دانستنی‌های سلامتی

هوس غذا که نشانه بیماری های جدی هستند و راه درمان این هوس‌ها را بدانید

هوس غذا که نشانه بیماری های جدی هستند

هوس های غذایی نشان از کمبود یک عنصر در بدن است اگر به خوردن یک ماده غذایی بیش از حد علاقمند هستید بی شک بدن شما به مواد تشکیل دهنده آن نیازمند است

۱۳+

هوس غذا برای همه پیش می‌آید. بارها برای شما هم پیش آمده که میل شدید یا به قولی هوس یک ماده غذایی را  داشته‌اید. هوس غذا مثلا اشتیاق و میل شدید برای شکلات، بستنی یا حتی یک میوه، تنها یک هوس محسوب نمی‌شود. این حالت ممکن است نشان دهنده کمبود یک ویتامین یا نیاز بدن به مواد موجود در آن غذا می‌باشد. در ادامه در نت‌نوشت این بیماری‌ها و نشانه‌ها را به شما خواهیم گفت.

هوس غذا نشانه چه چیزی می‌تواند باشد؟

گرایش‌ها و هوس غذا Food craving در افراد در حالت‌های روحی مختلف با یکدیگر فرق دارد، گاهی عده‌ای هنگام ناراحتی میل شدیدی به بستنی دارند، عده‌ای ممکن است در هنگام فشار عصبی میل به پیتزا داشته باشند. بنابراین گرایش غذایی در افراد می‌تواند نکات مهمی را در رابطه با سلامتی‌شان در اختیارشان قرار دهد.

شاندلی می‌گوید: هنگامی که تحت فشار قرار می‌گیرم، خسته، مضطرب و تنها هستم ترجیح میدم یک چیپس نمکی بخورم زیرا احساس خرد شدن آن زیر دندان‌هایم احساس بهتری به من می‌دهد. چیپس در این لحظات نقطه ضعف من محسوب میشود و با این کار فورا نگرانی ام از بین می‌رود.

هوس غذا ، اشتیاق شدید برای یک غذای خاص است. این خواسته‌ها حوزه‌های مختلفی از مغز شما را فعال می‌کند، مانند: هیپوکامپ که مسئول احساسات، حافظه و پاداش هستند. طبق تحقیقاتی که توسط محققان مرکز مونل شیمی درمانی انجام گرفت این حوزه‌ها حوزه مربوط به میل جنسی نیز می‌باشد.

هوس غذا به دو شکل می‌باشد: جسمی و عاطفی. نوع فیزیکی زمانی اتفاق می‌افتد که شما چند ساعت چیزی نخورید و معده شما خالی بماند بنابراین احساس ضعف ایجاد می‌شود.

از سوی دیگر، اشتیاق عاطفی هوس غذا بیشتر به خلق و خوی مرتبط است. این که ممکن است شما احساس تنش، خستگی، عصبانیت، غم یا اضطراب داشته باشید، که در این حالت بعضی از هوس‌های غذایی و روی آوردن به مواد غذایی می‌تواند سبب ایجاد احساس بهتری در شما شود.

مشکل اصلی این است که غذاهایی که مردم در اغلب موارد اشتیاق خوردن آن را دارند کالری، قند و چربی زیادی دارد و مصرف آنها می‌تواند منجر به مشکلات سلامتی، از جمله چاقی، دیابت و بیماری‌های قلبی شود.

هوس لبنیات:

وقتی که شما دچار تنش هستید و آرامش خود را از دست داده اید، محصولات لبنی که چربی بالا و  پروتئین دارند در تولید ملاتونین و سروتونین کمک می‌کند تا ما احساس آرامش داشته باشیم و کمی خواب آلودگی به سراغمان می‌آید.

هوس آب نبات:

یک نوع دیگر هوس غذا هوس شیرینی جات است که دلیل آن می‌تواند کمبود خواب، استرس، خستگی و یا گرسنگی باشد اما در صورتی که هیچ یک از این موارد دلیل گرایش به شیرینی جات نبود ممکن است به مواد قندی اعتیاد پیدا کرده باشیم. محققان دانشگاه پرینستون از مطالعاتی که روی موش‌های صحرایی انجام دادند دریافتند که شکر به عنوان یک ماده مخدر اعتیاد آور محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید: ترک قند : ترک شکر و راه‌های ترک اعتیاد به شیرینی فقط در ۳ روز

هوس شکلات:

هوس شکلات معمولا از علائم کمبود منیزیم یا مس است. ناراحتی و تنهایی یا حتی احساس شکست از دیگر مواردی است که در نهایت می‌تواند گرایش به شکلات را ایجاد کند. طبق مطالعات، مصرف ۵۰۰ میلی گرم شکلات در روز به مدت ۳۰ روز باعث ایجاد آرامش و رضایتمندی شده است. بنابراین این ماده سازگاری خوبی با شرایط زندگی در برابر تنش‌ها ایجاد می‌کند.

 هوس غذا های شور:

نمک یا مزه‌های نزدیک به نمک، کمبود عنصر آب و انرژی هدر رفته در کلیه ها می باشد. عدم جریان انرژی در کلیه‌ها می‌تواند اشتیاق شما در مصرف نمک را بالا ببرد.

کمبود مصرف نمک و آب ابتدا به کلیه‌ها آسیب می‌رساند سپس علائمی همچون خستگی، درد مفاصل و استرس همراه دارد. با خوردن لوبیا، گردو، زالزالک، ماهی و فرآورده‌های دریایی می‌توان این حالت را تا حد زیادی بهبود بخشید.

هوس‌ غذا های تند و تیز:

فلفل هندی یا فلفل قرمز یک از تند ترین ادویه‌ها محسوب می‌شود. این هوس‌های غذایی و میل شدید به انواع غذاهای تند و تیز مربوط به ریه‌ها می‌شود. فلفل‌ها به خصوص فلفل قرمز از عوامل نابود کننده بیماری در بدن است.

ولی وقتی شما ولع غذاهای پر ادویه و تند دارید ممکن است این علامتی باشد که سیستم ایمنی  بدن در برابر بروز بیماری به شما اعلام می‌کند. با مصرف پیاز، فلفل و سیر و زنجبیل سیستم ایمنی بدن را قوی تر کنید.

هوس طعم تلخ:

این نوع ولع و هوس‌ غذا بسیار کم دیده می‌شود. این هوس با قلب در ارتباط می‌باشد. غذاهای تلخ می‌تواند با حرارت درونی بدن که مربوط به خشم، بی ثباتی عاطفی، بی خوابی و اضطراب می‌باشد، در ارتباط باشد. اگر شما هوس مواد تلخ دارید پس حتما در رژیم غذایی خود چغندر، کنگر، جوانه گندم و کلم بروکلی را قرار دهید.

هوس‌ غذا های ترش:

هوس مواد غذایی ترش یکی از هوس‌های رایج بین مردم است و مربوط به کبد و کیسه صفرا می‌شود. عدم توازن در کبد و کیسه صفرا، مصرف غذاهای بسیار چرب و سرخ کرده این حالت را ایجاد می‌کند.

اختلالات در عملکرد کبد می‌تواند سبب افسردگی، میگرن و سفتی عضلات شود. استفاده از مرکبات را تا حد زیادی در رژیم غذایی خود قرار دهید.

خوردن زغال اخته، گوجه فرنگی، آووکادو، خرما، تخم مرغ و  پرتقال هوس به مواد غذا های ترش شما را درمان می‌کند.

هوس جویدن یخ:

بعضی از مردم عاشق جویدن یخ هستند، با توجه به یک مطالعه در سال ۲۰۱۴، نشان داد که  ممکن است گرایش به جویدن یخ نشانه کم خونی باشد. به طور کلی میل به خوردن موادی مانند یخ، صابون و خاک به سطح پایین آهن ارتباط دارد. محققان معتقدند که جویدن یخ ممکن است جریان خون را به طور موقت افزایش دهد.

هوس خوردن پنیر:

پنیر ترکیبی است که باعث بهبود خلق و خوی و ایجاد آرامش می‌شود بنابراین اگر میل به غذاهایی مثل پیتزا با پنیر زیاد ویا کوفته پنیر دارید این هوس غذایی میتواند راه خوبی برای غلبه بر استرس شما باشد. اما اگر شما به طور مداوم تمایل به پنیر دارید، ممکن است نشانه این باشد که شما دچار مشکلات تمرکز و حافظه هستید. یک مطالعه نشان داد که افراد مبتلا به اختلال بیش فعالی و یا افرادی که از کمبود توجه رنج میبرند دوبرابر دیگران هوس پنیر میکنند.

هوس نوشابه:

بسیاری از افراد قسم می‌خورند که نمی‌توانند روزی بدون نوشابه زندگی کنند ولی باید بدانند که نوشابه‌ها حاوی مقدار زیادی قند بوده و سلامت کبد آنها به شدت به خطر می‌افتد. طبق گزارشات انجام شده اسید فسفریک موجود در نوشیدنی‌های گازدار می‌تواند کلسیم و منیزیم را از استخوان‌های شما بیرون بیاورد و باعث می‌شود بدن شما چرخه ضعیفی در سلامتی داشته باشد.

بیشتر بخوانید: مضرات نوشابه گازدار

هوس‌ چیپس و سیب زمینی سرخ کرده:

دلیل گرایش به این غذاهای مضر تامین چربی مورد نیاز بدن است در حالی که این نوع از چربی جزء چربی‌های غیر اشباع محسوب شده که سلامتی را در خطر قرار میدهد. برای تامین چربی مورد نیاز بدن میتوان از مواد غذایی جایگزین استفاده شود مانند: ماهی قزل آلا و ماهی‌های چرب دیگر، آووکادو، آجیل و روغن زیتون

آب طلبی فراوان:

اگر شما فوق العاده تشنه هستید و مدام بطری آب خود را در دست دارید احتمالا بدن شما روزانه در حال از دست دادن آب زیادی است. در بعضی موارد نیز میتواند نشانه بیماری دیابت باشد زیرا شکر اضافی در خون شما باعث ایجاد عطش می‌شود و کلیه‌ها با فعالیت زیاد برای پردازش این قند اضافی و در نهایت ناتوانی در هضم آن مقدار زیادی آب را از طرق ادرار خارج می‌کند و این به نوبه خود باعث تشنگی شما میشود.

هوس مواد قندی و شیرینی جات:

دونات یا انواع کیک‌های خانگی و شیرینی جات می‌تواند یک هوس مشترک در کمبود چند عامل باشد. مشکلات گوارشی یا خستگی ناشی از کم خوابی یا حتی ضعف بدنی می‌تواند علل هوس غذا و مواد شیرین باشد. این هوس از مشکلات طحال نیز سرچشمه می‌گیرد.

به اشتیاق و اشتهای خود و هوس‌ غذا در بدن خود خوب توجه کنید. آنها علامت هایی از بدن شما هستند که نشان دهنده میزان نیاز بدن شما به مواد غذایی، ویتامین‌ها و . . . می‌باشند.

تغییر در رژیم غذایی یا مصرف بیشتر یک میوه یا گیاه یا حتی یک شکلات می‌تواند نیاز بدن به عناصر موجود در آن ماده غذایی را برطرف سازد.

محققان مطالعاتی در قسمت‌های مختلف انجام دادند که نشان می‌دهند هوس‌ غذا در زنان در دو دوره مجزا به حداکثر خود می‌رسد: در طول دوره زمانی هشت روز قبل از شروع قاعدگی و دوران بارداری

در این دوره‌ها به دلیل تغییر در سطح هورمون‌ها این گرایش ایجاد می‌شود که این هوس‌های غذایی بیشتر شامل گرایش به ترشیجات و مواد غذایی شیرین مثل (میوه، بستنی و به طور عمده شکلات) است. البته باید توجه داشت که گرایش به برخی از غذاها با آنچه که بدن به آن نیاز دارد مطابقت ندارد و نیاز به هر ماده غذایی دلیل قطعی کمبود آن ماده غذایی در بدن نمی‌باشد.

در صورت ایجاد هوس‌ غذایی شدید و مصرف بدون کنترل از یک ماده غذایی ایجاب می‌کند که به یک پزشک مراجعه کنیم.

منبع: universityhealthnews

۵ دیدگاه

5 دیدگاه

  1. Avatar

    Eliz

    ۸ دی ۱۳۹۹ at ۸:۲۴

    عالی بود. متشکرم از اطلاعات دقیق و کاربردیتون.

    ۶+
  2. Avatar

    شانا جعفری

    ۲۱ تیر ۱۴۰۱ at ۱:۰۷

    سلام و عرض ادب من مداوم حوس ذرت مکزیکی میکنم و حتی اگه چند روز نخورم انقد چیزی نمیخورم تا از گرسنگی نابود شم و بقیه غذاها اون لحظه نابودم انگار میکنن خواهشا راه نمایب کنید

    ۱+
    • Avatar

      Zari

      ۳۱ تیر ۱۴۰۱ at ۱۰:۵۵

      سلام منم مثل شما شدم اعتیاد پیداکردم ب تنقلات …هرروز باید حداقل یکبار کرانچی ، پفک بخورم کبدم شدید چرب شده نمیتونم عادت خیلی اشتباهمو بزارم کنار😔😓😞

      ۱+
  3. Avatar

    Zari

    ۳۱ تیر ۱۴۰۱ at ۱۰:۵۶

    سلام منم مثل شما شدم اعتیاد پیداکردم ب تنقلات …هرروز باید حداقل یکبار کرانچی ، پفک بخورم کبدم شدید چرب شده نمیتونم عادت خیلی اشتباهمو بزارم کنار😔😓😞

    ۰
  4. Avatar

    کریمی

    ۲ آبان ۱۴۰۱ at ۱۲:۳۵

    من یک ماه هست که تنیل به خوردن مواد غذایی سرد و ابکی دارم مثله ماست و دوغ و از مواد غذایی گرم خشک بدم میاد. ارده خرما موز و شیرینی حالمو بد میکنه. دلیلش چی هست؟ هبچ مریضیم ندارم و طبعم سرد هست.

    ۰

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا