دانستنی‌های سلامتی

عفونت ادراری: علت و درمان‌های طبیعی و دارویی عفونت ادراری

عفونت ادراری
۴+

عفونت ادراری مشکلی است که بیشتر خانم‌ها دچار آن می‌شوند. این عفونت به دلیل ورود باکتری به نام E.Coli به مجاری ادرار به وجود می‌آید و بیشتر زنان درگیر آن هستند. ازدواج، روش‌های جلوگیری از بارداری، یائسگی، بارداری و ضعف سیستم ایمنی و عدم رعایت بهداشت مثل استفاده از حوله دیگران از جمله عوامل بروز این نوع عفونت است.

در موارد شدید معمولا تنها آنتی بیوتیک چاره درمان عفونت ادراری است. ولی از آن جا که بیشتر زنان به محض ابتلا به دلیل درد و سوزش هنگام ادرار و تکرر ادرار متوجه آن می‌شوند با بعضی از درمان‌های خانگی ساده به راحتی می‌توان این عفونت را درمان و از بروز آن جلوگیری کرد.

در نت نوشت امروز علل و درمان‌های طبیعی و دارویی این بیماری را بدانید را بخوانید.

درمان عفونت ادراری

مایعات فراوان بنوشید

هر چه بیشتر بنوشید از آب و چای گرفته تا آب میوه باعث می‌شود پشت سرهم به دست شویی بروید. در مراحل اولیه، نوشیدن مایعات زیاد بخصوص آب سریعا باکتری‌ها را از دستگاه مجاری ادرار خارج می‌کند.

بیشتر بخوانید: علت تکرر ادرار در شب یا نوکتوریا چیست؟

برای درمان عفونت ادراری خودتان را تمیز و خشک نگه دارید

به طور کلی باکتری‌ها در محیط مرطوب به سرعت رشد می‌کنند. پوشیدن لباس‌های زیر تمیز نخی و خشک یکی از راه‌های جلوگیری از رشد باکتری‌ها است.

برای درمان عفونت ادراری آب قره قاط مصرف کنید

قره قاط (Cranberry) یکی از درمان‌های طبیعی خوب برای از بین بردن عفونت ادراری است. بد نیست حتی وقتی عفونت ادراری ندارید هر از گاهی از آب این گیاه استفاده کنید تا مانع از رشد و حضور باکتری‌های مضر شود.

برای درمان عفونت ادراری سیر بخورید

خواص بی شمار سیر بر کسی پوشیده نیست. در مورد درمان عفونت ادراری هم سیر به دلیل داشتن ماده آلیسین (Alicin) یک میکروب کش قوی است و به راحتی باکتری عامل بروز عفونت ادراری را از بین می‌برد.

برای درمان عفونت ادراری ویتامین C مصرف کنید

مصرف روزانه ۱۰۰ میلی گرم ویتامین C به خوبی از بروز عفونت‌های ادراری بخصوص در دوران بارداری جلوگیری می‌کند.

ویتامین C از معدود ویتامین هایی است که مصرف زیاد آن برای بدن مضر نیست و به راحتی از طریق ادرار دفع می‌شود. علت جلوگیری این ویتامین از عفونت هم همین نکته است که باعث اسیدی شدن ادرار و از بین رفتن باکتری‌های عفونت زا می‌شود.

 روغن میخک

میخک خاصیت ضد باکتریایی، ضد میکروبی و ضد قارچ دارد. کافی است خود میخک یا روغن آن را به مدت دو هفته طبق دستور یک پزشک مطلع به طب سنتی مصرف کنید.

اگر هر از گاهی یک یا دو دانه میخک را بجوید علاوه بر خوشبویی دهان و از بین بردن انگل‌های روده باعث جلوگیری از عفونت ادراری هم می‌شوید.

بیشتر بخوانید: رنگ ادرار شما چه رنگی است؟ علت رنگی بودن ادرار چیست؟

روغن صمغ کندر

صمغ Myrrh کندر خاصیت باکتری کش و انگل کش قوی دارد. کمی از روغن را کف پا بمالید و کپسول‌های آن را روزی دو بار صبح و شب مصرف کنید.

روغن پونه کوهی یا آویشن

این روغن هم یکی از درمان‌های گیاهی خوب برای از بین بردن باکتری عفونت ادراری است. می‌توانید روغن آویشن را با روغن نارگیل و کمی آب مخلوط کرده به مدت ۲ هفته میل کنید.

برای درمان عفونت ادراری آنتی بیوتیک مصرف کنید

اگر بعد از ۲۴ ساعت آب خوردن فراوان و رعایت بهداشت و شست و شو و استفاده از درمان‌های خانگی، همچنان عفونت داشتید سریعا به پزشک مراجعه کنید تا قبل از آن که دستگاه مجاری ادرار مثل کلیه‌ها صدمه ببیند با تجویز آنتی بیوتیک مناسب آن را درمان کنید. در این مدت سعی کنید از کفیر و ماست پروبیوتیک استفاده کنید.

پیشگیری از عفونت ادراری

در حال حاضر شوینده هایی برای شست و شوی مجاری ادرار خانم‌ها وجود دارد که می‌توانید روزی یک بار یا یک روز در میان یا در حمام از این شوینده استفاده کنید. لباس‌های زیرتان را سعی کنید با بقیه لباس‌ها نشویید و حتما در آفتاب خشک کنید.

اگر مکان آفتاب گیری ندارید از اتو استفاده کنید. حتی الامکان از لباس زیر نخی استفاده کنید. شلوارهای تنگ و چسبان نپوشید. بعد از دفع ادرار حتما با دستمال کاغذی خود را خشک کنید. به هیچ وجه از حوله دیگران استفاده نکنید.

مشکلات ادراری در زنان

توانایی ادرار زنان در سنین مختلف تغییر می‌کند. به گفته‌ی دکتر Yim lik متخصص بیماری‌های ادراری زنان از ملبورن، “مثانه‌ی زنان به مرور کوچک می‌شود. ظرفیت مثانه‌ی یک زن ۳۰ ساله، ۶۰۰-۵۰۰ میلی لیتر است که تا سن ۸۰ سالگی به ۳۰۰ میلی لیتر تقلیل می‌یابد.”

عدم کنترل ادرار یکی دیگر از مشکلات رایجی است که زنان با آن مواجه می‌شوند. اگرچه زنان در هر سنی ممکن است با این مشکل مواجه شوند، زنان مسن بیشتر مستعد آن هستند.

عدم اختیار در دفع، احتمال تخلیه‌ی ادرار را بر اثر عطسه یا سرفه افزایش می‌دهد. پرکاری مثانه می‌تواند تعداد دفعات تخلیه ادرار را افزایش دهد. ۲۰ الی ۳۰ درصد از خانم‌های جوان ممکن است با عدم توانایی کنترل ادرار رو به رو شوند.

این مشکل در آقایان هم رخ می‌دهد اما در زنان رایج‌تر است. برای حل این مشکل، روش‌های درمان، پدها و حتی جراحی‌هایی هم وجود دارد.

رفتار درمانی می‌تواند در مواجهه با عدم توانایی در کنترل ادرار موثر باشد. آگاهی عمومی هم می‌تواند عواقبی مانند شرمساری ناشی از این مشکل را کاهش دهد. کسب اطلاعات در این زمینه به بانوان، چه مسن و چه جوان کمک می‌کند.

عفونت ادراری یکی دیگر از مشکلاتی است که بانوان عموماً با آن مواجه‌اند. این بدان علت است که میزراه در زنان کوتاه‌تر است. عفونت ادراری ممکن است در زنان بر اثر استفاده از سرویس‌های بهداشتی آلوده یا عدم رعایت بهداشت رخ دهد اما به راحتی با استفاده از کرم و مصرف قرص قابل درمان است.

گاهی عفونت کلیوی همان نشانه‌های عفونت مجاری ادراری را دارد. پس برای در نظر گرفتن تمام احتمالات بهتر است که آزمایش کامل بدهید.

بیشتر بخوانید:خون در ادرار: علت وجود خون در ترشحات بدن چیست و چه موقع نگران کننده است؟

 اقداماتی برای احتیاط بیشتر

پرهیز از کافئین، نوشیدن مقادیر بالای آب، تخلیه ادرار منظم، پوشیدن لباس‌های کتان و نظافت درست واژن از عواملی است که به سلامت دستگاه ادراری کمک می‌کند. بدین ترتیب، مراقبت از دستگاه ادراری برای پیشگیری از بیماری‌های آزاردهنده اهمیت دارد.

بیشتر بخوانید: سرطان مجاری ادرار: علت‌هایی که حتما باید به آن ها توجه کنیم

منابع + + +

۴ دیدگاه

4 دیدگاه

  1. Avatar

    علی

    ۲۳ تیر ۱۳۹۷ at ۲۱:۰۷

    گل بومادران خوبه با بابونه

    ۰
    • پوران ریاضی پور

      پوران ریاضی پور

      ۲۴ تیر ۱۳۹۷ at ۱۵:۴۶

      خواننده گرامی سپاس

      ۰
  2. Avatar

    کیوان عزیزی

    ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ at ۴:۳۲

    سلام.۳۵ساله هستم.
    حدود ۲ سال و نیم میشه که مثانه‌م عفونت داره،درد خیلی شدیدی دارم، تا حدی که به گریه می‌افتم.نه خواب دارم نه خوراک.به چندتا متخصص ارولوژی هم مراجعه کردم اما هیچ کدام مشکلم رو نفهمیدند.درد به بیضه‌هام زده و به محض اینکه از رفع حاجت میکنم دردم شروع میشه.هر دارویی هم که مصرف میکنم دفعه‌ی دوم استفاده دیگه اثری نداره.آنتی بیوتیک و داروهای گیاهی زیادی مصرف کردم اما بی فایده بوده.خواهش میکنم اگه راهکاری حتی برای تسکین دردم هم دارید ذکر کنید.
    سپاسگذارم

    ۰
    • زهره خانی

      زهره خانی

      ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۸ at ۰:۲۱

      با سلام و احترام
      متاسفم بابت مشکل تون
      بهتون پیشنهاد می کنم هر چه سریع تر تحت نظر قرار بگیرید تا عفونت بیشتر از این در بدن نمونه
      این عفونت ممکنه عواقبی در پی داشته باشه پس هر چه زودتر درمان کنید
      البته حتما تحت نظر پزشک متخصص

      ۰

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا