ویدئو

سگ‌ها دنیا را چه شکلی می‌بینند؟ + ویدیو

چشم سگ

هر حیوانی با توجه به ساختار چشمش دنیای را به گونه‌ای متفاوت میبیند. به نظر شما سگها، این موجودات با وفا دنیا را چگونه میبینند؟ این مطلب کوتاه را بخوانید تا در این باره اطلاعات بیشتری به دست آورید.

۳+

تا الان به این موضوع فکر کرده‌اید که دنیا از دید سگها چه شکلی است؟ سگها دنیا را به صورتی متفاوت از انسانها مشاهده میکنند. دلیل این موضوع به ساختمان چشم بر میگردد. در شبکیه چشم لایه‌ای از گیرنده‌های نوری وجود دارد که بر اساس شکل آنها به دو دسته مخروطی و میله‌ای تقسیم میشوند. مخروطها تنها به نورهای شدید پاسخ میدهند و در روشنایی روز باعث میشوند تا رنگها را تشخیص دهیم ولی میله‌ها در نور کم واکنش نشان میدهند و باعث بروز احساسهای فاقد رنگ میشوند.

داستان اینجاست که تعداد مخروطها و میله‌ها در سگها متفاوت است. گیرنده‌های مخروطی سگ کمتر از انسان است این یعنی توان تشخیص رنگها در این حیوان کمتر از انسان است. گیرنده‌های مخروطی ما قادر به تشخیص سه رنگ قرمز، سبز و آبی است در حالی که طبق بررسی‌ها مخروطهای به کار رفته در چشم سگها تنها قادر به دو رنگ هستند که تاکنون محققان نتوانسته‌اند در مورد چیستی این دو رنگ نظر قاطعی دهند ولی بیشتر بر روی دو رنگ آبی و زرد اتفاق نظر دارند. الکساندرا هورویتز نویسنده اثر «سگ بودن» در این کتاب اشاره میکند که به سختی میتوان فهمید سگها دنیا را چه رنگی میبینند اما به اعتقاد او فضای دیداری سگها مشابه آن چیزی است که ما در غروب آفتاب مشاهده میکنیم.

از طرفی چشمهای این حیوان گیرنده‌های میله‌ای بیشتری از انسان داراست که به معنی دید بهتر آنها در شب است. اگر دقت کرده باشید، شب هنگام چشم حیوانات برق میزند این موضوع به دلیل وجود لایه‌ای تحت عنوان پرده درخشان (tapetum lucidum) در پشت و یا گاهی داخل شبکیه چشم آنهاست که کارش بازتاب مجدد نور به درون شبکیه و افزایش نور دریافتی است.

این موضوع در بعضی از حیوانات مانند سگ و گربه باعث افزایش بینایی شبانه آنها میشود. درخشش این لایه همچون حباب صابون به دلیل خاصیت رنگین‌تابی – تغییر رنگ به سبب تغییر زاویه دید یا زاویه نور دهی – در رنگهای مختلفی همچون سفید، آبی، سبز، زرد، صورتی و قرمز دیده میشود که در پستاندارانی همچون سگ به رنگ زرد دیده میشود. چشم انسان فاقد این لایه است و به همین دلیل درخشان نیست. در پایان بد نیست این ویدیو را هم ببینید:

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا