دانستنی‌های سلامتی

درمان خستگی مزمن با روش های طبیعی و تغییر شیوه زندگی

درمان سندرم خستگی مزمن

برای درمان سندرم خستگی مزمن بایدها و نبایدهایی وجود دارد. شاید کمتر کسی باور کند ولی خستگی شدید، بزرگ شدن غده های لنفاوی، درد مفاصل، سردرد، مشکل در تمرکز، و خستگی بیش از حد بعد از ورزش از علائم سندروم خستگی مزمن یا دوره ای است که هر از گاهی می‌رود و می‌آید

۶+

برای درمان خستگی مزمن بایدها و نبایدهایی وجود دارد. شاید کمتر کسی باور کند ولی خستگی شدید، بزرگ شدن غده های لنفاوی، درد مفاصل، سردرد، مشکل در تمرکز، و خستگی بیش از حد بعد از ورزش از علائم سندروم خستگی مزمن یا دوره ای است که هر از گاهی می‌رود و می‌آید. پیدا کردن یک روش درمانی خوب برای این بیماری کمی مشکل است. چون علت این بیماری هنوز ناشناخته باقی مانده است. این بیماری گاهی شخص را ناتوان می‌کند و از فعالیت های اجتماعی دور نگه می‌دارد. ولی مثل بیشتر بیماری‌ها می‌توان با یک رژیم غذایی مناسب آن را تحت کنترل در آورد. در نت‌نوشت امروز ۴ روش درمان خستگی مزمن یا دوره ای را بخوانید.

بیشتر بخوانید: درمان سندروم رینود و علت کاهش گردش خون در دست و پا

بیشتر بخوانید: دوپینگ با مواد غذایی انرژی زا و کاملا طبیعی و افزایش قدرت بدنی

درمان خستگی مزمن

غذاهای آلرژی زا را کنار بگذارید

درمان سندرم خستگی مزمن

درمان خستگی مزمن

وقتی خسته هستید بعضی از غذاها به شما انرژی می‌دهد و خستگی را برطرف می‌کند. ولی غذاهایی که به آن حساسیت دارید بیماری را شدت می‌بخشد. معمولا این بیماری با بیماری های دیگری مثل فیبرومیالژیا و روده تحریک پذیر همراه است. تحقیقات نشان داده است تغذیه نامناسب و ضعیف و حساسیت به بعضی از مواد غذایی باعث تحریک هرچه بیشتر بیماری می‌شود.

برای درمان خستگی مزمن شاید لازم باشد به کلینیک‌هایی مراجعه کنید که با انجام آزمایش‌هایی حساسیت شما را پیدا می‌کنند. دقت کنید ببینید با خوردن فرآورده های حاوی گندم، دانه های روغنی مثل فندق یا بادام زمینی، لبنیات، سویا، صدف حالتان بهتر یا بدتر می شود. بررسی باکتری کاندیدای روده هم مهم است. تحقیقات ثابت کرده است افرادی که باکتری کاندیدای روده دارند با رعایت رژیم غذایی به میزان زیاد بیماری خستگی دوره ای را در آن‌ها کاهش چشمگیری داشته است.

برای کنترل باکتری کاندیدا مدتی از کفیر، کیمچی و کلم ترش استفاده کنید. در برنامه غذایی تان سبزیجات، تخم شربتی و دانه کتان بیشتر بگنجانید. شکر، الکل و انواع غلات را حذف کنید. اگر حال‌تان بهتر شد باکتری کاندیدا در روده تان زیاد بوده و با یک برنامه غذایی خوب می توانید آن را درمان کنید.

حتما باکتری اچ پیلوری H.Pylori معده را با مراجعه به پزشک کنترل کنید. دو سوم جمعیت دنیا به این میکرب عامل بروز زخم معده است مبتلا هستند بدون آن که علائم بیماری زخم معده را داشته باشند. در بسیاری از تحقیقات پزشکی به محض از بین رفتن این میکرب در معده شخص تمام علائم مربوط به بیماری های سندروم روده تحریک پذیر، فیبرومیالژیا و خستگی دوره ای از بین رفته است.

بیشتر بخوانید: مواد غذایی برای درمان استرس و خستگی روزانه

ویتامین B بیشتری بخورید

طی تحقیقی محققان متوجه شدند کمبود ویتامین B با سندروم خستگی مزمن ارتباط مستقیم دارد. از میان گروه ویتامین B دو ویتامین B6 یا پیریدوکسین، B2 یا ریبوفلاوین و B1 یا تیامین مهم تر هستند. ویتامین B6 باز هم اهمیت بیشتری دارد. آن را در غذاهایی مثل موز، سیب زمینی، فندق، سیر و اسفناج به وفور پیدا می‌کنید.

ویتامین B12 یا کوبالامین در عملکرد دستگاه گوارش نقش مهمی بعهده دارد. این ویتامین با تقویت سیستم ایمنی بدن، افزایش سطح انرژی، کاهش افسردگی، خلق و خوی بهتر، رفع التهابات و کارکرد بهتر سیستم عصبی بخوبی بیماری سندروم خستگی دوره ای را کنترل می‌کند.

پس برای درمان خستگی مزمن حتما از مکمل غذایی ویتامین B استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: اسید فولیک : فولات و منابع ویتامین b 9 برای دوران بارداری را بهتر بشناسید

پتاسیم و منیزیم بیشتری میل کنید

در یکی از تحقیقات مشخص شد بیمارانی که از سندروم خستگی مزمن رنج می برند گلبول های قرمز خون شان کم است. با مصرف منیزیم سطح انرژی بدن این افراد افزایش پیدا کرد و درد کمتری داشتند.

حتی افرادی که به سندروم تونل کارپال یا تنگی کانال های مچ دست CFS مبتلا بودند استفاده از غذاهایی مثل بادام، تخم کدو، اسفناج، لوبیا، آووکادو و انجیر دردها را به میزان زیاد کاهش داد.

پتاسیم نیز به دلیل متوازن کردن الکترولیت های مایعات بدن بیشتر علائم بیماری سندروم خستگی دوره ای و سندروم تونل کارپال، گرفتگی عضلات، تحریک پذیری و خستگی را از بین می‌برد.  پس برای درمان خستگی مزمن غذاهای حاوی پتاسیم مثل آووکادو، اسفناج، سیب زمینی، آب نارگیل، موز، لوبیا سفید، کفیر، زردآلوی خشک شده و قارچ را حتما در برنامه غذایی‌تان بگنجانید.

بیشتر بخوانید: گیاهان دارویی برای رفع خستگی مغز و بی خوابی و استرس

بیشتر بخوانید: سندروم بی قراری پا چیست؟ علت سندروم پای بیقرار ، علائم و ۶ درمان طبیعی

آرامش و تمدد اعصاب

انواع سندروم ها مخصوصا سندروم خستگی مزمن ناراحتی های جسمی و روحی متعددی برای فرد به وجود می‌آورد. برای درمان خستگی مزمن استراحت و خواب کافی داشته باشید. هر هفته زمانی را به خودتان اختصاص دهید تا با کارهایی که دوست دارید مثل رفتن به طبیعت یا انجام ورزش‌هایی مثل یوگا و پیلاتس تمدد اعصاب پیدا کنید. از ورزش های سنگین اجتناب کنید.

ورزش برای درمان خستگی مزمن بی نظیر است. اگر می خواهید هر چه زودتر از دست نشانه های این بیماری و بیماری های دستگاه گوارش رها شوید ورزش را مثل یک دارو که در نسخه تان تجویز شده در نظر بگیرید. ۵ تا ۱۵ دقیقه ورزش ۵ روز در هفته و ۲ بار ورزش های هوازی  تغییرات زیادی بوجود می‌آورد که خودتان هم باور نمی‌کنید.

برنامه خوابتان را تنظیم کنید. بی خوابی و کم خوابی بیماری را تشدید می‌کند. در نت‌نوشت در این مورد مطالب زیادی نوشته ایم. اتاق تاریک، خنک و بدون سروصدا، ممنوع کردن استفاده از ابزارهای الکترونیکی در اتاق خواب و استفاده از رایحه درمانی از جمله روش های خوب و موثر است که حتما امتحانش کنید.

الکل، شکر سفید،کافئین و سیگار را کنار بگذارید. در جمع های سمی حضور نداشته باشید. چون این عوامل از عوامل تحریک کننده بیماری می‌باشد.

از مدیتیشن و تکنیک های تنفس عمیق بهره بگیرید. هر از گاهی حتی اگر شده به تنهایی برای خودتان یک برنامه آخر هفته تدارک ببینید. به سفرهای یک روزه طبیعت گردی بروید. مطالعه کنید. اگر دوستان صمیمی و قابل اعتمادی دارید هر از گاهی برنامه مهمانی تدارک ببینید.

با رعایت این نکات نه تنها سندروم خستگی دوره ای که بسیاری از بیماری های دوره ای را تحت کنترل در می‌آورید.

بیشتر بخوانید: علائم سندرم روده تحریک پذیر چیست؟ شاید روده شما تحریک پذیر باشد و نمی‌دانید!

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا