دانستنی‌های سلامتی

راهنمای خانه داری صحیح ؛اینگونه خانه داری کنید تا سالم و شاداب بمانید

راهنمای خانه داری صحیح

هیچ چیز به اندازه یک خانه تمیز و مرتب و عاری از میکروب زیبا نیست. وقتی همه کارهای خانه را انجام داده اید چنان لذتی از این تمیزی می برید که بی اختیار می نشینید و یک فنجان چای و قهوه میل می کنید. تمیز کردن خانه فعالیتی است که نشاط روحی دارد چون خیال تان راحت می شود که هم خانه مرتبی دارید هم خبری از میکرب ها نخواهد بود. پس این فعالیت را درست انجام بدهیم تا به جای بیماری یک فعالیت بدنی و راهی برای کاهش وزن و سلامتی بیشتر باشد.

۰

کارهای خانه : جارو کشیدن، سابیدن سرامیک ها،  شست و شو و نظافت دست شویی و حمام، گردگیری اگر درست انجام شود یک ورزش و فعالیت بدنی خوب محسوب می‌شود. کالری می‌سوزانید و وزن کم می کنید. ولی اگر آن ها را اشتباه انجام دهید بیماری‌هایی مثل کمردرد، زانودرد، درد مفاصل، اگزما، آسم، انواع آلرژِی و بیماری های تنفسی به سراغ‌تان می آید. هیچ چیز قشنگ تر از یک خانه تمیز و مرتب نیست. نت‌نوشت امروز را درباره راهنمای خانه داری صحیح بخوانید تا پس از تمیز کاری خانه در یک محیط زیبا بنشیند و یک فنجان چای یا قهوه بنوشید، بدون آن که جایی از بدن‌تان درد بگیرد.

تمیزکننده‌ها و ضدعفونی کننده‌ها را با دقت انتخاب کنید

تحقیقات نشان داده است استفاده از سفید کننده‌ها حتی یک بار در هفته خطر ابتلا به بیماری های ریوی و آلرژی های پوستی مثل اگزما را افزایش می دهد که خیلی از آن‌ها مزمن شده تا آخر عمر گریبان‌تان را می گیرد.

مواد سفید کننده حاوی آمونیاک یا ترکیبات آمونیاکی، فتالیت Phthalates و بسیاری مواد فرار است که برای تمیز کردن و ضدعفونی کردن سطوح یا لباس استفاده می‌شود.

از آن جا که این مواد به سرعت جذب پوست و از طریق تنفس وارد ریه‌ها می شود، استفاده مداوم و عدم توجه به نحوه درست استفاده از آن‌ها حتی خطر ابتلا به سرطان را به دنبال دارد.

موقع استفاده از سفید کننده به نکات زیر توجه کنید

باید استفاده از آن‌ها را محدود به زمان هایی کنید که  بتوانید از دست کش و ماسک استفاده کنید و مطمئن باشید که حتما تهویه هوا به خوبی صورت می‌گیرد.

دستورالعمل های روی بسته را به دقت بخوانید. هیچ وقت آن ها را با هم قاطی نکنید. اگر نظافت خانه را به طور مرتب انجام دهید نیازی به استفاده مکرر از سفید کننده ندارید. اگر ناچار به استفاده از سفید کننده هستید مصرف آن را به ماهی یک بار کاهش دهید.

استفاده از جایگزین های طبیعی و بی خطر

بیشتر طرفداران و دوست داران محیط زیست به منظور جلوگیری از صدمه دیدن انسان‌ها، حیوانات و طبیعت به طرف استفاده از محصولات طبیعی برای تمیزکاری رو آورده اند.

کارخانه‌های تولید کننده هم از این حرکت عقب نمانده اند و بعضی از محصولات شان را با حمایت از محیط زیست با برچسبی با شکل یک کاج سبز روانه بازار می کنند. ولی این محصولات هم کاملا بی خطر نیست.

چند محصول بی خطر برای سفید کردن، تمیز کاری و ضدعفونی کردن محیط را به شما معرفی می کنیم. جوش شیرین هم انتخاب کاربردی خوبی است. می توانید آن را با کمی سرکه مخلوط و روی سطوحی که جرم دارد بریزید و بعد با اسکاچ بسابید. جوش شیرین هر چه قدر خوردن آن برای بدن مضر است برای جرم زدایی و سفید کنندگی فایده دارد.

محلول سرکه (حتی‌الامکان سفید)، الکل صنعتی و آب به یک نسبت برای تمیز کردن، از بین بردن لکه‌ها و ضدعفونی کردن عالی است. هیچ اثری از جرم و لکه با این ترکیب باقی نمی ماند.

خیلی‌ها به تمیز بودن و بدون لک بودن سرامیک ها حساس هستند. برای آن که مجبور نباشید با دست و فشار روی زانوها سرامیک‌ها و کاشی های کف خانه را تمیز کنید، از دستگاه های بخارشوی استفاده کنید. علاوه بر تمیز کردن به دلیل حرارت زیاد آب بخار شده بیشتر میکروب‌ها از بین می رود. این روش بخصوص برای کسانی که فرزند کوچک دارند سالم تر است.

به نحوه قرار گرفتن بدن تان توجه کنید

برای کشیدن جارو برقی یا دسته بخارشوی، ماپ ها یا تی های زمین به نحوه قرار گرفتن بدن‌تان توجه کنید. همیشه سعی کنید که دسته این وسایل در راستای ستون فقرات تان قرار بگیر. خیلی دولا نشوید تا فشار زیاد به ستون مهره ها وارد نشود.

داشتن یک چهارپایه کوتاه موقع ظرف شستن و گردگیری قفسه های بالای آشپزخانه خیلی به درد می خورد. هنگام ظرف شستن، همیشه یکی از پاهایتان را به نوبت روی چهارپایه بگذارید تا کمردرد و پادرد نگیرید.

موقع کار کردن حتما از دو دست تان کمک بگیرید. معمولا با توجه به چپ دستی یا راست دستی شخص فشار بیشتری به دستی می آورد که با آن  راحت تر کار می کند. اگر مدام از یک دست استفاده کنید، باعث فشار به مفاصل دست شده ساییدگی مفاصل و ورم مفاصل به دنبال دارد.

اگر ناچارید پرده‌ها را دربیاورید یا نصب کنید، یا برای بیرون کشیدن یک شی از داخل قفسه های بالا باید دست‌تان را بکشید، یا موقع تمیز کردن شیشه، این کشش نباید بیشتر از یک زاویه ۱۰۰ درجه باشد. اگر مجبورید دست تان را کامل بکشید از یک چهارپایه استفاده کنید.

هر روز قسمتی از خانه را تمیز کنید. به این ترتیب هم فعالیت بدنی دارید و هم تقریبا همیشه خانه تمیز است. اگر بنا به دلایلی ناچارید فقط یک روز کارهای خانه را انجام دهید برای هر نیم ساعت فعالیت یک استراحت ۱۰ دقیقه ای به خودتان بدهید.

انجام کارهای خانه بیماری زا نیست نحوه انجام دادن آن است که سلامتی تان را به خطر می اندازد.

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا