دانستنی‌های سلامتی

اگر مجبورید شب بیدار بمانید این راه‌ها را برای بیدار ماندن حتما امتحان کنید!

بیدار ماندن

خواب یکی از ارکان مهم سلامتی است و وقتی اولین مشکل در خواب پیش می آید تمامی برنامه های روزانه و زندگی دچار آشفتگی می شوند. گاهی برای بیدار ماندن تلاش بسیاری باید کرد. به نحوی که می توان گفت که بیدار ماندن به یک عمل بسیار دشوار و پیچیده تبدیل خواهد شد. هر فرد راه کارهایی مخصوص به خود داردتا بتواند زمانی که خیلی خسته است و از شدت خواب نمی تواند بیدار باشد، خود را بیدار نگه دارد. ترفندهای کوچک و کارآمدی هست که می تواند در بیدار ماندن کمک کند.

آنچه که این بار در نت نوشت می خوانید به شما کمک می کند بدنتان را بیدار نگه دارید و به راحتی بتوانید فعالیت های فکری و جسمی داشته باشید. در صورتی که اتفاقات جدیدی در زندگی شما افتاده است مثلا صاحب فرزندی شده اید یا به شب های امتحانات نزدیک می شوید به کمک مدیریت خواسته هایتان بیداری را به راحتی تجربه کنید.

۶+

خواب یکی از ارکان مهم سلامتی است و وقتی اولین مشکل در خواب پیش می آید تمامی برنامه های روزانه و زندگی دچار آشفتگی می شوند. گاهی برای بیدار ماندن تلاش بسیاری باید کرد. به نحوی که می توان گفت که بیدار ماندن به  یک عمل بسیار دشوار و پیچیده تبدیل خواهد شد. هر فرد راه کارهایی مخصوص به خود داردتا بتواند زمانی که خیلی خسته است و از شدت خواب نمی تواند بیدار باشد، خود را بیدار نگه دارد. ترفندهای کوچک و کارآمدی هست که می تواند در بیدار ماندن کمک کند.

آنچه که این بار در نت نوشت می خوانید به شما کمک می کند بدنتان را بیدار نگه دارید و به راحتی بتوانید فعالیت های فکری و جسمی داشته باشید. در صورتی که اتفاقات جدیدی در زندگی شما افتاده است مثلا صاحب فرزندی شده اید یا به شب های امتحانات نزدیک می شوید به کمک مدیریت خواسته هایتان بیداری را به راحتی تجربه کنید.

ورزش برای کاهش خستگی

پیاده روی در خانه یا محل کار می تواند در این زمینه شگفتی های عجیبی برای روحیه ایجاد کند. راه رفتن خواب آلودگی شما را از بین می برد. در صورتی که بتوانید خارج از خانه این کار را انجام دهید تا هوای خنک و تازه تنفس کنید، راحت تر بیدار می مانید.

تمرینات یوگا و یا تکنیک های تنفسی هم در این زمینه ورزش های مناسبی به شمار می روند.
طبق تحقیقات، زمانی که شما در اوج خواب آلودگی به تمرینات ورزشی می پردازید، خستگی ذهنی شما کاهش پیدا می کند، به علاوه این که ورزش کمک می کند تا اندورفین ها یا همان انتقال دهنده های عصبی احساس خوب و مثبت را در بدن شما منتشر کنند. این عوامل سبب می شوند تا احساس خوشحالی و مثبت اندیشی در شما افزایش یافته و استرس و اضطراب کاهش بیابد.

همچنین اگر به طور منظم یک برنامه روزانه برای ساعات کار و خواب خود داشته باشید با انجام ورزش تا ۲۰ % انرژی خود را افزایش داده اید و خستگی تا ۶۵ % کاهش پیدا می کند.

از نور برای سیگنال های بدن استفاده کنید

زمانی که بسیار خواب آلوده هستید و ناچارید که بیدار بمانید، قرار گرفتن در معرض یک نور کم سبب می شود تا غده هیپوتالاموس که بخشی از مدیریت ساعت بدن را به عهده دارد تحت تاثیر قرار گرفته و بدن را بیدار نگه دارد.

گاهی اوقات نور روشن به مغز فرمان بیدار باش می دهد و این هشدار سبب می شود کمتر احساس خواب آلودگی داشته باشید.

میان وعده های کمک کننده

یک میان وعده سالم مانند ماست، آجیل، انواع توت، کره بادام زمینی، کراکرهای کلم یا برش‌هایی از سیب و هویج، یا حتی سالاد های تخم مرغ پخته شده و . . . که شامل میزانی کربوهیدرات برای تامین انرژی بدن می باشند به شما کمک می کنند تا سطح قند خون شما که ناشی از خستگی کاهش یافته را تعدیل کرده و خستگی متوقف شود.
این غذاها  یا هر ماده غذایی که بتواند میزان زیادی پروتئین برای بدن جذب کند و خیلی کم چربی داشته باشد خواب آلودگی را کاهش می دهد. اما برعکس غذاهایی سنگین که چربی بالایی دارند خواب آلودگی را افزایش می دهند. میوه‌جات، سبزیجات منبع کربوهیدرات هستند و سریع نمی سوزند این سبب می شود که شما احساس انرژی را برای طولانی مدت احساس کنید.

آدامس بجوید

gum

زمانی که شما آدامس می جوید، مغز فعال می ماند و گردش خون را افزایش می دهد. تحقیقات نشان داده که آدامس جویدن می تواند به کاهش میزان خواب آلودگی کمک کند و همچنین میزان اندازه گیری های فیزیولوژیکی خواب آلودگی را تعدیل می سازد. آدامس جویدن حتی در طی روز نیز به سرحال شدن شما کمک می کند.

برای بیدار ماندن روغن های آروماتراپی مناسب مصرف کنید

آروماتراپی به کمک برخی از اسانس های معطر به راحتی انرژی شما را افزایش می دهد. بعضی وقت ها برای بیدار ماندن یک اسانس سوز بر روی میز کارتان استفاده کنید. از روغن‌هایی مانند روغن رزماری که سبب ایجاد آرامش می شود استفاده کنید. افرادی که از این روغن استفاده می کنند ممکن است بر روی تست های شناختی بهتر عمل کنند. به این معنا که هر کاری را با آرامش بیشتر و بهتر انجام خواهند داد.

از دیگر روغن‌ها و اسانس های مفید می توان به اسانس نعنا اشاره کرد.

کافئین دشمن خواب آلودگی

یکی از محبوب ترین روش های بیدار ماندن استفاده از کافئین در شکل ها مختلف است. نوشیدنی های کافئین از پر کاربردترین شکل  کافئین به شمار می رود که انرژی مضاعفی در شما ایجاد می کند. با این حال مصرف متعادل کافئین همیشه راه حل منطقی و سالم است. اطمینان داشته باشید که در طی روز بیشتر از ۴۰۰ میلی گرم کافئین مصرف نمی کنید. این میزان چیزی در حدود سه الی چهار فنجان معمولی است.

تکنیک های تفسی، مصرف کافی آب در طی روز،  استفاده از ویتامین B12 که میزان فولات و آهن بدن را تامین می کند، مصرف کربوهیدرات ها و سبزیجات و میوه جات تازه به شما کمک می کند تا سطح انرژی بیشتری داشته باشید و در هنگام خواب آلودگی راحت تر خود را بیدار نگه دارید.

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا