گردشگری

راهنمای سفر به ژئوپارک قشم ؛ ناکجایی حیرت انگیز در ایران

راهنمای سفر به ژئوپارک قشم

در ادامه ی سفرهای نت نوشت اکنون قصد دارم سفری به بزرگترین جزیره خلیج فارس یعنی قشم داشته باشم. منطقه ای گرم و خشک با درجه رطوبت بالا، اما بخاطر جاذبه های گردشگری شگرفی که دارد مورد توجه بسیاری از گردشگران قرار گرفته. در اینجا یکی از جاذبه های این منطقه رو بررسی میکنیم به نام ژئوپارک قشم که در غرب جزیره کیش است.

۰

در ادامه ی سفرهای نت نوشت  اکنون قصد دارم سفری به بزرگترین جزیره خلیج فارس یعنی قشم داشته باشم. منطقه ای گرم و خشک با درجه رطوبت بالا، اما بخاطر جاذبه های گردشگری شگرفی که دارد مورد توجه بسیاری از گردشگران قرار گرفته. در این مطلب راهنمای سفر به ژئوپارک قشم بعنوان یکی از جاذبه های این منطقه را به شما ارائه میکنیم که در غرب جزیره کیش است.

بیشتر بخوانید: امکان دیدنی اطراف تهران ، از پایتخت بیرون بزنید!

راهنمای سفر به ژئوپارک قشم

درباره ژئوپارک قشم

قبل از شروع راهنمای سفر به ژئوپارک قشم باید بدانید که منطقه‌ای که میراث زمین شناختی آن ناحیه، با مدیریتی دقیق نگهداری می‌شود و با وسعتی که مرزهای آن مشخص شده و چندین پدیده زمین شناسی در محدوده آن قرار گرفته باشد را ژئوپارک می نامند. ژئوپارک ممکن است علاوه بر پدیده‌های زمین‌شناسی از آثار تاریخی، باستان شناسی و میراث فرهنگی و طبیعی دیگر برخوردار باشد.

ژئو پارک قشم در جهان کم نظیر است و بزرگترین غار نمکی جهان به طول ۶۵۸۰متر در آن قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: راهنمای سفر به تخت سلیمان ؛ زندان سلیمان یا دندان دیو، مکان‌هایی با اسراری مگو

ژئوپارک  قشم ۳۰۰ کیلومتر مربع مساحت دارد و در سال ۱۳۸۵ در یونسکو ثبت شده و دارای ۲۷منطقه (سایت) است از قبیل تنگه چاهکوه، خلیج دلفین‌ها، جنگل حرا، گنبد نمکی و غارهای نمکدان، تنگه مکینه، سایت تخم گذاری لاکپشت‌ها، دره تندیس‌ها، موزه قشم و … که دیدن هر کدام میتواند بسیار جذاب باشد.

چگونه به ژئوپارک قشم برویم؟

اگر بخوایم با ماشین شخصی بریم دو راه دارید:

برای شروع راهنمای سفر به ژئوپارک قشم باید گفت که از مسیر یزد و سیرجان خودتان رو به بندرعباس برسانید. حالا اگه بخواهید ماشین رو بیاورید رو جزیره، باید یک نیم ساعت دیگه رانندگی کنید و خودتان رو برسانید بندر پل آنجا ماشین رو با شناورهای خودرو بر یا لندینگ‌کرافت‌ می‌آورید رو جزیره و بندر لافت. اگه هم به هر دلیل نخواهید ماشین رو بیاورید جزیره، آن‌وقت ماشین رو پارک می‌کنید و می‌روید اسکله شهید حقانی و به مقصد قشم یا درگهان سوار اتوبوس دریایی میشید.

یک راه هم از اصفهان و شیراز و جهرم و لار می‌گذرد. اگه از این مسیر برید میرسید به بندر پل که ماشین رو با لندینگ‌کرافت می‌آورید رو جزیره. اگه هم نخواهید ماشین رو ببرید قشم، نیم ساعت رانندگی می‌کنید و میرسید به بندرعباس. آنجا ماشین رو پارک می‌کنید و از اسکله شهید حقانی میرید جزیره.

بیشتر بخوانید: اماکن دیدنی اطراف کرج ، مروری بر جاذبه های دیدنی استان البرز

اگه با هواپیما قصد مسافرت دارید:

بدون تعارف در راهنمای سفر به ژئوپارک قشم باید بگوییم که سفر به قشم با هواپیما راحت ترین انتخاب است. شما سوار هواپیما می‌شوید و فرودگاه قشم پیاده می‌گردید. بعد از اون یک تاکسی می‌گیرید و میرید به سمت هرجایی که قرار هست اقامت کنید. البته یک راه دیگه هم هست. اونم اینکه با بیاید بندرعباس، بعد هم برید اسکله شهید حقانی، سوار اتوبوس دریایی بشید و برید قشم.

ساعت کاری اتوبوس دریایی برای قشم هر روز از ساعت ۶ صبح تا ۱۱:۳۰ شب و زمان سفر با اتوبوس دریایی تا قشم ۵۰ دقیقه س.

کجا اقامت کنیم؟

خوشبختانه قشم دارای هتل های زیادی است که بسته به میزان هزینه ای که برای اقامت در نظر گرفتید می‌توانید جای مناسبی پیدا کنید. در راهنمای سفر به ژئوپارک قشم نباید از قلم بیندازیم که هتل خلیج فارس قشم در ساحل شمالی جزیره قرار دارد و شامل رستوران ، ۱۲۳ باب اتاق و سوئیت است. فضای باز به همراه آلاچیق و فاصله کوتاه تا ساحل دریا، مکانی مناسب جهت گذراندن اوقات مهمانان گرامی می باشد. از دیگر امکانات هتل سه ستاره خلیج فارس قشم می توان به رستوران، کافی‌شاپ و سالن همایش اشاره کرد. همچنین چشم انداز زیبای دریای خلیج فارس در برخی از واحدها، از نکات بارز این هتل است.

بیشتر بخوانید: راهنمای سفر به ارواح سنگی در نزدیکی تهران

هزینه اقامت در این هتل به ازای هر شب از ۲۶۰هزار تومان شروع میشود.

هتل ارم قشم

این هتل شامل ۴ طبقه و ۷۶ باب اتاق است که اتاق‌ها در تمامی طبقات آن از جمله همکف و ۱- نیز قرار دارند. هتل ارم قشم در بلوار آزادگان و با فاصله ۳ کیلومتری از مرکز خرید ستاره قشم واقع شده است. نظافت و پاکیزگی اتاق‌ها و برخورد خوب پرسنل با میهمانان از جمله دلایل رضایت مشتریان از این هتل چهار ستاره بوده و داشتن هر دو نمای دریا و شهر و برخورداری از امکانات خوب، جزء مزایا و دلایل رزرو هتل ارم قشم به شمار می رود.

بیشتر بخوانید: راهنمای سفر به جنگل های دوهزار ؛ چشم اندازی بدیع به سواحل مازندران از ارتفاعات البرز

 

هزینه اقامت در این هتل از ۲۸۰هزار تومان شروع میشود

هتل ۳ستاره مارینا

این هتل دارای دو ساختمان یک طبقه است که در فاصله حدودا ۵۰ متری از یکدیگر و در محوطه ای بزرگ قرار گرفته‌اند. بهسازی های انجام شده بر روی هتل مارینا ۱ در سال ۱۳۹۵، رضایت هرچه بیشتر مهمانان را به همراه داشته است. هتل سه ستاره مارینا ۱ قشم با امکاناتی از قبیل ۸۰ باب اتاق، رستوران و کافی‌شاپ میزبان مطمئن مهمانان گرامی در جزیره قشم می باشد.

بیشتر بخوانید: راهنمای سفر به آبشار یخی آبنیک ؛ جایی برای تنفس

هزینه اقامت در این هتل به ازاء هر شب  از ۲۰۰هزار تومان به بالا میباشد.

البته در نظر داشته باشید هتل های زیادی در قشم وجود دارد که میتوانید براحتی در یکی از آنها اقامت داشته باشید.

دیدنیهای این منطقه زیبا از قشم

تنگه چاهکوه

تنگه چاهکوه

تنگه چاهکوه

در ادامه راهنمای سفر به ژئوپارک قشم باید گفت که عامل اصلی شکل گیری این تنگه ،حرکت سریع و قدرتمند آب در بارندگی هاست.این تنگه بخشی از یک تاقدیس است که در اثر فشارهای درونی و چین خوردگی لایه های زمین پدید آمده. تنگه چاهکوه یکی از شکستگیهای توسعه یافته عوامل فرسایشی است. به دلیل اینکه کف این تنگه بعد از هربار بارندگی محل جاری شدن آب است، مردم محلی برای استفاده از آبهای زیرزمینی اقدام به کندن چاه در کف آن نموده و به همین دلیل نام چاهکوه را انتخاب کردن.

اثر طبیعی ملی لاکپشت‌های عقابی

لاکپشت‌های عقابی

لاکپشت‌های عقابی

از ۹ گونه لاکپشت دریایی شناخته شده تا بحال، پنج گونه در اطراف جزیره قشم زندگی میکنند. لاکپشت‌های عقابی که به شدت در معرض انقراض هستند هر سال از اواسط بهمن ماه تا اواخر اردیبهشت برای تخم گذاری به سواحل شیب دراز می‌آیند و بچه لاکپشت‌ها از اواخر خرداد ماه از تخم در می‌آیند.

دره ستاره‌ها

دره ستاره‌ها

دره ستاره‌ها

این دره در روستای برکه خلف قرار گرفته و گرچه این منطقه در خارج از ژئوپارک قرار دارد ولی با توجه به زیبایی و ساختار خاص آن بسیار پرطرفدار است. دره ستاره ها از لایه های رسوبی بسیار نرم و فرسایش پذیر تشکیل شده و بارانهای فصلی و باد دلیل اصلی فرسایش و تشکیل این دره است.

جنگل مانگرو

جنگل مانگرو

جنگل مانگرو

در ادامه راهنمای سفر به ژئوپارک قشم باید اعتراف کنیم که جنگلهای مانگرو اکوسیستم های کاملا ویژه ای هستند و در ارتباط مستقیم با جزر و مد دریا رشد میکنند. هرچند این جنگلها توده یکدستی هستند و هیچگونه تنوع گیاهی در آن دیده نمی‌شود ولی از تنوع جانوری خوبی برخوردار است.  این منطقه حفاظت شده در تنگه خوران بین قشم سواحل بندر خمیر قرار دارد.

گنبد نمکی

گنبد نمکی

گنبد نمکی

به دلیل فرسایش انحلالی(پدیده کارست) طولانی‌ترین غار نمکی جهان در این گنبد قرار دارد. همچنین وجود چشمه های نمک که حاصل بارندگی بر روی گنبد،شستن نمکهای آن و در نهایت ته نشین شدن این نمک‌ها است، با سفیدپوش کردن زمین های اطراف این گنبد چشم انداز رویایی به منطقه داده.

 سفر خوبی داشته باشید.

۲ دیدگاه

2 دیدگاه

  1. Avatar

    رزرو هتل

    ۲۲ بهمن ۱۳۹۶ at ۱۵:۵۶

    ممنون بابت اطلاعات مفیدتون
    من رفتم ولی می خوام دوباره هم برم

    ۱+
    • اسماعیل عالمی

      اسماعیل عالمی

      ۲۳ بهمن ۱۳۹۶ at ۹:۰۸

      سلام دوست عزیز. اگه تجربیات خاص در سفر مجددتون رو با ما در میان بگذارید از شما ممنون خواهم بود.

      ۰

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا