دانستنی‌های سلامتی

خواص منیزیم: ۱۰ دلیل قانع کننده برای مصرف روزانه منیزیم که باید بدانید

خواص منیزیم
۵+

به احتمال قوی مصرف روزانه منیزیم در اولویت‌های شما نیست اما دلایل زیادی در مورد خواص منیزیم وجود دارد تا شما را قانع کند این ماده را در رژیم روزانه خود قرار دهید.

طبق آمار ۸۰ درصد مردم با کمبود منیزیم مواجه هستند که می‌تواند سبب مشکلاتی مانند: درد ماهیچه, اضطراب, گوارش ضعیف و بی خوابی شود.

منیزیم در بیش از ۳۰۰ عملکرد بیوشیمی در بدن نقش دارد. شما می‌توانید برای دریافت خواص منیزیم از مواد غذایی غنی شده با منیزیم و یا مکمل‌های روزانه استفاده کنید.

علائم کمبود منیزیم

ممکن است برخی بیماری‌ها در بدن تان از علائم کمبود منیزیم باشد

ممکن است برخی بیماری‌ها در بدن تان از علائم کمبود منیزیم باشد

اگر این علائم را در خود مشاهده می‌کنید می‌تواند هشداری برای کمبود منیزیم در بدن‌تان باشد.

  • خستگی
  • اسپاسم عضلانی
  • حالت تهوع
  • سردرد
  • کم اشتهایی
  • احساس سوزن سوزن شدن
  • تشنج
  • ریتم غیر طبیعی قلب

البته تصور نکنید که همه علائم در همه افراد بروز می‌کند اما ممکن است اینطور هم باشد. می‌توانید برای برطرف شدن کمبود منیزیم در بدن با مشورت با پزشک‌تان برای مدتی مکمل‌های منیزیم دریافت کنید.

استرس یکی از شرایطی است که منیزیم بدن را از بین می‌برد. بنابراین اگر در شرایط پرتنش قرار دارید احتمال کمبود منیزیم و در نتیجه افزایش فشار خون در شما بالا است.

همچنین بیماران دیابتی به علت مصرف داروهای حاوی استاتین بیشتر از سایر افراد کمبود منیزیم را تجربه می‌کنند. یکی از علل کمبود منیزیم استفاده از غذاهای غیر ارگانیک است!

این بدان معنا است که با صنعتی شدن کشاورزی مواد معدنی موجود در خاک‌ها به میزان قابل توجهی کاهش یافته و همین امر موجب کاهش منیزیم در رژیم‌های غذایی شده است. استفاده از غذاهای ارگانیکی که در خاک‌های مرغوب به عمل آمده می‌تواند جبران این کمبود باشد.

عدم تعادل منیزیم و کلسیم در بدن، یعنی کمبود منیزیم و مصرف زیاد کلسیم باعث اسپاسم عضلانی و کاهش عملکرد عضلات و سیستم اعصاب می‌شود.

این ماده یک عنصر اساسی برای سیستم قلب و عروق است که کمبود منیزیم می‌تواند منجر به حملات قلبی گردد. قلب به مقادیر فراوانی منیزیم برای کارکرد صحیح نیاز دارد که در صورت نبودن این ماده عملکرد قلب با مشکل مواجه می‌شود.

بسیاری از پزشکان برای جلوگیری از پوکی استخوان در زنان مکمل‌های کلسیم تجویز می‌کنند. اما جالب است بدانید که پوکی استخوان در زنانی که مکمل‌های کلسیم زیادی مصرف می‌کنند بیشتر از سایر زنان است!

علت این امر اعتقاد بسیاری از پزشکان بر مصرف دو برابری کلسیم نسبت به منیزیم است. در صورتی که این نسبت باید کاملا مساوی باشد تا فرد را از مشکلات ناشی از عدم تعادل این دو ماده معدنی حیاتی مصون بدارد.

ویتامین D3 و K2 دو واسطه‌ی مهم برای برقراری این تعادل در بدن هستند که البته ضوابط خاصی برای مصرف آن‌ها نیز وجود دارد. به طوری که مقادیر بالای ویتامین D موجب کمبود منیزیم در بدن خواهد شد. علاوه بر آن فرد در معرض خطر مسمومیت ویتامین D نیز قرار دارد.

بنابراین حفظ تعادل میان این ویتامین‌ها و مواد معدنی برای کارکرد صحیح بدن کاملا ضروری است. منیزیم Magnesium در مقابل افسردگی، اضطراب و شل شدن عضلات مقاومت می‌کند. یکی از وظایف منیزیم کنترل کلسترول خون است.

خواص منیزیم

افزایش انرژی

یکی از خواص منیزیم تولید انرژی در بدن است. برای تولید انرژی بدون منیزیم بدن متحمل خستگی مداوم می‌شود. مصرف دوز روزانه این ماده سبب می‌شود که انرژی شما به صورت طبیعی افزایش پیدا کند.

کاهش اضطراب از مهم ترین خواص منیزیم

منیزیم نقش اساسی را در تولید هورمون‌های شادی بخش مانند سروتونین ایفا می‌کند. کاهش سطح این ماده می‌تواند موجب استرس و اضطراب شود. اگر بدن شما مقدار کافی از این ماده را دریافت کند می‌تواند ذهن شما را آرام کند.

مبارزه با بی خوابی

کمبود مواد مغذی در بدن می‌تواند منجر به بی خوابی شود. منیزیم می‌تواند ذهن را آرام کند و خواب آرامش بخشی را برای شما رقم بزند. طبق مطالعات درباره خواص منیزیم برای بدن انسان، منیزیم می‌تواند با کاهش کورتیزول با بی خوابی مبارزه کند.

رفع مشکل یبوست و درمان مشکلات گوارشی با منیزیم

رفع مشکل یبوست و درمان مشکلات گوارشی با منیزیم

هضم آسان

یکی از خواص منیزیم این است که می‌تواند ماهیچه‌های دستگاه گوارش را آرام کند و همچنین در خنثی کردن اسید معده موثر است. از خواص منیزیم رفع مشکل یبوست و درمان مشکلات گوارشی است.

رفع گرفتگی عضلات

زمانی که بدن دچار کمبود منیزیم می‌شود ممکن است به گرفتگی عضلات منجر شود. علت آن این است که منیزیم نقش مهمی را در سیگنال‌های عصبی عضلانی و انقباض ماهیچه‌ای ایفا می‌کند.

از دیگر خواص منیزیم این است که سبب آسودگی ماهیچه‌ها می‌شود.

بهبود سلامت قلب با خواص منیزیم

قلب بیشترین میزان منیزیم را در خود نگهداری می‌کند. این ماده به همراه کلسیم می‌تواند در سلامت سطح فشار خون موثر باشد. اگر بدن شما مقدار کافی از این ماده را دریافت نکند در معرض بیماری‌های قلبی و گرفتگی‌های دردناک ماهیچه قرار می‌گیرد.

پیشگیری از دردهای میگرن

منیزیم دارای نقش فرارسان عصبی بوده و در جریان خون نیز موثر است بنابراین می‌تواند درد‌های ناشی از میگرن را کم تر کند.

از خواص منیزیم این است که هورمون‌های ضد درد را آزاد می‌کند و سبب کاهش تنگی رگ‌های خونی و بالا رفتن فشار خون می‌شود.

مطالعات نشان داده است که علایم میگرن در بیماران مبتلا با مصرف منیزیم کاهش یافته است.

با خواص منیزیم از پوکی استخوان جلوگیری کنید

میزان زیاد منیزیم سبب افزایش تراکم در استخوان می‌شود. طبق تحقیقات زنان می‌توانند با مصرف این ماده از پوکی استخوان جلوگیری کنند.

تنظیم سطح پتاسیم و کلسیم

یکی از خواص منیزیم این است که عملکردهای بیوشیمی در بدن را تنظیم می‌کند. همچنین نقش مهمی در انتقال یون‌های پتاسیم و کلسیم از طریق غشای سلولی ایفا میکند. وجود این ماده در ضربان منظم قلب حائز اهمیت است.

بهبود سلامت مغز با خواص منیزیم

کاهش منیزیم می‌تواند به سلول‌های عصبی مغز آسیب زده و منجر به مرگ آنها شود چرا که این ماده می‌تواند از سلول‌های عصبی به خصوص پس از آسیب‌های مغزی محافظت کند.

مواد غذایی حاوی منیزیم

مواد غذایی حاوی منیزیم را بشناسید

مواد غذایی حاوی منیزیم را بشناسید

اسفناج

اسفناج یکی از سبزیجات و مواد غذایی حاوی منیزیم به شمار می‌رود که می‌تواند کمبود منیزیم را در بدن رفع کند. در یک فنجان اسفناج ۱۵۷ میلی گرم منیزیم یافت می‌شود. اسفناج علاوه بر منیزیم فراوان، ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری و مهمی دارد که برای بدن بسیار مفید است.

برای بهره مندی از خواص منیزیم برگ چغندر میل کنید

چغندر و بخصوص برگ آن از جمله مواد غذایی حاوی منیزیم است که آنتی اکسیدان زیادی دارد. یک فنجان برگ چغندر ۱۵۴ میلی گرم منیزیم در بر دارد. برگ چغندر در سلامتی چشم، کاهش التهابات، تنظیم قند خون بسیار موثر است.

دانه کدو تنبل

دانه‌های بسیاری وجود دارند که میزان بالایی منیزیم دارند و برای درمان کمبود منیزیم بسیار مفید هستند. دانه کدو تنبل یکی از این دانه‌های مهم است. در یک هشتم فنجان دانه کدو تنبل ۹۲ میلی گرم منیزیم وجود دارد.

همان طور که مشاهده می‌کنید این دانه یکی از منابع بزرگ منیزیم به شمار می‌رود. این دانه می‌تواند در ثبات سطح فشار خون و سلامتی قلب بسیار موثر باشد.

آووکادو

آووکادو از میوه‌های پر خاصیت و سرشار از منیزیم است که می‌تواند در رفع کمبود منیزیم کمک شایانی کند.

این میوه مغذی سرشار از پتاسیم، ویتامین K، ویتامین‌های گروه B و چربیهای اشباع نشده است. هر یک عدد آووکادو ۵۸ میلی گرم منیزیم به بدن شما وارد می‌کند.

مطالعات نشان داده است که آووکادو در کاهش التهاب و بهبود سطح کلسترول خون موثر است.

آجیل

بادام یکی از منابع غنی منیزیم است

بادام یکی از منابع غنی منیزیم است

آجیل از چندین نوع مختلف مغز تشکیل شده است که هر کدام خواص بی‌نظیری دارند.

بادام یکی از منابع بزرگ و مواد غذایی حاوی منیزیم است که در دانه‌های آجیل سرآمد است. آجیل منبع بزرگ فیبر و چربی‌های اشباع نشده است.

کاکائوی خام

کاکائو نیز یک منبع گیاهی و از مواد غذایی حاوی منیزیم است. کاکائو به شما کمک می‌کند راحت تر تمرکز کنید و قند خون را به انرژی مبدل می‌سازد. کاکائو خام خواص بیشتر و بهتری نسبت به کاکائو‌های تبدیل شده به شکلات دارد.

موز

هر یک عدد موز بزرگ شامل ۳۷ میلی گرم منیزیم است. موز همچنین سرشار از ویتامین C، ویتامین B6، فیبر و پتاسیم فراوان است. این میوه مغذی در کاهش خطرات بیماری‌های قلبی و فشار خون بسیار تاثیر دارد. موز می‌تواند فشار خون را متعادل کند.

لوبیا سفید

در صورتی که نیمی از یک فنجان لوبیا سفید یا لوبیا چیتی را به غذای خود اضافه کنید ۶۰ میلی گرم منیزیم به بدن خود افزوده اید. لوبیا منبع خوبی برای پروتئین و فیبر است که می‌تواند هضم غذا را تنظیم کند. لوبیا و دیگر حبوبات در پیشگیری بیماری‌های قلبی و همچنین دیابت تاثیر دارد.

خواص منیزیم در انجیر

تنها نیمی از یک فنجان انجیر شامل ۵۰ میلی گرم منیزیم است و می‌تواند به خوبی از عهده درمان کمبود منیزیم بدن برآید.

این میوه چه به صورت تازه چه خشک حاوی پتاسیم، کلسیم، آهن و مس است. آنتی اکسیدان بسیاری در انجیر وجود دارد که از سیستم ایمنی بدن محافظت می‌کند.

معجون ضد استرس منیزیم بسازید

منیزیم Magnesium اکسیر بیماری‌های روحی است و می‌تواند اضطراب شما را تا حد زیادی درمان کند. استرس معمولا در بدن‌هایی که سطح قلیایی دارند بیشتر دیده می‌شود.

منیزیم می‌تواند این سطح قلیایی را متعادل کرده و انرژی مضاعف به شما بدهد. این عنصر در کاهش وزن نیز بسیار موثر است.

تنها با چند غذای ساده یا نوشیدنی و ساخت معجون ضد استرس منیزیم می‌توانید سلامت جسمی و روانی خود را تعادل بخشید.

به جای استفاده از داروهای آرام بخش که سرشار از مواد شیمیایی هستند با استفاده از سه عنصر طبیعی علاوه بر رفع و درمان استرس جلوی پیشرفت اضافه وزن خود را هم بگیرید.

مواد لازم:

  • ۱ قاشق غذا خوری منیزیم
  • ۱ لیوان آب
  • ۱/۲ از یک لیمو
  • ۱ قاشق چایخوری عسل
  • ۱ مکعب یخ

اکنون با مواد بالا می‌توانید یک معجون ضد استرس مفید برای خودتان تهیه کنید و از دیگر خواص منیزیم هم بهره ببرید. منیزیم را به آب اضافه کرده و خوب به هم بزنید. نصف لیمو و عسل را اضافه کرده و مخلوط کنید. برای گوارا تر شدن یک مکعب یخ اضافه کنید و معجون را بنوشید.

عسل از مقوی ترین و پرخاصیت ترین مواد غذایی محسوب می‌شود.

حاوی فلاونوئیدها، یا همان آنتی اکسیدان خیلی قوی است. خواص ضد باکتری و ضد قارچی عسل به محافظت بدن در برابر بیماریها بسیار کمک می‌کند.

از دیگر مزایای این خوراکی لذیذ درمان گلودرد، کمک به کاهش وزن، درمان سرفه، مبارزه با بی خوابی و کاهش استرس است.

لیمو از خانواده مرکبات است و مرکبات خواص ضد باکتری و ضد قارچی بالایی دارند. اغلب لیمو جهت سرماخوردگی، سردرد، سرفه و آنفولانزا استفاده می‌شود.

لیمو قادر به بازگرداندن سلامتی می‌باشد. و در افزایش سطح انرژی بدن کاملا موثر است.

بیشتر بخوانید: درمان استرس: چگونه اضطراب و استرس مزمن با راهکارهای طبیعی

منبع +

۱ دیدگاه

یک دیدگاه

  1. Avatar

    بهار

    ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ at ۲۳:۵۷

    شبها زمان مناسبی برای خوردن قرص منیزیم هستش
    منون از مطلب خوبتون

    ۱+

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا