تیاتر ایران

تحلیلی بر تئاتر زبان تمشک های وحشی کاری از شیوا مسعودی

این روزها تیاتر «زبان تمشک های وحشی» نوشته ی نغمه ی ثمینی، به کارگردانی شیوا مسعودی و با بازی بازیگرانی چون الهام کردا، صابر ابر و علی شادمان در تماشاخانه ی پالیز به روی صحنه می رود. خلاصه ی نمایش بدین قرار است: زن و شوهری در راه شمال هستند تا مدارک خود را از مادرِ زن در یکی از شهرهای شمالی بگیرند و از هم جدا شوند. در طول مسیر آن ها در سال های زندگی شان به عقب و جلو می روند گویی به دنبال واکاوی دلایل طلاق و چرایی نیافتن زبان مشترک برای درک متقابل هستند. پسر جوانی در مقام راوی، داستان را روایت می کند و در تلاش است که آن ها به هیچ وجه در جاده نمانند و شب را در هتل بابل نگذرانند و…

۲+

این روزها تئاتر زبان تمشک های وحشی نوشته ی نغمه ی ثمینی، به کارگردانی شیوا مسعودی و با بازی بازیگرانی چون الهام کردا، صابر ابر و علی شادمان در تماشاخانه ی پالیز به روی صحنه می رود. خلاصه ی نمایش بدین قرار است: زن و شوهری در راه شمال هستند تا مدارک خود را از مادرِ زن در یکی از شهرهای شمالی بگیرند و از هم جدا شوند. در طول مسیر آن ها در سال های زندگی شان به عقب و جلو می روند گویی به دنبال واکاوی دلایل طلاق و چرایی نیافتن زبان مشترک برای درک متقابل هستند. پسر جوانی در مقام راوی، داستان را روایت می کند و در تلاش است که آن ها به هیچ وجه در جاده نمانند و شب را در هتل بابل نگذرانند و…

بیشتر بخوانید: مروری بر تئاتر سه خواهر ساخته حسن معجونی؛ به همراه مروری بر نمایشنامه‌های آنتون چخوف

«زبان تمشک های وحشی» کاری از شیوا مسعودی

تئاتر زبان تمشک های وحشی

تئاتر زبان تمشک های وحشی ، با اقتباس از اسطوره ی برج بابل، سرشار از نمادها و نشانه هاست و در مرز بین واقعیت و خیال، شناور است. تنهایی، سرنوشت متوهم انسان معاصر است. او به دنبال زبان گمشده به همه جا چنگ می زند و هرچه بیشتر جستجو می کند کمتر می یابد، در نهایت لاجرم به این تن می دهد که سکوت دلنشین تر است. موضوعی که بغرنج است و رنج درون آن مستتر.

بیشتر بخوانید: تعزیه چیست ؟ تعزیه و سمبولیسم، تئاتر مذهبی و تاریخی

سکوت سر شار از ناگفته هاست!
دلتنگی های آدمی را باد ترانه می خواند
رویاهایش را آسمان پر ستاره نادیده می گیرد
و هر دانه برفی
به اشکی نریخته می ماند.
سکوت سرشار از سخنان ناگفته است.

فردینان دو سوسور، زبان شناس سوئیسی زبان را خارج از اختیار و اراده ی بشر دانسته و بشر را به آن مبتلا و نه مسلط بر آن می داند. از این رو سوسور، زبان را همزمان بزرگترین اختراع و در عین حال بزرگترین معضل بشر دانسته است. زبان، وسیله ای که ارتباط بین انسان ها را ممکن می ساخته در این روزگار نه تنها عامل وصل بلکه عامل فصل است. در نمایش زبان تمشک های وحشی ، اسطوره با دغدغه ای که این روزها در جوامع مدرن اپیدمی شده است گره می خورد. عدم درک متقابل شاکله ی بسیاری از تیاترها و فیلم های امروزی را می سازد. خانواده بنیادی ترین واحد اجتماع است، دغدغه ی نداشتن زبان مشترک از دل خانواده بیرون می آید، به مرور در درون جامعه رخنه می کند و روز به روز شکاف میان مردمان را بیش تر می شود.

بیشتر بخوانید: نقدی بر تئاتر اعتراف کاری از شهاب حسینی

«مردمی در برابر خدایی تخلف و نافرمانی می کنند. آن ها که تا پیش از این نافرمانی، به یک زبان با هم سخن می گفتند و همدیگر را درک می کردند و می فهمیدند؛ خیال پاگذاشتن به ساحت خدا را در سر می پرورند. از این رو شروع به ساختن برجی بلند می کنند تا به خدا برسند. خدای خشمگین نه تنها برج آن ها را ویران، که خود آن ها را هم مجازات سختی می کند. مجازات خدا این است: مردم از آن پس، مبتلا به تعدد زبان می شوند تا دیگر هیچگاه همدیگر را نفهمند.» قسمتی از متن نمایشنامه.

از نکات مهم درباره ی تئاتر زبان تمشک های وحشی می توان گفت این است که استودیو mop از ایتالیا طراحی صحنه و فضاسازی مجازی این نمایش را بر عهده دارد که برخی از ویژگی های مهّم نمایش هستند. صحنه از پس دو پرده ی توری به تماشاگر نشان داده می شود و این اتفاق، فضای وهم گونه نمایش را ملموس تر می کند. روی این پرده های مدور، درست در بین بازیگران و تماشاگران تصاویری از زمان های مختلف انداخته می شود. در نمایش، تماشاگر با یک روایت خطی مواجه نیست، توانایی بازیگران در عقب و جلو بردن داستان به خوبی مشهود است. نمایش بعد از اتمام، با دنباله ای همراه است و سوالات کلیدی را در ذهن تماشاگر مطرح می کند.

بیشتر بخوانید: تحلیل تئاتر اگه بمیری نوشته فلوریان زلر، کاری از سمانه زندی نژاد

بیشتر بخوانید: مروری بر تئاتر نامه های عاشقانه از خاورمیانه کاری از کیومرث مرادی

بیشتر بخوانید: نمایشنامه خواب در فنجان خالی اثر نغمه ثمینی ؛ شخصیت‌های دوگانه و جهان‌های موازی

تئاتر زبان تمشک های وحشی کاری از شیوا مسعودی

تئاتر زبان تمشک های وحشی کاری از شیوا مسعودی

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا