دانستنی‌های سلامتی

درد دندان عصب کشی شده: علت این درد و راه‌های درمانی که باید بدانید!

درد دندان عصب کشی شده
۳+

درمان کانال ریشه یا عصب کشی با همه دردی که می‌کشیم و هزینه ای که برای انجام آن می‌کنیم ممکن است همیشه ۱۰۰٪ موفقیت آمیز نباشد. چندین عامل ممکن است به درد دندان عصب کشی شده منجر شود که در این صورت فرد ناچار است به دندانپزشکی رفته و برای درمان مجدد کانال ریشه اقدام کند. ممکن است بلافاصله درد دندان عصب کشی شده را تجربه نکنید و شاید ماه‌ها یا حتی سال‌ها بعد از انجام عصب کشی این درد ظاهر شود. اما وجود این درد تا دو هفته کاملا طبیعی است. در این مقاله به صورت مفصل به بررسی این موضوع پرداخته ایم، با نت نوشت همراه باشید.

درد دندان عصب کشی شده

چگونه بفهمیم عصب کشی موفقیت آمیز بوده است؟

عصب کشی یا درمان کانال ریشه موفق دردناک نیست. با این حال تا دو هفته صبر کنید ولی اگر درد دندان عصب کشی شده متوقف نشد مراجعه به پزشک ضروری است. اگر رادیوگرافی (اشعه ایکس) ناحیه‌ای تاریک در اطراف ریشه دندان نشان دهد، نشان دهنده بهبودی کانال ریشه دندان است.

موفقیت در درمان کانال ریشه دندان به از بین بردن باکتری‌ها از سیستم کانال ریشه و آب بندی آن بستگی دارد. بنابراین روش مورد استفاده و تکنیک عصب کشی بسیار مهم است.

علت درد دندان عصب کشی شده

عصب کشی یا درمان کانال ریشه موفق دردناک نیست

عصب کشی یا درمان کانال ریشه موفق دردناک نیست

تمیز نشدن کامل ریشه دندان

کانال‌های ریشه در مجاری دندان به صورت منحنی هستند و دسترسی به آنها کمی دشوار است. این قسمت حاوی کلونی‌های باکتریایی چسبنده‌ای هستند که برداشتن و دسترسی به آنها دشوار می‌باشد.

اگر این باکتری‌ها باقی بمانند و به درستی ضد عفونی نشوند، می‌توانند رشد کنند که در این صورت درمان موفقیت آمیز نخواهد بود و در نهایت درد دندان عصب کشی شده را به همراه دارد.

شکستن تاج دندان و مهر و موم تاجی نامناسب علت درد دندان عصب کشی شده

اگر تاج دندان که برای محافظت از ترک‌های دندان استفاده می‌شود، بشکند یا مدت زیادی پس از تمیز کردن کانال‌های ریشه قرار داده شود، باکتری‌ها می‌توانند از طریق مجراهای ریشه دوباره وارد دندان‌ها شوند.

بنابراین ترمیم نهایی ناقص یا ناکافی (همان کاری که بعد از اتمام درمان عصب کشی دندان انجام می‌گیرد) می‌تواند به باکتری‌ها و سایر آلودگی‌ها مجدداً راهی به داخل ریشه دندان دهد. از این پدیده به عنوان “نشت تاجی” یاد می‌شود و عامل اصلی نارسایی کانال ریشه و درد دندان عصب کشی شده است.

در هم شکستن مهر و موم داخلی دندان

با گذشت زمان، مهر و موم داخلی در داخل دندان شما در حین درمان ریشه می‌تواند از بین برود که ممکن است باعث برگشت باکتری‌ها به کانال‌های ریشه شود.

حساسیت علت درد دندان عصب کشی شده

گاهی حساسیت به مواد مورد استفاده در ترمیم دندان و ایجاد التهاب در بافت‌هایی که ریشه دندان را احاطه کرده است باعث درد دندان عصب کشی شده خواهد شد. با گذشت زمان، مهر و موم داخلی دندان شما می‌تواند از بین برود و احتمال دارد باعث برگشت باکتری‌ها به کانال‌های ریشه شود.

ریشه‌های ترک خورده

ترک هایی که در ریشه دندان ایجاد می‌شود می‌توانند توسط باکتری‌ها احاطه شوند و عفونت حاصل از آن باعث درد دندان عصب کشی شده شود. این بدان معناست که پس از حمله باکتری‌ها عفونت ناشی از استعمار آنها حتی بعد از عصب کشی نیز پاک نمی‌شود. این ریشه‌های ترک خورده یک منبع مداوم برای تحریک بافتهایی است که ریشه دندان را احاطه کرده‌اند.

پر کردن بیش از حد مواد پر کننده دندان

مطالعات نشان داده است در مواردی که برای پر کردن دندان و پلمپ سیستم ریشه دندان از مواد پر کننده بیش از حد نیاز استفاده شود، احتمال نارسایی درمان در عصب کشی افزایش می‌یابد.

علائم درد دندان عصب کشی شده

پس از عصب کشی ممکن است در روزهای بعد از عمل احساس درد کنید و این موضوع امری طبیعی است

پس از عصب کشی ممکن است در روزهای بعد از عمل احساس درد کنید و این موضوع امری طبیعی است

درد

پس از عصب کشی ممکن است در روزهای بعد از عمل احساس درد کنید و این موضوع امری طبیعی است اما اگر درد بیش از چند روز بماند (حدود دو هفته)، می‌تواند نشانه این باشد که ریشه دندان با باکتری‌ها و عفونت بار دیگر درگیر شده است.

این درد ممکن است هنگام قرار دادن دندان‌ها به روی یکدیگر، ضربه زدن روی دندان و یا بر اثر جویدن غذا به وجود آید.

ورم

درد دندان عصب کشی شده گاهی به صورت التهاب و تورم و مدتی بعد از درمان به وجود می‌آید که در این صورت باید در اسرع وقت توسط دندانپزشک خود ویزیت شوید. در حالت شدید و جدی ممکن است این تورم صورت و حتی گردن را نیز در بر گیرد.

این نوع ضایعه (که به آن “دستگاه سینوس” گفته می‌شود) به طور مداوم به صورت جوش لثه شکل می‌گیرد که موقعیت آن در ناحیه نوک ریشه دندان است. عفونت به طور معمول در نارسایی کانال ریشه نقش زیادی دارد و ممکن است در هر لحظه فعال شود. به این ترتیب دندان هایی که دارای مشکل عصب کشی هستند، عفونت لثه در کمین آنها است.

مشاهده ترشحات از دندان

اگر ترشح از ناحیه اطراف دندان درمان شده را مشاهده کنید، ممکن است نشانگر این باشد که آبسه رخ داده است. بنابراین در صورت مشاهده ترشحات حتما به پزشک خود مراجعه کنید.

حساسیت به دما

این علائم به اندازه درد و تورم باعث درد دندان عصب کشی شده نمی‌شود و به اندازه موارد بالا رایج نیست اما در مواردی مشاهده شده است که تماس مواد غذایی گرم یا سرد سبب ایجاد درد دندان شده باشد.

از آنجایی که به وسیله عصب کشی دندان بافت عصبی آن را برداشته شده است پس پاسخی به گرما یا سرما ایجاد نمی‌شود. چون دیگر هیچ بافت اعصابی در داخل کانال دندان وجود ندارد که بتواند احساسی داشته باشد. بنابراین انتظار این است که پس از اتمام درمان اندودنتیک دندان (عصب کشی)، بافت هایی که ریشه دندان را احاطه کرده‌اند، بدون درد باقی بماند.

چون عصبی که توسط بافت‌هایی در کانال ریشه دندان احاطه شده است در طول درمان و همان‌طور که از نام عصب کشی پیداست از بین می‌روند. اما در مواردی که یک یا چند کانال ریشه دندان نادیده گرفته شده باشد، در این صورت به وجود آمدن این نوع حساسیت در زمانی که عصب کشی به خوبی انجام نشود امکان پذیر است.

انجام موفقیت آمیز عصب کشی هرگونه مشکل مانند عفونت و التهاب و یا درد دندان عصب کشی شده را می‌تواند برطرف کند و مانع از بروز این علائم شود. سطح یا درجه‌ای که فرد علائم را تجربه می‌کند می‌تواند در نوسان باشد. مدت زمان درگیری با این علائم نیز ممکن است روزها، هفته‌ها یا ماه‌ها برای اشخاص مختلف ادامه داشته باشد.

ولی باید بدانید که داشتن این علائم همیشه نشان دهنده نارسایی در عصب کشی نیست. به طور کلی، دندانهایی که عصب کشی ناموفقی داشته اند، امکان شعله ور شدن علائم نام برده شده در هر زمان و در نتیجه بروز آبسه حاد را دارند.

موارد زیادی وجود داشته است که از نظر بیمار، دندان آنها کاملاً درمان شده است و تصور می‌شود عصب کشی موفقیت آمیزی داشته است. اما در طول معاینه با اشعه ایکس نشان از وجود مشکل بوده است.

بیشتر بخوانید: عصب کشی دندان: چگونه انجام می‌شود و چه زمانی لازم است؟

گزینه‌های درمانی درد دندان عصب کشی شده

بیمارانی که درد دندان عصب کشی شده و ناکامی در درمان کانال ریشه‌ را تجربه کرده‌اند و یا اگر دندانپزشک تشخیص دهد که درمان اصلی (اولیه) عصب کشی دندان شما شکست خورده است باید بدانند که چه گزینه هایی برای حل این مشکل وجود دارد.

به طور کلی معمولاً دو گزینه وجود دارد:

اولین روش: درمان مجدد ریشه دندان به طور استاندارد برای کمک به نجات دندان

از آنجا که مشکل اساسی که در حال حاضر در دندان شما وجود دارد این است که سیستم ریشه آن آلوده شده است (با میکروارگانیسم‌ها، مواد تحریک کننده و غیره …)، تنها روش دندانپزشکی که می‌تواند وضعیت آن را التیام بخشد و درد دندان عصب کشی شده را تسکین دهد درمان کانال ریشه دندان به طور مجدد (عقب نشینی) که درمان قبلی آن ناکام ماند است. در صورتی که بار دیگر و درست مثل اولین بار درمان مجرای ریشه دندان انجام گیرد، به این فرایند عقب نشینی متعارف گفته می‌شود.

دومین روش: این روش شامل کشیدن دندان است. اما یک مطالعه تحقیقاتی نشان داده است که اکثر بیماران ترجیح می‌دهند دندان طبیعی خود را نجات دهند، بنابراین لایه درمانی کانال ریشه، بر کشیدن دندان و تخلیه دندان پوسیده و سپس کاشت دندان دیگر برای بسیاری از افراد اولویت دارد.

اگر شرایط موجود در سیستم کانال ریشه‌ای دندان با انجام برخی از روش‌های عقب نشینی امکان پذیر نباشد، تنها راه باقی مانده برای رهایی از این شرایط مشکل ساز تخلیه دندان است. البته درمان ایده آل به طور معمول شامل تعویض دندان با دندان مصنوعی و یا قالب گیری است.

اگر پوسیدگی دندان شدید بوده، باید تا قبل از اینکه پوسیدگی و خرابی آن بر روی بافت‌ دندان‌های مجاور تأثیر بگذارد برداشته شود تا وضعیت بدتری برای بیمار ایجاد نشود. استخراج دندان پوسیده بدون تعویض دندان، ممکن است ساده ترین و ارزان ترین راه حل به نظر برسد. ولی با جایگزین کردن دندان از دست رفته، سلامت دندان شما را بهتر حفظ می‌کند.

توجه: آمار مربوط به میزان موفقیت در رابطه با اقدام برای بهبود مجدد درد دندان عصب کشی شده در افراد نشان می‌دهد که مربوط به درمان ثانویه کانال ریشه‌ای و موارد عقب نشینی نرخ موفقیت پایین تری داشته است و این در حالی است که کاشت دندان در اغلب موارد موفقیت آمیزتر بوده است.

بیشتر بخوانید: درد دندان پر شده: علل و درمان

درمان موقت درد دندان عصب کشی شده

گاهی می‌توان از مسکن‌های بدون نیاز به تجویز استفاده کرد. ولی اگر به پزشک مراجعه کنیدممکن است دندانپزشک تشخیص دهد که فعلا آنتی بیوتیک‌ها را برای شما بنویسد تا علائم فعلی تان را کنترل کند.

درمان اندودنتیک غیر جراحی

گاهی برای حفظ دندان اصلی خود لازم است به اندودنتیک مراجعه کنید که متخصص درمان کانال ریشه‌ای بوده و به جای کشیدن دندان و جایگزینی دندان دیگر که خلاف میل اکثر افراد بوده است به برطرف شدن درد دندان عصب کشی شده که بر اثر عصب کشی نادرست ایجاد شده، کمک کرده و همچنین به ادامه فعالیت دندان خراب در دهان کمک زیادی می‌کند.

تمرکز این روش بر ضد عفونی کردن دندان است. سپس پر کردن و آب بندی دندان را که اکنون تمیز شده است، انجام می‌شود.

درمان اندودنتیک با جراحی

دسترسی به انتهای ریشه دندان نیاز به یک عمل جراحی جزئی دارد. به طور کلی، استفاده از روش جراحی زمانی استفاده می‌شود که دلایلی وجود داشته باشد که پزشک بداند درمان کانال ریشه معمولی موفقیت آمیز نخواهد بود.

این مشکل ممکن است به دلایلی در ارتباط با آناتومی کانال ریشه اصلی دندان یا تغییرات ایجاد شده توسط اقدامات درمانی قبلی باشد. هدف از جراحی جزئی حذف بخشی از آناتومی کانال ریشه دندان یا تهیه محل مناسب برای پر کردن دندان (یا هر دو) باشد. انجام این کار همچنین به دندانپزشک فرصتی می‌دهد تا مهر و موم کانال را که با درمان قبلی خود ایجاد کرده است، ارزیابی کند تا دچار شکستگی نشده باشد.

پس از انجام کلیه مراحل لازم، محل جراحی بسته شده و بخیه هایی برای تثبیت بافت لثه زده می‌شود. جراحی دندان بهتر است توسط یک متخصص اندودنتیست انجام شود. مطالعات انجام گرفته که در رابطه با موارد ناکامی عصب کشی، مشخص کرد که تقریباً ۸۰٪ از آنها توسط دندانپزشکان عمومی که تخصص لازم را نداشته اند انجام شده است.

پس از مراجعه به دندان پزشک وی از طریق میزان حساسیت به فشار، دندان را بررسی و معاینه می‌کند که به آن آزمایش کوبه‌ای گفته می‌شود. انواع مختلفی از دندان‌ها وجود دارد که دارای تعداد متفاوتی از ریشه و کانال‌های ریشه‌ای هستند. اما متأسفانه در بسیاری از موارد، دندانپزشک معالج این مورد را در نظر نمی‌گیرد و همین سبب عدم موفقیت عصب کشی می‌شود.

مسئله اصلی این است که هر کانال درمان نشده (نادیده گرفته شده یا کشف نشده)، می‌تواند به تنهایی، سبب ساز عفونت ریشه‌ دندان باشد.

یک مطالعه که ۳۳۷ مورد از موارد کانال ریشه‌ای شکست خورده را مورد بررسی قرار داده است مشخص کرد که کانال‌های نادیده گرفته شده در ۴۲٪ موارد باعث ناکامی درمان و سرانجام درد دندان عصب کشی شده می‌باشد.

منبع + + +

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا