روانشناسی و موفقیت

فواید داشتن دوست صمیمی : دوستان صمیمی مانع از ابتلا به این بیماری‌ها می‌شوند

جلوگیری از زوال عقل فواید داشتن دوست صمیمی

دوستی و روابط اجتماعی در هر سنی ویژگی های خاص خود را دارد. ولی در دوران پیری از آن جا که فرد فعالیت جسمی کمتری دارد و به دلایل مختلف بیشتر در خانه حضور دارد، دوستی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. تحقیقاتی که همین چند روز پیش در نشریات پزشکی منتشر شد نشان می‌دهد داشتن دوستان صمیمی در سالمندی مانع از ابتلا فرد به بیماری های دمانس و آلزایمر می‌شود.

۲+

تحقیقات اخیر درباره فواید داشتن دوست صمیمی که نتایج آن همین چند روز پیش در مجله پزشکی PLOS منتشر شد نشان داده است داشتن دوستان صمیمی مانع از دست دادن حافظه و جلوگیری از زوال عقل می‌شود. این تحقیقات توسط محققان عصب شناس دانشگاه پزشکی شیکاگو آمریکا با مدیریت امیلی روگالسکی Emily Rogalski بر روی افرادی انجام گرفت که نام به آن ها سوپرپیرها به آنها داده شد. حالا سوپر پیرها به افرادی گفته می‌شود که بالای هشتاد سال عمر دارند ولی از نظر مغزی؛ ذهن آن همانند ۵۰ تا ۶۰ ساله های سالم عمل می‌کند. در علم پزشکی این اولین باری بود که هشتاد تا نود ساله ها مورد بررسی قرار می‌گرفتند. نتیجه این تحقیق جالب را درباره جلوگیری از زوال عقل که از فواید داشتن دوست صمیمی است در نت نوشت امروز بخوانید.

بیشتر بخوانید: طبقه بندی دوستان بر اساس میزان صمیمیت، هر دوستی در زندگی شما چه جایگاهی دارد؟

فواید داشتن دوست صمیمی

حافظه بهتر

یکی از فواید داشتن دوست صمیمی بهبود عملکرد حافظه است. گروه تحقیق ابتدا ۳۱ نفر از سوپرپیرها و ۱۹ افراد عادی هم سن آن‌ها را با یک پرسش نامه از نظر سلامت روان بررسی کردند. این پرسش‌نامه شامل ۶ بخش بود: هدف‌مندی زندگی، اعتماد به خود، رشد و تکامل فردی، احاطه به محیط، ارتباط موثر با دیگران و مستقل بودن.

شرکت کنندگان حداقل ۸۲ سال سن داشتند ولی حافظه خودزندگی نامه ای یا اپیزودیک Episodic Memory آن ها مثل میانسالان ۵۰ تا ۶۰ ساله سالم بود.

بیشتر بخوانید: بهترین فرد برای حس همدردی و درد دل از نظر علمی کیست؟

دوستان بیشتر

بررسی این گروه ۸۰ تا ۹۰ ساله نشان داد آن ها دوستان و روابط اجتماعی بیشتری داشتند. همین رابطه اجتماعی باعث شده بود دو بخش مغز Economo Neurons و Anterior Cingulate Gyrus ضخیم تر باشند که نشان دهنده عملکرد بهتر این گروه سنی در زمینه های مختلف بود.

بیشتر بخوانید: ویژگی های یک دوست واقعی چیست؟ آیا دوستان اینترنتی دوستان واقعی هستند؟

حفظ روابط دوستی یعنی سلامتی

نتیجه تحقیقات روگالسکی را متقاعد کرد افرادی که دارای روابط اجتماعی بهتری هستند زوال عقل و کند شدن عملکردهای شناختی آهسته و حتی گاهی متوقف می‌شود. این پروفسور مسوول تحقیقات درباره فواید داشتن دوست صمیمی می‌گوید : “این تحقیق درهای جدیدی را درباره سالمندان در علم پزشکی باز کرده است تا فاکتورهای مربوط به عملکردهای شناختی مغز این گروه سنی برای جلوگیری از بیماری‌هایی مثل زوال عقل و آلزایمر با دقت بیشتری مطالعه شود. نمی‌توان به سادگی گفت اگر کسی دوستان بیشتری دارد پس بیماری آلزایمر نمی‌گیرد، ولی روابط اجتماعی می‌تواند یک عامل بازدارنده باشد.”

پروفسور روگالسکی اعتقاد دارد عدم اعتیاد به الکل و سیگار، تغذیه سالم و داشتن دوستان صمیمی هر چند نمی‌تواند مانع از ابتلا فرد به بیماری‌های مختلف شود، ولی از فاکتورهایی مهی است که می‌تواند باعث شود سالمندان زندگی سالم تر و طولانی تری داشته باشند.

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا