دانستنی‌های سلامتی

هلیکوباکتر پیلوری: هر آنچه درباره علائم ابتلا به باکتری و درمان طبیعی آن باید بدانید

هلیکوباکتر پیلوری: هر آنچه درباره علائم ابتلا به باکتری و درمان طبیعی آن باید بدانید
۶+

هلیکوباکتر پیلوری یک باکتری رایج است، به گونه‌ای که بیش از ۵۰ درصد از مردم جهان مبتلا به آن هستند و اغلب خود نمی‌دانند. این باکتری در معده و دستگاه گوارش رشد می‌کند. طبق اطلاعات CDC، این باکتری‌ها مسئول ۸۰ درصدِ زخم‌های معده، ۹۰ درصدِ زخم‌های دوازدهه و همچنین علت بسیاری از مشکلات گوارشی از جمله رفلاکس معده هستند. در این مطلب در نت نوشت ابتدا به معرفی باکتری و علائم ابتلا و سپس به بررسی درمان طبیعی هلیکوباکتر پیلوری می پردازیم.

مشخصات هلیکوباکتر پیلوری

هلیکوباکتر یک باکتری مارپیچ است که به لایه مخاطی معده می‌چسبد

هلیکوباکتر یک باکتری مارپیچ است که به لایه مخاطی معده می‌چسبد

«هلیکو» به معنای مارپیچ است. در واقع هلیکوباکترپیلوری Helicobacter pylori یک باکتری مارپیچ است که به لایه مخاطی معده چسبیده و خود را در مخاط مخفی می‌سازد و بدین ترتیب سلول‌های دستگاه ایمنی نمی‌توانند به آن دست پیدا کنند. آن‌ها می‌توانند با تولید یک آنزیم با نام اوره، اقدام به خنثی سازی اسید معده کرده و بدین‌سان در محیط اسیدی معده به راحتی زندگی کنند.

در واقع آن‌ها برای ادامه‌ی زندگی از بدن انسان تغذیه می‌کنند و مواد زائد خود را نیز در بدن انسان دفع می‌کنند. افزون بر این، آن‌ها موجب آسیب به سلول‌های بدن به طور عام و میتوکندری به طور خاص می‌شوند و به این ترتیب خستگی مزمن و التهاب را برای فرد آلوده به همراه می‌آورند.

جالب است بدانید که آژانس بین‌المللی تحقیقات سرطان، هلیکوباکترپیلوری را یک عامل سرطان‌زا می‌شناسد. ظاهراً این باکتری، می‌تواند سرطان معده را نیز به همراه داشته باشد.

به طور کلی، هلیکوباکتر می‌تواند از طریق آب، غذاهای آلوده و همچنین تماس دهان به دهان انتشار یابد.

بیشتر بخوانید: عوارض پرازول ها و رابطه مستقیم آن ها با سرطان معده

علائم ابتلا به باکتری هلیکوباکتر پیلوری

هر کسی که به هلیکوباکتر پیلوری دچار است، حتماً  و ضرورتاً علائم آن را ندارد و به همین سبب است که در بالا گفتیم که بعضی از وجود هلیکوباکتر در بدن خود اطلاعی ندارند. اما به هر حال، علائم زیر علائم عمده‌ی هلیکوباکترپیلوری هستند:

  • سوء تغذیه
  • خستگی
  • سندروم روده تحریک پذیر
  • آروغ زدن مکرر
  • نفخ شکم
  • درد شکم
  • رفلاکس معده
  • تهوع
  • مدفوع تیره
  • ورم معده (گاستریت)
  • زخم معده
  • بوی بد دهان
  • تنگی نفس
  • کم خونی

بیشتر بخوانید: درمان رفلاکس معده

چگونگی تشخیص هلیکوباکتر پیلوری

اگر هر یک از علائم فوق را برای مدتی در شخصی دیده شود، حتماً می‌بایست آزمایش هلیکوباکتر پیلوری انجام گیرد. برخی آزمایش‌ها برای تشخیص هلیکوباکتر عبارتند از:

آزمایش تنفس

این آزمایش، یکی از دقیق‌ترین آزمایش‌ها برای تشخیص هلیکوباکتر است. فرد می‌بایست یک کپسول حاوی اوره را ببلعد. در صورتی که هلیکوباکتر داشته باشد اوره به نیتروژن و کربن دی اکسید تجزیه می‌شود.

آندوسکوپی

انجام آندوسکوپی جهت جمع‌آوری نمونه از معده و دوازدهه می‌باشد و بررسی نمونه نیز در آزمایشگاه صورت خواهد پذیرفت.

آزمایش مدفوع

برای تشخیص عفونت، یک نمونه مدفوع از فرد گرفته می‌شود.

بیشتر بخوانید: درمان طبیعی ورم معده و کاهش علائم گاستریت

درمان هلیکوباکتر پیلوری

درمان معمول هلیکوباکتر پیلوری، تجویز چند نوع آنتی بیوتیک است هرچند که درمان طبیعی هلیکوباکتر پیلوری بسیار بهتر است. اگر وجود این باکتری‌ها با ریفلاکس معده همراه باشد ممکن است از مهار کننده‌ی پروتون پمپ نیز برای بیمار تجویز شود. اما این داروها عموماً برای مدت زمان دو هفته تجویز می‌شوند و در صورتی که برای برخی از افراد در طول این مدت کارآ نباشند، می‌بایست دو هفته‌ی دیگر نیز مورد استفاده قرار گیرند.

مطالعات نشان از آن دارند که در ۲۰ درصد از بیماران، در صورت بهبود بیماری، باز هم عفونت عود می‌کند. با توجه به این موارد، نمی‌بایست مصرف آنتی بیوتیک‌ها نخستین انتخاب بیمار برای درمان هلیکوباکتری باشد.

مواد غذایی‌ که در زیر نام آن‌ها را خواهیم برد، نه تنها می‌توانند موجب از میان رفتن هلیکوباکتری شوند، بلکه قادر به از میان بردن قارچ‌ها، میکروب‌ها و انگل‌ها و درمان طبیعی هلیکوباکترپیلوری نیز هستند. نکته‌ی مثبتی که در باب این مواد غذایی وجود دارد این است که آن‌ها طبیعی اند و نه شیمیایی، همچنین بدون عارضه اند و نه پر از عارضه و تبعات جانبی.

جوانه‌ی بروکلی

هلیکوباکتر پیلوری

یک مطالعه‌ی منتشر شده در سال ۲۰۰۹ در مجله‌ی پیشگیری از سرطان نشان از آن داشت که مصرف جوانه‌ی بروکلی در از میان بردن و درمان طبیعی هلیکوباکترپیلوری مؤثر است و همچنین می‌تواند مانع از ابتلا به گاستریتِ ناشی از این باکتری‌ها شود. مطالعه‌ی مورد نظر نشان داد که سولفورفان موجود در جوانه‌ی بروکلی، همانند یک آنتی بیوتیک طبیعی و قوی عمل می کند و می‌تواند موجب از میان رفتن هلیکوباکتری شود.

بیشتر بخوانید: درمان ترش کردن معده در خانه

کلم سبز

آب کلم سبز نیز سولفورفان بسیاری دارد و می‌تواند در درمان طبیعی هلیکوباکتر پیلوری و همچنین کاهش رفلاکس معده مؤثر باشد. خود من شخصاً افراد بسیاری را دیده‌ام که پس از ۱۴ روز مصرفِ آب کلم، از مشکلات گوارشی‌شان رهایی یافته‌اند.

کلم بروکسل

جوانه‌ی کلم بروکسل نیز از جمله موادی است که می‌تواند در ریشه‌کن کردن و درمان طبیعی هلیکوباکتر پیلوری مؤثر باشد.

سیر

سیر از جمله مواد ضد میکروب است که گزارش‌ها نشان از آن دارند که بسیار مؤثر است.

روغن نارگیل

روغن نارگیل یکی از بهترین منابع لوریک اسید و کاپریلیک اسید است. مطالعات نشان می‌دهند که برخورد این اسیدها با میکروب‌ها، از جمله هلیکوباکتری، از رشد و تکثیر میکروب‌ها جلوگیری می‌کند.

مانوکا عسل

مانوکا عسل حاوی ۱۳ لالیک اسید زنده است که بر طبق گزارش‌ها قادر به ریشه‌کن کردن ۲۵۰ گونه باکتری، حتی برخی از آن‌ها که به آنتی بیوتیک‌ها مقاوم هستند، می‌باشد.

بیشتر بخوانید: قرص رانیتیدین Ranitidine چیست؟ موارد استفاده و عوارض جانبی رانیتیدین

******

فارغ از این موارد، آب بلوبری و همچنین کفیر نیز در درمان طبیعی هلیکوباکتر پیلوری مفید هستند. افزون بر این، می‌بایست از برخی غذاها، همچون قند، کافئین، غذاهای کم فیبر، الکل و …، اجتناب کرد چرا که ممکن است اوضاع را بدتر کنند.

پیش از پایان بحث، نکته‌ای که ذکر آن لازم می‌نماید این است که افرادی که به استرس و کم خوابی دچارند و همچنین افرادی که شب‌ها خیلی دیر می‌خوابند، قدرت کمتری برای مبارزه با هلیکوباکتری دارند. لذا اگر جزو این دسته هستید، سعی کنید استرس‌ تان را برطرف سازید و کم‌ خوابی‌ تان را نیز  درمان کنید.

۱ دیدگاه

یک دیدگاه

  1. Avatar

    محمود

    ۳ تیر ۱۳۹۸ at ۲۰:۴۸

    با‎ ‎سلام‎.‎
    بنده‎ ‎‏۲سال‎ ‎پیش‎ ‎از‎ ‎وجود‎ ‎این‎ ‎باکتری‎ ‎در‎ ‎معده‎ ‎ام‎ ‎به‎ ‎شدت‎ ‎رنج‎ ‎میبردم‎.‎و‎ ‎هر‎ ‎دفعه‎ ‎که‎ ‎پزشک‎ ‎داروتجویز‎ ‎میکرد‎ ‎از‎ ‎داروخانه‎ ‎یک‎ ‎کیسه‎ ‎پر‎ ‎از‎ ‎دارو‎ ‎باید‎ ‎تحویل‎ ‎میگرفتم‎. ‎و‎ ‎بعد‎ ‎از‎ ‎مدتی‎ ‎بهبود‎ ‎پیدا‎ ‎میکرد‎ ‎اما‎ ‎دوباره‎ ‎عود‎ ‎میکرد‎. ‎در‎ ‎آخرین‎ ‎آزمایش‎ ‎عددسنجش‎ ‎این‎ ‎میکروب‎ ‎‏۱۷۹‏‎ ‎بود‎.‎
    خیلی‎ ‎تحقیق‎ ‎کردم‎ ‎و‎ ‎توانستم‎ ‎از‎ ‎طریق‎ ‎آب‎ ‎درمانی‎ ‎ظرف‎ ‎یک‎ ‎هفته‎ ‎مشکلم‎ ‎را‎ ‎به‎ ‎طورکامل‎ ‎حل‎ ‎کنم‎.۰۹۳۶۸۴۲۵۰۵۵‎

    ۱+

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا