دانستنی‌های سلامتی

نشستن زیاد بدترین آسیب را به بدن خصوصا قلب شما می‌زند!

خطرات نشستن زیاد

بر اساس یک تحقیق جدید یکی از خطرات نشستن زیاد در یک مکان برای یک زمان طولانی آسیب جدی به قلب است. نتیجه‌ی این تحقیق حاکی از این است که هرچه افراد بیشتر بنشینند با احتمال بیشتری علائم آسیب به عضلات قلب را از خود بروز خواهند داد.

۵+

بر اساس یک تحقیق جدید یکی از خطرات نشستن زیاد در یک مکان برای یک زمان طولانی آسیب جدی به قلب است. نتیجه‌ی این تحقیق حاکی از این است که هرچه افراد بیشتر بنشینند با احتمال بیشتری علائم آسیب به عضلات قلب را از خود بروز خواهند داد. تحقیقات اخیر نشان می دهد خطرناک بودن نشستن به دلیل ایجاد خطر لخته خون و بروز سکته های مغزی و قلبی فراتر از چیزی است که ما تا به امروز تصور می کردیم. اگر تحرک بدنی زیادی نداشته باشیم، چند ساعت تلویزیون تماشا می کنیم و یا به دلایل شغلی یا تفریحی ساعات متوالی می نشینیم خط مرگ زود هنگام در کمین است. در نت نوشت امروز از این سندروم بدانید که در نتیجه نشستن زیاد و عدم تحرک طولانی مدت باعث ایجاد خطر لخته خون و مرگ می شود.

بیشتر بخوانید: چقدر علائم خطر سکته قلبی را دارید؟ راه های پیشگیری از سکته قلبی

خطرات نشستن زیاد برای قلب

پیش از این همه‌ی ما شنیده‌ایم که حتی اگر گهگاهی ورزش کنیم باز هم نشستن زیاد برای ساعت‌های متمادی رفتاری غیر سالم خواهد بود. افرادی که در طول روز بیشتر از ۹ تا ۱۰ ساعت می‌نشینند، یعنی گروهی که بسیاری از ما که دارای شغل اداری هستیم در آن قرار می‌گیریم، مستعد ابتلا به دیابت، بیماری‌های قلبی و دیگر مشکلات هستند و بسیاری از این خطرات نشستن زیاد حتی با وجود ورزش کردن نیز همچنان پابرجا باقی می‌مانند.

علاوه بر این نشستن زیاد با نارسایی قلبی در ارتباط است، یعنی شرایطی که در آن قلب به طرز فزاینده‌ای ضعیف‌تر می‌شود و قادر به پمپاژ خون به دیگر اعضای بدن، برای رساندن اکسیژن کافی به آن‌ها، نمی‌باشد. اما این که چگونه نشستن، که نیاز به فعالیت قلب را کمتر می‌کند، می‌تواند به نارسایی قلبی مرتبط شود، موضوعی غیرشفاف است. از همین روی گروهی از متخصصان قلب از سراسر دنیا تحقیقی در مورد تروپونین‌ها را آغاز نموده‌اند.

تروپونین‌ها پروتئین‌هایی هستند که توسط سلول‌های عضله‌ی قلب، در زمان آسیب دیدن یا مردن شان، تولید شده‌اند. یک حمله‌ی قلبی مقدار بسیار زیادی تروپونین را در جریان خود آزاد می‌کند. اما بسیاری از متخصصان قلب بر این باورند که حتی مقدار اندکی افزایش در میزان تروپونین، یعنی مقداری کمتر از آن‌چه در یک حمله‌ی قلبی در خون آزاد می‌شود، در صورت پیوسته بودن نگران کننده است. بالا بودن تروپونین به صورت مداوم نشان می‌دهد که در عضلات قلب مشکلی وجود دارد و در نتیجه‌ی آن آسیب قلب به وقوع خواهد پیوست. در صورتی که آسیب متوقف یا کند نشود، می‌تواند به نارسایی قلبی منجر شود.

بر اساس تحقیق انجام شده درباره خطرات نشستن زیاد برای قلب که در نشریه‌ی Circulation به چاپ رسیده است، محققان اطلاعات موجود در تحقیق Dallas Heart را، که یک تحقیق بزرگ و در حال انجام در مورد سلامت قلبی گروهی از مردان و زنان از قومیت‌های مختلف است، به کار گرفته‌اند. شرکت‌کنندگان در تحقیق آزمون‌های قلبی را تکمیل نمودند و نمونه‌های خون اطلاعات مرتبط با سلامت خود را برای آزمایش در اختیار محققان قرار دادند و علاوه بر این ردیاب‌های مربوط به فعالیت‌های انجام شده را به مدت یک هفته با خود به همراه داشتند. محققان اطلاعاتی در مورد ۱۷۰۰ نفر از این شرکت کنندگان را به غیر از آن افرادی که دارای بیماری قلبی بودند یا علائم نارسایی قلبی، مانند درد قفسه‌ی سینه یا تنگی نفس، را از خود بروز می‌دادند، جمع‌آوری کردند.

آنان نمونه‌های خونی مردان و زنان شرکت کننده را از نظر تروپونین مورد آزمایش قرار دادند و اطلاعات مربوط به فعالیت‌های آنان را از طریق ردیاب‌های مربوط به فعالیت‌های انجام شده مورد بازخوانی قرار دادند تا ببینند که این افراد در طول روز چه مقدار تحرک داشته‌اند. در نهایت بر اساس این داده‌ها محققان دست به مقایسه و نتیجه‌گیری خطرات نشستن زیاد زدند. بسیاری از شرکت کنندگان در تحقیق در طول روز ۱۰ ساعت یا بیشتر را در حالت نشسته به سر می‌بردند و در عوض مقداری از زمان خود را به ورزش اختصاص می‌دادند. این فعالیت بدنی با سطح نسبتاً نرمال ترپونین در خون همراه بود. این در حالی است که افرادی که تحرک بیشتری داشتند دارای مقدار کمتری تروپونین در خون خود بودند. از طرف دیگر، افرادی که ۱۰ ساعت یا بیشتر را در طول روز در حالت نشسته به سر می‌بردند مقدار بالاتری تروپونین در خون خود داشتند. این میزان کمتر از مقداری بود که در اثر حمله‌ی قلبی در خون ایجاد می‌شود، اما بنا به گفته‌ی نویسندگان این تحقیق، این افراد آنقدر تروپونین در خون خود داشتند که دچار آسیب‌های قلبی بدون علامت شوند.

حتما بخوانید: علائم لخته شدن خون در بدن که بیشتر مردم خطرات جدی آن را نادیده می گیرند

تحقیقات جدید در مورد مضرات نشستن زیاد و ایجاد خطر لخته خون

مراجعه افرادی که روز بعد از حادثه زلزله ۲۰۱۶ کوماموتو Kumamoto به دلیل درد و تورم پا به بیمارستان مراجعه کردند توجه پزشکان ژاپنی را به وضعیتی غیر معمول جلب کرد که نیازمند بررسی بود. محققان ژاپنی متوجه شدند افرادی که شب روز حادثه زلزله دچار شوک های شبانه شدند ترس بازگشت به خانه داشتند. بعضی از آن ها در پناهگاه مستقر شدند و افرادی که به پناهگاه دسترسی نداشتند شب را در اتومبیل شخصی سر کردند.

نکته درست همین جا بود. افرادی به بیمارستان مراجعه کرده بودند که شب را در اتومبیل شخصی شان گذرانده بودند و در نتیجه نشستن زیاد و عدم تحرک و تشکیل لخته خون در پاها و درد شدید به بیمارستان مراجعه کرده بودند. پزشکان و محققان ژاپنی به این نتیجه رسیدند افرادی که پس از یک واقعه ناخوشایند احساس بدبختی می کنند یا افسرده می شوند احتمال بیشتری دارد که دچار خطر لخته خون در پاها و مرگ زود هنگام شوند. پس از آن محققان ژاپنی آزمایشات متعددی انجام دادند تا آن چه را نتیجه گیری کرده بودند ثابت نمایند. یافته ای بسیار مهم که باید هر چه زودتر به اطلاع عموم مردم رسانده شود.

افرادی که شب را در اتومبیل سپری کرده بودند به دلیل درد و تورم پا به بیمارستان مراجعه کرده بودند. با معاینات پزشکی تشخیص ایجاد لخته خون در پاها داده شد. در بعضی موارد حتی لخته خون حرکت کرده و به ریه ها رسیده بود. ۵۱ نفر از افرادی که شب را در اتومبیلشان گذرانده بودند به این سندروم مبتلا شده بودند. به همین دلیل حتی در بیمارستان بستری شدند. شرایطی که از نظر پزشکی آمبولی ریه pulmonary embolism نامیده می شود و در صورت عدم رسیدگی باعث مرگ فرد می شود. علت هم فقط نشستن زیاد در اتومبیل بود تا از ترس زلزله شب به صبح برسد. ۳۵ نفر از ۵۱ نفر دچار آمبولی ریه شده بود.

VTE یا ترومبوز آمبولی

ترومبوز آمبولی venous thromboembolism یا به اختصار VTE شرایطی است که باید همه مردم از آن مطلع باشند.  محققان در گزارش نتیجه تحقیق که در مجلات خبری پزشکی به چاپ رسید نوشتند: « آگاهی دادن به مردم از طریق انواع رسانه های جمعی مانع از بروز VTE یا ایجاد لخته خون یا آمبولی می شود. افرادی که به طور نشسته کار می کنند، یا چند ساعت بی وقفه رانندگی می کنند بدون آن که تغییری در وضعیت بدنی خود بدهند در معرض خطر آمبولی در پاها هستند. لخته ای خون که هر چند کوچک یا بزرگ با جریان خون به قسمت های دیگر بدن از جمله ریه، قلب و مغز می رسد و باعث بروز سکته می شود.»

توصیه محققان درباره جلوگیری از خطر لخته خون

رهبر تیم تحقیق Dr. Seiji Hokimoto  از دانشگاه Kumatomo و دکتر استانلی ناتل Dr. Stanley Nattel سردبیر یکی از نشریات پزشکی اعتقاد دارند همه افرادی که به مدت طولانی تحرک ندارند در معرض خطر لخته خون هستند. پیر و جوان و زن و مرد هم نمی شناسد. به همین دلیل متخصصان و محققان به ما هشدار می دهند با این راهکارهای کلیدی و آسان خود را از مرگ زودرس و اعتیادی به نام نشستن زیاد و مداوم نجات دهیم.

خودتان را از مرگ زودرس و اعتیادی به نام نشستن زیاد نجات دهید!

تا می توانید آب بخورید

موسس وب سایت FitVista خانم میشله کادی معتقد است برای جلوگیری از نشستن زیاد تا می توانید آب بخورید تا هر ۳۰ دقیقه یک بار برای به دستشویی رفتن مجبور شوید از جایتان بلند شوید و تحرک داشته باشید. اگر پشت میز نشین هستید خوب است لیوان کوچکی داشته باشید تا مجبور شوید هر نیم ساعت به طرف آبخوری اداره بروید و آب میل کنید. در واقع می توانید یک مثلث راه رفتن برای خودتان درست کنید. محل نشستن – آب خوردن – دستشویی. پس چه در خانه چه در محل کار سعی کنید هر ساعت این روش مثلثی را اجرا کنید. فقط ۳ تا ۵ دقیقه وقت شما را می گیرد ولی تاثیر آن نه تنها در سلامتی بلکه در داشتن روحیه و تمرکز بهتر و بیشتر برای ادامه کار است. از حالا به بعد لیوان یا بطری آبی را که خیلی دوستش دارید برای این کار انتخاب کنید.

از توپ های کوچک استفاده کنید

اگر مجبور به نشستن زیاد پشت میز کارتان هستید و شرایط کاری تان هم طوری است که نمی توانید هر نیم ساعت از جای نشستن تان بلند شوید می توانید از توپ های کوچک استفاده کنید. این پیشنهاد دکتر تیفانی لستر Tiffany Lester است که خودش گاهی مجبور است ۱۲ ساعت برای صحبت با بیمارانش بنشیند. او این توپ ها را برای کشش ماهیچه هایش استفاده می کند. با داشتن این توپ ها می توانید حتی زمانی که نشسته اید آن را در میان مشت تان بگیرید و فشار دهید. مهم این است که تحرک داشته باشید و بدن تان را از یک حالت تکراری وادار به انجام حرکت دیگری کنید. ولی آب خوردن یا هر بهانه دیگری را که وادارتان کند از روی صندلی تان بلند شوید فراموش نکنید.

هر نیم ساعت زنگ هشدار

فن آوری این روزها در تمام تاروپود زندگی مان رخنه کرده است. خوب چرا به بهترین شکل از آن استفاده نکنیم. در طی روز از ساعتی که بیدار می شویم تا زمان خواب می توانید ساعت تلفن همراه یا کامپیوترتان را تنظیم کنید تا هر ۳۰ دقیقه به شما هشدار بدهد: بلند شو و راه برو. آب بخور. دوباره فعالیت را شروع کن. مهم این است کاری کنید که هر نیم ساعت مجبور باشید کمی تحرک به بدن تان بدهید و آن را از حالت ایستا خارج کنید.

فعالیت بر روی میز کار

برخی شرکت‌ها و یا دفاتر اداری از ساعت کاری مناسبی برخوردارند و وقت آزادِ قابل قبولی برای کارمند خود باقی می‌گذارند، به گونه‌ای که کارمند می‌توان یک الی دو ساعت از این وقت آزاد را صرف رفتن به باشگاه کند. با این حال، برخی شرکت‌ها نیز هستند که ساعات کاری‌شان به گونه‌ای است که کارمند آن‌چنان وقت آزاد ندارد. از آن‌جا که نشستنِ طولانی‌مدت بر روی صندلی می‌تواند موجب محدود شدن جریان خون شده و درد عضلات را به همراه داشته باشد، لذا اگر شما نیز جزو کارمندان یکی از این‌گونه شرکت‌ها هستید، و یا به هر دلیل وقت کافی برای ورزش ندارید و از جمله افراد بی تحرک هستید، می‌توانید در حین کار ورزش کنید و فعالیت داشته باشید.

برای داشتنِ فعالیت روزانه نیازی نیست حتماً هر روز ورزش سخت و فعالیتی شدید را تجربه کنید. خیر! در همان محل کار می‌توانید برخی فعالیت‌های ساده، همچون حرکات کششی، را انجام دهید و موجب بهبود خلق و خو و افزایش انرژی خود شوید.

پیاده رفتن تا محل کار

با وجود آن که ممکن است محل زندگی شما به محل کارتان نزدیک نباشد، اما می‌توانید نقطه‌ای مشخص را برای آغاز پیاده روی تا محل کار انتخاب کنید و هر روز آن فاصله را تا محل کار پیاده بروید. با این کار می‌توانید مقدار مورد نیاز فعالیت روزانه را انجام دهید. همچنین یک اتومبیل از اتومبیل‌های سطح شهر کمتر می‌شود و به این ترتیب می‌توانید به حفظ محیط‌ زیست نیز کمک کنید.

با وجود آن که استفاده از پله‌ها امری نیست که خواهان آن باشید، خصوصاً اگر دیر به محل کار برسید، اما همین کار، یعنی استفاده از پله‌ها و عدم استفاده از آسانسور، نیز موردی است که می‌تواند موجب افزایش فعالیت روزانه‌ی شما شده و انرژی‌تان را افزایش دهد.

برخاستن از صندلی به صورت مکرر

نشستن زیاد می‌تواند موجب خستگی و ملال شما شود و نتیجتاً کاهش بهره‌وری‌تان را به همراه داشته باشد. بنابراین سعی کنید در طی ساعات کاری، بارها و بارها از جای خود برخیزید و با همکاران خود گفتگویی داشته باشید. این مورد ممکن است در ابتدا به عنوان یک اتلاف وقت نگریسته شود، اما اینگونه نیست و موجب بهبود وضعیت ذهنی‌تان شده و از خسته شدن زودهنگام‌تان جلوگیری می‌کند.

افراد بی تحرک

ایستاده کار کردن

عموماً کارها به صورت نشسته بر روی میز انجام می‌شوند، اما می‌شود گاهی ایستاده کارها را انجام داد. سعی کنید در هر ساعت چند دقیقه ایستاده کار کنید تا از خطرات ناشی از نشستن زیاد مانند دیابت و مشکلات قلبی، کاسته شود. افزون بر این، ایستاده کار کردن در کالری‌ سوزی نیز مفید است. 

از لحاظ تئوری ایستادن در طی روز به مدت ۶ ساعت در طی سال می تواند در حدود ۴۵۳ گرم را کاهش دهد. روش های مختلفی برای کاهش وزن وجود دارد اما این روش شاید راحت ترین و موثرترین روش باشد. کسانی که به طور منظم بیشتر کارهای روزمره شان را ایستاده انجام می دهند کالری های بیشتری را می سوزانند و نیازمند رژیم های سنگین و سخت نیستند. طی تحقیقاتی که در یکی از مجلات مرتبط با بیماری های قلب و عروق انجام شده است، آزمایشاتی بین ۱۱۸۴ نفر انجام شد و تمامی این افراد در حدود ۳۳ نفر و تقریبا ۶۰ % آن ها مرد بودند، میزان انرژی های مصرفی، اکسیژن و همچنین دی اکسید کربن وارد و خارج شده از بدن این افراد مورد بررسی قرار گرفت. میانگین تفاوت نشستن و ایستادن تنها ۱۵/۰ کالری در دقیقه بود که این میزان در مردان بیشتر از زنان بوده است که به احتمال قوی به دلیل میزان توده عضلانی است که در بین مردان بیشتر از زنان است. تمامی این آمار و نتایج نشان داد افرادی که در طی روز به طور کامل ایستاده اند کمتر ولی افرادی که در بین ساعات نشستن، از جای خود بلند می شوند و بعد از ساعاتی مجدد می نشینند، کالری بیشتری می سوزانند.

بنابراین فراموش نکنید، چند ساعت به طور مستمر ننشینید و سعی کنید تا جایی که امکانش هست برای سوزاندن کالری در بین روز بایستید و کارها را بیشتر ایستاده انجام دهید تا به راحتی مانع چاقی خود شوید.

منبع: curejoy

nytimes

WebMD.com

نویسنده : آرش شمسی – پوران ریاضی پور

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا