روانشناسی و موفقیت

چگونه با کودک از رابطه جنسی صحبت کنیم؟ دروغ گفتن به کودک اکیدا ممنوع!

دروغ گفتن به کودک

امروز دیگر هیچ بچه‌ای آن هم در قرن بیست و یکم و دنیای فن‌آوری های فراوان باور نمی‌کند که او را خدا در سبدی گذاشته و نزد پدر و مادر آورده است. یا حاجی لک لک او را از آسمان آورده در خانه گذاشته است. به هر حال هر کودکی روزی در باره این که از کجا آمده است و روابط جنسی چیست سوال می‌کند. پرسش‌هایی که به جا است و باید درست پاسخ داده شود. روش اشتباه پاسخ گویی به سوالات جنسی و دروغ گفتن به کودک باعث عدم اطمینان آن‌ها به والدین و گرایش آن‌ها به غریبه‌ها برای پیدا کردن پاسخ درست است.

۳+

امروز دیگر هیچ بچه‌ای آن هم در قرن بیست و یکم و دنیای فن‌آوری های فراوان باور نمی‌کند که او را خدا در سبدی گذاشته و نزد پدر و مادر آورده است. یا حاجی لک لک او را از آسمان آورده در خانه گذاشته است. به هر حال هر کودکی روزی در باره این که از کجا آمده است و روابط جنسی چیست سوال می‌کند. پرسش‌هایی که به جا است و باید درست پاسخ داده شود. روش اشتباه پاسخ گویی به سوالات جنسی و دروغ گفتن به کودک باعث عدم اطمینان آن‌ها به والدین و گرایش آن‌ها به غریبه‌ها برای پیدا کردن پاسخ درست است.

چه موقع و چگونه با کودک از رابطه جنسی صحبت کنیم؟ در نت‌نوشت امروز بخوانید.

با دروغ گفتن به کودک تخم خجالت نکارید

بیشتر والدین وقتی کودک شان در مورد روابط جنسی یا این که از کجا آمده است از آن‌ها سوالی می‌پرسد خجالت می‌کشند و دروغی سرهم می‌کنند یا موضوع را عوض می‌کنند.

با این کار فقط اعتماد او را از دست می‌دهید. به هر حال او به دنبال پاسخ خواهد رفت. خجالت زدگی شما باعث شرمندگی او هم خواهد شد. با احساس گناه بزرگ می‌شود و هیچ وقت احساس خوبی به خود نخواهد داشت. چون والدین به جای عادی جلوه دادن رابطه جنسی مانع از بلوغ فکری و باعث ایجاد حس منفی در او شده اند.

با دروغ گفتن به کودک شک ایجاد نکنید

والدین اولین الگوی آموزشی و پرورشی کودکان خود هستند. وقتی به هر دلیلی به آن‌ها دروغ بگویید یا واقعیت را نگویید، شک و تردیدی در آن‌ها ایجاد کرده‌اید که منجر به عدم اعتماد می‌شود. به شما شک می‌کنند و با بزرگ شدن و پی بردن به حقایق زندگی، برای والدین ارزش کمتری قائل می‌شوند.

برای آن که همیشه به شما اعتماد داشته باشند بهتر است حقیقت را به آن‌ها بگویید. به این ترتیب نه تنها در رابطه بین خود و کودک حس اعتماد ایجاد کرده اید بلکه به او یاد داده اید تا همیشه به نصایح شما توجه کند.

اطلاعات غلط ندهید

به موقع و به جا با توجه به سن کودک در باره روابط جنسی، بارداری، بیماری های آمیزشی و احساسات صحبت کنید. اطلاعات درست و مفید بدهید تا کودک بتواند مراقبت از خود و احترام به خود و بدن خود را یاد بگیرد. مطالعات نشان داده است کودکانی که اطلاعات درست روابط جنسی را از والدین خود دریافت می‌کنند کمتر درمعرض رفتارهای پرخطر و سوءاستفاده جنسی قرار می‌گیرند.

کودک را به منبع نادرست هدایت نکنید

وقتی والدین درست به پرسش های کودک جواب ندهند او به دنبال دریافت پاسخ به منبع های دیگری مثل دوستان ، همکلاسی، یا حتی غریبه ها مراجعه می‌کند. از آن جا که نمی‌تواند راحت با والدین خود صحبت کند هر جا و هر وقت چیزی بشنود ناخودآگاه به طرف آن کشیده می‌شود. این اطلاعات در بیشتر مواقع اشتباه و باعث گمراهی او و حتی دور شدن از تربیت خانوادگی می‌شود. چرا که نگرش افراد به روابط جنسی ممکن است با افکار و عقاید خانواده کودک تفاوت داشته باشد.

پس اولین اطلاعات و منابع را خودتان در اختیار او قرار بدهید تا همیشه اطلاعات درستی داشته باشد.

یاد بدهید خود را دوست داشته باشد

فرق نمی‌کند کودک چه جنسیتی دارد. باید به جنسیت او احترام گذاشت. فرقی بین پسر یا دختر بودن قائل نشد. هیچ وقت بیان نکرد که بزرگ کردن پسرها یا دخترها به این دلیل راحت تر یا بدتر است. چون با اظهار نظر نادرست؛ تنها این پیام به کودک داده می‌شود که وجود او باعث دردسر و شرمساری خانواده اش است. در نتیجه با احساس بدی بزرگ می‌شود، هویت جنسی پیدا نمی‌کند و به احتمال زیاد در رابطه با همسر خود دچار مشکل خواهد شد.

خانوادگی صحبت کنید

دروغ گفتن به کودک

در هر سنی که کودک از رابطه جنسی و به دنیا آمدنش می‌پرسد اگر در همان لحظه آمادگی ندارید، می‌توانید به او بگویید سر فرصت با او صحبت می‌کنید. بعد با همسرتان صحبت کنید و هر چه زودتر با ترتیب دادن یک جمع دوستانه خانوادگی اطلاعات لازم را به فرزندتان بدهید. به این ترتیب حتی به او یاد داده اید که برای هر مشکلی می‌تواند به والدین خود مراجعه و روی کمک آن‌ها حساب کند.

قبل از بزرگ شدن کودک با مطالعه کتاب های روان شناسی و مراجعه به مشاور یا روان درمانگر خود را برای چنین صحبت‌هایی آماده کنید تا با توجه به سن کودک بتوانید اطلاعات درست، واقعی و درخور فهم کودک به او بدهید. مسلما صحبت کردن در باره مسائل جنسی با یک کودک دبستانی متفاوت تر از صحبت‌هایی است که با نوجوان دبیرستانی خواهد شد.

مهم این است که همیشه به او بگویید اولین منبع مطمئن برای پرسیدن و گرفتن پاسخ واقعی و درست والدینش هستند. دروغ گفتن به کودک به هر نحوی اکیدا ممنوع!

 

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا