دانستنی‌های سلامتی

درد دندان پر شده: علت ها و درمان درد دندان ترمیم شده

درد دندان پر شده
۳+

حساسیت و درد دندان پر شده بسیار رایج است. عوامل مختلفی این درد را به وجود می‌آورد. دندان پر شده ممکن است به فشار زیاد، تماس دندان با هوا هنگام باز کردن دهان، غذاهای شیرین و حتی دما بسیار حساس باشد. به طور معمول حساسیت و درد خود به خود پس از گذشت چند هفته برطرف می‌شود. در طول این مدت از مواردی که باعث ایجاد حساسیت خواهد شد خودداری کنید و در اغلب موارد نیازی به مسکن نیست.

به طور معمول وقتی شما یک رویه درمانی در دندانپزشکی انجام می‌دهید، بسیار محتمل است که بعد از آن دندان درد را تجربه کنید. پس این درد دندان اکثر مواقع درد کوتاه مدت شایع و طبیعی است.

درد دندان پر شده حدودا چهار هفته ادامه می‌یابد اما اگر بیش از این مدت ادامه داشت و از بین نرفت با دندانپزشک خود تماس بگیرید. ممکن است او به شما توصیه کند از یک خمیر دندان مخصوص و بی حس کننده استفاده کنید، و احتمال این وجود دارد که دندان شما را مجدد معاینه کند و مواد بی حس کننده برای تسکین درد دندان شما به کار گیرد در بعضی موارد نیز در صورت پوسیدگی عمیق ممکن است دندانپزشک درمان کانال ریشه یعنی همان عصب کشی را برای دندان شما لازم ببیند.

پیش از بررسی علت درد دندان پر شده بد نیست که درباره دلیل و نحوه پر کردن دندان‌ها نیز بدانیم!

در چه صورت باید دندان‌ را پر کنیم؟

هدف از پر کردن، رفع پوسیدگی دندان یا حفره‌ها و هرگونه ناراحتی و خرابی آن‌ها می‌باشد. هدف از پر کردن، رفع پوسیدگی دندان یا حفره‌ها و رفع هرگونه ناراحتی و خرابی آن‌ها می‌باشد. بنابراین اگر در دندان‌ها حفره ایجاد شود و به اصطلاح درد حفره‌ای داشته باشید، باید به دندانپزشک خود مراجعه کنید زیرا ممکن است نیاز به پر شدن داشته باشد. پر کردن دندان از رایج ترین راه‌های تسکین درد حفره است.

ولی چرا برخی از افراد بعد از پر کردن و به امید بهبود و درمان، درد دندان را تجربه می‌کنند؟ دلایل مختلفی وجود دارد که باعث می‌شود بعد از پر شدن دندان خود احساس کمی درد یا حساسیت کنید.

مراحل پر کردن دندان

مرحله اول بی حسی موضعی دندان است: اولین کاری که دندانپزشک انجام می‌دهد، بیهوشی موضعی برای بی حس کردن ناحیه اطراف دندان و ناحیه حفره است.

مرحله دوم تخلیه و از بین بردن بخش پوسیده دندان می‌باشد: پس دندانپزشک در این مرحله با استفاده از مته مخصوص بخش پوسیدگی دندان را تخلیه می‌کند تا هرگونه پوسیدگی و خرابی را از بین ببرد. بعد از اینکه دندانپزشک پوسیدگی را برطرف کرد، فضای دندان آماده برای پر کردن شده است.

مرحله سوم که مرحله آخر می‌باشد پر کردن است: برای پر کردن، دندانپزشک قبل از هر کاری دندان را با یک ژل اسیدی مرطوب می‌کند و در بخش آخر برای تسکین درد حفره، پر کردن را با استفاده از مواد مخصوص انجام می‌دهد و پس از پر کردن دندان را صیقل خواهد داد.

علت درد دندان پر شده

درد اطراف دندانی که پر شده علل مختلفی دارد که هر کدام ناشی از علت دیگری است.

اما درد دندان بعد از پر کردن امری عادی است و خوشبختانه شما گزینه‌های زیادی برای مقابله با درد دندان پر شده دارید. برخی از علت‌های عمده این درد عبارت است از:

درد بر اثر تماس دندان‌ها با یکدیگر

هنگامی که غذا می‌جوید و یا هنگام لمس دندان‌ها با یکدیگر، درد را احساس خواهید کرد. این درد تقریبا پس از رفع بی حسی و سری دندان مشاهده می‌شود و با گذشت زمان ادامه می‌یابد و یا حتی بیشتر می‌شود. گاهی نیاز است که این دندان مجدد پر شود. گاهی احتیاج به ترمیم بیشتر و عمیق تر مثل ترمیم کانال ریشه (عصب کشی)، دارد.

درد دندان پر شده بر اثر مواد خوراکی گرم یا سرد و یا مواد اسیدی

این نوع درد بسیار شدید و اذیت کننده است و بر اثر تماس دندان پر شده با مواد غذایی سرد یا گرم ایجاد می‌شود. با توقف در خوردن این نوع مواد غذایی که دمای متعادل ندارند نیز درد تا چند ثانیه از بین نرفته و باقی می‌ماند.

گرما و سرما علاوه بر ایجاد درد دندان پر شده ممکن است به مرور به دندان‌های سالم نیز صدمه بزند. بنابراین از خوردن چای بسیار داغ، آب یخ و دیگر مواد خوراکی تا زمانی که دمای معتدل پیدا نکرده‌اند خودداری کنید

مواد اسیدی نیز می‌تواند برای دندان پر شده آزار دهنده باشد. باید بدانید که برخی از میوه‌ها و حتی قهوه اسیدی هستند.

درد دندان پر شده به طور مداوم

درد دندان از نوع درد مداوم در مواردی رخ می‌دهد که پوسیدگی در دندان بسیار عمیق باشد.

درد دندان پر شده اگر به طور دائم ادامه داشته باشد ممکن است نشانگر این باشد که این بافت دیگر سالم نیست، در این صورت ممکن است به درمان عمیق تر یعنی درمان “کانال ریشه دندان” نیازمند باشد.

انتقال درد به دندان‌های دیگر

انتقال این درد یا ایجاد حساسیت در دندان‌های دیگر احتمالا به سبب حساسیت ایجاد شده و درد دندان پر شده است که باعث شده درد به سادگی در حال عبور از “سیگنال‌های درد” باشد و به دندان‌های دیگر برسد.

پس به احتمال زیاد در اغلب موارد دندان‌های دیگر شما مشکلی ندارند. این درد باید به خودی خود در طی یک یا دو هفته کاهش یابد و از بین برود.

درد دندان پر شده به سبب بد پر کردن یا پر کردن بیش از حد نیاز دندان

در صورتی که مواد مورد استفاده در پر کردن دندان به درستی در دندان قرار نگیرد، فشار مداوم حاصل از جویدن یا چفت شدن دندان‌ها به روی یکدیگر باعث می‌شود که در دندان پر شده، تراشه و یا ترک خوردگی به وجود بیاید. دندانپزشک شما می‌تواند در یک معاینه منظم نقاط ضعف را در پر کردگی تشخیص دهد و به درمان مجدد آن اقدام کند..

پر کردن بیش از حد دندان می‌تواند باعث مال اکلوژن شود یعنی حالتی که مانع از قرار گرفتن مناسب دندان‌ها می‌شود و دندان‌های بالا و پایین به طرز صحیح روی هم قرار نخواهند گرفت و تراز هم نخواهند بود.

اگر پوسیدگی زیاد باشد سبب می‌شود حجم زیادی از دندان را پر کنیم در این حالت ممکن است ساختار دندان این میزان از پر کردگی را پشتیبانی نکند و مشکل ساز شود.

در این مورد، ممکن است دندانپزشک شما تشخیص دهد نیاز به با روکش تاج باشد. روکش تاج زمانی کاربرد دارد که پوسیدگی دندان شدید بوده و حجم زیادی از دندان تخریب و پوسیده شده باشد..

همچنین ممکن است درد دندان پر شده ناشی از مشکل کانال ریشه باشد و نیاز به عصب کشی پیدا کنیم. در حالت دیگر و پوسیدگی شدید دندان پزشک ناچار می‌شود دندان را برداشته و به طور کامل تخلیه کند و سپس کاشت انجام دهد.

شکستن مهر و موم دندان پس از پر کردن آن

درد دندان پر شده حدودا چهار هفته ادامه می‌یابد اما اگر بیش از این مدت ادامه داشت و از بین نرفت با دندانپزشک خود تماس بگیرید

درد دندان پر شده حدودا چهار هفته ادامه می‌یابد اما اگر بیش از این مدت ادامه داشت و از بین نرفت با دندانپزشک خود تماس بگیرید

اگر مهر و موم بین مینای دندان و قسمت پر شدگی شکسته شود، ذرات مواد غذایی و باکتری‌های مسبب پوسیدگی دندان می‌توانند در زیر دندان پر شده شروع به فعالیت کنند که در این صورت خطر ایجاد پوسیدگی اضافی در آن دندان و افزایش درد دندان پر شده وجود دارد.

پوسیدگی که بدون درمان باقی مانده است می‌تواند پیشرفت کند و مشکلات جدی و بیشتری را پدید آورد.

درد دندان پر شده به سبب واکنش‌های آلرژیک

پر کردن دندان توسط آمالگام که ماده‌ای حاصل از ترکیب نقره و چند فلز دیگر می‌باشد می‌تواند باعث ایجاد حساسیت شود. واکنش‌های آلرژیک به پر کردن‌های نقره بسیار نادر است.

طبق تحقیقات صورت گرفته توسط پزشکان، تاکنون کمتر از ۱۰۰ مورد حساسیت به نقره و یا انواع دیگر از فلزات گزارش شده است.

در این شرایط نادر ، جیوه یا یکی از فلزاتی که در ترمیم آمالگام مورد استفاده قرار می‌گیرند، باعث ایجاد واکنش آلرژیک می‌شود.

علائم آلرژی به آمالگام مشابه مواردی است که در یک حساسیت پوستی معمولی تجربه می‌شود و شامل خارش پوستی و التهاب است.

بیمارانی که از آلرژی به فلزات رنج می‌برند، معمولاً سابقه خانوادگی و ارثی آلرژی به فلزات را دارند. پس از تأیید آلرژی به فلزات توسط پزشک، وی می‌تواند از مواد ترمیمی دیگری برای پر کردن دندان استفاده کند.

حتی گاهی اوقات که از یک ماده رزین کامپوزیت در پر کردن استفاده می‌شود که ترکیبی از مواد معدنی است، می‌تواند در دندان حساسیت ایجاد کند و این مورد هم یک امر کاملا طبیعی است.

تحقیقات نشان داده است که این حساسیت ممکن است در نتیجه ایجاد شکاف در زیر بخش پر شده نیز باشد آن باشد.

برای کمک به جلوگیری از درد دندان پر شده، اگر از آلرژی خود به فلزات اطلاع دارید حتما با پزشک خود در میان بگذارید.

ترمیم‌های قدیمی به طور کلی به دلیل پوسیدگی یا شکستگی دندان به تدریج از بین می‌رود

پر کردگی هایی که از بین می‌روند، احتمالاً نتیجه آماده سازی نادرست حفره و یا علائم دیگر می‌باشد و پس از مدتی نیاز به ترمیم مجدد دندان دارد.

درد دندان پر شده به جهت از بین رفتن بخش پر شده دندان

ترمیم‌های قدیمی به طور کلی به دلیل پوسیدگی یا شکستگی دندان به تدریج از بین می‌رود

ترمیم و پر کردگی هایی که از بین می‌روند، احتمالاً نتیجه آماده سازی نادرست حفره، شکستگی ترمیم، تروما (ضربات ناگهانی به دندان) و یا علائم دیگر می‌باشد و پس از مدتی نیاز به ترمیم مجدد دندان دارد.

پس به طور کلی می‌توان گفت که ترمیم‌های قدیمی مدتی پس از درمان به دلایل مختلف از بین می‌رود و به طور همیشگی روی دندان باقی نمی‌ماند.

چگونه به تسکین درد دندان پر شده کمک کنیم؟

خمیردندان‌هایی که برای دندان‌های حساس طراحی شده است می‌تواند در به حداقل رساندن حساسیت و درد دندان بعد از پر کردن حفره کمک کند به این طریق است که می‌تواند مدتی دندان را بی حس کند.

محصولات مراقبت از دهان و دندان که فرموله شده است برای کمک به تسکین سریع درد و در عین حال محافظت در برابر مواد غذایی و نوشیدنی هایی که باعث ایجاد حساسیت می‌شوند مناسب است.

برخی از این محصولات به عنوان سپری مناسب برای با داشتن خمیردندان که محافظت از دندان‌های حساس شما طراحی شده است و می‌تواند به تمیز و سالم نگه داشتن دندان‌های دردناک کمک کند.

اگر تا مدتی درد دندان پر شده ادامه داشت و همچنان احساس درد یا حساسیت داشتید و یا حتی با باز کردن دهان خود و ورود هوا در آن احساس درد کردید، بهترین کار این است که در اسرع وقت قرار ملاقاتی با دندانپزشک خود داشته باشید.

مسکن‌های بدون نیاز به تجویز پزشک هم یک درمان موقت محسوب می‌شود.

بنابراین:

  • از خوردن غذاهای سرد یا گرم پرهیز کنید
  • مواد خوراکی اسیدی مانند برخی از میوه جات را استفاده نکنید و در صورت مصرف بلافاصله مسواک بزنید
  • دندان هایتان را زیاد روی هم فشار ندهید
  • نکته دیگر این است که پس از پر کردن دندان حتما به آرامی و با ملایمت مسواک بزنید و حتما از مسواکی استفاده شود که نرم باشد و فشار زیادی به دندان وارد نکند.
  • نخ دندان فراموش نشود

پیشگیری از ایجاد حفره‌ی دندان و نحوه رسیدگی به آن ها

ویزیت‌های منظم دندانپزشکی نیز برای درمان هرگونه مشکلی قبل از نیاز به معالجات اساسی و عمقی بسیار مهم هستند

ویزیت‌های منظم دندانپزشکی نیز برای درمان هرگونه مشکلی قبل از نیاز به معالجات اساسی و عمقی بسیار مهم هستند

با پیشگیری از پوسیدگی جدی دندان برای همیشه لبخند خود را زیبا و سفید نگه دارید. در وهله اول اگر می‌خواهید از به وجود آمدن حفره‌ها خودداری کنید تا در آخر به درد دندان پر شده دچار نشوید، یک روال عالی برای مراقبت از دهان در خانه ایجاد کنید.

مسواک زدن دو بار در روز باعث تقویت مینای دندان شده و به جلوگیری از ایجاد حفره‌های دردناک کمک می‌کند. استفاده از نخ دندان روزانه نیز به طور مرتب و حداقل روزی یک بار به شما در پیشگیری از تشکیل حفره‌ی دندان کمک می‌کند و لثه‌های شما را سالم نگه می‌دارد.

ویزیت‌های منظم دندانپزشکی نیز برای درمان هرگونه مشکلی قبل از نیاز به معالجات اساسی و عمقی بسیار مهم هستند.

عوامل عمده پوسیدگی دندان

جویدن یخ

این کار می‌تواند باعث آسیب دائمی به دندان‌های ما شده و ترک‌های کوچکی را در مینای دندان ایجاد کند. این ترک‌‌‌ها با گذشت زمان می‌توانند بزرگتر شوند و در نهایت باعث شکستگی دندان خواهند شد که در نتیجه پر کردن و درمان آن مشکلات مربوط به درد دندان پر شده گریبان گیرشان می‌شود.

بنابراین سعی کنید نوشیدنی‌های خود را بدون یخ بنوشید، به خصوص برای افرادی که به جویدن یخ عادت کرده‌اند.

انجام ورزش‌ بدون محافظ

شاید عجیب بنظر برسد ولی تخمین زده شده است که ۵ میلیون دندان سالانه از طریق ورزش کردن دچار آسیب شدید می‌شوند. طبق آمار، محافظ دهان هر ساله از دویست هزار آسیب دیدگی دهان و دندان مربوط به ورزش جلوگیری می‌کند.

در چه ورزش‌هایی باید از گارد دهان استفاده کند؟

این ورزش‌ها عبارت است از: بسکتبال، فوتبال، لاکروز، واترپلو، هاکی، سافت بال، هنرهای رزمی و بیش از چهل ورزش دیگر که پزشکان به آنها برای حفاظت فک از ضربات سخت و بافت نیز بافت‌های نرم صورت مانند گونه، زبان و لب پیشنهاد کرده‌اند.

مصرف زیاد نوشابه، آب میوه و قهوه

قند و اسید زیاد ترکیب بسیار مضری برای دندان‌های شما می‌باشد. و منجر به پوسیدگی حتمی دندان خواهد شد. علاوه بر این قرار گرفتن دندان در معرض اسید باعث از بین رفتن مینای دندان می‌شود. پس برای فرار از پر کردن دندان و درد دندان پر شده که بسیار رایج است از مصرف بی رویه نوشابه تا ترک کامل آن خودداری کنید.

آب میوه‌های بسیار شیرین نیز منجر به پوسیدگی دندان می‌شود.

درباره قهوه هم باید گفت، کافئین می‌تواند در جریان بزاق اختلال ایجاد کرده و باعث خشکی دهان شود که سرانجام این عامل پوسیدگی دندان را به دنبال دارد.

سیگار کشیدن

مصرف دخانیات دهان را خشک می‌کند و باعث افزایش ایجاد پلاک (لایه‌ای حاوی انواع باکتری‌های مخرب دندان) بر روی دندان‌های ما می‌شود. افراد سیگاری در مقایسه با افراد غیر سیگاری به دلیل بیماری لثه، بسیار بیشتر دچار پوسیدگی و خرابی دندان هستند. و درد دندان پر شده را تجربه خواهند کرد زیرا دندان آنها دچار پوسیدگی عمقی شده است. علاوه بر این، مصرف دخانیات یک عامل بزرگ برای سرطان دهان است.

نوشیدن شراب قرمز یا سفید

مواد موجود در شراب باعث لکه شدن دندان و پوسیدگی شدید آن می‌شود.

در نهایت باید بگوییم همه ما اصول اولیه را برای سالم و زیبا نگه داشتن دندان‌ها را میدانیم. اما عدم رعایت این نکات و رژیم غذایی نامناسب در نهایت منجر به پوسیدگی دندان و مشکلاتی می‌شود که در پی خود دارد پس با انتخاب سبک درستی از زندگی در جهت سلامت دندان از آسیب‌های جدی به این عضو مهم بدن مانع از پوسیدگی دندان‌ها شوید.

بیشتر بخوانید: دندان درد و هرآنچه که راجع به درمان آن باید بدانید

منبع + + +

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا