دسته‌بندی نشده

چرا استفاده از رزین سنگ مصنوعی برای دیوارپوش‌های مدرن بسیار مهم است؟

رزین سنگ مصنوعی
۱+

رزین سنگ مصنوعی ماده‌ایست که برای تولید مصنوعات بتنی و انواع موزاییک پلیمری از آن استفاده می‌گردد.  شباهت این مواد با فوق روان کننده های بتن بسیار زیاد است. از این مواد برای افزایش مقاومت نهایی بتن در کارخانه قطعات پیش ساخته بتنی و سیمان پلاست ، موزاییک پلیمری و تولید سنگ مصنوعی استفاده می شود. به دلیل مصرف کم این ماده در مخلوط سیمان و کاهش میزان مصرف مخلوط سیمان و حتی کاهش مصرف خود سیمان سیمان ، در هزینه قطعات صرفه جویی می شود.

ماده دیگری که در ساختار آن از رزین سنگ مصنوعی استفاده شده است سیمان پلاست است. سیمان پلاس یک ماده مشابه سنگ مصنوعی است زیرا مقاومت مخلوط سیمان در این مواد حدود سه برابر بتن معمولی بدون رزین است. دستیابی به چنین استحکامی در بتن معمولی و ملات ها بدون افزودن این مواد به هیچ وجه امکان پذیر نیست.

موزاییک پلیمری همچنین دارای رزین سنگ مصنوعی در ساختار خود است. این نوع موزاییک از بتن و پلیمر ساخته شده است. مخلوط پلیمر با سیمان ، سیمان بلوری بلوری ایجاد می کند. برای ساخت این نوع موزاییک ، مواد را مخلوط کرده و در قالب ریخته می شوند. و هنگامی که به خشک کن منتقل می شود ، ارتعاش می کند تا هوا خارج شود. استفاده از رزین سنگی میزان مصرف آب در موزاییک های پلیمری را کاهش می دهد. به دلیل کم آبی ، قدرت آنها افزایش یافته و در برابر سرما و گرمای شدید بسیار مقاوم هستند.

رزین سنگ چیست؟

ایران یکی از بزرگترین تولید کنندگان سنگ در جهان است. عدم پردازش سنگ و تولید محصولات سنگی مانند سنگ مصنوعی برای مقاصد تزئینی ، بسیاری از سرمایه های کشور را هدر می دهد. استفاده از سنگ های زائد در معادن سنگ یکی از راه های جلوگیری از هدر رفت منابع طبیعی است. آگاهی از ساخت ، تولید و تولید این سنگ های مصنوعی با آشنایی رزین سنگ ارتباط مستقیم دارد.

نوع دیگری از سنگ مصنوعی شامل سنگ اصلی خرد شده و ترکیبی از سخت کننده و رزین (رزین اپوکسی یا رزین پلی استر) برای ایجاد مقاومت مناسب یا حتی بیشتر از سنگ اصلی مورد استفاده در پروژه است. سنگ مصنوعی در مقایسه با سنگ اصلی و جایگزین آن برای استفاده در ساختمانها ، استحکام و سایر خواص را بهبود بخشیده است. کیفیت سنگ مصنوعی تولید شده مستقیماً با رزین مورد استفاده در ارتباط است. برای آگاهی از عملکرد رزین سنگ آزمایشی ، به شرح زیر طراحی شده است. ابتدا سنگ را خرد کرده و مخلوط رزین و چسب را به آن اضافه کرده و در محیط خشک کنید. پس از خشک شدن کامل ، نمونه بارگیری می شود. هرچه مقاومت نمونه بیشتر باشد ، کیفیت رزین سنگ بهتر است.

عملکرد مهم رزین سنگ نتایج آزمایش بار آن در مقایسه با سنگ طبیعی است. در آزمایشی بر روی گرانیت ، نتایج به شرح زیر گزارش شد. همانطور که نتایج نشان می دهد ، مقاومت نمونه رزین بیشتر از سنگ است.

هدف اصلی استفاده از رزین سنگ مصنوعی زیبایی و دوام سنگ است. سنگ مورد استفاده در نمای ساختمان در معرض عوامل مخرب محیطی شدید مانند نور خورشید ، برف و باران است. این پوشش پس از خشک شدن ، سطح براق و تا حدودی کم نور را جذب می کند و به دلیل نفوذ ناپذیری از مواد معدنی مانند سنگ در برابر آسیب آب محافظت می کند. خواص آبگریزی باعث شده است که از این ماده برای محافظت در برابر رطوبت و چربی استفاده شود.

این ماده بی رنگ است. پس از اعمال روی سطح سنگ ، حالت براق و مرطوب به سنگ می بخشد. این ماده عمدتا در نمای ساختمانها استفاده می شود. به دلیل مقاومت کم رزین سنگ در برابر بار و ضربه ، از این ماده در سنگ های سنگی استفاده نمی شود.

این ماده عمدتا در کارخانه های برش سنگ استفاده می شود. همچنین امکان استفاده از آن به جای اجرای سنگ وجود دارد. سطح را با برس یا پمپ های اسپری به طور کامل می پوشاند. این ماده برای نمای قدیمی که سطح ناهمواری دارد استفاده می شود. پس از استفاده ، سنگ براق و زیبا می شود و قدرت آن افزایش می یابد. استفاده از رزین آبی ، مقاوم در برابر آب ، از ریزش سنگ نما جلوگیری می کند و نیازی به پیچ و مهره ندارد

به طور کلی استفاده از رزین سنگی باعث کاهش چگالی ، جذب آب و تخلخل سنگ طبیعی می شود. همانطور که در جدول نشان داده شده است ، جذب آب در سنگ مصنوعی به میزان قابل توجهی کاهش یافته است. دلیل اصلی کاهش تخلخل نمونه سنگ طبیعی است. این امر باعث دوام این محصولات در برابر یخ زدگی شدید می شود.

 

رزین پلی کربوکسیلات

این مواد همان پلیمرهای مبتنی بر اسید اکریلیک و حلال آبی هستند. این مواد قدرت ترکیب و سنتز بالاتری نسبت به نسل قبلی خود دارند. نسل قبلی شامل موادی بر اساس فرمالدئید نفتالین سولفاته و ملامین فرمالدئید سولفاته بود. اینها نامهای خانگی روان کننده های بتن و فوق روان کننده های بتن هستند. مشاهده اطلاعات کامل

ساختار شیمیایی این مواد به دلیل وجود یک زنجیره اصلی مونومر با پیوندهای دوگانه ، شامل اسیدها و الکل ها است که منجر به تولید محصولات متنوع می شود. فرآیند پلیمریزاسیون روی این زنجیره صورت می گیرد.

هرچه این زنجیره اصلی طولانی تر باشد ، ویسکوزیته رزین سنگ مصنوعی کمتر می شود. هرچه ویسکوزیته کمتر باشد ، خاصیت روانکاری دارد و بنابراین نسبت آب / سیمان بیشتر مورد نیاز است.

هرچه زیر رشته طولانی تر باشد ، ویسکوزیته رزین بیشتر است. بنابراین ، دقیقاً برعکس مورد قبلی ، این ماده برای آب کمتر برای سیمان مناسب است.

 

ساختار اساسی رزین پلی کربوکسیلات اتر

این رزین قابلیت ایجاد بار روی سطح ذرات سیمان را دارد. وقتی ذرات دارای بار مشترک باشند ، نیروی دافعه ای بین آنها ایجاد می شود. این نیروی دافعه فضای خالی را برای عبور آب فراهم می کند. با همان طرح اختلاط پیشنهادی ، می توان آب اختلاط را کاهش داد. آب موجود در بتن بر خصوصیات نهایی و بتن سخت شده تأثیر می گذارد. کاهش مقاومت مخلوط سیمان مهمترین اثر آب اضافی بر ملات و بتن است.

اساس اصلی این افزودنی پلی کربوکسیلات اتر است. یکی از راههای تشخیص محصول از نظر کیفیت ، درصد مواد جامد است (اگرچه آزمایشات آزمایشگاهی روی بتن می تواند نتیجه نهایی کیفیت را به طور دقیق تعیین کند).

فرمول رزین سنگ مصنوعی

رزین سنگ مصنوعی بر پایه پلی کربوکسیلات اتر است و از ترکیب چند مونومر (بر اساس اسید اکریلیک) در دما و فشار کنترل شده در راکتور در طول فرآیند پلیمریزاسیون تولید می شود. هنگام ساخت مخلوط های سیمان ، به دلیل خاصیت چسبندگی سیمان ، همیشه مشکل چسبندگی ذرات سیمان و توده های سیمان پس از افزودن آب به آنها وجود دارد. این افزودنی با سیمان و آب با شاخه اتر در ترکیب خود واکنش داده و ذرات دارای بار الکتریکی می شوند. این بارهای سطحی باعث دور شدن ذرات از یکدیگر می شود. این باعث می شود مخلوط سیمان سیال تر شود. هنگامی که مخلوط سیمان چرب می شود ، نیاز آب آن کاهش می یابد و در حین پردازش و گیرش سیمان ، هوای آن کاهش یافته و مقاومت نهایی آن افزایش می یابد.

تفاوت بین این مواد و روان کننده های بتن پایداری آنها در دفع ذرات سیمان است. وجود زیر رشته ها در فرمول رزین مصنوعی باعث می شود نیروی الکترواستاتیک ایجاد شده در ذرات سیمان ثابت بماند. این ثبات تا زمان گیرش نهایی سیمان وجود دارد.

 

مزایای رزین سنگ مصنوعی

استفاده از این مواد در تولید سنگ مصنوعی استحکام بسیار بالایی تولید می کند. این استحکام بالا در کارخانه های تولید قطعات بتنی و موزاییک های پلیمری نیز بسیار مورد توجه قرار گرفته است. اجرای عملی رزین سنگ مصنوعی راحت است.

استفاده از این مواد باعث کاهش آب مورد نیاز برای مخلوط سیمان و هوای اضافی می شود. با کاهش این موارد بتن با کیفیت به دست می آید. بتنی که از دوام و ثبات بالایی برخوردار است. این امر کارآفرینان را جذب کرد و مدیران اجرایی را به استفاده از این مواد سوق داد. بتنی که برای مدت طولانی بدون مشکل باقی بماند ، در هزینه و منابع طبیعی نیز صرفه جویی می کند.

به دلیل روانکاری مخلوط سیمان در اثر استفاده از این افزودنی هنگام ارتعاش به شکل موزاییک و محصولات سنگ مصنوعی ، نیاز به ارتعاش کمتر است. زمان لازم برای این فرایند به دلیل سهولت شکل دادن به مخلوط کاهش می یابد.

با توجه به ضد آب بودن و نفوذ ناپذیری رزین سنگ مصنوعی ، استفاده از مواد به دست آمده از ترکیب این افزودنی در استخرها ، حوضچه ها و آبگیر و مکان های مرطوب و مرطوب مانند حمام و توالت و آشپزخانه بسیار رایج شده است.

عملکرد رزین سنگ مصنوعی

این افزودنی خواصی شبیه به فوق روان کننده در بتن دارد. تمام اثرات روان کننده روی بتن برای رزین سنگ مصنوعی وجود دارد. برای اطلاعات بیشتر ، روان کننده بتن را ببینید.

عملکرد اصلی رزین سنگ مصنوعی که در تهیه محصولات سنگی ، موزاییک های پلیمری و پلاستیک های سیمانی استفاده می شود ، افزایش استحکام و کارایی است. به عنوان مثال ، یک موزاییک معمولی قدرت بالایی ندارد و با یک ضربه خرد می شود. وزن و قطر آن مهم است. در برابر یخ زدگی و ترک خوردگی مقاوم نیست. در حین حرکت آسیب می بیند و حمل و نقل و به اصطلاح بالم لب. اگر مواد و رزین های پلیمری به ساخت این موزاییک اضافه شود ، مقاومت آن به میزان قابل توجهی افزایش می یابد. بسیار مقاوم است و آسیبی نمی بیند. میزان مواد مورد نیاز نیز کاهش می یابد. استفاده از این مواد هزینه ها را تا حد زیادی کاهش می دهد ، به ویژه اگر در مورد نگهداری و تعمیر طولانی مدت پروژه صحبت شود.

در هر صورت ، نیاز به رزین مصنوعی بسته به میزان مصرف و سایر مواد موجود در سنگ مصنوعی متفاوت است. به عنوان درصد سنگ مصنوعی

رزین از مقدار استاندارد ارائه شده توسط شرکت فراتر می رود ، مقاومت فشاری نهایی آن به حداکثر می رسد و سپس کاهش می یابد. اما مقاومت کششی و خمشی نمونه افزایش می یابد. با این حال ، این افزایش قابل توجه نیست و فقط روی کاغذ تعداد مقاومت کمی افزایش می یابد.

 

نحوه استفاده از رزین سنگ مصنوعی

این افزودنی باید به آب مخلوط سیمان اضافه شود. یک روش معمول این است که با آب رقیق شده و به مخلوط اضافه کنید. مقدار آب مورد نیاز معمولاً از نظر بصری اندازه گیری می شود. وقتی افزودنی ویسکوزیته و غلظت خود را از دست داد ، مقدار آب کافی است. راه دیگر این است که آن را مستقیماً به مخلوط سیمان اضافه کنید. در همه موارد ، مخلوط کردن کامل مواد با مخلوط بتن باید تضمین شود. حداقل ۵ دقیقه پس از افزودن رزین سنگ مصنوعی به مخلوط سیمان طول می کشد تا مواد موجود در مخلوط کاملاً پراکنده شود. این مقدار هم زدن و رسیدن به سطح مورد نیاز با چشم بررسی می شود. اگر یک افزودنی به آب اضافه شود ، مخلوط کردن زمان کمتری می برد.

در هر صورت از ریختن این رزین روی مواد خشک خودداری کنید. به دلیل گرانروی زیاد رزین سنگ مصنوعی ، امکان توزیع یکنواخت در جامدات خشک مخلوط سیمان بسیار کم است.

زیرا این افزودنی بسیار قوی است و درصد استفاده از آن کم است؛ تولیدکنندگان توصیه می کنند ابتدا محلول را با آب رقیق کنید. هنگام استفاده از نیروی متخصص یا دستگاه نظارت نیاز است.

مصرف رزین سنگ مصنوعی

مصرف رزین سنگ مصنوعی بسته به هدف اصلی متفاوت است. برخی معتقدند ۰.۵ تا ۱ درصد وزن سیمان مقدار مناسبی است. مهمترین مشکل در مصرف رزین سنگ مصنوعی ، آگاهی از میزان مواد جامد آن است. یکی از روشهای اندازه گیری مقدار مواد جامد خشک کردن رزین است. مقداری رزین را وزن کرده و در ظرفی با سطح بزرگ مانند سینی بریزید و پس از تبخیر و خشک شدن دوباره وزن کنید و درصد جامد را بدست آورید. با این حال ، همه این روش ها مقداری ارزش برای مصرف کننده فراهم می کنند. اما میزان مصرف صحیح این ماده دقیقاً توسط شرکت ها تأمین می شود. شرکت های تولیدی با بررسی انواع کارآیی این مواد و شرایط مختلف و آگاهی از تجهیزات تولید آنها بهترین مشاوران در زمینه استفاده هستند. برای کسب اطلاعات بیشتر و میزان مواد مورد نیاز ، با کارشناسان تماس بگیرید.

هنگام استفاده از این ماده ، حتماً آن را وزن کنید و مقدار دقیق آن را بدانید. مصرف این ماده بسیار کم است و خطای اندازه گیری منجر به تغییرات شدید در نتایج پردازش می شود. یکی از مشکلاتی که سایر هنرمندان ممکن است از ترس روانکاری و از دست دادن مخلوط سیمان استفاده کنند ، استفاده کم و به اصطلاح ترس از افزودن رزین سنگ مصنوعی به مخلوط سیمان است. استفاده کمتر از این ماده هرگز نتایج مطلوب را نخواهد داشت.

خواص و اثرات رزین سنگ مصنوعی

رزین سنگ مصنوعی مخلوط اولیه سیمان را روان می کند. هنگامی که مخلوط سیمان با کارایی بالا وجود دارد ، هنگام ریختن در قالب به راحتی تشکیل می شود و با کمی لرزش ، هوا آزاد می شود و یک محصول با کیفیت بالا مناسب تولید می شود.

ویژگی دیگر رزین سنگ مصنوعی بار و پایداری این بار الکترواستاتیک تولید شده در مخلوط سیمان است ، در نتیجه مصرف آب را کاهش داده و استحکام بالاتری را ایجاد کرده و ایروبیک کمتری ایجاد می کند.

هنگامی که امکان افزایش مقاومت و پایداری بتن با کاهش هزینه ساخت وجود داشته باشد ، این محصولات به طور خودکار جایگزین سایر مواد مانند سنگ ، موزاییک ، بلوک و سایر محصولات سیمانی می شوند. این کاهش هزینه در مصرف کمتر سیمان و مصرف کل مخلوط مورد نیاز مشهود است. این محصول همچنین قالب گیری سنگ مصنوعی را تسهیل می کند.

 

کاربرد رزین سنگ مصنوعی

هر زمان که به بتن متراکم با مقاومت بالا نیاز داشته باشد. به عنوان بتن صنعت بتن پیش ساخته و تولید سنگ مصنوعی ، استفاده از این مواد بسیار توصیه می شود. این مواد همچنین سرعت گیرش بتن را افزایش می دهند. استفاده از این ترکیبات امکان ایجاد کف بتنی و موزاییکی با ضخامت کمتر و استحکام بیشتر را فراهم می آورد. به دلیل کاهش مصرف مواد ، صرفه جویی قابل توجهی در اجرای یک پروژه وجود دارد.

به طور کلی استفاده از رزین سنگ مصنوعی باعث کاهش هزینه ها می شود. سنگ مصنوعی نسبت به سایر محصولات بتنی و بتن آماده بسیار ارزانتر است و سیمان پلاست و موزاییک پلیمری ارزان تر از قطعات معمولی بتن و سیمان است. منطق اقتصادی این مصالح این است که در پروژه عمر مفید قطعات بتنی آنقدر زیاد است که نیازی به تعویض یا تعمیر این قطعات در حین اجرای پروژه نیست. اگر از قطعات بتنی قدیمی به روش سنتی استفاده شود ، نگهداری ، تعمیر و بازسازی برای مالکان گران خواهد بود.

هنگام استفاده از رزین سنگ مصنوعی ، باید توجه ویژه ای به استفاده و هدف استفاده از این افزودنی شود. نوع محصول مورد استفاده برای نمای ساختمان یا سایر جلوه های بصری مانند شومینه و سینک ظرفشویی با نوع محصول مورد استفاده برای تولید سنگ مصنوعی در پی ساختمان یا استخر متفاوت است.

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا