دانستنی‌های سلامتی

درمان خانگی میگرن: با روغن‌های گیاهی فوق العاده و روش‌های طبیعی میگرن را درمان کنید

درمان خانگی میگرن

اولین گزینه برای درمان گیاهی سردرد میگرنی روغن اسطوخودوس است. علاوه بر رایحه بسیار عالی این روغن می توانید از آن به عنوان یک درمان خانگی سردرد میگرنی استفاده کنید.

۴+

انتخاب درمان خانگی میگرن بستگی به شما و موادی که در دسترس تان است، دارد. اگر شما هم جز دسته‌ای از افراد هستید که سردرد‌های میگرنی را تجربه کرده اید پس می‌دانید که درد‌های میگرنی با سردردهای معمولی کاملا فرق می‌کند. دردی ناتوان کننده، شدید و دوره‌ای همراه با ضربان و اختلالات بینایی، حالت تهوع و استفراغ، حساس شدن به نور و بو و لمس و صدا و احساس سوزن سوزن شدن صورت از ویژگی‌های این درد است. حملات میگرن معمولا ۴ تا ۷۲ ساعت فرد را درگیر می‌کند و جز ۲۰ بیماری ناتوان کننده پزشکی به شمار می‌آید. بسیاری از بیماران به محض شروع درد از مسکن استفاده می‌کنند ولی استفاده طولانی مدت از این داروها عوارض جانبی زیادی برای بدن به همراه دارد. طبیعت بخشنده برای درمان میگرن راهی امن و بی خطر را به بشر ارائه کرده است. امروز در این مطلب چندین راه حل برای درمان خانگی میگرن به شما معرفی خواهم کرد.

درمان خانگی میگرن

روغن اسطوخودوس

اولین گزینه برای درمان خانگی میگرن روغن اسطوخودوس است. ۲ تا ۴ قطره از روغن را در ۲ تا ۳ فنجان آب در حال جوش بریزید و بخارات ان را استنشاق کنید. می‌توانید با خیال راحت روغن را به محل درد مالیده و ماساژ دهید. روغن اسطوخودوس فقط برای بخور دادن و استعمال خارجی استفاده می‌شود.  این روغن خوشبو سال هاست که توسط طب سنتی برای کاهش استرس، اضطراب و افسردگی مورد استفاده قرار می‌گیرد. طی تحقیقی که در سال ۲۰۱۲ انجام شد مشخص شد یکی از تاثیرات درمانی روغن اسطوخودوس یا لاوندر درمان میگرن است.

بیشتر بخوانید: خواص اسطوخودوس: معجزه درمان سردرد عصبی و میگرن در دستان شماست!

 

علاوه بر رایحه بسیار عالی روغن اسطوخودوس می‌توانید از آن به عنوان یک درمان خانگی سردرد میگرنی استفاده کنید

علاوه بر رایحه بسیار عالی روغن اسطوخودوس می‌توانید از آن به عنوان یک درمان خانگی سردرد میگرنی استفاده کنید

روغن نعناع

گزینه بعدی برای درمان خانگی میگرن روغن نعناع فلفلی است. استشمام روغن نعنا یکی از درمان‌های تسکین دهنده سردرد است که موجب باز شدن عروق و افزایش جریان خون می‌شود. بیشتر سردرد‌ها از جمله دردهای میگرنی ناشی از ضعیف بودن جریان خون است که نعناع با خواص خود این مشکل را برطرف می‌سازد. از دیگر خواص نعنا باز کردن سینوس‌ها و رساندن اکسیژن بیشتر به خون است. این روغن طی تحقیقات سال ۲۰۱۵ به عنوان یکی از مسکن‌های خوب شناسایی شد. این روغن بیشتر سردردهای عصبی از جمله میگرن را به دلیل داشتن ماده موثره منتول (Menthol) درمان می‌کند. گاهی این روغن را در ژل‌ها یا پد‌های آغشته به ژل مسکن درد مورد استفاده قرار می‌دهند.

اسانس ریحان برای درمان خانگی میگرن

ریحان یکی از سبزی‌های مورد علاقه و بسیار پرکاربرد است که خواص شل کنندگی و ضد استرس دارد. استشمام روغن ریحان می‌تواند سردردهای ناشی از استرس و انقباض عضلات را درمان ببخشد.

گل مینا

گل مینا یکی از روش‌های عالی برای درمان خانگی میگرن است. این گل کارکردی شبیه آسپرین دارد و در تولید داروهای میگرن استفاده می‌شود. این گل در پیشگیری و درمان میگرن بسیار موثر است.

روغن رزماری

این روغن از قدیم الایام به عنوان درمان خانگی میگرن migraine مخصوصا گردش بهتر جریان خون در پوست به کار گرفته می‌شده است. از سال ۲۰۰۸ مطالعات متعددی در مورد تاثیرات این روغن صورت گرفته که نشان می‌دهد این روغن خاصیت ضد التهابی و مسکن دارد. طی تحقیق دیگری که در سال ۲۰۱۳ بر روی این روغن انجام شد مشخص شد علاوه بر کاهش درد افرادی که از بی خوابی رنج می‌برند می‌توانند آن را به عنوان یک داروی درمان بی خوابی استفاده کنند.

بیشتر بخوانید: خواص روغن رزماری برای مو

روغن بابونه

بابونه همیشه به عنوان گیاه آرام کننده انواع دردها مثل معده درد، آرامش بخش اعصاب، رفع بی خوابی و التهابات مورد استفاده قرار می‌گیرد. ولی تحقیقات علمی سال ۲۰۱۲ از نظر علمی هم ثابت کرد که روغن بابونه تاثیر خوبی در رفع علائم افسردگی و اضطراب دارد. و به همین علت در لیست درمان خانگی میگرن قرار می‌گیرد. و باید بدانید که سردردهای ناشی از استرس و اضطراب با روغن بابونه به خوبی آرام می‌گیرند.

بیشتر بخوانید: خواص روغن بابونه

روغن اکالیپتوس و درمان خانگی میگرن

اکالیپتوس در طب قدیم به عنوان تمیز کننده سینوس ها، رفع سرماخوردگی و کاهش التهابات و درمان خانگی میگرن و سردرد مورد استفاده قرار می‌گرفته است. خیلی از افراد این تجربه را داشته اند که با بو کردن بخار اکالیپتوس یا استفاده از رایحه درمانی آن سینوس‌ها باز شده و تنفس برای شان راحت تر شده است. ولی تحقیقات اخیر نشان داده علاوه بر تاثیرات کاهش درد، بو کردن این روغن برای کاهش فشار خون هم موثر است.

اصلاح رژیم غذایی

رژیم غذایی نقش بسیار مهمی در کاهش سردرد دارد. فراورده‌های لبنی، شکلات، کره بادام زمینی، میوه های خاص، مانند آووکادو، موز، و مرکبات. پیاز، گوشت های نیترات دار مانند بیکن و هات داگ. غذاهای حاوی مونوسدیم گلوتامات (MSG)؛ غذاهای حاوی تیرامین و ترشیجات از جمله غذاهای محرک هستند که در رژیم غذایی افرادی که دچار سردردهای میگرنی هستند نباید استفاده شود. یک لیست از موادی که موجب تشدید سردردتان می‌شود را تهیه کنید و از این مواد در رژیم غذایی تان اجتناب کنید.

بیشتر بخوانید: داروی میگرن برای اولین بار توسط FDA تایید شد؛ درمان قطعی میگرن با داروی جدید

ماساژ درمانی یک روش عالی برای درمان خانگی میگرن

می توانید برای کاهش دردتان با دست هایتان سر را ماساژ دهید. تحقیقات نشان داده که ماساژ سر یکی از بهترین راه‌ها برای کاهش سردرد است. ماساژ عصب اکسیپیتال – در ناحیه پشت سر و قاعده جمجمه – یک روش عالی برای درمان خانگی میگرن است. همچنین ماساژ درمانی نقاط رفلکس بدن از جمله کف دست و کف پا بسیار موثر و عالی است.

دانه کتان

دانه کتان یکی از منابع غنی امگا ۳ می‌باشد. مصرف اسیدهای چرب امگا ۳ در کاهش سردرد بسیار موثر هستند. می‌توانید برای درمان خانگی میگرن از روغن یا خود دانه استفاده کنید.

روش‌های مختلفی برای استفاده از این روغن‌ها به عنوان مسکن برای رفع سردرد وجود دارد:

  • ماساژ: البته به منظور جذب بهتر همیشه روغن را با کمی آب رقیق کنید و روی شقیقه و پیشانی به آرامی ماساژ دهید.
  • تنفس: می‌توانید چند قطره از روغن را روی یک دستمال کاغذی ریخته و جلوی بینی تان بگیرید و نفس عمیق بکشید.
  • کمپرس: چند قطره روغن را در آب سرد ریخته و حوله خیس شده را روی پیشانی بگذارید.
  • بخور : می‌توانید چند قطره از روغن را در یک ظرف آب داغ ریخته و بخور دهید.

بیشتر بخوانید: علائم میگرن و روش‌های پیشگیری از این سردرد طاقت فرسا را بدانید

سبک و برنامه ریزی داشته باشید

مطالعات اخیر نشان می‌دهد که عادات درست و خوب مانند خواب به موقع، ورزش روزانه، هیدراتاسیون می‌تواند تا ۵۰ درصد از شدت میگرن بکاهد. بیشتر داروهای میگرن همراه با ورزشها و تمرین‌های بسیاری برای کاهش حملات و درمان خانگی میگرن تجویز می‌شود. مدیتیشن، تنفس‌های عمیق می‌تواند و داروهای پیشگیرانه تا حد زیادی از دردهای شدید میگرن پیشگیری می‌کنند.

بیشتر مادران به دلیل کمبود وقتی که دارند از مراقبت‌های بسیار ساده خود نیز سر باز می‌زنند. اختصاص ساعاتی در روز برای خود بسیار مفیدتر از اختصاص ساعات استراحت برای درمان میگرن است. یوگا، مراقبه و تنفس‌های درمانی یا حتی پیاده روی چند ساعتی بیشتر زمان یک مادر را نخواهد گرفت ولی در عوض میگرن کمتر و یا کوتاه تر به سراغ او می‌رود و این سبب می‌شود با آرامش بیشتری از کودک خود مراقبت کند.

برای درمان خانگی میگرن داروها را بشناسید

مسلما هیچ دارویی وجود ندارد که به یک باره بتواند میگرن را کاملا درمان کند. رژیم‌های دارویی در درمان این بیماری و کاهش حملات میگرن بسیار تاثیر گذار هستند. داروهای مسکن بسیاری برای میگرن وجود دارد. میزان پیشرفتگی میگرن خود را شناسایی کنید تا بتوانید داروی مناسب آن را بیابید.

گاهی میگرن در حدی است که یک مسکن معمولی مانند استامینوفن یا آسپرین آن را خوب می‌کند. بیشتر داروهای مسکن از خانواده  OTC یک درمان مناسب برای میگرن به شمار می‌روند ولی گاهی نیاز به triptans می‌باشد تا عروق خونی بهتر عمل کند. داروهای رده تیترتان نیز یک نوع درمان برای میگرن محسوب می‌شود که بسته به شدت آن تجویز می‌شوند. برخی از میگرن‌ها نیاز به داروها پیشگیرانه دارند مانند داروهای تشنجی توپیرامات یابتا بلوکر یا پروپرانولول. که البته با عوارضی همانند ضعف عضلانی، سرگیجه و حالت تهوع همراه است. بنابراین قبل از اینکه دچار حملات شدید و دردناک میگرن شوید داروهای مناسب مصرف کنید.

کیت میگرن

بسیاری از پزشکان روانشناس برای کاهش حملات میگرن به افراد مبتلا به میگرن توصیه می‌کنن که یک ” کیت میگرنی ” داشته باشند. تمام داروهای اساسی، بطری آب، یک بسته یخ برای کمپرس، آب‌نبات زنجبیل جهت از بین بردن تهوع را در این کیت قرار دهید. این کیت را هم در منزل و هم در اتومبیل خود داشته باشید حتی می‌توانید در کیف همراهتان نیز قرار دهید. بیماری خود را به طور کامل برای فرزندانتان توضیح دهید تا هنگام بروز حملات اجازه استراحت به شما بدهند.

همراهی خانواده به خصوص فرزندان از مهمترین عوامل درمان به شمار می‌رود. مسئولیت‌های خود را در طی یک هفته یادداشت کنید تا در صورتی که فرصت داشتید چندی از آنها را زودتر از موعد انجام دهید. مثلا می‌توانید چند وعده غذای نیمه آماده در فریزر خود داشته باشید تا روزهایی که حملات به شما اجازه آشپزی نمی‌دهد افراد خانواده از آنها مصرف کنند. در صورتی که کودک نوپا دارید از یک همراه مانند خواهر، مادر، همسر یا یک دوست یاری بخواهید تا در نگهداری او به شما کمک کند.

میگرن در یک خانواده عضو جدیدی است که می‌بایست با ترفند‌های خاص خودش آن را درمان کرد. به دلیل آنکه یک مادر در خانه مسئولیت‌های بسیاری را به عهده دارد، در صورتی که به میگرن مبتلا باشد نیاز به همکاری بیشتری از اعضا خانواده دارد. درمان‌های بسیاری برای میگرن وجود دارد که تنها درد هنگام حملات را تا حد زیادی کاهش می‌دهد با شناخت راه‌های درمان هنگام حملات و یا قبل از آرامش بیشتری می‌توان داشت.

عوارض جانبی

علیرغم تحقیقات انجام شده علمی در مورد درمان خانگی میگرن و تاثیرات درمانی این روغن‌ها بسیاری از جوامع پزشکی از جمله موسسه غذا و دارو آمریکا آن‌ها را به عنوان داروی اصلی درمان سردرد قبول ندارند. ولی خوبی این روغن‌ها این است که عوارض جانبی ندارند مگر این که به آن‌ها حساسیت داشته باشید که باعث سوزش پوست می‌شود. در این صورت استفاده از روغن را متوقف کنید.

همیشه از مقدار کم یعنی یک یا دو قطره برای هر بار استفاده کنید و اگر حساسیت پوستی نداشتید با خیال راحت درمان را ادامه دهید. می‌توانید سه تا چهار بار در روز این روش را تکرار کنید. در صورتی که سردردتان خیلی شدید است یا بعد از ۴۸ ساعت درمان نشدید حتما به پزشک مراجعه کنید.

داروی طبیعی میگرن بسازید:

مواد لازم:

  • آب لیمو
  • آب
  • نمک دریای هیمالیا

طرز تهیه:

در یک لیوان آب ریخته و آب یک عدد لیموی تازه را گرفته و بعد از برداشتن دانه‌های لیمو  آن را درون آب بریزید.

سپس ۲ قاشق چای خوری نمک هیمالیا اضافه کرده و به خوبی مخلوط کنید.

این درمان خانگی میگرن چگونه درد را تسکین می‌دهد؟

آب یکی از کلیدهای داشتن بدنی سالم است. بدن انسان به آب کافی برای هیدراته ماندن نیاز دارد. زمانی که آب بدن کم می‌شود بدن علائمی مانند سردرد را برای شما می‌فرستد تا به شما بفهماند که کمبود آب وجود دارد.

نمک دریا که در ترکیب ذکر شد موجب افزایش الکترولیت‌های بدن، مواد معدنی و دیگر عناصر مانند کلسیم و پتاسیم، روی، منیزیم، آهن، ید و مس و … است. همچنین موجب افزایش هیدراسیون، بهبود گردش خون و دفع مواد سمی بدن می‌شود.

آب لیمو نیز با ویتامین C فراوانی که دارد موجب تقویت سیستم ایمنی بدن و همچنین زدودن سم‌ها می‌شود.

بار دیگر که احساس کردید سردرد دارید حتما این ترکیب و داروی طبیعی میگرن فوق العاده و بسیار راحت را امتحان کنید.

بیشتر بخوانید: علائم میگرن و روش‌های پیشگیری از این سردرد طاقت فرسا را بدانید

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا