علمی

ذخیره عکس و gif در DNA یک باکتری زنده ؛ ایده و حرکتی انقلابی در ذخیره دیتا

ذخیره عکس و gif در DNA یک باکتری زنده

شاید اخباری در مورد ذخیره اطلاعات در DNA را تا به حال خوانده باشید. باید توجه داشته باشید که تا حالا ذخیره اطلاعات تنها روی DNAهای صناعی انجام می‌شد و نه DNA واقعی یک موجود زنده.

۲+

شاید اخباری در مورد ذخیره اطلاعات در DNA را تا به حال خوانده باشید. باید توجه داشته باشید که تا حالا ذخیره اطلاعات تنها روی DNAهای مصنوعی انجام می‌شد و نه DNA واقعی یک موجود زنده. در ادامه اطلاعات جدیدی راجع به ذخیره عکس و gif در DNA یک باکتری زنده را در نت نوشت مطالعه کنید.

بیشتر بخوانید: یخ های ۷۲۰٫۰۰۰ ساله درباره ی تغییرات آب و هوای زمین چه اطلاعاتی به ما می دهند!

ذخیره عکس و gif در DNA یک باکتری زنده

اما حالا پژوهشگران مطابق مقاله‌ای که در مجله معتبر نیچر به چاپ رسیده، توانسته‌اند دیتایی شامل یک عکس و یک تصویر گیف را در DNA باکتری ای کولای بگنجانند. عکسی که آنها انتخاب کردند، عکس یک کف دست بود و گیف انتخاب شده، ویدئوی پنج فریمی از یکی از نخستین تصاویر متحرک ضبط شده توسط انسان، یعنی ویدئوی معروفی که یک سوار را بر روی اسب در حال تاخت نشان می‌دهد، بود. این تصور متحرک را ادوارد مایبریج بیش از صد سال پیش، ثبت کرده بود و اکنون این تصویر ذخیره عکس و gif در DNA یک باکتری زنده را به دنیا نشان می دهد!

بیشتر بخوانید: دانشمندان بدون استخوان، DNA انسان های باستانی را مرور می کنند!

اما شرح شیوه ذخیره عکس و gif در DNA یک باکتری زنده

وقتی ویروس‌ها به باکتری حمله می‌کنند، سیستم دفاعی باکتری DNA ویروس را تکه تکه می‌کند و قطعاتی از آن را در DNA خود می‌گنجاند، این طوری، یک نوع حافظه در باکتری ایجاد می‌شود و می‌تواند در حملات مشابه بعدی، بهتر عمل کند.

بیشتر بخوانید: خرس آبی ؛ این حیوان زشت و ترسناک پس از مرگ خورشید هم در کره زمین زنده می‌ماند!

تیم پژوهشی تحقیق ذخیره عکس و gif در DNA یک باکتری زنده به رهبری ست شیپمن، دانشمند علوم اعصاب دانشگاه هاروارد تصمیم گرفتند که همین عملکرد باکتری را هک کنند. آنها نخست اطلاعات مربوط به عکس و گیف را در یک قطعه DNA گنجاندند. بعد با استفاده از الکتریسیته کانال‌های کوچک دیواره سلولی باکتری را باز کردند، تا این قطعات DNA به داخل باکتری راه پیدا کنند.

در اینجا در واقع این تصور را پیدا کرد که با DNA یک ویروس روبرو است و باکتری با استفاده از آنزیم چاقوی ژنتیکی CRISPR  این DNA خارجی را گرفت و به DNA خود منتقل کرد. حالا دیگر اطلاعات در DNA باکتری ثبت شده بود.

بیشتر بخوانید: هایپرلوپ چیست ؟ حمل و نقل در آینده نزدیک، روی زمین با سرعت فضا رفت و آمد خواهیم کرد!

در مرحله بعد پژوهشگران تیم ذخیره عکس و gif در DNA یک باکتری زنده تصمیم گرفتند که اطلاعات را دوباره از DNA بازخوانی کنند تا صحت ثبت اطلاعات را ارزیابی کنند. میزان صحت ثبت اطلاعات حدود ۹۰ درصد بود. با شیوه کنونی نمی‌توان حجم زیادی از اطلاعات را در DNA باکتری ثبت کرد. گیف ثبت شده ۳۶ در ۲۶ پیکسلی بود و فعلا نمی‌توان مثلا اطلاعات یک کتاب یا یک ویدئوی طولانی‌تر و باکیفیت‌تر را ثبت کرد.

شیپمن امیدوار است که روزی از همین سیستم بشود برای ثبت اطلاعات رویدادهای پیرامونی در DNA استفاده کرد.

بیشتر بخوانید: این تتو طلایی انتقال داده روی پوست را ممکن می کند!

منبع +

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا