‌های مکانیزه و کاملا مطمئن تولید می‌شوند تا ۶۹% به کاهش سطح میوکوتوکسین می‌پردازند. به این صورت می‌توان از مصرف آن مطمئن شد.

برشته کردن قهوه

اسید کلورژنیک یک نوع آنتی اکسیدان بسیار قوی است که در قهوه برشته شده کمتر از قهوه خام وجود دارد

اسید کلورژنیک یک نوع آنتی اکسیدان بسیار قوی است که در قهوه برشته شده کمتر از قهوه خام وجود دارد

قهوه سبز که به صورت خام است طی مراحلی برشته می‌شود و برای مصرف نوشیدنی آماده می‌گردد. مطالعات نشان داده است که قهوه سبز دارای سطح بالاتری از اسید کلروژنیک می‌باشد. اسید کلورژنیک یک نوع آنتی اکسیدان بسیار قوی است که در قهوه برشته شده به این میزان یافت نمی‌شود. پس در صورتی که می‌توانید قهوه سبز و خام میل کنید پتانسیل آنتی اکسیدان قابل توجهی دریافت خواهید کرد.

برای بهره مندی از خواص قهوه قهوه سالم بنوشید

دانه‌های قهوه یکی از بهترین و مغذی ترین مواد خوراکی در جهان شناخته می‌شود. اگر دانه‌های قهوه به نحوه صحیحی در معرض گرما و رطوبت قرار نگیرند به مرور زمان کیفیت و خواص خود را از دست می‌دهند.

بنابراین بهتر است حتی اگر قهوه سالم و با کیفیت هم تهیه می‌کنید آن را در مقدار کم خریداری کرده و تازه به تازه مصرف کنید. بهترین حالت نگهداری قهوه در ظروف شیشه‌ای یا سرامیک ضد زنگ است که از نور و گرما به دور باشد.

روش‌های مختلف دم کردن قهوه در منزل برای افزایش خواص قهوه و بهبود طعم

روش‌های مختلف دم کردن قهوه می‌تواند بر طعم و خواص آن تاثیر بگذارد. قهوه، غنی از آنتی اکسیدان است و برای سلامتی بدن مفید است. با این حال اضافه کردن قند، شکر، شربت‌های طعم دهنده و خامه با چربی بالا به آن، می‌تواند میزان چربی دور کمر شما را تحت تاثیر قرار دهد و در طولانی مدت بر روی سلامتی شما تاثیر منفی بگذارد.

برای دم کردن قهوه شما به جای شیر گاو می‌توانید از شیر سویا یا روغن بادام استفاده کنید. از افزودن خامه‌های حجیم پرهیز کنید. می‌توانید برای بهتر کردن طعم حین دم کردن قهوه از هل و یا دارچین استفاده کنید. اطمینان حاصل کنید که قهوه را برای سلامت بدن خود به اندازه مصرف می‌کنید.

۱- هیچ گاه از شکر استفاده نکنید

بسیاری طعم تلخ قهوه را دوست ندارند و برای بهتر کردن طعم، مقداری شکر به آن اضافه می‌کنند. اما خطرات آن چیست؟

شکر هیچ گونه ارزش غذایی ندارد و فقط دارای کالری است که می‌تواند هدف کاهش وزن شما را خراب کند. همچنین می‌تواند خطر ابتلا به دیابت و چاقی را توسط مقاومت انسولین و افزایش سطح انسولین در بدن، افزایش دهد.

به علاوه، استفاده کردن از شیرین کننده‌های مصنوعی دیگر به همان اندازه خطرناک است. لذا به دنبال شیرین کننده‌های طبیعی مثل عسل، عصاره وانیل، عصاره نارگیل و استویا باشید. این مواد علاوه بر مواد مغذی که دارند، دارای کالری کمتری هستند.

بنابراین برای اینکه از خواص قهوه حداکثر استفاده را ببرید هرگز شکر به آن اضافه نکنید.

۲- از چاشنی استفاده کنید

اضافه کردن چاشنی به قهوه می‌تواند طعم آن را بهتر کند و عطر و بو را نیز افزایش دهد. بنابراین صبح را با شادی و نشاط بیشتری شروع خواهید کرد.

هل، باعث خنثی کردن اثرات تحریک کننده کافئین و بهبود هضم می‌شود.

دارچین، با طعم و مزه و آنتی اکسیدانی که دارد، می‌تواند درد را کاهش و سطح انرژی را افزایش دهد و همچنین سلامت قلب شما را بهبود ببخشد.

آجیل، می‌تواند درد را کاهش دهد، سوء هاضمه را بهبود دهد و بدن شما را پاکسازی کند. از افزودن مقادیر زیاد این ادویه‌ها اجتناب کنید، زیرا ممکن است طعم و خواص قهوه را از بین ببرند یا تغییر دهند.

۳- از افزودن شربت‌های طعم دهنده اجتناب کنید

یکی از روش‌های مختلف دم کردن قهوه اضافه کردن شربت است. اگرچه شربت، عطر و طعمی دوست داشتنی به قهوه اضافه می‌کند، اما با داشتن رنگ‌های مصنوعی، نگهدارنده‌ها و شکر، نه تنها قند خون را افزایش می‌دهند، بلکه نگهدارنده‌های آن‌ها ممکن است باعث ایجاد مشکلاتی در سلامتی شوند.

شربت‌های بدون قند نیز حاوی مواد شیمیایی هستند که ممکن است بر روی سیستم گوارشی شما تاثیر نامطلوب داشته باشند. با این حال شواهد کافی در مورد اثرات منفی شربت‌های شکر موجود نیست.

۴- از جایگزین‌های شیر گاو استفاده کنید

خواص قهوه برای سلامتی بسیار است. از طرفی مصرف بیش از حد قهوه سیاه می‌تواند شما را بی قرار کند و باعث بی خوابی شود. اگر تصمیم اضافه کردن شیر به قهوه خود را دارید، شیر گاو را با گزینه‌های بهتر مثل روغن بادام و یا شیر سویا جایگزین کنید.

این مواد باعث جلوگیری از مشکل هضم لاکتوز می‌شوند و مصرف کالری و مضرات مرتبط با آنتی بیوتیک‌ها و نگه دارنده‌های شیر لبنی را کاهش می‌دهند. شیر گیاهی، نه تنها کالری کمتری دارد بلکه لاکتوز نیز ندارد.

۵ – خامه قهوه بعد از حل شدن، باعث کرم رنگ شدن قهوه می‌شود

۱۰۰ گرم خامه حاوی ۲۵۷ کالری است. اگر شما جزو آن دسته از افراد هستید که نمی‌توانید عادت خوردن قهوه را بدون خامه کنار بگذارید، وقتش رسیده که در این عادت خود تجدید نظر کنید.
خامه قهوه، ماده‌ای است که به جای شیر برای قهوه استفاده می‌شود.

استفاده از این مواد بسیار آسان است ولی برای بدن ضرر دارد. علاوه بر اینکه آن‌ها جز مواد غذایی صبحگاهی نیستند، این مواد از روغن‌های هیدروژنه، شکر و بسیاری از مواد افزودنی دیگر تشکیل شده اند. روغن هیدروژنی چربی ترانس دارد که می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، سکته مغزی و دیابت را افزایش دهد.

قهوه هنگامی که به اندازه مصرف نشود، حتی اگر با مواد سالم نیز مصرف شود، آسیب‌های بیشتری نسبت به فوایدش دارد.

از خواص قهوه این است که مصرف قهوه به شما انرژی مضاعف می‌دهد و می‌تواند شما را هوشیار نگه دارد، حالتان را بهتر کند، و متابولیسم بدنتان را افزایش دهد. درست کردن یا همان دم کردن قهوه سخت نیست، ولی چیزی که تصمیم می‌گیرید همراه با آن مصرف کنید، می‌تواند رژِیم غذایی شما را بهبود ببخشد و یا آن را خراب کند.

اگر یک قهوه خور حرفه‌ای هستید، حتی یک اشتباه در انتخاب نیز می‌تواند عوارضی برای شما به دنبال داشته باشد.

از خواص قهوه پالو لذت ببرید

قهوه به سبک پالو شامل: روغن نارگیل، شیر نارگیل و پودر کاکائو است. شیر نارگیل را در جایخی فریز کنید. قهوه‌تان را با روغن، وانیل و پودر کاکائو مخلوط کنید.

مواد تشکیل دهنده قهوه پالو

  • ۱ قاشق چای خوری روغن نارگیل
  • ۲ فنجان قهوه
  • ۱ عصاره وانیل
  • ۲ قاشق غذاخوری پودر کاکائو
  • ۱ فنجان شیر نارگیل
  • ۱ قاشق غذاخوری عسل یا شکر نارگیل (اختیاری)

دستور‌ آماده سازی قهوه پالو

  • در شب قبل، شیر نارگیل خود را در جا یخی بریزید و یک شب را یخ بزند.
  • روز بعد، قهوه، روغن نارگیل، پودر کاکائو و وانیل را مخلوط کنید.
  • اگر خواستید، می‌­توانید شیرین­ کننده را اضافه کنید.
  • حدود ۳ کوب شیر نارگیل یخ­ زده را به لیوان خود اضافه کنید و در قهوه مخلوط کنید.

روغن نارگیل در دستور قهوه به سبک پالو درون قهوه مخلوط می‌شود. این کار کمک می­ کند تا قهوه نرم و صاف شود، فقط دقت کنید که روغن نارگیل خام و ارگانیک باشد، فواید آن عبارتند از:

  • باعث بهبود عملکرد مغز می‌شود.
  • سطح کلسترول خوب را افزایش می‌دهد بدون این که بر کلسترول بد اثری بگذارد.
  • خاصیت آنتی اکسیدانی دارد.
  • سطح استرس را کاهش می‌دهد.

شیر نارگیل به عنوان لبنیات پیشنهاد می‌شود. مقوی و خامه‌ای و به اندازه شیر لذیذ و خوش­مزه است. در این دستور، شما باید آن‌ها را در جایخی فریز کنید و به صورت مکعب در بیاورید و در نوشیدنی‌تان مخلوط کنید. شما می‌توانید این یخ‌ها را با اسموتی یا دسرهای خنک خود مخلوط کنید.

فواید شیر نارگیل عبارتند از:

  • افزایش دهنده سطح کلسترول خوب (HDL ) بدون اثر گذاشتن بر سطح کلسترول بد (LDL)
  • کاهش دهنده التهاب و زخم و سوزش معده

پودر کاکائو مزه و بو خوبی به نوشیدنی می‌دهد. حاوی آنتی اکسیدان‌هایی به نام پلی فنول است که ممکن است به جلوگیری از بیماری‌هایی مانند سرطان کمک کند. دارای خواص ضد التهابی است که می‌تواند از آسیب و فرسایش جلوگیری کند. سلامتی قلب و عروق را بهبود می‌بخشد.

خواص قهوه پالو بهبود عملکرد سم ­زدایی و افزایش سطح HDL بدون اثر گذاشتن روی سطح LDL باعث کاهش التهاب و افزایش سلامت قلب است.

بیشتر بخوانید: قهوه و کبد: دوست هم یا دشمن هم؟!!

منبع + + + +

۱ دیدگاه

یک دیدگاه

  1. Avatar

    ایمان

    ۳۰ مرداد ۱۳۹۹ at ۲۱:۰۰

    بسیار ممنون.

    ۰

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا